Reklamacja pomimo wyłączenia gwarancji? - Forum Prawne

 

Reklamacja pomimo wyłączenia gwarancji?

Dzień dobry. Kupiłem fabrycznie nowy samochód w salonie. Użytkuję je wyłącznie osobiście. Jestem kierowcą z bardzo dużym doświadczeniem kilometrowym na kilkunastu autach różnych marek i modeli. Jeżdżę właściwie pod względem techniczny, znam budowę i zasady ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
14-10-2020, 14:59  
numenius
Użytkownik
 
Posty: 43
Domyślnie Reklamacja pomimo wyłączenia gwarancji?

Dzień dobry.
Kupiłem fabrycznie nowy samochód w salonie. Użytkuję je wyłącznie osobiście. Jestem kierowcą z bardzo dużym doświadczeniem kilometrowym na kilkunastu autach różnych marek i modeli. Jeżdżę właściwie pod względem techniczny, znam budowę i zasady działania silników spalinowych oraz ich podzespołów.
Użytkowane obecnie (od kilkunastu miesięcy) auto jest cały czas na gwarancji. Ma przebieg poniżej 50 tys.km. Stwierdziłem obecnie, że w moim aucie sprzęgło (bez koła dwumasowego) wykazuje działanie niewłaściwe (szarpie przy ruszaniu, dostaje poślizgu przy nieco wyższych prędkościach obrotowych silnika. Gwarancja tego producenta wyklucza jego odpowiedzialność za zużycie materiałów eksploatacyjnych (tu wymienione klocki, tarcze, przewody gumowe itd.) w tym sprzęgła.
Zgłosiłem w ASO konieczność naprawy (wymiany) sprzęgła. Poinformowano mnie, że wyłącznie na mój koszt.
Problem w tym, że ja nie zgłaszam konieczności wymiany spowodowanej normalnym zużyciem eksploatacyjnym (tak, jak zużywają się inne, typowe materiały eksploatacyjne wyłączone z odp. gwarancyjnej). Zgłaszam to, że w moim samochodzie na etapie produkcji zapewne zamontowano wadliwy/uszkodzony/ materiałowo nieodporny podzespół (sprzęgło), który przy jak najbardziej właściwej eksploatacji, a do tego w przytłaczającej większości w ruchu pozamiejskim, wykazał absolutnie obniżoną trwałość eksploatacyjną. Stoję na stanowisku, iż pełnowartościowe jakościowo sprzęgło zamontowane w nowym samochodzie przy właściwej eksploatacji powinno bezawaryjnie pracować znacząco dłużej, niż niespełna 50 tys.km, a skoro wykazuje usterkę, to albo ten egzemplarz miał wadę konstrukcyjną (uszkodzenie spowodowało szybsze zużycie), albo materiałową.

Przepraszam za długawy opis, ale chciałem przedstawić całokształt sprawy.
Czy w świetle powyższych okoliczności widzicie Państwo szansę w sporze (sądowym) z gwarantem? Czy może mieć tu zastosowanie np. rękojmia?

Będę wdzięczny za każda odp.

Z poważaniem, N.
numenius jest off-line  
14-10-2020, 22:25  
Kanas
Moderator globalny
 
Kanas na Forum Prawnym
 
Posty: 22.715
Domyślnie RE: Reklamacja pomimo wyłączenia gwarancji?

Tak w skrócie, jeżeli już jesteś pewny swego, to polecam reklamację z tytułu rękojmi, niż gwarancji. Warunki gwarancji ustala gwarant, natomiast warunki rękojmi, ustawa, ta jest bardziej na korzyść kupującego zakładając, że jesteś konsumentem.
Kanas jest off-line  
16-10-2020, 12:23  
gryffinian
Przyjaciel forum
 
gryffinian na Forum Prawnym
 
Posty: 17.084
Domyślnie RE: Reklamacja pomimo wyłączenia gwarancji?

Rękojmię kieruj do sprzedawcy, nie do ASO czy gwaranta i nie daj się zmylić; pisemnie za potwierdzeniem odbioru i poczekaj na odpowiedź (zostaw im najlepiej tylko adres niech odpiszą listem). Jednak z forum często widzę "przyszłość w mojej kryształowej kuli", która mówi, że szykuj się już psychicznie na rzeczoznawcę.
gryffinian jest off-line  
17-10-2020, 10:06  
numenius
Użytkownik
 
Posty: 43
Domyślnie RE: Reklamacja pomimo wyłączenia gwarancji?

