Bank odmawia wypłaty środków pieniężnych z konta prepaid - Forum Prawne

 

Bank odmawia wypłaty środków pieniężnych z konta prepaid

Witam serdecznie. Bardzo prosiłbym o informacje nt. przysługujących mi praw dla opisanego poniżej problemu. Aby dokładnie nakreślić ideę problemu, dokładnie wszystko opiszę - z góry przepraszam za dość długi opis. Bardzo byłbym wdzięczny za jakiekolwiek ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
23-09-2015, 19:17  
krzysztof_gawal
Początkujący
 
Posty: 7
Domyślnie Bank odmawia wypłaty środków pieniężnych z konta prepaid

Witam serdecznie. Bardzo prosiłbym o informacje nt. przysługujących mi praw dla opisanego poniżej problemu. Aby dokładnie nakreślić ideę problemu, dokładnie wszystko opiszę - z góry przepraszam za dość długi opis. Bardzo byłbym wdzięczny za jakiekolwiek odpowiedzi na pytania znajdujące się na końcu (pytania wyróżniłem czcionką pogrubioną).

Problem dotyczy karty prepaid w banku BZ WBK. Jako klient banku BZ WBK (posiadam tam rachunek bankowy) kilka miesięcy temu postanowiłem, że dla niektórych płatności internetowych dokonywanych kartą będę używał karty prepaid tego samego banku.

Karta prepaid z banku BZ WBK została zarejestrowana w systemie, dane identyczne jak przy używanym od lat rachunku bankowym w BZ WBK. Na podstawie dwóch rachunków w tym samym banku (zwykły rachunek bankowy + rachunek dla karty prepaid) łatwo można zidentyfikować, że mamy do czynienia z tą samą osobą - zgadza się pesel, imię, nazwisko oraz pozostałe dane.

Historia transakcji przebiegała następująco:

a) 3 miesiące temu z konta bankowego na kartę prepaid została przelana kwota pieniędzy, celem zakupu biletów lotniczych. W tytule przelewu zostało wskazane: "Na bilety lotnicze";

b) następnego dnia z pomocą karty prepaid nastąpiła 2-krotna nieudana próba zapłaty za bilety lotnicze Wizzair (pojawił się problem z autoryzacją karty); kolejne próby nie były dokonywane;

c) 2 tygodnie później tą samą kartą opłacone bilety lotnicze (Ryanair) - tym razem transakcja przebiegła bez kłopotu.

Więcej transakcji nie było dokonywanych.

Kilka tygodni później otrzymałem list z banku BZ WBK, że karta prepaid została zablokowana i w ciągu 30 dni ja mam się skontaktować z bankiem. Tak też zostało uczynione, skontaktowałem się z infolinią. Na infolinii przekazano mi informację, że kartę zablokowano z przyczyn bezpieczeństwa i nie może zostać ona odblokowana. Przekazano mi, że raz zastrzeżona karta prepaid nie może zostać odblokowana. Pytając z jakiego konkretnego powodu dokonano blokady karty prepaid, przekazano mi informację, że takich informacji bank nie może ujawnić. Na stronie internetowej widniała informacja "Karta zablokowana - podejrzenie dokonania oszustwa".

Na infolinii BZ WBK przekazano mi informację, że ja mogę wypłacić środki pieniężne z rachunku przypisanego do karty prepaid i mogę to uczynić w dowolnym oddziale banku. Wystarczy, że ja pokażę otrzymany list z banku, dowód osobisty oraz samą kartę prepaid. Przekazano mi informację, że ja mam na to 30 dni.

Następnego dnia ja poszedłem do banku BZ WBK i chciałem wypłacić pieniądze. Pracownik banku wziął kartę, dowód osobisty oraz list i ... przekazał informację, że ja nie mogę wypłacić pieniądze, a karta prepaid musi zostać przez bank zatrzymana. Karta została zatrzymana, bez otrzymania jakiegokolwiek potwierdzenia tego faktu. Pracownik twierdził, że nie wie dlaczego karta prepaid została zablokowana i poinformował mnie, że tak długo jak karta prepaid będzie zastrzeżona, to ja nie będę mógł wykupić/wypłacić środków pieniężnych z rachunku. Pracownik banku przekazał mi informację, że w ciągu 30 dni ja otrzymam pismo z głównej siedziby banku, w której ja zostaną poinformowany czy mogę wykupić środki pieniężne z rachunku przypisanego do karty prepaid.

