Kurier, monitor 49", wielkie wgniecenie. - Forum Prawne

 

Kurier, monitor 49", wielkie wgniecenie.

Witam, A więc trafił się pech i mi. Doczekałem się dostawy monitora 49" kupionego u renomowanego, dużego sprzedawcy, przez renomowaną, dużą firmę kurierską. Duże pudło opakowane w podwójną w zasadzie matową folię. Zapłaciłem kurierowi gotówką, ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
10-12-2018, 20:47  
michal6784
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie Kurier, monitor 49", wielkie wgniecenie.

Witam,

A więc trafił się pech i mi.

Doczekałem się dostawy monitora 49" kupionego u renomowanego, dużego sprzedawcy, przez renomowaną, dużą firmę kurierską.

Duże pudło opakowane w podwójną w zasadzie matową folię. Zapłaciłem kurierowi gotówką, podpisałem podsunięty dokument i po wyjściu pana, ochoczo zabrałem się do ostrożnego rozpakowywania.

Niestety, po uporaniu się z wieloma foliami i wsadem ochronnym, i delikatnym wyjęciem monitora, moim oczom ukazało się dużych rozmiarów wgniecenie na górze matrycy.

Dzwonię do sprzedawcy, poleca mi się skontaktować z kurierem, aby spisać protokół szkody. Mówi mi, że rozpakowują monitory powyżej 32" przed wysyłką i są pewni że nie wyjeżdżają uszkodzone. Zaznacza przy tym, że w protokole szkody jest kluczowe pytanie, czy miałem zastrzeżenia do towaru, i że mam absolutnie nie zaznaczać, że nie, bo protokół będzie do niczego i prawdopodobnie nie będzie się w stanie pozytywnie dla mnie rozpatrzyć sprawy. Jest świadomy przy tym tego, bo mu powiedziałem, że zastrzeżeń żadnych nie zgłaszałem kurierowi - nie rozpakowywałem przy nim monitora. Ponoć klauzulę to można różnie interpretować, tzn. że samo spisanie protokołu byłoby w tym sensie zgłoszeniem zastrzeżenia - dla mnie brzmi to trochę niepewnie.
Oznajmia mi, że cała procedura w każdym wypadku może trwać +- miesiąc.

Dzwonię do kuriera, on poleca mi się zgłosić do centrali firmy kurierskiej.

W międzyczasie robię zdjęcia dla sprzedawcy, i zauważam, że w miejscu kartonu które odpowiada szkodzie, jest wgniecenie. Jednak, nawet chyba gdyby się temu miejscu przyglądać, nie byłoby widoczne poprzez warstwy folii którymi karton był owinięty.

Na jutro przed południem przyjedzie kurier (ten sam lub inny pan), aby spisać ze mną protokół szkody.

Nie wiem co o tym wszystkim myśleć, czuję że mogę być 2400 zł w plecy, za niedoświadczoną ufność/mądrość po szkodzie.

Czy mam jakieś szanse na odzyskanie wartości?
Czy w takim wypadku należało przy kurierze brać nóż i rozcinać paczkę, wybebeszać wszystko, przed zapłatą?
Czy komuś wiadomo jak się do tego wszystkiego ma ta kluczowa klazula w protokole szkody, i jak ją interpretować? (zgłosiłem zastrzeżenia w zasadzie jak tylko najszybciej się dało i gdzie się dało, jedynie nie w obecności przewoźnika).

Smutny posiadacz dużego, zniszczonego monitora.
michal6784 jest off-line  
10-12-2018, 21:50  
Vexus
Stały bywalec
 
Posty: 696
Domyślnie RE: Kurier, monitor 49", wielkie wgniecenie.

Cytat:
Napisał/a michal6784 Zobacz post
Na jutro przed południem przyjedzie kurier (ten sam lub inny pan), aby spisać ze mną protokół szkody.
Niestety ale Cię zmartwie, jeżeli podpisałeś odbiór bez zastrzeżeń, to ten protokół, który jutro spiszesz będzie warty tyle co nic. Firma kurierska się wyprze, a sprzedawca powie że wysłał sprawny i to wina kuriera. Pozostanie tylko sąd.

