Nietypowy problem ze sklepem, Allegro i Inpost - Forum Prawne

 

Nietypowy problem ze sklepem, Allegro i Inpost

Witam, ponad miesiąc dokonałem zwrotu towaru zakupionego w sklepie na Allegro, zwrot odbył się poprzez paczkomat Inpost, była to usługa w ramach przesyłki w moją stronę (Allegro Smart). Po tygodniu zapytałem sprzedawcę, czy paczka dotarła, ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
14-01-2019, 12:24  
itsover
Początkujący
 
Posty: 7
Domyślnie Nietypowy problem ze sklepem, Allegro i Inpost

Witam, ponad miesiąc dokonałem zwrotu towaru zakupionego w sklepie na Allegro, zwrot odbył się poprzez paczkomat Inpost, była to usługa w ramach przesyłki w moją stronę (Allegro Smart). Po tygodniu zapytałem sprzedawcę, czy paczka dotarła, sprzedawca zaprzeczył, a na moją prośbę o zorientowanie się o losach przesyłki stwierdził, że nie ma takiego obowiązku. Próbowałem sam zorientować się w sytuacji, ale niestety nie miałem numeru śledzenia paczki (tylko kod zwrotu do paczkomatu). Z trudem dodzwoniłem się do Inpostu, ale dowiedziałem się, że numeru paczki do śledzenia nie mogą mi wydać. Założyłem dyskusję allegro, w której allegro i sprzedawca jakoś nie mogą się dogadać w kwestii tego, kto bierze odpowiedzialność za odszukanie paczki. Allegro ze swojej strony również złożyło zapytanie do Inpostu, jednak już kilka razy odpisano im/mi, że jej status jest niejasny. Wydaje mi się, że w tej sprawie pojawia się kilka problemów w postaci luk w prawie lub umowach pomiędzy Allegro a Inpostem oraz Allegro a sklepami - nie przewidują one sytuacji, gdy ginie paczka. Nie chcę już się rozwodzić nad tym, że sprzedawca od początku twierdzi, że nie dostał numeru przesyłki na maila, a wg procedur powinien, co potwierdziło Allegro i Inpost (dostaję go każdy, do kogo nadana jest paczka, a ja dostałem mail z potwierdzeniem nadania). Czuję się bezradny i mam wrażenie, że każdy w tej sprawie odbija piłeczkę. W tym momencie Inpost rzekomo rozpatruje reklamację, jednak trwa to już kilka tygodni. To co mnie głównie interesuje w tej chwili, to:
1. Do kogo należy w tym momencie paczka z prawnego punktu widzenia, jeśli odstąpiłem od umowy i ją odesłałem?
2. Kto powinien zgłaszać reklamację?
3. Jak można dochodzić swoich praw w tej sytuacji?
4. Czy nie jest tak, że wg ustawy sprzedawcy powinien wystarczyć dowód zwrotu, żeby zwrócić mi pieniądze za towar?
itsover jest off-line  
14-01-2019, 17:00  
dtd.
Użytkownik
 
Posty: 179
Domyślnie RE: Nietypowy problem ze sklepem, Allegro i Inpost

Cytat:
Napisał/a itsover Zobacz post
niestety nie miałem numeru śledzenia paczki (tylko kod zwrotu do paczkomatu)
poszukaj dobrze w mailu lub w telefonie - przychodzi sms z numerem paczki
dtd. jest off-line  
14-01-2019, 21:58  
andrzejgawel
Początkujący
 
Posty: 5
Domyślnie RE: Nietypowy problem ze sklepem, Allegro i Inpost

Reklamacje w Inpost z reguły trwają kilka tygodni.

Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka
andrzejgawel jest off-line  
15-01-2019, 03:05  
andrzejgawel
Początkujący
 
Posty: 5
Domyślnie RE: Nietypowy problem ze sklepem, Allegro i Inpost

Sprzedawca ma numer przesyłki w Managerze Paczek. Zakładka Moje przesyłki. Jest to strona z której nadaje się paczki Inpost. Przy każdym numerze paczki jest sposób nadania, jeśli przez paczkomat to jest jego numer oraz aktualny status paczki.
Co do maila z numerem paczki ja go nigdy nie dostałem, a sam sprzedaje na allegro, wysyłam Inpostem i parę zwrotów przez paczkomat miałem.


Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka
andrzejgawel jest off-line  
15-01-2019, 09:44  
itsover
Początkujący
 
Posty: 7
Domyślnie RE: Nietypowy problem ze sklepem, Allegro i Inpost

Numer przesyłki jest w tej chwili najmniejszym problemem - tupałem, tupałem i w końcu go zdobyłem po kilku interwencjach w Inpost. Nic to mi nie daje, ponieważ, tak jak pisałem, status paczki wg Inpostu jest niejasny. W tej chwili jednak najbardziej interesują mnie odpowiedzi na pytania, które postawiłem na końcu pierwszego postu, bo z mojego punktu widzenia jako konsumenta doszło do sytuacji co najmniej absurdalnej.
itsover jest off-line  
15-01-2019, 12:28  
dtd.
Użytkownik
 
Posty: 179
Domyślnie RE: Nietypowy problem ze sklepem, Allegro i Inpost

No a jaki masz status przesyłki w śledzeniu na stronie inpostu?
dtd. jest off-line  
15-01-2019, 12:31  
Shocked
Stały bywalec
 
Posty: 12.853
Domyślnie RE: Nietypowy problem ze sklepem, Allegro i Inpost

Ciebie nie musi interesować co się dzieje z paczką po poprawnym odstąpieniu. Od momentu jak odstąpisz i nadasz w sposób uzgodniony ze sprzedawcą to na nim spoczywa ryzyko i odpowiedzialność za jego własność w paczce.

Wezwij do zapłaty np w terminie 7 dni. Po tym czasie z opisem i dowodami zwróć się do WIIH z wnioskiem o interwencję.
Shocked jest off-line  
15-01-2019, 20:07  
itsover
Początkujący
 
Posty: 7
Domyślnie RE: Nietypowy problem ze sklepem, Allegro i Inpost

@Shocked, dzięki. Brzmi sensownie, tylko dlaczego Allegro i wiele stron internetowych mówi, że sprzedawca może wstrzymać się z oddaniem pieniędzy do czasu otrzymania towaru z powrotem?

@dtd status wg śledzenia na stronie jest taki, że paczka jest nadal w paczkomacie, w którym była nadana (niezmienny od ponad miesiąca), ale pod pracowników Inpost wiem, że niekoniecznie, oni jej nadal szukają.
itsover jest off-line  
15-01-2019, 21:13  
Shocked
Stały bywalec
 
Posty: 12.853
Domyślnie RE: Nietypowy problem ze sklepem, Allegro i Inpost

Skoro minął miesiąc od gwarantowanej daty doręczenia to albo InPost płaci odszkodowanie Tobie albo sprzedawcy a ten Ci zwraca kwotę za odstąpienie.
Art. 52. Prawa Przewozowego.
Shocked jest off-line  
15-01-2019, 22:02  
itsover
Początkujący
 
Posty: 7
Domyślnie RE: Nietypowy problem ze sklepem, Allegro i Inpost

Ok, dzięki za info, rozumiem że gwarantowana data doręczenia jest opisana w regulaminie przewoźnika? I drugie pytanie, od czego zależy, komu InPost zwraca kwotę?
itsover jest off-line  
16-01-2019, 09:33  
Shocked
Stały bywalec
 
Posty: 12.853
Domyślnie RE: Nietypowy problem ze sklepem, Allegro i Inpost

Data wg umowy czyli regulaminu.
Shocked jest off-line  
16-01-2019, 11:47  
itsover
Początkujący
 
Posty: 7
Domyślnie RE: Nietypowy problem ze sklepem, Allegro i Inpost

Ok, tylko że gdyby to było zamówienie prosto ze sklepu, wszystko byłoby jasne. Tymczasem tutaj jest po drodze Allegro, usługa Allegro Smart oraz usługa InPost Allegro i powoduje to dodatkowe zamieszanie. Obie te usługi mają swoje regulaminy. Jeśli jest to istotne, dodam, że Allegro Smart polega na tym, że płaci za to Allegro, a odesłanie odbywa się w ramach tej samej usługi co nadanie paczki OD sprzedawcy DO mnie. Z mojego punktu widzenia nawalili i nawalają wszyscy po kolei i tak jak pisałem w poście, każdy póki co odbija piłeczkę. W tym momencie jestem w niezłej konsternacji, bo wydaje mi się, że mógłbym składać reklamację zarówno i do Inpost Allegro i do Allegro Smart i żądać od sklepu zwrotu. Wydaje się trochę bezsensu, ale jestem skłonny podjąć wszelkie kroki. Mnie interesuje przede wszystkim zwrot pieniędzy (tylko od kogo?). Zanim napisałem na tym forum, tak jak pisałem wcześniej, uruchomiona jest "dyskusja" allegro, w której widzę jedynie przepychanki pomiędzy sklepem a allegro, z których nic nie wynika. Sprzedawca złożył reklamację do Inpostu, z którego odpowiedzi nadal brak, natomiast podobno napisali mu, że niekoniecznie to jemu będą przysługiwać te pieniądze i są wymagane jakieś dokumenty (?). Wyobraźmy sobie zresztą, że za chwilę składam reklamację w tej samej sprawie do Inpostu, na jakieś podstawie InPost wybierze tą, którą ewentualnie rozpatrzy pozytywnie? To jest, proszę państwa, czeski film. Ponawiam pytanie, czy jest jakiś przepis, jakaś ustawa, która określa, kto jest w tym momencie odpowiedzialny za paczkę?
itsover jest off-line  
16-01-2019, 12:05  
Shocked
Stały bywalec
 
