14-05-2007, 11:55
|
| Początkujący | Domniemanie trybu reklamacji
Witam wszystkich, mam pewną wątpliwośc, ponieważ składając reklamację nie wybrałem trybu reklamacyjnego, to znaczy nie odniosłem się do niezgodności towaru z umową, a wyłącznie o ten tryb mi chodziło. Reklamacja została jednak zaadresowana na sklep i przez sklep przyjęta (zawierała wszystkie niezbędne elementy, w tym datę, stwierdzone wady, żądanie wymiany, tyle że bez podstawy prawnej). Następnie odpowiedź przyszła przypieczętowana i podpisana przez serwis nalezacy do tego sklepu, czyli nie serwis producenta. Czy mozna w takim razie miec pewnosc, ze reklamacja zostala rozpatrzona w trybie "konsumenckim"? Pytam zastanawiając się czy sklep ma prawo niejako sam postawic się w roli posrednika miedzy konsumentem, a producentem - czyli de facto narzucic mu dany tryb reklamacyjny? Oczywiscie wiem, ze jako konsument to ja mam taki wybor, ale skoro nie okreslilem tego w reklamacji...? Pozdrawiam i dziękuję z góry za podpowiedź, RS.
|
| |
14-05-2007, 20:40
|
| Użytkownik |
Nie jestem prawnikiem ale wydaje mi się, że reklamować towar jako niezgodny z umową należy u sprzedającego (ja tak zrobiłem). Ważne, że określiłeś swoje żądanie. Resztę niech Ci napiszą mądrzejsi.
Może Art. 65 Kodeksu Cywilnego będzie tu przydatny.
[cytat:ro4qnuvr]Art. 65. § 1. Oświadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagają ze względu na okoliczności, w których złożone zostało, zasady współżycia społecznego oraz ustalone zwyczaje.
§ 2. W umowach należy raczej badać, jaki był zgodny zamiar stron i cel umowy, aniżeli opierać się na jej dosłownym brzmieniu.[/cytat:ro4qnuvr]
|
| |
14-05-2007, 22:04
|
| Użytkownik |
Reklamując na podstawie ustawy przed Panem odpowiada sprzedwca, nie serwis nie producent.
|
| |
15-05-2007, 07:37
|
| Gość |
Ale kolega nie jest pewien, na podstawie czego zareklamował, bo nie było to uściślone. A niektóre sklepy udzielają własnej gwarancji - więc problem nie jest banalny.
|
| |
15-05-2007, 07:46
|
| Użytkownik |
Sklepy raczej przyjmują roszczenia gwarancyje po okazaniu karty gwarancyjnej, która mogła zostać ew. wydana przy zakupie.
|
| |
15-05-2007, 07:56
|
| Użytkownik |
Jeśli się nie mylę to w przypadku odrzucenia przez sprzedawcę reklamacji w trybie gwarancji nie zamyka to drogi do ponownego reklamowania towaru jako niezgodnego z umową.
|
| |
15-05-2007, 08:07
|
| Gość |
[cytat:2k9ramv6]
Sklepy raczej przyjmują roszczenia gwarancyje po okazaniu karty gwarancyjnej,
[/cytat:2k9ramv6]
Jak tak, to należałoby domniemywać, że na podst. Gwarancji.
Ale np. w takim Media Markt reklamuje się tylko na podstawie paragonu. I do tej pory nie jestem pewien, czy to na podstawie ustawy, czy na podstawie różnych warunków gwarancyjnych z pudełka...
W Daichmannie np. dostaje się kartkę na której są opisane warunki "gwarancji" - ale tak naprawdę jest to streszczenie ustawy (akurat o 14 dniowym terminie nie ma chyba tak dokładnie). Więc oddając buciki - jak sądzicie, oni naprawdę udzielają gwarancji, czy tylko informują o ustawie?
|
| |
15-05-2007, 17:54
|
| Początkujący |
Dla pełniejszego obrazu dodam, że karta gwarancyjna (a w zasadzie kserokopia pierwszej strony gwarancji producenta) została do reklamacji dołączona - jednak WYŁĄCZNIE dlatego, że widnieje tam numer seryjny sprzętu, podczas gdy na samym paragonie go nie ma. Zatem w tym wypadku dołączenie gwarancji było niejako konieczne do zidentyfikowania urządzenia, nawet jeśli się ma jedyną intencję reklamowania na podstawie ustawy.
Zrobiło się ciekawiej?  Pozdrawiam i dziękuję za uczestnictwo w wątku.
|
| |
16-05-2007, 20:56
|
| Użytkownik |
To jest to reklamacja na podstawie gwarancji udzielonej przez sklep, warunki ma Pan opisane na karcie.
|
| |
16-05-2007, 21:23
|
| Początkujący |
Zaraz zaraz, trzymajmy się terminologii, sklep nie udziela gwarancji, tylko odpowiada z tytułu niezgodności towaru z umową. Sklep co najwyżej dołącza gwarancję wydaną przez gwaranta (jeśli takowa istnieje). Na mojej gwarancji (w jej warunkach) jest zapisane, że w wypadku stwierdzenia wad, należy się udać do autoryzowanych punktów serwisowych, których istnieje zamknięty katalog. Ja natomiast udałem się z pismem do sklepu... pzdr.
|
| |
16-05-2007, 21:59
|
| Gość |
[cytat:197a3bl4]
i, sklep nie udziela gwarancji,
[/cytat:197a3bl4]
To nie jest prawdą. Sklep jak najbardziej może udzielać gwarancji. Może np. posiadać własny serwis, który zajmuje się naprawami (choćby poprzez posyłanie dalej :P ) i dołączać swoją gwarancję zamiast producenta.
np. http://www.znak.pl tak robi.
|
| |
16-05-2007, 22:22
|
| Początkujący |
Zgoda, masz oczywiście rację, uogólniłem, bo podejrzewam, że w rzeczywistości robi tak zaledwie śladowy odsetek firm handlowych  Pzdr.
|
| |  |
Podobne wątki na Forum Prawnym | Wątek | § Zmiana trybu wypowiedzenia (odpowiedzi: 2) Witam
Proszę o wyjaśnienie, czy w sytuacji gdy zaakceptowany został wniosek pracownika o rozwiązanie umowy o pracę na zasadzie porozumienia stron z... | § Zmiana trybu przesłuchania (odpowiedzi: 1) Funkcjonariusz naszej szanownej komendy, uporczywie wydzwania do mnie, nachodzi w pracy, celem ustalenia terminu przesłuchania w charakterze świadka.... | § umorzenie trybu nakazowego (odpowiedzi: 3) dzień dobry. Doprowadziłem do kolizji samochodem to znaczy nie zachowałem bezpiecznej odległości i uderzyłem w tył drugiego samochodu był to pierwszy... | § Zmiana trybu pracy (odpowiedzi: 1) Witam,
Chciałabym zasięgnąć porady w następujące sprawie:
Pracuję w trybie zmianowym według grafika układanego w trybie miesięcznym. Praca 8h, 7... | § Zmiana trybu postępowania... (odpowiedzi: 2) Witam serdecznie.
Mam dosyć dziwną sytuację. Złożyłem pozew z wnioskiem o postępowanie nakazowe, bo uznałem, że moje roszczenie spełnia wymogi art.... | § Zmiana trybu wypowiedzenia (odpowiedzi: 4) Witam serdecznie,
Jestem tu nowy. Prawda jest taka ze trafilem tutaj wpotrzebie i licze na Wasza pomoc.
Sprawa wyglada tak
Pracuje w firmie... | | |