Cytat:
Napisał/a michal6784 Zobacz post
Czy w takim wypadku należało przy kurierze brać nóż i rozcinać paczkę, wybebeszać wszystko, przed zapłatą?
Tak, bo tylko w takim przypadku masz szansę coś udowodnić. Prawda jest jednak taka że kurierzy nie chca sie na to godzić, choć mają taki obowiazek.

Wysłane z mojego SM-T585 przy użyciu Tapatalka
Vexus jest off-line  
10-12-2018, 22:28  
michal6784
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie RE: Kurier, monitor 49", wielkie wgniecenie.

Dziękuję za odpowiedź.

A co mówi prawo na temat możliwości otwarcia opakowania przy kurierze, i na tej podstawie, w przypadku uszkodzenia zawartości, odmowy przyjęcia/podpisu/zapłaty?

Jeśli to jedyna opcja aby uniknąć takich (rzadkich pewnie bo rzadkich, monitory są przecież chyba zwykle ostrożnie przewożone) sytuacji, to powinno to być napisane wielką czcionką przy zamawianiu droższego sprzętu - OTWÓRZ KARTON PRZY KURIERZE PRZED PODPISEM.

W internecie wyszukałem najróżniejsze sprzeczne wypowedzi...
michal6784 jest off-line  
11-12-2018, 05:21  
cameleonix11
Stały bywalec
 
cameleonix11 na Forum Prawnym
 
Posty: 5.619
Domyślnie RE: Kurier, monitor 49", wielkie wgniecenie.

Cytat:
Napisał/a michal6784 Zobacz post
Dziękuję za odpowiedź.

A co mówi prawo na temat możliwości otwarcia opakowania przy kurierze, i na tej podstawie, w przypadku uszkodzenia zawartości, odmowy przyjęcia/podpisu/zapłaty?

Jeśli to jedyna opcja aby uniknąć takich (rzadkich pewnie bo rzadkich, monitory są przecież chyba zwykle ostrożnie przewożone) sytuacji, to powinno to być napisane wielką czcionką przy zamawianiu droższego sprzętu - OTWÓRZ KARTON PRZY KURIERZE PRZED PODPISEM.

W internecie wyszukałem najróżniejsze sprzeczne wypowedzi...
Art. 74 ust. 1. Jeżeli przed wydaniem przesyłki okaże się, że doznała ona ubytku lub uszkodzenia, przewoźnik ustala niezwłocznie protokolarnie stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody. Przewoźnik wykonuje te czynności także na żądanie uprawnionego, jeżeli twierdzi on, że przesyłka jest naruszona.

Wystarczy więc samo twierdzenie odbierającego, że jest uszkodzenie aby mieć uprawnienie do otwarcia przesyłki przed odbiorem, czyli przed podpisaniem.

Wysłane z mojego PLK-L01 przy użyciu Tapatalka
cameleonix11 jest off-line  
11-12-2018, 06:41  
michal6784
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie RE: Kurier, monitor 49", wielkie wgniecenie.

Ciekawe, dziękuję.

Ale brzmi to trochę tak, że przy przesyłce na której nie widać uszkodzenia (zwłaszcza ofoliowanej matową folią), trzeba by wmówić kurierowi, że jest uszkodzona, bezpodstawnie, na co może się też on nie zgodzić potencjalnie? A jeśli się nie wymusi otwarcia, to szanse na reklamację topnieją, chyba że się podpisze pod warunkiem że kurier zostanie do momentu oględzin, i wtedy ew. od razu spisze protokół szkody. Z tym że podpisanie = niezgłoszenie zastrzeżeń, więc ten protokół nawet wtedy już może być do niczego?

Coś czuję że następne takie droższe zakupy robię w sklepie, każę obsłudze rozpakować przed zapłatą, i przewożę do domu sam.
michal6784 jest off-line  
11-12-2018, 11:17  
michal6784
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie RE: Kurier, monitor 49", wielkie wgniecenie.

