Umowa via e-mail, niewywiązanie się sprzedającego, dochodzenie o zwrot pieniędzy - Forum Prawne

 

Umowa via e-mail, niewywiązanie się sprzedającego, dochodzenie o zwrot pieniędzy

Witam wszystkich, chciałbym Was prosić o poradę. Ponad miesiąc temu kupiłem na Allegro przedmiot, za który łącznie z przesyłką zapłaciłem 1200 zł. Prosiłem sprzedawcę o wysyłkę kurierem, nie miał on jednak takiej możliwości (godziny odbioru ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne


Odpowiedz
 
06-01-2011, 15:22  
arach1
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie Umowa via e-mail, niewywiązanie się sprzedającego, dochodzenie o zwrot pieniędzy

Witam wszystkich,
chciałbym Was prosić o poradę.

Ponad miesiąc temu kupiłem na Allegro przedmiot, za który łącznie z przesyłką zapłaciłem 1200 zł. Prosiłem sprzedawcę o wysyłkę kurierem, nie miał on jednak takiej możliwości (godziny odbioru paczki mu nie pasowały – kolidowały z godzinami pracy). Zaproponowałem więc, że paczkę wyśle Pocztą Polską, ubezpieczoną na kwotę 1100 zł i z możliwością sprawdzenia zawartości przy listonoszu. Po otrzymaniu e-mailem potwierdzenia takiej formy przesyłki wpłaciłem pieniądze na jego konto.

Okazało się, że paczka zaginęła – jest to prawda, ponieważ otrzymałem od Poczty potwierdzenie, tak więc faktycznie została nadana. Sprzedający zaoferował, że zwróci mi całość wpłaconych pieniędzy, a dochodzenie odszkodowania bierze na siebie. I tak czekam na przelew już ponad dwa tygodnie. Kontakt jest niemal zerowy, za każdym razem otrzymuję informację, że jak najszybciej przeleje pieniądze.

Problemem jest jednak to, że paczka nie została ubezpieczona. Na moje pytanie o powód nieubezpieczenia przesyłki sprzedający odpowiedział, że każda paczka bez deklaracji wartości ubezpieczona jest na kwotę 1500 zł. Nic mi jednak o czymś takim nie wiadomo, a jedyne, czego się doszukałem to to, że maksymalne odszkodowanie w takiej sytuacji to dziesięciokrotność kosztu nadania, w tym przypadku około 150 zł.

Boję się, że sprzedający zwyczajnie nie ma już tych pieniędzy i czeka na odszkodowanie od Poczty, które najwyraźniej (jeśli się nie mylę) nie pokryje rzeczywistej wartości przesyłki. Z tego co wiem, sprzedający nie ponosi odpowiedzialności za uszkodzenie/zagubienie przesyłki przez Pocztę Polską. Jednak umówiliśmy się mailowo, że przesyłka będzie ubezpieczona, tej części więc nie dotrzymał.

I teraz rodzi się pytanie: czy, a jeśli tak to w jaki sposób, mogę dochodzić zwrotu swoich pieniędzy? Domyślam się, że sprzedający, otrzymawszy odszkodowanie od Poczty zwróci mi tylko je, umówiliśmy się jednak via e-mail, że przesyłka będzie ubezpieczona.

Bardzo proszę o pomoc i z góry dziękuję.

Prosiłbym o wypowiedź osoby znające się w temacie, najlepiej poparte argumentami prawnymi. To dla mnie naprawdę duża kwota pieniędzy i chciałbym je odzyskać.

Oczywiście mam wszystkie e-maile, w których sprzedający deklaruje, że ubezpieczy paczkę, oraz te, w których stwierdza, że natychmiastowo zwróci mi pieniądze, a sprawę z Pocztą bierze na siebie.