Od tego czasu minęło już 25 dni. Żadnego pisma ja nie otrzymałem. Ponownie się udałem do banku. Tym razem zostałem poinformowany, że nie mogą mi wypłacić środków pieniężnych z rachunku, gdyż nie są w stanie zidentyfikować czy karta prepaid na pewno należy do mnie. Przedstawiłem pracownikowi banku komplet wydruków z strony WWW, w których m.in. można było zobaczyć dla jakiego numeru pesel jest przypisana karta prepaid, na jakie imię i nazwisko, dane adresowe oraz z jakiego konta bankowego był wykonany przelew na kartę prepaid. Pracownik poszedł w zaparte, twierdzi, że nic nie może zrobić - to nie dowód, że karta prepaid należy do mnie. Gdy przycisłem pracownika do muru i pokazałem mu, że dane zgadzają się z tym co jest w dowodzie osobistym (pesel, imię i nazwisko itd.), to pracownik tym razem wymyślił inny powód odmowy wypłaty środków pieniężnych: do czasu gdy nie zostanie wyjaśnione "oszustwo", nie może nic zrobić.

Ponownie nawiązałem kontakt z infolinią. Pracownik tutaj stwierdził ponownie, że mam prawo wypłacić środki pieniężne z karty prepaid. Muszę to zrobić w oddziale banku, w którym znajduje się zabrana karta prepaid. Poinformowany zostałem o tym, że za kilka dni mija termin wykupu środków z karty prepaid.

Ponownie udałem się do banku, przedstawiłem informacje otrzymane z infolinii. Poprosiłem pracownika, aby osobiście skontaktowałem się z kim trzeba i wyjaśnił tę sprawę. Pracownik próbował wykonać 2 rozmowy telefoniczne, po czym stwierdził, że wszystkie linie są zajęte i nic w tej sprawie nie może zrobić.

W związku z powyższym proszę o odpowiedź na poniższe pytania:

1) Czy pracownik banku mógł zatrzymać moją kartę prepaid? Jeśli TAK, to czy mógł tego dokonać bez wydania jakiekolwiek potwierdzenia zatrzymania karty?

2) Czy pracownik banku ma prawo odmówić wypłaty środków pieniężnych, twierdząc, że nie jest w stanie stwierdzić czy ja jestem faktycznie "właścicielem" karty prepaid? Wszystkie dane na karcie prepaid (tam gdzie została ona zarejestrowana) z danymi z rachunku osobistego w tym samym banku używanym od lat. Zgadza się m.in. pesel, imię i nazwisko oraz dane adresowe. Tytuł przelewu również wskazuje wyraźnie z jakiego konta na jakie zostały środki pieniężne przelane ("nadawca" oraz "adresat" przelewu - ta sama osoba). Tutaj chciałbym ogólnie dowiedzieć się na jakiej podstawie pracownik kwestionuję "prawdziwość" mojej osoby (tj. czy jestem właścicielem karty prepaid). Czy zgodność danych typu pesel, data urodzenia, imię i nazwisko oraz adres to za mało aby uznać, że mamy do czynienia z tą samą osobą?

3) Czy bank ogólnie ma prawo odmówić mi dostęp do własnych środków finansowych, dla którego karta prepaid została zablokowana przez bank, a faktycznie nie doszło do złamania prawa (tak twierdzi infolinia banku)? "Właściciela" środków pieniężnych można łatwo zidentyfikować na podstawie zgodności danych z dowodem osobistym oraz drugim rachunkiem bankowym z tego samego banku (przypisanego do tych samych danych osobowych).

4) Infolinia banku każe mi wypłacić środki pieniężne przed upływem 30 dni (zostało mi kilka dni), a bank odmawia mi wypłaty środków pieniężnych. Po tym czasie - wg. infolinii - środki pieniężne będą nie do odzyskania. W Jaki sposób ja mogę zabezpieczyć się, aby móc w końcu wypłacić środki pieniężne z rachunku przypisanego do karty prepaid, zanim minie termin wykupu środków oraz aż w końcu oddział banku, który zatrzymał kartę prepaid zdecyduje się wypłacić środki pieniężne? Czy wystarczy, że ja wyślę list polecony do banku z prośbą o wypłacenie środków pieniężnych z rachunku przypisanego do karty prepaid? W liście dołączyłbym opis całej sytuacji oraz wydruki potwierdzające fakt, że środki pieniężne zgromadzone na rachunku prepaid są moją własnością? Po prostu nie chciałbym, aby za kilka dni bank przekazał mi informację, że nic nie mogą zrobić, gdyż termin wykupu środków minął.