A więc na razie wszystko wygląda pozytywnie, nie było żadnych haków na protokole szkody, czegokolwiek związanego ze zgłaszaniem zastrzeżeń etc, wyraźnie pan sam zaznaczył we wszystkich polach rzeczy które wskazują że produkt był uszkodzony w transporcie. Będzie dalej rozpatrywane przez centralę.

Dam znać na koniec jaki efekt finalny
michal6784 jest off-line  
11-12-2018, 17:32  
NOWY1000
Użytkownik
 
Posty: 74
Domyślnie RE: Kurier, monitor 49", wielkie wgniecenie.

Towar reklamuj u sprzedawcy jako niezgodny z umową,zażądaj zwrotu pieniędzy. W tym przypadku to sprzedający będzie miał w plecy 2400zł. Masz 14 dni na wysłanie odpowiedniego pisma do sprzedawcy. Firma kurierska odrzuci wszelkie roszczenia bo stwierdzi, że towar był źle zabezpieczony.
NOWY1000 jest off-line  
11-12-2018, 18:44  
cameleonix11
Stały bywalec
 
cameleonix11 na Forum Prawnym
 
Posty: 5.619
Domyślnie RE: Kurier, monitor 49", wielkie wgniecenie.

Cytat:
Napisał/a NOWY1000 Zobacz post
Towar reklamuj u sprzedawcy jako niezgodny z umową,zażądaj zwrotu pieniędzy. W tym przypadku to sprzedający będzie miał w plecy 2400zł. Masz 14 dni na wysłanie odpowiedniego pisma do sprzedawcy. Firma kurierska odrzuci wszelkie roszczenia bo stwierdzi, że towar był źle zabezpieczony.
Tylko pamiętaj, że to kupujący potwierdził odbiór towaru bez zastrzeżeń. Jak udowodni, że uszkodzenie powstało w transporcie, a nie u niego?

Wysłane z mojego PLK-L01 przy użyciu Tapatalka
cameleonix11 jest off-line  
11-12-2018, 18:46  
karolla0905
Stały bywalec
 
Posty: 10.681
Domyślnie RE: Kurier, monitor 49", wielkie wgniecenie.

Zważywszy że protokół szkody spisał dzień później...nie wróżę powodzenia...ani u kuriera ani u sprzedającego.
karolla0905 jest off-line  
11-12-2018, 19:20  
Vexus
Stały bywalec
 
Posty: 696
Domyślnie RE: Kurier, monitor 49", wielkie wgniecenie.

Cytat:
Napisał/a NOWY1000 Zobacz post
Towar reklamuj u sprzedawcy jako niezgodny z umową,zażądaj zwrotu pieniędzy. W tym przypadku to sprzedający będzie miał w plecy 2400zł. Masz 14 dni na wysłanie odpowiedniego pisma do sprzedawcy. Firma kurierska odrzuci wszelkie roszczenia bo stwierdzi, że towar był źle zabezpieczony.
Dobrze zrozumiałem? Sugerujesz żeby odstąpił od umowy, a sprzedający będzie miał obowiązek zwrócić pieniądze? Jeżeli tak to jesteś w błędzie bo sprzedający, sprawdzi ekran (zresztą i tak wie o usterce) i odmówi przyjęcia zwrotu.

Wysłane z mojego SM-T585 przy użyciu Tapatalka
Vexus jest off-line  
11-12-2018, 20:06  
NOWY1000
Użytkownik
 
Posty: 74
Domyślnie RE: Kurier, monitor 49", wielkie wgniecenie.

Kupujący potwierdził tylko, że opakowanie towaru nie jest wgniecione, podziurawione, itd. tzn. nie miał zastrzeżeń co jakości wykonania usługi transportowej. Natomiast kupujący może reklamować zakupiony przedmiot u sprzedawcy(również bez protokołu szkody) a sprzedawca musi taką reklamację przyjąć. Gdy kupujący tak nie zrobi to straci 2400zł. Natomiast sprzedający mając protokół szkody może reklamować usługę transportową w firmie kurierskiej.
"sprzedający, sprawdzi ekran (zresztą i tak wie o usterce) i odmówi przyjęcia zwrotu." - niech sobie odmawia, wówczas sprawa trafi do sądu.
Kupujący powinien w zaistniałej sytuacji skontaktować się z UOKiK.
NOWY1000 jest off-line  
11-12-2018, 20:13  
Vexus
Stały bywalec
 
Posty: 696
Domyślnie RE: Kurier, monitor 49", wielkie wgniecenie.

