Klient chce zwrócić sprzęt po roku - Forum Prawne

 

Klient chce zwrócić sprzęt po roku

Sprzedaję elektronikę na OLX. W zeszłym roku nie było tam jeszcze tak jak teraz i OLX nie wyświetlał przy ogłoszeniach firmowych informacji o prawach konsumenta. I ostatnio napisał do mnie jeden klient, dokładnie po 12 ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
21-10-2022, 11:00  
yearling
Początkujący
 
Posty: 3
Domyślnie Klient chce zwrócić sprzęt po roku

Sprzedaję elektronikę na OLX. W zeszłym roku nie było tam jeszcze tak jak teraz i OLX nie wyświetlał przy ogłoszeniach firmowych informacji o prawach konsumenta. I ostatnio napisał do mnie jeden klient, dokładnie po 12 miesiącach i 14 dniach od otrzymania paczki, że odstępuje od umowy i żebym mu dał adres do zwrotu. Podał tę podstawę prawną, że termin się przedłuża, jak przedsiębiorca nie poinformuje o prawie do odstąpienia. A ja faktycznie nie wysyłałem żadnych karteczek z informacjami ani nic... Na razie w ogóle nic nie odpisywałem na maila, no bo mógł nie dojść przecież. Wysłał też list polecony, ale jeszcze nie odebrałem. Co mogę zrobić? Jestem prawie pewien, że normalnie korzystał sobie z tego sprzętu przez rok i kupił go właśnie po to, żeby móc go po roku zwrócić i mieć ten rok ze sprzętem za darmo.
yearling jest off-line  
21-10-2022, 11:54  
yogi123
Stały bywalec
 
Posty: 491
Domyślnie RE: Klient chce zwrócić sprzęt po roku

Cóż, Twój błąd, za który trzeba zapłacić. Klient jest na wygranej pozycji. Jak pójdzie do sądu, to dojdą jeszcze koszty.
yogi123 jest off-line  
21-10-2022, 11:56  
yearling
Początkujący
 
Posty: 3
Domyślnie RE: Klient chce zwrócić sprzęt po roku

Ale czytałem gdzieś, że można by próbować bronić się art. 5 Kc. Byłaby szansa czy nie mogę, skoro to ja teoretycznie naruszyłem prawo, więc nie mam "czystych rąk"?
yearling jest off-line  
23-10-2022, 16:16  
Lovor
Stały bywalec
 
Posty: 661
Domyślnie RE: Klient chce zwrócić sprzęt po roku

Ale on nie używa swojego prawa sprzecznie z jego przeznaczeniem. Używa go dokładnie w taki sposób do jakiego zostało stworzone
Lovor jest off-line  
23-10-2022, 16:40  
yearling
Początkujący
 
Posty: 3
Domyślnie RE: Klient chce zwrócić sprzęt po roku

Przecież nie zostało chyba stworzone do tego, żeby wykorzystywać błąd sprzedawcy i oddawać mu używany sprzęt tak późno, jak tylko można (ostatniego dnia terminu!). To nie jest tak, że ten przepis miał raczej chronić przed sprzedawcami, którzy złośliwie odmawiają zwrotu towaru? Nie wiem, sprzedawcami garnków w domach czy coś takiego? Tutaj klient chyba nie miał żadnego problemu ze sprzętem, niczego nie zgłaszał. Po prostu nagle stwierdził, że sobie zwróci, bo może.
yearling jest off-line  
24-10-2022, 06:36  
wittka
Stały bywalec
 
Posty: 2.266
Domyślnie RE: Klient chce zwrócić sprzęt po roku

Nie mógłby, gdybyś dopełnił obowiązków nałożonych na przedsiębiorców względem konsumentów.
Co możesz zrobić - spełnić roszczenia klienta, i wyciągnąć wnioski na przyszłość.
Opcjonalnie dokształcić się jeśli chodzi o przepisy ustaw konsumenckich.
wittka jest off-line  
02-11-2022, 02:50  
kellerpawel
Początkujący
 
Posty: 16
Domyślnie RE: Klient chce zwrócić sprzęt po roku

Link do orzeczenia sądu w podobnej sprawie, gdzie także nie został spełniony obowiązek informacyjny: Treść orzeczenia I C 592/17 - Portal Orzeczeń Sądu Rejonowego w Tczewie i ciekawy fragment o należytej staranności wymaganej od przedsiębiorcy:
Cytat:
Pamiętać należy, iż pozwana jest podmiotem profesjonalnym i zgodnie z art. 355 kc wymagana jest od niej należyta staranność określana przy uwzględnieniu zawodowego charakteru prowadzonej działalności gospodarczej. Takie uregulowanie uzasadnia zwiększone oczekiwania co do jej umiejętności, wiedzy, skrupulatności i rzetelności, zapobiegliwości i zdolności przewidywania. Jak podkreśla się w doktrynie i orzecznictwie należyta staranność obejmuje także znajomość obowiązującego prawa oraz następstw z niego wynikających w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej.
Warto też zajrzeć do Art. 139b Kodeksu wykroczeń, który mówi o karze grzywny w przypadku niedopełnienia obowiązku informacyjnego
Przepis prawny:
Art. 139b. Kto w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa zawierając umowę z konsumentem nie spełnia wymagań dotyczących udzielenia informacji lub wydania dokumentu, przewidzianych w przepisach ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 287), podlega karze grzywny.
kellerpawel jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Klient chce zwrócic zakupiony samochód. (odpowiedzi: 3) Witam. Auto kupiłem w grudniu 2015 r. z przebiegiem 180 000 km od Niemca(na umowie rowniez bylo to wpisane). Od kwietnia auto zostało zarejestrowane...
§ Po sprzedaży auta, klient chce zwrócić auto. (odpowiedzi: 9) Witam wszystkich. Spotkała mnie nie typowa sytuacja. Sprzedawałem ponad 20 letni samochód. Opisałem go szczegółowo na aukcji, później gdy...
§ Allegro jestem sprzedającym a klient chce zwrócić towar (odpowiedzi: 0) Witam W dniu 13 stycznia sprzedałem na allegro telefon Samsung Galaxy S2 z pękniętą szybką praktycznie za połowę ceny (250zł), telefon poza...
§ sprzedałam auto a klient chce zwrócić (odpowiedzi: 8) Sprzedałam auto a klient chce zwrócić. Prawie 4lata temu kupiłam w komisie auto, teraz stwierdziłam że kupimy większe, to sprzedaliśmy. Auto nie...
§ sprzedałam samochód a teraz klient chce zwrócić. (odpowiedzi: 11) witam, niewiem jak sie tu poruszac ale to chyba ze zdenerwowania. w każdym bądź razie mam problem i prosze was o rade. mam firme autohandel(nie...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 03:50.