Druga reklamacja laptopa z tytułu rękojmi - Forum Prawne

 

Druga reklamacja laptopa z tytułu rękojmi

Dzień dobry, kupiłam laptop w marcu 2017 w sklepie MediaMark, w marcu 2018 komputer się zepsuł, ekran przestał działać, zareklamowałam go z tytułu rękojmi, żądając wymiany na nowy. Sprzedawca naprawił jednak komputer i wszystko działało. ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
08-12-2018, 17:54  
kornwaldina098
Początkujący
 
Posty: 4
Domyślnie Druga reklamacja laptopa z tytułu rękojmi

Dzień dobry,
kupiłam laptop w marcu 2017 w sklepie MediaMark, w marcu 2018 komputer się zepsuł, ekran przestał działać, zareklamowałam go z tytułu rękojmi, żądając wymiany na nowy. Sprzedawca naprawił jednak komputer i wszystko działało.
Niestety w listopadzie 2018 znowu komputer się zepsuł, tym razem karta sieciowa nie działała (komputer cały czas rozłączał wifi), więc ponownie zareklamowiłam komputer z tytułu rękojmi, żądając ponownie wymiany na nowy, powołując się na fakt że jest to druga reklamacja tego samego sprzętu z tytułu rękojmi.
Dzisiaj przyjechałam po komputer, co się okazało - w komputerze została bez mojej wiedzy i sprzecznie z moim żądaniem wymieniona karta sieciowa, sprzedawca powołuje się na to że nie jest to wada istotna, zatem nie mogę żądać wymiany komputera na nowy.

Odmówiłam odebrania komputera i napisałam odwołanie od tej decyzji, oburzona faktem, że bez konsultacji ze mną wymieniono część w laptopie, zażądałam tym razem zwrotu pieniędzy.

Proszę o opinię tego stanu prawnego, jakie kroki poczynić (oprócz tych do Rzecznika Praw Konsumenta)?
kornwaldina098 jest off-line  
08-12-2018, 20:14  
piotrek-t
Użytkownik
 
Posty: 75
Domyślnie RE: Druga reklamacja laptopa z tytułu rękojmi

Można polemizować, czy awaria karty sieciowej, to wada istotna. Poszperaj w orzeczeniach SN, ew. sądów powszechnych, jak w podobnych sprawach orzekano, ewentualnie jak w orzecznictwie definiowana jest "wada istotna" i odnieś to do Twojego stanu faktycznego. W takim wypadku Twoje oświadczenie o odstąpieniu od umowy powinno wywołać skutki.

Przyjmując jednak, że nie była to wada istotna, z tytułu ponownej reklamacji na podstawie rękojmi miałaś uprawnienie do złożenia oświadczenia o obniżeniu ceny (co byłoby chyba mniej korzystne niż próba naprawy/wymiany rzeczy na wolną od wad). Co więcej, sklep miał uprawnienie, żeby zamiast wybranej przez Ciebie opcji wymiany rzeczy na nową, wadę usunąć. W myśl art. 561 § 3 kc "Sprzedawca może odmówić zadośćuczynienia żądaniu kupującego, jeżeli doprowadzenie do zgodności z umową rzeczy wadliwej w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo w porównaniu z drugim możliwym sposobem doprowadzenia do zgodności z umową wymagałoby nadmiernych kosztów. Jeżeli kupującym jest przedsiębiorca, sprzedawca może odmówić wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady także wtedy, gdy koszty zadośćuczynienia temu obowiązkowi przewyższają cenę rzeczy sprzedanej."

Moim zdaniem sklep nie miał też obowiązku informowania Cię o tym, że część wymienił. Kiedy oddajesz rzecz z tytułu rękojmi to żądasz doprowadzenia jej do stanu zgodnego z umową, co zostało uczynione. Przepisy nie przewidują w tym zakresie obowiązku informacyjnego po stronie sprzedającego.

Przeanalizuj, czy sprzedający udzielił Ci odpowiedzi w terminie 14 dni od złożenia reklamacji. W myśl art. 561 (5) kc "Jeżeli kupujący będący konsumentem zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione". Wtedy miałabyś skuteczne roszczenie o wymianę rzeczy.
piotrek-t jest off-line  
08-12-2018, 20:43  
kornwaldina098
Początkujący
 
Posty: 4
Domyślnie RE: Druga reklamacja laptopa z tytułu rękojmi

Dziekuje za odpowiedź.
A jak wygląda kwestia, że jest to druga reklamacja? Chodzi mi o artykuł 560 § 1? Na stronie UOKiK czytałam, że w przypadku gdy jest druga reklamacja, sprzedawca jest związany żądaniem konsumenta.
kornwaldina098 jest off-line  
08-12-2018, 20:59  
piotrek-t
Użytkownik
 
Posty: 75
Domyślnie RE: Druga reklamacja laptopa z tytułu rękojmi

Moim zdaniem w Twoim przypadku ten przepis nie ma w tej części zastosowania. Tzn co do zasady jest tak, że kupujący może (1) złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy albo (2) złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny, CHYBA ŻE (3) sprzedawca wymieni rzecz na wolną wad albo (4) wadę usunie. Ograniczenie, że nie możesz zrealizować uprawnienia nr 1 i 2, gdy sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dokona czynności nr 3 i 4 - nie przysługuje, gdy rzecz reklamowana jest z tytułu rękojmi kolejny raz. Wątpliwości moim zdaniem powstają, czy w świetle § 4 tego przepisu w takim przypadku również ma zastosowanie zasada, że nawet mimo reklamacji po raz drugi, kupujący nadal nie może odstąpić od umowy, jeśli wada nie jest istotna.