Pozdrawiam
arach1 jest off-line  
06-01-2011, 15:45  
mortymor
Użytkownik
 
Posty: 55
Domyślnie RE: Umowa via e-mail, niewywiązanie się sprzedającego, dochodzenie o zwrot pieniędzy

Stan faktyczny dosyć skomplikowany
Na czym Ci bardziej zalezy? Na produkcie czy kasie?
Czy masz korespondencję mailową w której kontrahent zobowiązał się do zwrotu uiszczonej przez Ciebie kwoty zachowaną w skrzynce pocztowej?
Jeżeli tak, to wyznacz mu termin (np 7 dniowy), po którego bezskutecznym upływie odstąpisz od umowy i będziesz domagał się zwrotu pieniędzy w procesie.
Sądzę, że gotówkę łatwiej wyegzekwować niż zagubiony produkt.
Roszczenie o zwrot gotówki moim zdaniem wynika z zobowiązania kontrahenta (na co masz dowód w postaci e-maila) do zwrotu pieniędzy.
mortymor jest off-line  
06-01-2011, 16:18  
arach1
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie RE: Umowa via e-mail, niewywiązanie się sprzedającego, dochodzenie o zwrot pieniędzy

Cytat:
Napisał/a mortymor Zobacz post
Stan faktyczny dosyć skomplikowany
Na czym Ci bardziej zalezy? Na produkcie czy kasie?
Czy masz korespondencję mailową w której kontrahent zobowiązał się do zwrotu uiszczonej przez Ciebie kwoty zachowaną w skrzynce pocztowej?
Jeżeli tak, to wyznacz mu termin (np 7 dniowy), po którego bezskutecznym upływie odstąpisz od umowy i będziesz domagał się zwrotu pieniędzy w procesie.
Sądzę, że gotówkę łatwiej wyegzekwować niż zagubiony produkt.
Roszczenie o zwrot gotówki moim zdaniem wynika z zobowiązania kontrahenta (na co masz dowód w postaci e-maila) do zwrotu pieniędzy.
Dziękuję za odpowiedź.

Zależy mi na tym lub na tym - jeżeli nie otrzymam towaru (co jest praktycznie pewne - w piśmie z poczty wyraźnie stwierdzono, że przesyłka zaginęła) chcę odzyskać pieniądze i zakupić go ponownie, u kogoś innego.

Oczywiście wszystkie wiadomości e-mail posiadam, począwszy od tych, w których sprzedający zgadza się z warunkiem ubezpieczenia przesyłki, jak i te, w których stwierdza, że zwróci mi pieniądze, a reklamacją zajmie się osobiście.

W przypadku, jeśli nie zwróci mi pieniędzy, jakie kroki powinienem podjąć? Gdzie zgłosić sprawę, jakie mogą być ewentualne koszta?
arach1 jest off-line  
06-01-2011, 16:27  
mortymor
Użytkownik
 
Posty: 55
Domyślnie RE: Umowa via e-mail, niewywiązanie się sprzedającego, dochodzenie o zwrot pieniędzy

Sprawa z przesyłkami pocztowymi jest niestety niejasna. Art. 544 KC stanowi, że wydanie produktu kupującemu następuje w momencie wydania go przewoźnikowi (poczcie). Od tego czasu to kupujący ponosi ryzyko utraty produktu. Jest tak, jeżeli strony inaczej się nie umówiły. Nie wiem jakie łączyły Was postanowienia umowy, nie mam teraz też możliwości zbadania regulaminu allegro. Sądzić jednak należy, że skoro sprzedawca zobowiązał się do zwrotu gotówki, zasada z 544 kc nie będzie mieć tutaj zastosowania. Widzisz, to wszystko zależy od tego jak to przedstawisz i zinterpretujesz

Trzymając się jednak naszej taktyki, pozostaje pozew.
Koszty nie są duże. Nie wiem ile kosztował ten przedmiot (od tego zależy opłata).
Od wartości przedmiotu sporu (a więc wysokości dochodzonej zapłaty wraz z kosztami przesyłki) zależeć będzie opłata za pozew:

Art. 28. ustawy o kosztach w spr. cyw. W sprawie podlegającej rozpoznaniu w postępowaniu uproszczonym pobiera się opłatę stałą od pozwu, przy wartości przedmiotu sporu lub wartości przedmiotu umowy, a od apelacji, przy wartości przedmiotu zaskarżenia:
1) do 2.000 złotych - 30 złotych;
2) ponad 2.000 złotych do 5.000 złotych - 100 złotych;
3) ponad 5.000 złotych do 7.500 złotych - 250 złotych;
4) ponad 7.500 złotych - 300 złotych.

