Rękojmia a brak ustosunkowania się sprzedawcy - Forum Prawne

 

Rękojmia a brak ustosunkowania się sprzedawcy

Dzień dobry, proszę o opinię na temat opisanej sprawy. Przed upływem 24 miesięcy ale po 12 miesiącach od zakupu ujawniła się wada w zakupionym sprzęcie RTV i złożyłem reklamację tytułem rękojmi do sprzedawcy. Ten w ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
14-10-2020, 07:45  
djjarhead
Początkujący
 
Posty: 12
Domyślnie Rękojmia a brak ustosunkowania się sprzedawcy

Dzień dobry, proszę o opinię na temat opisanej sprawy.
Przed upływem 24 miesięcy ale po 12 miesiącach od zakupu ujawniła się wada w zakupionym sprzęcie RTV i złożyłem reklamację tytułem rękojmi do sprzedawcy. Ten w terminie 14 dni od jej otrzymania wysłał mi odpowiedź sugerującą kontakt z producentem w pierwszej kolejności oraz że przysługuje mi prawo do reklamacji ale musiałbym dostarczyć sprzęt do sklepu. Nie uznał ani nie odrzucił reklamacji. Po 14 dniach uznałem reklamację za zasadną i w dalszym ciągu wnosiłem o naprawę lub wymianę sprzętu. Po braku rezultatów uznałem działanie sprzedawcy jako zwłokę w obowiązku wywiązania się ze zobowiązań w skutek nieustosunkowania się do reklamacji i zażądałem odstąpienia od umowy i zwrotu kosztów. Ponownie bez rezultatów.
Złożyłem pozew do e-sądu i sąd wystosował nakaz zapłaty. Pozwany jednak napisał sprzeciw w terminie i zgodnie z prawem sprawa została umorzona.
Zastanawiam się czy brnąć dalej do sądu właściwego. Czy skoro wada wystąpiła po 12 miesiącach od zakupu to sprzedawca mimo, że nie ustosunkował się merytorycznie do reklamacji oraz nie sprawdził sprzętu to może zlecić wystawienie opinii biegłego na podstawie opisanej wady? Co jeśli biegły uzna, że wada faktycznie mogła powstać z winy użytkownika? Czy w takim przypadku brak uznania lub odrzucenia reklamacji w terminie 14 dni nie jest wiążący? Domniemanie wady istnieje do roku od zakupu? Co po tych 12 miesiącach? Sprzedawca faktycznie nie musi ustosunkowywać się do reklamacji w terminie 14 dni i jeśli istnieje możliwość spowodowania wady przez użytkownika to reklamacja jest niezasadna?
Dodam, że niedawno napisałem w tej sprawie do producenta i ten uznał, że wada przeważnie występuje z winy użytkownika ale żeby to stwierdzić to należałoby sprawdzić sprzęt. Niestety 24 miesiące już minęły więc nie będę korzystał z gwarancji a chciałbym jedynie dokończyć sprawę ze sprzedawcą.
Obawiam się oddania sprawy do sądu i poniesienia dużych kosztów w związku z powyższym.
Będę wdzięczny za opinie.
djjarhead jest off-line  
14-10-2020, 12:02  
gryffinian
Przyjaciel forum
 
gryffinian na Forum Prawnym
 
Posty: 17.084
Domyślnie RE: Rękojmia a brak ustosunkowania się sprzedawcy

Pierwsza sprawa - zakup był prywatny tzn. konsument od firmy?
Jak brzmiała dokładna treść reklamacji?


Cytat:
Co jeśli biegły uzna, że wada faktycznie mogła powstać z winy użytkownika?
To przegrasz po prostu sprawę i tyle.
gryffinian jest off-line  
14-10-2020, 12:25  
djjarhead
Początkujący
 
Posty: 12
Domyślnie RE: Rękojmia a brak ustosunkowania się sprzedawcy

Zakup był prywatny od firmy, w sklepie stacjonarnym.
Treść reklamacji: "Dzień dobry, składam reklamację tytułem rękojmi na zakupiony u Państwa XYZ. Problem z produktem polega na XYZ. Wnoszę o naprawę sprzętu lub wymianę na wolny od wad, gdy będzie to niemożliwe to wnoszę o zwrot zapłaconej kwoty".