Oczywiście biorę pod uwagę zgłoszenie swojego roszczenia w ramach rękojmi wobec sprzedawcy. Na tym etapie zgłaszałem naprawę reklamacyjną ASO i centrali dystrybutora aut na Polskę. Jak rozumiem, to nie wyklucza dochodzenia praw z tytułu rękojmi w sytuacji, gdy gwarant odmówi? Tu taj pojawił się taki "kwiatek", że ASO (i ich centrala) stoją na (pisemnym) stanowisku, iż muszą wyjąć reklamowane sprzęgło, wysłać jego foto. do centrali i wówczas zapadnie decyzja, czy potraktować naprawę jako gwarancyjną, czy też nie (czyli mój koszt).
Problem w tym, że auto jest na gwarancji. Taka wymiana sprzęgła na własny koszt jest o połowę tańsza w warsztatach poza ASO, ale robocizna przy silniku/skrzyni biegów poza ASO spowoduje utratę tej gwarancji na auto. Krótko mówiąc, oni stoją na stanowisku, że aby uznać lub nie zasadność zastosowania gwarancji na sprzęgło, należy wykonać usługę (kosztowną) u nich, choć nie wykluczają uznania naprawy jako niegwarancyjnej.
Biorę też pod uwagę zlecenie naprawy i odmowę zapłaty, ale podejrzewam, że przy przyjęciu zlecenia dadzą do podpisu jakieś oświadczenie o świadomości kosztu po mojej stronie, albo odmówią wydania auta po naprawie (nie wiem, czy mogą, skoro nie zostanie ustanowione tego typu zabezpieczenie).
Czy w celu ew. dochodzenia roszczenia z tytułu rękojmi mam nie płacić, czy zapłata + faktura nie zamyka mi drogi do roszczenia zwrotu tego kosztu z tytułu rękojmi?
numenius jest off-line  
17-10-2020, 10:26  
gryffinian
Przyjaciel forum
 
gryffinian na Forum Prawnym
 
Posty: 17.084
Domyślnie RE: Reklamacja pomimo wyłączenia gwarancji?

Cytat:
Jak rozumiem, to nie wyklucza dochodzenia praw z tytułu rękojmi w sytuacji, gdy gwarant odmówi?
Nie. Co więcej rękojmię możesz kierować niezależnie od gwarancji.


Cytat:
Krótko mówiąc, oni stoją na stanowisku, że aby uznać lub nie zasadność zastosowania gwarancji na sprzęgło, należy wykonać usługę (kosztowną) u nich, choć nie wykluczają uznania naprawy jako niegwarancyjnej.
Warunki gwarancji tak mówią? Jeśli nie - to naprawę wykonają na własny koszt i ryzyko. Choć i tu mam wątpliwości czy zapis o "odpłatnej" naprawie przy odrzuceniu roszczenia gwarancyjnego nie jest niedozwolony.


Cytat:
Biorę też pod uwagę zlecenie naprawy i odmowę zapłaty, ale podejrzewam, że przy przyjęciu zlecenia dadzą do podpisu jakieś oświadczenie o świadomości kosztu po mojej stronie, albo odmówią wydania auta po naprawie (nie wiem, czy mogą, skoro nie zostanie ustanowione tego typu zabezpieczenie).
Dlatego wczytaj się w gwarancję albo w ogóle z niej nie korzystaj. Na wszelkich "zleceniach", gdy oddasz samochód do sprawdzenia sprzęgła pisz, że co najwyżej zgadzasz się na oględziny celem oceny zasadności gwarancji albo nie podpisuj ich wcale. Odnośnie reklamacji z gwarancji czy rękojmi - prawo nie zabrania skierować tych pism na własnej kartce, własnymi słowami, a sprzedawca lub gwarant nie ma prawa "zasłaniać się", że on nie przyjmuje takich pism. Uważa się, zgodnie z 61 KC, że jeśli druga strona mogła zapoznać się z Twoim oświadczeniem woli to uczyniła to z chwilą m.in. przedłożenia jej pisma osobiście albo przesyłką poleconą z potwierdzeniem odbioru najpóźniej w chwili pierwszego awizo albo z chwilą "wprowadzenia do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią" (a.k.a. dostarczony mail). Od tego czasu też liczą się terminy.


Cytat:
Czy w celu ew. dochodzenia roszczenia z tytułu rękojmi mam nie płacić, czy zapłata + faktura nie zamyka mi drogi do roszczenia zwrotu tego kosztu z tytułu rękojmi?
Nie wyłącza aczkolwiek znacznie utrudnia. Po wymianie nie udowodnisz już istnienia wady.
gryffinian jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Odrzucona reklamacja *** pomimo kpl. dowodów (odpowiedzi: 7) Dzień dobry. Już przeczytałam podobny wątek lecz sytuacja moja jest perfekcyjna a jednak odrzucona. To znaczy : Paczka od *** przyjęta i otwarta...
§ Odrzucona reklamacja pomimo błędu ze strony operatora. (odpowiedzi: 0) Witam serdecznie, Chciałabym opisać pewną sytuację. Otóż mama mojego chłopaka korzystała z usług telekomunikacyjnych Netii – internet + telefon...
§ Allegro. Brak gwarancji pomimo oświadczenia, że jest. (odpowiedzi: 20) Czy ktokolwiek z Was spotkał się z takim problemem. Wygrałem aukcję, poprzez "Kup teraz". Sprzęt został bardzo szybko dostarczony oraz bardzo...
§ Uznanie gwarancji telefonu pomimo błędu użytkownika (odpowiedzi: 3) Witajcie, zdarzyło mi się zalać telefon i jak wiadomo wtedy serwis anuluje gwarancję. Telefon zakupiłem w Euro RTV AGD i teraz moje pytanie: ...
§ Odrzucona reklamacja pomimo spełnionych warunków gwarancji (odpowiedzi: 6) Półtora roku temu kupiłam laptopa, niestety ostatnio się zepsuł, gwarancja obowiązuje przez 24 miesiące, tak więc postanowiliśmy go odesłać. Od...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 01:06.