W jaki sposób my Sprzedawcy mozemy się bronić przed nieuczciwymi konsumentami? - Forum Prawne

 

W jaki sposób my Sprzedawcy mozemy się bronić przed nieuczciwymi konsumentami?

Jestem sprzedającym - prowadzę działalność gospodarczą. Sprzedałam w internecie na Allegro część do telefonu. Klientowi nie spodobał się stan części, stwierdził, ze nie jest nowa i że chce ją zwrócić. Wysłałam mu formularz o odstapieniu ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
12-12-2014, 08:48  
gogochw
Początkujący
 
Posty: 10
Domyślnie W jaki sposób my Sprzedawcy mozemy się bronić przed nieuczciwymi konsumentami?

Jestem sprzedającym - prowadzę działalność gospodarczą.
Sprzedałam w internecie na Allegro część do telefonu.
Klientowi nie spodobał się stan części, stwierdził, ze nie jest nowa i że chce ją zwrócić.
Wysłałam mu formularz o odstapieniu od umowy, wypełnił i odesłał część z paragonem.
Część przyszła, ale w stanie zmienionym tzn. plomba gwarancyjną, którą naklejam została uszkodzona oraz na oko było widać uszkodzenie taśmy dotyku oraz pękniecie wyświetlacza.
Uszkodzenia te spowodowały, że część nie nadaje się do dalszej odsprzedaży i jest bezwartościowa.
Zamówiłam ekspertyzę w serwisie. Ekspertyza potwierdziła moje podejrzenia.
Wypłaciłam w związku z tym część wpłaconych przez klienta pieniędzy. Potrącenia dokonałam w wysokości kosztów zakupu tej części.
Wystosowałam stosowne pismo uzasadniające moje postępowanie, gdzie powołałam się na przekroczenie "zwykłego zarządu" rzeczą oraz w przypadku dokonanych potrąceń powołałam się na art.405 k.c. Dołączyłam do niego ekspertyzę oraz zdjęcia uszkodzeń.
Klient w odpowiedzi napisał, że nie zgadza się z potrąceniem, że taki przedmiot otrzymał i w takim stanie i że jest on niezgodny z opisem aukcji. Ponadto wykrył błąd w numerze seryjnym ekspertyzy w serwisie.
W odpowiedzi ja przesłałam ponowną poprawioną przez serwis ekspertyzę.
Klient stwierdził, że nie ma ona żadnego znaczenia, i że liczy się pierwsza, która właściwie nie tyczy się tego elementu.
Po wymianie zdań, klient nadal nie przyznał się do uszkodzenia części twierdząc, że taki podzespół otrzymał i że jest on niezgodny z opisem aukcji, bo używany. A on tylko go rozpakował i zapakował z powrotem. Część faktycznie miała mikro ryski na tylnej części (bo nie było tam zabezpieczającej folii - a ryski powstały w wyniku naturalnego składowania). Nie mniej jednak nie miało to żadnego wpływu na walory części, ponieważ ten element, po zamontowaniu, jest "schowany" w telefonie i go nie widać. Natomiast dotyk, szybka, która jest wyeksponowana - nie miała żadnych najmniejszych sladów, była z folią itd.
Ja natomiast jestem pewna, że część wysłałam sprawną - sprawdzona była przed wysyłką. Pamiętam też, że faktycznie była bez folii z tyłu.
Zapropnowałam aby klient zaproponował satysfakcjonujące obie strony rozwiązanie. Klient jednak nie zaproponował nic i przekazał sprawę "odpowiednim organom".
Spodziewam się wkrótce otrzymania pisma urzędowego.
W związku z tą sytuacją chciałam zapytać: jaka jest sytuacja - nasza Sprzedających, którzy trafią właśnie na takiego nieuczciwego klienta? Czy mamy jakieś szanse w sądzie?
Jest masa przepisów zabezpieczająca konsumenta przed nieuczciwymi sprzedającymi, a co gdy Konsument chce wykorzystać prawo nieuczciwie. W jaki sposób my Sprzedawcy możemy się bronić przed nieuczciwymi konsumentami?
I czy jeżeli chodzi o czynności, które wykonałam - to czy poprawnie to zrobiłam?
gogochw jest off-line  
12-12-2014, 09:03  
cedwah
Moderator
 
cedwah na Forum Prawnym
 
Posty: 13.452
Domyślnie RE: W jaki sposób my Sprzedawcy mozemy się bronić przed nieuczciwymi konsumentami?

