06-02-2016, 00:03
|
| Początkujący | Kupujący twierdzi po 2 miesiącach ze dostał uszkodzony sprzęt
Witam.
Mam taką*sytuację, że sprzedałem poprzez serwis allegro sprzęt komputerowy pochodzący z demontażu mojego prywatnego komputera (nie jestem przedsiębiorcą, osoba fizyczna). Sprzedałem w pełni sprawny sprzęt , został dokładnie przetestowany przed wysyłką. Dziś DOPIERO po dwóch miesiącach od daty sprzedaży, pisze do mnie człowiek który kupił ode mnie ten sprzęt i twierdzi, że sprzedałem mu tzw "uszkodzony bubel". Sprzedałem mu w pełni sprawny sprzęt, w ciągu dwóch miesięcy mógł*z nim robić różne rzeczy. Czy mam obowiązek przyjąć od niego ten towar albo płacić za jego naprawę?
Pozdrawiam serdecznie
|
| |
06-02-2016, 23:09
|
| Moderator | RE: Kupujący twierdzi po 2 miesiącach ze dostał uszkodzony sprzęt Cytat:
Napisał/a bartekkrzemien Czy mam obowiązek przyjąć od niego ten towar albo płacić za jego naprawę? |
Nie. Kupujący może rzecz reklamować na podstawie przepisów o rękojmi za wady. Reklamację musisz rozparzyć i ocenić wadę, przyczynę jej powstania i w zależności od tego uznać lub odrzucić reklamację. jeśli ja uznasz powinieneś naprawić i odesłać, jeśli nie, odesłać na koszt kopujacego.
|
| |
08-02-2016, 20:00
|
| Użytkownik | RE: Kupujący twierdzi po 2 miesiącach ze dostał uszkodzony sprzęt Cytat:
Napisał/a cedwah jeśli nie, odesłać na koszt kopujacego. |
Z ciekawości, dlaczego na jego koszt?
|
| |
09-02-2016, 14:20
|
| Stały bywalec | RE: Kupujący twierdzi po 2 miesiącach ze dostał uszkodzony sprzęt
Skoro nie uznaje reklamacji, bo nie widzi podstawy do niej, to nie musi pokrywać kosztu zwrotu.
|
| |
09-02-2016, 15:44
|
| Użytkownik | RE: Kupujący twierdzi po 2 miesiącach ze dostał uszkodzony sprzęt
Proszę o podstawę prawną, nie własne zdanie.
|
| |
09-02-2016, 15:56
|
| Gość | RE: Kupujący twierdzi po 2 miesiącach ze dostał uszkodzony sprzęt Cytat:
Napisał/a bebo Proszę o podstawę prawną, nie własne zdanie. |
Nie musi, bo żaden przepis prawa nie nakazuje mu pokrycia tego kosztu.
|
| |
09-02-2016, 16:38
|
| Użytkownik | RE: Kupujący twierdzi po 2 miesiącach ze dostał uszkodzony sprzęt
Znowu jeden z loczkiem na czole błysnął, niczym gwiazda zaranna... Są wytyczne dla sądów, np.:
W wyroku z 11 września 2006 r. (sygn. akt XVII AmC 157/05) Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał takie postanowienia umowne za niedozwolone. Sąd zakwestionował klauzulę o następującym brzmieniu: "W przypadku nieuzasadnionej reklamacji Zamawiającego zostanie on obciążony kosztami obsługi reklamacji poniesionymi przez Wykonawcę w tym kosztami związanymi z przyjazdem serwisu".
Ten wyrok był podstawą umieszczenia w rejestrze klauzul niedozwolonych, następującej klauzuli niedozwolonej: „W przypadku nieuzasadnionej reklamacji Zamawiającego zostanie on obciążony kosztami obsługi reklamacji poniesionymi przez Wykonawcę w tym kosztami związanymi z przyjazdem serwisu”
Powyższe stanowisko UOKiK zostało potwierdzone w kolejnej decyzji Prezesa UOKiK z dnia 8 października 2012 r. (decyzja RLU – 61 – 8/12/PM), który stwierdził, że niedozwolone jest następujące postanowienie:
"W przypadku wniesienia bezpodstawnej reklamacji Kupujący ponosi koszty dostarczenia i odbioru od Sprzedającego przedmiotu reklamacji."