Co do pytania o biegłego.. Zdaję sobie sprawę, że mogę przegrać. Bardziej interesuje mnie czy można taki dowód w postaci opinii biegłego brać pod uwagę, skoro zarzutem moim było niedotrzymanie terminu do merytorycznego ustosunkowania się do reklamacji (czyli brak uznania lub odrzucenia, a jedynie sugestia kontaktu z producentem).
djjarhead jest off-line  
14-10-2020, 12:32  
gryffinian
Przyjaciel forum
 
gryffinian na Forum Prawnym
 
Posty: 17.084
Domyślnie RE: Rękojmia a brak ustosunkowania się sprzedawcy

A czy sprzedawca odpowiedział pisemnie, mailowo albo w inny sposób, który jest w stanie udowodnić, że można to uznać za "ustosunkowanie się"?
gryffinian jest off-line  
14-10-2020, 12:54  
djjarhead
Początkujący
 
Posty: 12
Domyślnie RE: Rękojmia a brak ustosunkowania się sprzedawcy

Odpowiedź sprzedawcy dotarła pocztą w ustawowym terminie 14 dni. W treści nie ma jednak informacji o uznaniu lub odrzuceniu reklamacji.

"W odpowiedzi na Pańskie pismo reklamacyjne informujemy, że w pierwszej kolejności swoje roszczenia zalecamy skierować bezpośrednio do producenta. Producent jest gwarantem produktu. Do złożenia reklamacji potrzebna jest karta gwarancyjna oraz dowód sprzedaży. Oczywiście przysługuje Panu prawo złożenia reklamacji przez sklep. Należałoby dostarczyć telewizor do punktu sprzedaży. Niestety z powodu pandemii pracujemy tylko i wyłącznie w sposób zdalny. Mogłoby to znacząco wydłużyć proces reklamacyjny, gdyż nie wiemy jak długo taki stan rzeczy będzie trwał (...) Prosimy o zgłoszenie serwisowe poprzez oficjalną stronę lub numer infolinii producenta".
djjarhead jest off-line  
14-10-2020, 13:10  
gryffinian
Przyjaciel forum
 
gryffinian na Forum Prawnym
 
Posty: 17.084
Domyślnie RE: Rękojmia a brak ustosunkowania się sprzedawcy

Trudno mi się do tego odnieść jednoznacznie. Moim zdaniem ustosunkowali się i jednocześnie - pośrednio w słowach - odrzucili Twoją reklamację i zostaje Ci ewentualnie spróbować jeszcze przez Rzecznika Praw Konsumenta zadziałać.
gryffinian jest off-line  
14-10-2020, 13:17  
djjarhead
Początkujący
 
Posty: 12
Domyślnie RE: Rękojmia a brak ustosunkowania się sprzedawcy

Wiele zależy od interpretacji sądu. Dziękuję za radę, faktycznie ryzyko może być nieopłacalne.
djjarhead jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Tauron - brak ustosunkowania się do reklamacji (odpowiedzi: 2) Dzień dobry, Chciałbym zasięgnąć opinii, otóż w ostatnim miesiącu zostało mi naliczone wyrównanie za ostatnie 24 miesiące sięgające 900zł z powodu...
§ Rękojmia a czas ustosunkowania się (odpowiedzi: 2) Witam, Na wstępie powiem, że przeczytałem wiele wątków na ten temat, ale ciężko jest mi się w tym połapać. 6.11.2019 zgłosiłem telefonicznie oraz...
§ rękojmia - brak zgody sprzedawcy na odstąpienie od umowy (odpowiedzi: 0) W grudniu zepsuł mi się zakupiony półtora roku temu telefon. Złożyłem reklamację z tytułu rękojmi.Domagałem się możliwości odstąpienia od umowy i...
§ Brak ustosunkowania się do gwarancji przez 14 dni. (odpowiedzi: 6) Dzień dobry, jestem nowym użytkownikiem tego forum. I wiem, że temat był powielany, ale wole opisać swoją sytuację w nowym temacie. Sprawa...
§ reklamacja z rękojmi a brak ustosunkowania się sprzedawcy (odpowiedzi: 13) Witam, Bardzo proszę o poradę. Próbowałem poszukać informacji na tym forum, ale większość przypadków dotyczy relacji sprzedawca - konsument i...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 01:55.