Kupujący, który otrzymuje wysłaną rzecz i twierdzi, że nie odpowiada ona zapewnieniom, bo jest zniszczona albo inna, powinien to udowodnić. Nie wystarczy stwierdzenie "odebrałem rzecz, ale jest zniszczona". W takim wypadku sporządza się protokół przy kurierze. Podobna procedura obowiązuje w druga stronę. Znając zastrzeżenia kupującego należało sprawdzić przesyłkę przy kurierze i zapisać protokólarnie jej stan - jako niezgodny ze stanem, w jakim została wysłana klientowi. W opisywanej sytuacji nie wiadomo, w jakim stanie rzecz wysłano do klienta, w jaki odebrano i w jakim odesłano.
cedwah jest off-line  
12-12-2014, 09:58  
gogochw
Początkujący
 
Posty: 10
Domyślnie RE: W jaki sposób my Sprzedawcy mozemy się bronić przed nieuczciwymi konsumentami?

Zgadzam się. Odebrałam spostrzeżenia klienta jako "marudzenie"... i nie spodziewałam się iż część przyjdzie w stanie uszkodzonym. Trudno na każdym kroku być podejrzliwym. Nauczona doświadczeniem teraz, gdy przychodzą zwroty kręcę video z tego jak otwieram przesyłkę i co jest w środku, w jakim stanie jest. Czy na przyszłość dowód w postaci filmu video z otwierania przesyłki wystarczy?

Dodam jeszcze, co może być znaczące dla tej sprawy, że przesyłka została odebrana przez kogoś innego z adnotacją:"grzecznościowe odebranie przesyłki i nazwisko". Cz to zmienia postać rzeczy?
gogochw jest off-line  
12-12-2014, 11:02  
cedwah
Moderator
 
cedwah na Forum Prawnym
 
Posty: 13.452
Domyślnie RE: W jaki sposób my Sprzedawcy mozemy się bronić przed nieuczciwymi konsumentami?

Cytat:
Napisał/a gogochw Zobacz post
Czy na przyszłość dowód w postaci filmu video z otwierania przesyłki wystarczy?
w sporze przedsądowym na pewno tak.

Cytat:
Napisał/a gogochw Zobacz post
przesyłka została odebrana przez kogoś innego
adresat uznał taki sposób doreczenia. Inaczej reklamowałby przwoźnikowi.

PS Używaj edycji - połączyłem
cedwah jest off-line  
12-12-2014, 14:31  
gogochw
Początkujący
 
Posty: 10
Domyślnie RE: W jaki sposób my Sprzedawcy mozemy się bronić przed nieuczciwymi konsumentami?

To jeszcze jedno spostrzeżenie klienta. Przedstawił sprawę tak: skoro ja po otrzymaniu części przeprowadziłam jej ekspertyzę, to nie ma ona żadnego znaczenia, bo nie mam ekspertyzy tej części przed jej wysłaniem.
Czy jest to jakiś argument dla klienta, przeważający na jego korzyść?
gogochw jest off-line  
12-12-2014, 14:49  
cedwah
Moderator
 
cedwah na Forum Prawnym
 
Posty: 13.452
Domyślnie RE: W jaki sposób my Sprzedawcy mozemy się bronić przed nieuczciwymi konsumentami?

Cytat:
Napisał/a gogochw Zobacz post
skoro ja po otrzymaniu części przeprowadziłam jej ekspertyzę
o jakiej ekspertyzie mowa?
cedwah jest off-line  
12-12-2014, 15:53  
gogochw
Początkujący
 
Posty: 10
Domyślnie RE: W jaki sposób my Sprzedawcy mozemy się bronić przed nieuczciwymi konsumentami?

Ekspertyzę części przeprowadziłam raz, zaraz po jej otrzymaniu, w celu potwierdzenia, że faktycznie jest zepsuta oraz aby mieć to na piśmie:
Cytat:
Napisał/a gogochw Zobacz post
Zamówiłam ekspertyzę w serwisie. Ekspertyza potwierdziła moje podejrzenia.
A później drugi raz, ponieważ serwis robiący ekspertyzę pomylił się w spisaniu numeru seryjnego przedmiotu...
Cytat:
Napisał/a gogochw Zobacz post
Klient w odpowiedzi napisał, że nie zgadza się z potrąceniem, że taki przedmiot otrzymał i w takim stanie i że jest on niezgodny z opisem aukcji. Ponadto wykrył błąd w numerze seryjnym ekspertyzy w serwisie.
W odpowiedzi ja przesłałam ponowną poprawioną przez serwis ekspertyzę.
gogochw jest off-line  
12-12-2014, 17:07  
cedwah
Moderator
 
cedwah na Forum Prawnym
 
Posty: 13.452
Domyślnie RE: W jaki sposób my Sprzedawcy mozemy się bronić przed nieuczciwymi konsumentami?