5) Czy mogę zgłosić problem z bankiem do jakiejś instytucji? Np. UOKIK? Jeśli tak, to proszę o informację gdzie najlepiej udać się z tym problem z skargą na praktyki z strony banku.
krzysztof_gawal jest off-line  
24-09-2015, 14:08  
krzysztof_gawal
Początkujący
 
Posty: 7
Domyślnie RE: Bank odmawia wypłaty środków pieniężnych z konta prepaid

Opisany powyżej problem jest już nieaktualny.

Po podjęciu stanowczych działań, sprawa się wyjaśniła. Ostatecznie okazało się, że pracownik banku postępował błędnie i nie miał przesłanek odmówić "wykupienia" środków pieniężnych z konta prepaid. W systemie komputerowym banku znajdowało się dokładne wyjaśnie czy środki pieniężne z zablokowanej karty prepaid mogą być wypłacone "właścicielowi" czy też nie. W systemie widniała wyraźna informacja, że TAK, a karta została zablokowana faktycznie z powodu podejrzenia dokonania oszustwa, ale nie przez "właściciela" karty prepaid lecz przez osoby "trzecie". Ktoś z zewnątrz (spoza PL) próbował dokonać transakcji kartą prepaid (danymi przypisanymi do karty prepaid), lecz system transakcyjny banku skutecznie zablokował transakcję (nie autoryzował jej), w efekcie karta prepaid zostałą zastrzeżona. W jaki sposób osoba trzecia weszła w posiadanie danych z karty prepaid, tego nie wiadomo (to zostanie wyjaśnione niezależnie).

Wobec pracownika banku ma zostać podjęte postępowanie wyjaśniające w związku z niewłaściwym podejściem do klienta. Pracownik dotychczas twierdził/sugerował, że to ja jestem "oszustem" i nic nie może zrobić aż sprawa nie zostanie "u góry" wyjaśniona. Z powodu braku profesjonalizmu danego pracownika, tj. nie sprawdził dokładnie w swoim systemie dlaczego karta prepaid została zastrzeżona oraz czy można wypłacić środki pieniężne "właścicielowi", sprawa ciągła się bardzo długo na niekorzyść mojej osoby.

Podsumowując, powyższy problem ostatecznie nie dotyczył relacji klient -> bank, lecz relacji klient -> pracownik banku. Pracownik w tym wypadku podejmował działanie niezgodne z stanem faktycznym zaistniałego problemu.
krzysztof_gawal jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Bank odmawia wypłaty środków z karty prepaid (odpowiedzi: 9) Wydaje mi się że bank bz wbk robi mnie mocno w konia. Sytuacja wyglada następująco: 1. 3 miesiące temu bank zablokował mi zarejestrowaną na moje...
§ Pekao karta prepaid - termin wypłaty środków (odpowiedzi: 3) Witam, posiadam kartę Pekao Prepaid, której upłynął termin ważności. Niestety zapomniałem wcześniej wypłacić z niej pozostałych środków. Na stronie...
§ Bank odmawia wypłaty środków należnych tytułem spadku - co robić ? (odpowiedzi: 3) Opiszę w skrócie sytuację: Zmarły w październiku 2013 zostawił testament, w którym zapisał swojej wnuczce mieszkanie oraz środki finansowe w...
§ Bank odmawia wypłaty środków z bezimiennej karty prepaid (odpowiedzi: 5) Jeśli umieściłem wątek w złej kategorii, to przepraszam i proszę o przeniesienie. Mam dość skomplikowaną sprawę (częściowo z własnej winy). ...
§ Wypłata środków pieniężnych przez bank (odpowiedzi: 10) Witam wszystkich. Chciałabym spytać o poradę. Znalazłam się w następującej sytuacji. Odziedziczyłam wraz z siostrą spadek po dziadku w części po 1/2....
§ Darowizna środków pieniężnych (odpowiedzi: 5) W związku z tym ze ustawa o podatku od spadku i darowizn zmienia się i jest różnie interpretowane chciałbym rozwiać swoje wątpliwości. Sprawa...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 09:48.