Wezwanie Rady Gminy (lub Sejmiku Województwa) do usunięcia naruszenia prawa
„Na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) wzywam do usunięcia naruszenia prawa w uchwale Rady Gminy < (lub Sejmiku Województwa)z dnia <data> Nr <nr uchwały np. XIV/70/2011>
Powyższej uchwale zarzucam następujące naruszenie prawa w ten sposób, że <tu przykładowa struktura zapisu> zapisy w § 12 ust. 7 pkt 2 i § 14 ust. 3 niniejszej uchwały są sprzeczne z z obowiązującymi przepisami, w szczególności z ustawą z dnia 7 lipca 1994r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 1999r., Nr 15, poz.19 ze zm.).>
<uzasadnienie – tu możemy dodać, co uważamy>
<podpis>
Składamy pismo „wezwanie do usunięcia naruszenia prawa” wraz z załącznikami w kancelarii urzędu , a na kopii uzyskujemy potwierdzenie wpływu lub wysyłamy listem poleconym z potwierdzeniem odbioru i oczekujemy.
Mogą być teraz 3 możliwości:
1. Rada Gminy zmieni uchwałę zgodnie z naszymi oczekiwaniami – wtedy sukces.
2. Rada Gminy odmówi zmiany uchwały zgodnie z naszymi oczekiwaniami – wtedy przysługuje nam prawo zaskarżenia tej uchwały do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w terminie 30 dni od otrzymania odpowiedzi w tej sprawie
3. Rada Gminy nie udzieli odpowiedzi na wezwanie – wtedy przysługuje nam prawo zaskarżenia tej uchwały do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w terminie 60 dni od wniesienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa.
Przekroczenie terminu – zależnie od sytuacji z pkt 2 lub pkt 3 powyżej oznaczać będzie odrzucenie skargi przez Wojewódzki Sąd Administracyjny z przyczyn formalnych, nawet jeśli argumenty zawarte w skardze byłyby w pełni uzasadnione.
Zatem kluczowe jest odpowiednie zrozumienie i dostosowanie się do tych terminów i w tym celu NSA podjął nawet uchwałę sygn. akt II OPS 2/07, która tłumaczy zagadnienie następująco:
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/FC4474C9DA Cytat:
„z analizy art. 53 § 2 p.p.s.a. wynika, że już z dniem wniesienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa rozpoczyna bieg termin sześćdziesięciu dni do wniesienia skargi, mimo że sprawa udzielenia odpowiedzi na to wezwanie jest otwarta. W okresie biegu tego terminu organ może udzielić odpowiedzi na wezwanie i w takim przypadku dalszy bieg tego terminu staje się bezprzedmiotowy, ponieważ od dnia doręczenia odpowiedzi na wezwanie, rozpoczyna bieg termin trzydziestu dni od dnia doręczenia tej odpowiedzi. Jeżeli natomiast w tym okresie organ nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, to nieprzerwanie biegnie termin sześćdziesięciu dni, liczony od dnia wniesienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa.”
|
Czyli reasumując najprościej:
składamy nasze wezwanie do usunięcia naruszenia prawa. Po 30 dniach – dajmy szansę organowi administracji na odpowiedź -
od tej daty składamy skargę do WSA, bo jesteśmy do tego uprawnieni i WSA nie odrzuci skargi.
Jeśli w międzyczasie jednak organ administracji udzieli odpowiedzi na nasze wezwanie, to wtedy możemy się do niej odnieść redagując
dodatkowe pismo procesowe do WSA – jednak nie jest to obligatoryjne dla rozpoznania skargi przez Sąd.
Tryb złożenia skargi do WSA w tej sprawie znajduje się w kolejnym poradniku
http://forumprawne.org/sady-administ...go-do-wsa.html Uwaga - Sadu Administracyjnego nie należy mylić z Sądem Powszechnym (czyli cywilnym), gdzie możemy być obowiązani stawić się na sprawie i zeznawać. W Sądzie Administracyjnym jest inaczej - jeśli nie chcemy, nie musimy uczestniczyć w rozprawie i nasza aktywność może się ogranicznyc tylko do złożenia skargi w urzędzie adminstracji. Ten sąd nawet na zawiadomieniu o rozprawie poucza, że obecność jest nieobowiązkowa