Rozumiesz oczywiście, że wynik takiej ekspertyzy świadczy jedynie o tym, że ta część jest popsuta, ale nie wskazuje na to kiedy to się stało.
cedwah jest off-line  
15-12-2014, 17:07  
gogochw
Początkujący
 
Posty: 10
Domyślnie RE: W jaki sposób my Sprzedawcy mozemy się bronić przed nieuczciwymi konsumentami?

Rozumiem pewne oczywiste rzeczy łatwo jest przeoczyć...
Czyli podsumowując: i ja i konsument (mój klient) jesteśmy w tej samej sytuacji. Oboje nie możemy udowodnić swojej racji.
Jak to wygląda z prawnego punktu widzenia? Która ze stron jest w lepszej sytuacji?
Czy lepiej wypłacić klientowi pozostałą część i "kupić" sobie w ten sposób spokój?
gogochw jest off-line  
15-12-2014, 17:46  
cedwah
Moderator
 
cedwah na Forum Prawnym
 
Posty: 13.452
Domyślnie RE: W jaki sposób my Sprzedawcy mozemy się bronić przed nieuczciwymi konsumentami?

Konsument z założenia jest słabszą stroną umowy
Jeśli to nie nadszarpnie zbytnio budżetu firmy, to sugeruję żeby potraktować to zdarzenie jako odpłatną lekcję i zwrócić środki klientowi
cedwah jest off-line  
15-12-2014, 19:35  
Sison
Początkujący
 
Posty: 18
Domyślnie RE: W jaki sposób my Sprzedawcy mozemy się bronić przed nieuczciwymi konsumentami?

Prowadzę działalność prawie 2 lata i po takim czasie wiem jedno. Polski rząd i prawo dają małym przedsiębiorcom po *upie strasznie.
Nie twierdzę, że ma nie chronić konsumentów, ale przedsiębiorcami mógłby się choć trochę zainteresować.
Będąc niewielkim podmiotem nie jestem, po prostu nie jestem w stanie prowadzić działalności zgodnie z wszystkimi przepisami, aby być rentownym.
Prawda jest taka, że wszystko jest kwestią szczęścia. Uważam, że gdyby wszyscy konsumenci mieli pełną świadomość swoich praw i z nich w pełni korzystali handel w Polsce byłby prawie niemożliwy.
Sison jest off-line  
15-12-2014, 19:57  
cedwah
Moderator
 
cedwah na Forum Prawnym
 
Posty: 13.452
Domyślnie RE: W jaki sposób my Sprzedawcy mozemy się bronić przed nieuczciwymi konsumentami?

Duża przesada. Tej straty można było uniknąć. Przepisy nie są i nigdy nie będą doskonałe, ale jesteśmy na dobrej drodze.

Polecam lekturę naszego forumowego Poradnika Konsumenta (przyklejony) i publikacje na stronie UOKiK, np. http://www.uokik.gov.pl/publikacje.php?news_page=2
cedwah jest off-line  
15-12-2014, 20:44  
gogochw
Początkujący
 
Posty: 10
Domyślnie RE: W jaki sposób my Sprzedawcy mozemy się bronić przed nieuczciwymi konsumentami?

Z tą lekturą trochę się zejdzie
A tu, jak na razie, daliśmy doskonałe wskazówki konsumentom (tym nieuczciwym) w jaki sposób nas sprzedawców mogą wykorzystać.
Pytam zatem w jaki sposób uniknąć takiej sytuacji?
Napisałeś:
Cytat:
Napisał/a cedwah Zobacz post
Znając zastrzeżenia kupującego należało sprawdzić przesyłkę przy kurierze i zapisać protokólarnie jej stan - jako niezgodny ze stanem, w jakim została wysłana klientowi.
Z tym, że przy takim postępowaniu nic to zmieni, bo jeżeli otworzę paczkę, z rzeczą, którą odesłał klient, przy kurierze i rzecz okaże się zniszczona, to też stwierdzę stan rzeczy w danym momencie. I nie będzie można udowodnić, że wysłałam np. sprawną rzecz. Czyli sytuacja będzie taka sama, bo nie będzie wiadomo, w którym momencie została uszkodzona (czy ja wysłałam ją w takim stanie czy klient ją uszkodził i taką odesłał).
W jaki sposób mogę udowodnić, że rzecz, którą wysyłam jest sprawna?
gogochw jest off-line  
15-12-2014, 20:56  
cedwah
Moderator
 
