Zmiana ceny w zawartej umowie z konsumentem
Witam wszystkich, będę wdzięczny za opinię na temat możliwości rozwiązania poniższej sprawy, która mnie ostatnio dotknęła.
W lipcu 2021 zawarłem umowę z osobą prowadzącą JDG na montaż elementów wykończeniowych w kupionym od dewelopera mieszkaniu. Montaż miał się odbyć w terminie do końca października (uwzględniał czas wytworzenia elementów, termin oddania budynku oraz jego przygotowanie).
Ze względu na problemy z podłączeniem mediów koniecznych do zrealizowania zamówienia (leżące po stronie dewelopera oraz dostawcy), montaż nie mógł się odbyć. Wykonawca został przeze mnie poinformowany o tym fakcie bez zwłoki w połowie września i mailowo wyraził zgodę przesunięcie terminu na koniec listopada (nie wyraził woli zawarcia aneksu, który proponowałem). Niestety pomimo zapewnień dewelopera ten termin również nie został dotrzymany. Wykonawca ponownie otrzymał ode mnie z wyprzedzeniem mailowe powiadomienie z prośbą o przesunięcie na styczeń, na które tym razem nie odpowiedział, a termin okazuje się być tym razem potwierdzony.
Niedawno otrzymałem od Wykonawcy telefon, w którym poinformował mnie, że w wyniku skokowego wzrostu cen materiałów musi podnieść cenę zawartą w umowie o 25%. Argumentując ten fakt moją winą w postaci niedotrzymania pierwotnego terminu, nie chce się również zgodzić na odstąpienie od umowy i zwrot zadatku. W żadnej wcześniejszej komunikacji nie wspomniał również o takim ryzyku, a umowa nie zawiera zapisów o indeksacji ceny lub jej zmianie.
Czy takie działanie jest dozwolone względem konsumenta? Jakie rozwiązania sytuacji są potencjalnie możliwe?
|