Z tego powodu uważam, że nie można mówić, że sprzedający jest związany Twoim żądaniem. Jeśli przyjąć, że faktycznie nie możesz odstąpić od umowy, to możesz zrealizować uprawnienie nr (1) - oświadczyć o obniżeniu ceny. A skoro tego nie uczyniłaś, to sprzedający wykonał czynności 3/4 - wadę usunął.

Mam nadzieję, że mój tok myślenia przedstawiłem w miarę jasno, w sposób obrazowy.

Co do kwestii wady istotnej - po szybkim researchu myślę, że można skutecznie polemizować i argumentować, że była to wada istotna.

Poniżej komentarz Jacka Gudowskiego:

"W rezultacie można stwierdzić, że istotna jest przede wszystkim taka wada, która mogłaby skłaniać do odstąpienia od umowy przeciętnego (niekoniecznie oznacza to, że rozsądnego) nabywcę rzeczy. W tym zakresie istotne znaczenie ma ocena, czy wpływ wady na walory użytkowe albo estetyczne rzeczy, tudzież właściwości związane z bezpieczeństwem mógłby skłaniać – z tego tylko powodu – przeciętnego uczestnika obrotu do odstąpienia od umowy".


Poniżej wyrok SA w Szczecinie:

I ACa 899/15, Ocena cechy istotności wady. Ciężar wykazania nieistotności wady. - Wyrok Sądu Apelacyjnego w Szczecinie
LEX nr 2107464 - wyrok z dnia 24 maja 2016 r.

1. Przy ocenie cechy istotności wady w rozumieniu art. 560 k.c. decydujące znaczenie mają odpowiednie oczekiwania nabywcy rzeczy związane z jej funkcjonowaniem, a nie tylko zobiektywizowany stan techniczny rzeczy w postaci jej niezdatności do zwykłego użytku w ogóle lub w określonym zakresie bądź bezwartościowości w znaczeniu funkcjonalnym. (...) Zatem ocena, czy wada rzeczy sprzedanej jest istotna, powinna być dokonywana z punktu widzenia kupującego, a nie - przydatności rzeczy do zwykłego użytku. Granicą subiektywnej oceny kupującego jest nadużycie prawa w rozumieniu art. 5 k.c. Tym samym nieprawidłowy wydaje się pogląd, zgodnie z którym wadą istotną jest tylko taka wada, która czyni rzecz bezwartościową lub nieużyteczną dla kupującego.
2. Co do zasady ciężar wykazania nieistotności wady spoczywa na sprzedawcy, aczkolwiek jeżeli sprzedawca wystarczająco wykazał zasadność swojego twierdzenia, to wówczas na kupującym będzie spoczywał obowiązek obrony własnego stanowiska dotyczącego istotności wady konkretnego produktu.


Oczywiście sprawę jak najbardziej możesz skierować do rzecznika konsumentów, który powinien Cię poinstruować co do dalszych możliwych kroków, ewentualnie wystąpić do sprzedającego w Twoim imieniu.
piotrek-t jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Druga reklamacja z tytułu rękojmi (odpowiedzi: 2) Witam! Składałem reklamację z tytułu rękojmi na maszynkę. Wada jaka była: nagrzewanie się urządzenia, maszynka sama zmieniała tryb pracy, głośno...
§ Druga reklamacja z tytułu rękojmi - laptop - wada istotna? (odpowiedzi: 1) Witam. W marcu br. kupiłem w Saturnie laptopa jako towar z ekspozycji, jest to model Lenovo Z51-70 80K601BTPB (informacja istotna). Już na początku...
§ Rtv agd reklamacja laptopa na rękojmi (odpowiedzi: 4) Witam, mam pewien problem... Kupilem w euro laptopa Asusa na którego zbierałem dość długo... Po równo miesiącu okazało się że coś jest nie tak z...
§ Zwrot laptopa z tytułu rękojmi (odpowiedzi: 9) Witam. Przeczytałem poradnik konsumenta oraz wątki podobne do mojej sprawy jednak nie rozwiały one moich wątpliwości. Jako osoba fizyczna...
§ Reklamacja laptopa z tytułu rękojmi (odpowiedzi: 5) Witam, Posiadam laptopa zakupionego na firmę, w którym niestety najprawdopodobniej spalił się dysk (nie da się prawidłowo uruchomić komputera)....


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 04:50.