cedwah na Forum Prawnym
 
Posty: 13.452
Domyślnie RE: W jaki sposób my Sprzedawcy mozemy się bronić przed nieuczciwymi konsumentami?

Cytat:
Napisał/a gogochw Zobacz post
Z tym, że przy takim postępowaniu nic to zmieni, bo jeżeli otworzę paczkę, z rzeczą, którą odesłał klient, przy kurierze i rzecz okaże się zniszczona, to też stwierdzę stan rzeczy w danym momencie. I nie będzie można udowodnić, że wysłałam np. sprawną rzecz. Czyli sytuacja będzie taka sama, bo nie będzie wiadomo, w którym momencie została uszkodzona (czy ja wysłałam ją w takim stanie czy klient ją uszkodził i taką odesłał).
Nie. Jeśli ujawnisz w zwrotnej przesyłce rzecz zmienioną, albo inną, to sporządzasz protokół i masz dowód. Twierdzisz, że wysłałaś rzecz zgodnie ze swoim zobowiązaniem, a jeśli klient twierdzi inaczej, musi przedstawić swój protokół - tak by było gdybyś sporządziła protokół

Pamiętaj że odebranie przesyłki od kuriera i potwierdzenie podpisem, zgodnie z prawem oznacza przyjęcie przesyłki "bez zastrzeżeń"
cedwah jest off-line  
16-12-2014, 09:03  
gogochw
Początkujący
 
Posty: 10
Domyślnie RE: W jaki sposób my Sprzedawcy mozemy się bronić przed nieuczciwymi konsumentami?

Rozumiem. Dzięki!
Jeszcze w takim razie mam ostatnie pytanie dotyczące sprawy:
mianowicie, czy wypłatę pozostałej kwoty zlecić dziś, czy poczekać na pismo urzędowe, bo klient napisał mi, że
Cytat:
Napisał/a gogochw Zobacz post
przekazał sprawę "odpowiednim organom".
a nasza korespondencja na dzień dzisiejszy, na tym etapie, zakończyła się.
gogochw jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Ochrona przed nieuczciwymi pracownikami (odpowiedzi: 11) Witam, Jestem właścicielem niewielkiej firmy zatrudniającej włącznie ze mną 5 osób. Wyszkolenie pracownika na stanowisku pomocnika do magazynu,...
§ W jaki sposób mogę się bronić w samochodzie? (odpowiedzi: 1) Ostatnio głośno o sprawie w stanach, gdy to banda motocyklistów zaatakowała kierowcę SUVa, który był z żoną i dzieckiem, zmuszając go do ucieczki i...
§ w jaki sposób OBRONIĆ się przed NIESŁUSZNYMI oskarżeniami straży miejskiej? (odpowiedzi: 91) Witam, Chciałbym przedstawić w skrócie swoją sytuację. Otóż pewnego dnia po pracy (październikowym wieczorem) poszedłem z koleżanką w miejsce,...
§ Jak zabezpieczyć się przed nieuczciwymi klientami (odpowiedzi: 2) Witam Państwa, Prowadzę sprzedaż internetową jako firma i zastanawiam się jak zabezpieczyć się przed nieuczciwymi klientami. Hipotetyczny opis...
§ W jaki sposób stwierdzić własność nabytego przed laty gruntu rolnego? (odpowiedzi: 10) Witam. Sytuacja jest następująca. W latach 80 tych została zawarta pisemna umowa na sprzedaż gruntu rolnego na co jest świadek. Umowa niestety już...
§ bank dokonał potrącenia wierzytelności- w jaki sposób się bronić??? (odpowiedzi: 3) Witam! Otrzymałam od banku oświadczenie o potrąceniu wierzytelności z tytułu debetu na rachunku bankowym. W 2004 r. na rachunku powstał debet w...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 14:32.