Cytat:
Napisał/a NOWY1000 Zobacz post
Kupujący potwierdził tylko, że opakowanie towaru nie jest wgniecione, podziurawione, itd. tzn. nie miał zastrzeżeń co jakości wykonania usługi transportowej. Natomiast kupujący może reklamować zakupiony przedmiot u sprzedawcy(również bez protokołu szkody) a sprzedawca musi taką reklamację przyjąć. Gdy kupujący tak nie zrobi to straci 2400zł. Natomiast sprzedający mając protokół szkody może reklamować usługę transportową w firmie kurierskiej.
"sprzedający, sprawdzi ekran (zresztą i tak wie o usterce) i odmówi przyjęcia zwrotu." - niech sobie odmawia, wówczas sprawa trafi do sądu.
Kupujący powinien w zaistniałej sytuacji skontaktować się z UOKiK.
Według tego co piszesz, sprzedający ma obowiązek uznać reklamację? Ciekawe

Wysłane z mojego SM-T585 przy użyciu Tapatalka
Vexus jest off-line  
11-12-2018, 21:30  
cameleonix11
Stały bywalec
 
cameleonix11 na Forum Prawnym
 
Posty: 5.619
Domyślnie RE: Kurier, monitor 49", wielkie wgniecenie.

Cytat:
Napisał/a NOWY1000 Zobacz post
Kupujący potwierdził tylko, że opakowanie towaru nie jest wgniecione, podziurawione, itd. tzn. nie miał zastrzeżeń co jakości wykonania usługi transportowej. Natomiast kupujący może reklamować zakupiony przedmiot u sprzedawcy(również bez protokołu szkody) a sprzedawca musi taką reklamację przyjąć. Gdy kupujący tak nie zrobi to straci 2400zł. Natomiast sprzedający mając protokół szkody może reklamować usługę transportową w firmie kurierskiej.
"sprzedający, sprawdzi ekran (zresztą i tak wie o usterce) i odmówi przyjęcia zwrotu." - niech sobie odmawia, wówczas sprawa trafi do sądu.
Kupujący powinien w zaistniałej sytuacji skontaktować się z UOKiK.
Sprawa trafi do sądu i kupujący będzie w plecy 2.400 zł plus koszty sądowe i ewentualnie zastępstwa. W procesie pamiętaj o art. 6kc. To kupujący będzie musiał udowodnić, że sprzedający wysłał mu uszkodzony towar. Mając protokół szkody sporządzony dzień później nic nie zdziała. Może złożyć reklamację, ale sprzedawca ją odrzuci argumentując uszkodzeniem mechanicznym.

Wysłane z mojego PLK-L01 przy użyciu Tapatalka
cameleonix11 jest off-line  
13-12-2018, 23:33  
michal6784
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie RE: Kurier, monitor 49", wielkie wgniecenie.

Z moich informacji wynika, że jest 7 dni na sporządzenie protokołu szkody, natomiast kurier ma 24h na zgłoszenie się w celu jego sporządzenia po zgłoszeniu przeze mnie takiej potrzeby. Z tego co mi powiedział doświadczony kurier, nie mam prawa otworzyć paczki przed podpisem (no chyba że byłaby wyraźnie uszkodzona - wtedy mogę na to nalegać lub ew. odmówić przyjęcia), natomiast mam prawo poprosić kuriera o pozostanie po podpisie do momentu rozpakowania - natomiast w takim wypadku, gdyby przy kurierze odpakować i znaleźć uszkodzony produkt, nie zmienia to nic w samej procedurze która po tym następuje, niż w wypadku gdybym to zrobił bez obecności kuriera - tak mi powiedział pracownik firmy przewozowej.
Być może (a może nawet bardziej niż może) są firmy przewozowe gdzie ten protokół i procedura wygląda jednak różnie.
Na ten moment, z moich danych wynika, że aby zabezpieczyć się przed takim pechem można:
a) wykupić usługę dodatkową otwarcia paczki przy kurierze (przed "podpisem") - z tego co wiem nie jest to usługa oferowana typowo przez firmy przewozowe, natomiast jest w poczcie polskiej.
2) kupić w sklepie po udowodnieniu przez obsługę że towar jest nietknięty, i przewieźć autem do domu.