Posty: 12.853
Domyślnie RE: Nietypowy problem ze sklepem, Allegro i Inpost

Sprzedawca zapewne powołuje się na Art. 32.3 UoPK.
Wyślij zatem sprzedawcy potwierdzenie złożenia rzeczy w paczkomacie i zwróć uwagę na drugą część ww przepisu wzywając tym samym do zapłaty.

Umowy nie ma więc i Twoja odpowiedzialność za rzecz po włożeniu do paczkomatu się zakończyła.
Shocked jest off-line  
07-02-2019, 20:24  
itsover
Początkujący
 
Posty: 7
Domyślnie RE: Nietypowy problem ze sklepem, Allegro i Inpost

Niestety po wysłaniu wezwania do zapłaty sprzedawca nie zapłacił (minęło 7 dni), argumentując, że zwrot mi nie przysługuje, bo nie jestem konsumentem w świetle prawa (chodzi o działalność artystyczną, jednak myślę, że myli mnie z inną osobą o takich samych personaliach na podstawie informacji znalezionych w internecie, a ja zajmuję się tym przede wszystkim hobbystycznie) oraz że nie dostał wiarygodnego potwierdzenia nadania (mimo że miał wydruk, który udało mi się uzyskać z Inpostu).

W międzyczasie jednak została złożona reklamacja do Inpost i Inpost zaproponował sprzedawcy zwrot pieniędzy w kwocie pomniejszonej o VAT. Tylko że musiałbym zrzec się roszczenia i nie wiem, czy jest to dobrym posunięciem. A także nie interesuje mnie pomniejszona kwota. Jakieś pomysły co dalej?
itsover jest off-line  
07-02-2019, 22:52  
dtd.
Użytkownik
 
Posty: 179
Domyślnie RE: Nietypowy problem ze sklepem, Allegro i Inpost

się widzę robi temat nieciekawy..
Cytat:
Napisał/a itsover Zobacz post
argumentując, że zwrot mi nie przysługuje, bo nie jestem konsumentem w świetle prawa
brałeś fakturę na firmę? wygląda na to że nie - także jesteś konsumentem.

Cytat:
Napisał/a itsover Zobacz post
Inpost i Inpost zaproponował sprzedawcy zwrot pieniędzy w kwocie pomniejszonej o VAT
takie rzeczy to niech sobie dogaduje sprzedawca z Inpostem, Tobie jako konsumentowi przysługuje zwrot w pełnej kwocie jaką zapłaciłeś, czyli łącznie z VAT.
dtd. jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ allegro - nietypowy problem przy licytacji (odpowiedzi: 11) Witam, jakiś czas temu zepsuł mi się telefon, postawiłam go jednak sprzedać po przez licytacje na allegro, bo a nóż komuś się przyda na części....
§ Nietypowy problem z zakupem na allegro. (odpowiedzi: 10) Witam. Problem taki że kupiłem 3 sztuki towaru i wybrałem opcję za pobraniem (przy okazji kwota była na tyle wysoka że już obowiązywała darmowa...
§ Nietypowy problem z kupującym na Allegro (odpowiedzi: 3) Witam, proszę wybaczyć tak długi post, ale chciałem dokładnie przedstawić zaistniałą sytuację. Miesiąc temu wystawiłem trochę swoich starych rzeczy...
§ Nietypowy problem z zakupami na allegro (odpowiedzi: 4) Witam, mam taki może nie problem a zmartwienie, mianowicie kupiłem na aukcji zlew z kamienia. Zlew doszedł z poważnymi odpryskami od spodu na rogach....
§ Allegro. Nietypowy problem. (odpowiedzi: 3) Witam. Oto moje zapytanie. Wiele osób posiada kilka kont na allegro. Czy jeżeli kupowałabym przedmioty sama od siebie to czy muszę odprowadzać od...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 16:58.