towar uszkodzony w transporcie do konsumenta i negatywna odpowiedź na rękojmię - Forum Prawne

 

towar uszkodzony w transporcie do konsumenta i negatywna odpowiedź na rękojmię

Zakupiłem jako konsument dysk twardy ssd w sklepie Sferis.pl. 8 września odebrałem przesyłkę w paczkomacie. Po powrocie do domu i otworzeniu koperty (tak, zapakowali dysk o wartości 300 złotych w kopertę!) okazało się, że dysk ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
20-09-2016, 21:27  
tenofik
Początkujący
 
Posty: 4
Domyślnie towar uszkodzony w transporcie do konsumenta i negatywna odpowiedź na rękojmię

Zakupiłem jako konsument dysk twardy ssd w sklepie Sferis.pl.
8 września odebrałem przesyłkę w paczkomacie. Po powrocie do domu i otworzeniu koperty (tak, zapakowali dysk o wartości 300 złotych w kopertę!) okazało się, że dysk jest wygięty, w sposób uniemożliwiający jego użycie zgodnie z przeznaczeniem. Od razu po otworzeniu przesyłki zrobiłem zdjęcia przedstawiające uszkodzony dysk i jego opakowanie.
Po szybkim telefonie do sklepu dowiedziałem się, że najpierw MUSZĘ złożyć reklamację w inpoście. Jednak po przeczytaniu kilku artykułów i konsultacji z prawnikiem na infolinii UOKIKu uznałem, że nie będę tego robił, tylko od razu zareklamuję dysk z tytułu rękojmi. Powołałem się (mam nadzieję poprawnie) na art. 561 § 1 kodeksu cywilnego, żądając usunięcia wad oraz na art. 454 k.c. i art. 548 §3 Kodeksu cywilnego przypominając, że to sprzedawca jest odpowiedzialny również za przesyłkę.

Dziś (20 września) otrzymałem odpowiedź mailem o negatywnym rozpatrzeniu reklamacji:

Cytat:
W nawiązaniu do Pana reklamacji z dnia 08-09-2016 roku informujemy, iż Sferis Sp. z o.o. nie może w sposób pozytywny przychylić się do spełnienia Pana zadania w sposób pozytywny.
Nie otrzymaliśmy nadal od Pana nr reklamacji w IN POST. Po analizie uszkodzeń, informuję iż jako sprzedawca nie możemy przyjąć odpowiedzialności za stwierdzoną wadę towaru. Widoczne/stwierdzone uszkodzenia są uszkodzeniami mechanicznymi oraz wynikają z nieprawidłowego używania lub zabezpieczenia towaru. Zgodnie z Ustawą Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r., a w szczególności art. 548 „z chwilą wydania rzeczy sprzedanej przechodzą na kupującego korzyści i ciężary związane z rzeczą oraz niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy.” Mając na uwadze powyższe pragnę wskazać, iż zgodnie z przytoczoną normą prawną od chwili wydania, na kupującym ciąży obowiązek prawidłowego zabezpieczenia przed zniszczeniem oraz utratą towaru. Oznacza to, że wszystkie uszkodzenia mechaniczne powstałe podczas rozporządzania rzeczą przez kupującego, nie podlegają odpowiedzialności sprzedawcy.
Ewidentnie jest to uciekanie od odpowiedzialności. Nie ma nawet słowa o transporcie przesyłki do mnie, który u nich de facto reklamowałem - złe zabezpieczenie towaru i uszkodzenie w czasie transportu (no chyba, że wysłali mi uszkodzony).

Dodatkowo twierdzą oni w reklamacji, że dysk działa. Nie wiem czy to ma znaczenie. Bo nawet jeśli działa, to nie nadaje się do użytku ze względu na wygięcie właśnie - nie da się go umieścić zgodnie z przeznaczeniem w laptopie.

I teraz wielka prośba do Was - co najlepiej zrobić w takim wypadku, żeby załatwić tę sprawę możliwie najszybciej i bezboleśnie?