Jeszcze nie mam newsów w mojej sprawie, ale z tego co usłyszałem do tej pory od przewoźnika i sprzedającego jestem na razie dobrej myśli.
NB: na protokole szkody nie było żadnych "haków", tylko opisy usterki, opakowania, ogółem rzeczy które pozwalają na stwierdzenie co jest przyczyną szkody.
michal6784 jest off-line  
13-12-2018, 23:43  
michal6784
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie RE: Kurier, monitor 49", wielkie wgniecenie.

Z moich informacji wynika, że jest 7 dni na sporządzenie protokołu szkody, natomiast kurier ma 24h na zgłoszenie się w celu jego sporządzenia po zgłoszeniu przeze mnie takiej potrzeby. Z tego co mi powiedział doświadczony kurier, nie mam prawa otworzyć paczki przed podpisem (no chyba że byłaby wyraźnie uszkodzona - wtedy mogę na to nalegać lub ew. odmówić przyjęcia), natomiast mam prawo poprosić kuriera o pozostanie po podpisie do momentu rozpakowania - natomiast w takim wypadku, gdyby przy kurierze odpakować i znaleźć uszkodzony produkt, nie zmienia to nic w samej procedurze która po tym następuje, niż w wypadku gdybym to zrobił bez obecności kuriera - tak mi powiedział pracownik firmy przewozowej.
Być może (a może nawet bardziej niż może) są firmy przewozowe gdzie ten protokół i procedura wygląda jednak różnie.
Na ten moment, z moich danych wynika, że aby zabezpieczyć się przed takim pechem można:
a) wykupić usługę dodatkową otwarcia paczki przy kurierze (przed "podpisem") - z tego co wiem nie jest to usługa oferowana typowo przez firmy przewozowe, natomiast jest w poczcie polskiej.
2) kupić w sklepie po udowodnieniu przez obsługę że zawartość jest cacy, i przewieźć autem do domu.

Jeszcze nie mam newsów w mojej sprawie, ale z tego co usłyszałem do tej pory od przewoźnika i sprzedającego jestem na razie dobrej myśli.
NB: na protokole szkody nie było żadnych "haków", tylko opisy usterki, opakowania, ogółem rzeczy które pozwalają na stwierdzenie co jest przyczyną szkody.
michal6784 jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Telewizory w lokalu - jako "monitor" (odpowiedzi: 0) Do mojego lokalu(pub) planuję zakup 4-5 telewizorów w celu podłączenia ich do konsol(xbox). Moje pytanie brzmi - czy jeśli te telewizory będą...
§ Monitor, "wprowadzenie" w błąd. (odpowiedzi: 6) Witam serdecznie. Mam pewien problem. W pod koniec sierpnia w jednym ze sklepów sieci Euro RTV AGD zakupiłem monitor - Samsung T28C570w (wtedy za ...
§ kurier sam otwarł przesyłkę, "bo szukał pewnych dokumetów" (odpowiedzi: 49) Witam, dziś otrzymałam przesyłkę za pośrednictwem firmy kurierskiej Opek, odebrała ją moja babcia, 81 letnia kobieta. Kurier jeszcze przed...
§ Pracownik email poszukiwany - czyli wielkie oszustwo pod nazwą "Projekt 16" (odpowiedzi: 7) Witam wszystkich bardzo serdecznie. Mam sprawę, związaną z tzw. "Projektem 16" Proszę o zapoznanie się z informacją na stronie: Pracownik od...
§ Pracownik email poszukiwany - czyli wielkie oszustwo pod nazwą "Projekt 16" (odpowiedzi: 1) Witam wszystkich bardzo serdecznie. Z góry przepraszam, jeśli umieściłem wątek w złym dziale Mam sprawę, związaną z tzw. "Projektem 16" ...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 01:06.