Prezes UOKiK ponownie stwierdził, że przerzucanie na konsumentów kosztów nieuzasadnionej reklamacji rażąco narusza dobry obyczaj i interesy konsumentów. Stanowi nadużycie pozycji profesjonalisty względem konsumenta, przyznając przedsiębiorcy przewagę w stosunkach umownych.
Z powyższego wynika, iż to sprzedawca ponosi koszt nieuzasadnionej reklamacji.
|
| |
09-02-2016, 16:43
|
| Gość | RE: Kupujący twierdzi po 2 miesiącach ze dostał uszkodzony sprzęt
@ bebo
Widzę, że zupełnie nie rozumiesz tego, co tu zacytowałeś. Nie rozumiesz, co to są klauzule abuzywne, jak funkcjonują i czego dotyczą.
No i najważniejsze - nie rozumiesz, na czym polega zakup konsumencki, a co takim zakupem nie jest. Cytat:
Napisał/a bartekkrzemien sprzedałem poprzez serwis allegro sprzęt komputerowy pochodzący z demontażu mojego prywatnego komputera (nie jestem przedsiębiorcą, osoba fizyczna). | |
| |
09-02-2016, 18:25
|
| Moderator | RE: Kupujący twierdzi po 2 miesiącach ze dostał uszkodzony sprzęt @bebo, proszę żebyś powstrzymał się od pisania postów i czas poświęcił na gruntowną lekturę przepisów.
|
| |
09-02-2016, 21:32
|
| Użytkownik | RE: Kupujący twierdzi po 2 miesiącach ze dostał uszkodzony sprzęt
Ups, nie zauważyłem, że temat dotyczy prywatnej sprzedaży. Akurat przedtem czytałem post o prywatnej sprzedaży z konta przedsiębiorcy i pomyliłem wątek. Ale klauzule przydadzą się innym, w razie szukania odpowiedzi na pytanie o konieczność płacenia za zwrot towaru w przypadku przedsiębiorcy.
|
| |
09-02-2016, 21:49
|
| Moderator | RE: Kupujący twierdzi po 2 miesiącach ze dostał uszkodzony sprzęt
Nie chodzi o ten temat, ale o całokształt. Vide #9!
|
| |
09-02-2016, 23:33
|
| Użytkownik | RE: Kupujący twierdzi po 2 miesiącach ze dostał uszkodzony sprzęt Cytat:
Napisał/a cedwah Nie chodzi o ten temat, ale o całokształt. Vide #9! |
Bezczelne uwagi pozostaw dla siebie. Twój wpis nie ma nic wspólnego z poradą prawną.
|
| |
09-02-2016, 23:39
|
| Gość | RE: Kupujący twierdzi po 2 miesiącach ze dostał uszkodzony sprzęt Cytat:
Napisał/a bebo Bezczelne uwagi pozostaw dla siebie. Twój wpis nie ma nic wspólnego z poradą prawną. |
Ciągłe chamstwo wobec mnie uchodziło ci jakoś na sucho. Teraz chyba jednak tak nie będzie...
|
| |
10-02-2016, 00:13
|
| Użytkownik | RE: Kupujący twierdzi po 2 miesiącach ze dostał uszkodzony sprzęt Cytat:
Napisał/a loco1 Ciągłe chamstwo wobec mnie uchodziło ci jakoś na sucho. Teraz chyba jednak tak nie będzie... |
Też robisz prywatne wycieczki, zamiast udzielać porad? Zmień forum, może gdzieś będą bić tobie pokłony. Chamstwo, to już obraźliwe stwierdzenie i teraz tobie może nie ujść na sucho.
|
| |
10-02-2016, 15:00
|
| Użytkownik | RE: Kupujący twierdzi po 2 miesiącach ze dostał uszkodzony sprzęt
A jaka jest podstawa prawna twierdzenia, że jeżeli prywatny sprzedawca uzna reklamację, to płaci za odesłanie towaru?
|
| | | |