Czy napisać odwołanie (na co się wtedy powołać)? Czy pójść z tym od razu do Miejskiego Rzecznika Konsumentów? Może założyć sprawę na platformie ODR? Z góry dziękuję za wskazówki.
tenofik jest off-line  
20-09-2016, 22:09  
Abrakadabra3210
Stały bywalec
 
Posty: 2.309
Domyślnie RE: towar uszkodzony w transporcie do konsumenta i negatywna odpowiedź na rękojmię

Paczki otwiera się przy paczkomacie, bo masz możliwość zgłosić wtedy uszkodzenie, a kamery paczkomatu rejestrują to.

Ale to co napisał sferis to śmiech na sali. Z tego pisma wynika właśnie, że ponoszą pełną odpowiedzialność. Idź z tym do rzecznika konsumentów, on wystosuje odpowiednie pismo do nich.
Abrakadabra3210 jest off-line  
20-09-2016, 22:53  
tenofik
Początkujący
 
Posty: 4
Domyślnie RE: towar uszkodzony w transporcie do konsumenta i negatywna odpowiedź na rękojmię

Okej. Tak zrobię.

A z tymi paczkomatami (na przyszłość). Nawet jeśli otworzę przesyłkę przy paczkomacie (albo sam odbieranie paczki nagram) to mimo wszystko składać reklamację od razu do sprzedawcy czy do inpostu? Jak to najlepiej rozegrać?

I pytanie co do rzecznika. Na stronie bip.um.wroc.pl jest napisane: "Warunkiem skorzystania z pomocy Miejskiego Rzecznika Konsumentów we Wrocławiu jest stałe zameldowanie/zamieszkanie (potwierdzone faktem opłacania we wrocławskim urzędzie skarbowym podatku dochodowego od osób fizycznych) na terenie miasta Wrocław osoby, której dotyczy zgłaszany problem". No i tu pojawia się problem. Studiuję we Wrocławiu, ale nie jestem tu zameldowany. Podatku też tu nie płacę. (Tak, tak słoik pełną gębą, ale nie tego dotyczy sprawa). Czy rzecznik może odmówić mi pomocy? Co wtedy? (Skorzystanie z rzecznika właściwego dla mojego miejsca zameldowania odpada - za daleko)
tenofik jest off-line  
21-09-2016, 06:15  
Grandalf
Użytkownik
 
Posty: 108
Domyślnie RE: towar uszkodzony w transporcie do konsumenta i negatywna odpowiedź na rękojmię

Im się wydaje, że jednak będziesz walczył z InPostem, co nie jest kwestią po Twojej stronie. Towar wydany do wysyłki dalej jest na ich odpowiedzialności. Jeżeli faktycznie zapakowali dysk do zwykłej koperty (nawet bąbelkowej), to i tak jest to niedostateczne zabezpieczenie sprzętu.
Grandalf jest off-line  
21-09-2016, 10:49  
arturoooo
Zbanowany
 
Posty: 6.618
Domyślnie RE: towar uszkodzony w transporcie do konsumenta i negatywna odpowiedź na rękojmię

Cytat:
Napisał/a tenofik Zobacz post
Czy rzecznik może odmówić mi pomocy? Co wtedy? (Skorzystanie z rzecznika właściwego dla mojego miejsca zameldowania odpada - za daleko)
Skontaktuj się z biurem i zapytaj. W sumie nie bez powodu jest taka uwaga, że to tylko dla Wrocławian jest.


Cytat:
Napisał/a Grandalf Zobacz post
dalej jest na ich odpowiedzialności. Jeżeli faktycznie zapakowali dysk do zwykłej koperty (nawet bąbelkowej), to i tak jest to niedostateczne zabezpieczenie sprzętu.
Jak wykaże, że otrzymał uszkodzony? Jak wykaże, że był słabo zabezpieczony?

Prawnik firmy podniesie, że towar był odpowiednio zabezpieczony a kupujący mógł sam uszkodzić towar po odebraniu dysku.

Cytat:
Napisał/a Grandalf Zobacz post
to i tak jest to niedostateczne zabezpieczenie sprzętu.
Jaka jest definicja dostatecznego zabezpieczenia przesyłki?

Tylko konkrety, bez lania wody i teoretyzowania bądź dywagowania.
arturoooo jest off-line  
21-09-2016, 13:21  
Grandalf
Użytkownik
 
Posty: 108
Domyślnie RE: towar uszkodzony w transporcie do konsumenta i negatywna odpowiedź na rękojmię

Cytat:
Napisał/a arturoooo Zobacz post
Jak wykaże, że otrzymał uszkodzony? Jak wykaże, że był słabo zabezpieczony?
Po to jest coś takiego jak sprawdzenie przesyłki przy odbiorze (sam wspomniałeś o kamerach w paczkomatach) aby potem można było to stosownie wykazać...

Cytat:
Napisał/a arturoooo Zobacz post
Jaka jest definicja dostatecznego zabezpieczenia przesyłki? Tylko konkrety, bez lania wody i teoretyzowania bądź dywagowania.
Dobrze wiesz o czym mowa, a czepiasz się słówek. Dla mnie, jako praktyka IT, wysłanie dysku (pocztą, kurierem itp) w kopercie C5 (znowu nie czepiaj się, że nie było mowy jaką kopertą poszło) jest niedopuszczalne, jest zaniedbaniem, niedołożeniem należytej staranności co do zabezpieczenia rzeczy o takim charakterze jak dysk komputerowy. O definicję dostatecznego zabezpieczenia przesyłki też będziesz się pytał gdy będzie mowa o przesłanym szkle, który zostało tylko włożone do pudełka i do odbiorcy dotarła mączka szklana? A może wtedy będziesz się upierał, że powinna być naklejka "uwaga szkło"?
Grandalf jest off-line  
21-09-2016, 13:39  
arturoooo
Zbanowany
 
Posty: 6.618
Domyślnie RE: towar uszkodzony w transporcie do konsumenta i negatywna odpowiedź na rękojmię

Cytat:
Napisał/a Grandalf Zobacz post
Po to jest coś takiego jak sprawdzenie przesyłki przy odbiorze (sam wspomniałeś o kamerach w paczkomatach) aby potem można było to stosownie wykazać...
Chodzi mi o czas teraźniejszy.
Nie o przeszły - co mógł zrobić.


Cytat:
Napisał/a Grandalf Zobacz post
jest niedopuszczalne, jest zaniedbaniem, niedołożeniem należytej staranności
Powiem tak: zamawiałem różne rzeczy z Chin; w tym zegarki i inne delikatne przedmioty które były wysyłane: a) zwykła koperta bąbelkowa b) zwykła koperta "kurierska" z miękkiego tworzywa + folia bąbelkowa.
Efekt?
Nigdy nie było żadnego uszkodzenia.
arturoooo jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Reklamowany towar uszkodzony w transporcie. (odpowiedzi: 1) Witam, proszę o radę. Za pośrednictwem serwisu allegro dokonałam zakupu szkła laboratoryjnego - zlewki. Towar otrzymałam, dwa produktu...
§ Sprzedawca twierdzi że towar jest uszkodzony przez konsumenta (odpowiedzi: 10) Witam, sprawa wygląda mniej więcej tak. Ostatnio moja mama zakupiła płyte grzewczą do kuchni, płyta przyszła, została rozpakowana, zamontowana a...
§ Uszkodzony w transporcie towar z Allegro (odpowiedzi: 11) Witam. Proszę o podpowiedź czy mam szanse reklamować towar w opisanej poniżej sytuacji? Zakupiłam 01.12.2014 na Allegro (opcja "Kup teraz")...
§ towar uszkodzony w transporcie-zwrot kosztów (odpowiedzi: 4) Witam. Mam problem: Zamówiłam na allegro mikrofalówkę, którą dostarczono stłuczoną, spisałam z kurierem Protokół szkody i zgłosiłam ten fakt u...
§ Towar uszkodzony w transporcie przez kuriera (odpowiedzi: 1) Dnia 29 sierpnia odebrałem od kuriera DHL przesyłkę składającą się z dwóch paczek, każda zawierała jedne drzwi kabiny prysznicowej. Przy kurierze...
§ Towar zakupiony na allegro uszkodzony w transporcie (odpowiedzi: 8) Witam, na allegro zakupilem wyswietlacz do telefonu, sprzedawca odebral wplate i wyslal zakupiony wyswietlacz. Kilka dni pozniej otrzymalem...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 21:00.