Pamiętaj, że postępowanie uproszczone mamy do wps max 10 000zł.
Pozew składamy na formularzu. Sąd wydaje orzeczenie w postaci nakazu zapłaty na posiedzeniu niejawnym (z reguły jest to postępowanie upominawcze - sądy w moim mieście nie lubią postępowań nakazowych). Jeżeli jednak sąd uzna, że trzeba będzie przeprowadzić rozprawę, wyznaczy ją. Jeżeli jednak dobrze opiszesz wszystko, wątpię żeby tak się stało.
mortymor jest off-line  
06-01-2011, 16:48  
arach1
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie RE: Umowa via e-mail, niewywiązanie się sprzedającego, dochodzenie o zwrot pieniędzy

Dziękuję za odpowiedź.
Cytat:
Napisał/a mortymor Zobacz post
Sprawa z przesyłkami pocztowymi jest niestety niejasna. Art. 544 KC stanowi, że wydanie produktu kupującemu następuje w momencie wydania go przewoźnikowi (poczcie). Od tego czasu to kupujący ponosi ryzyko utraty produktu. Jest tak, jeżeli strony inaczej się nie umówiły. Nie wiem jakie łączyły Was postanowienia umowy, nie mam teraz też możliwości zbadania regulaminu allegro. Sądzić jednak należy, że skoro sprzedawca zobowiązał się do zwrotu gotówki, zasada z 544 kc nie będzie mieć tutaj zastosowania. Widzisz, to wszystko zależy od tego jak to przedstawisz i zinterpretujesz
Wiem, że od momentu wydania przesyłki przez sprzedającego przewoźnikowi wszelkie straty ponosi kupujący. Umówiliśmy się jednak, że przesyłka będzie ubezpieczona na kwotę 1100 zł i jeśli faktycznie sprzedający by swoje zobowiązanie wypełnił, to nie byłoby problemu, bo pieniądze bym odzyskał.

W tym momencie jednak obawiam się, że w wyniku reklamacji sprzedający otrzyma tylko 150 zł i taką właśnie kwotę mi zwróci, a ja chcę odzyskać całość.

Poza tym, kiedy oczekiwałem na paczkę, a nie widniała ona w żadnym rejestrze, sprzedający sam zdeklarował się, że w przypadku jej zaginięcia odda mi całość wpłaconej kwoty, a sprawą reklamacji zajmie się sam. Od tego czasu dostaję tylko bardzo rzadko wiadomości, że przeprasza za zwłokę, pieniądze jutro/niebawem zostaną przelane.

Cytat:
Napisał/a mortymor Zobacz post
Trzymając się jednak naszej taktyki, pozostaje pozew.
Koszty nie są duże. Nie wiem ile kosztował ten przedmiot (od tego zależy opłata).
Od wartości przedmiotu sporu (a więc wysokości dochodzonej zapłaty wraz z kosztami przesyłki) zależeć będzie opłata za pozew:

Art. 28. ustawy o kosztach w spr. cyw. W sprawie podlegającej rozpoznaniu w postępowaniu uproszczonym pobiera się opłatę stałą od pozwu, przy wartości przedmiotu sporu lub wartości przedmiotu umowy, a od apelacji, przy wartości przedmiotu zaskarżenia:
1) do 2.000 złotych - 30 złotych;
2) ponad 2.000 złotych do 5.000 złotych - 100 złotych;
3) ponad 5.000 złotych do 7.500 złotych - 250 złotych;
4) ponad 7.500 złotych - 300 złotych.

Pamiętaj, że postępowanie uproszczone mamy do wps max 10 000zł.
Pozew składamy na formularzu. Sąd wydaje orzeczenie w postaci nakazu zapłaty na posiedzeniu niejawnym (z reguły jest to postępowanie upominawcze - sądy w moim mieście nie lubią postępowań nakazowych). Jeżeli jednak sąd uzna, że trzeba będzie przeprowadzić rozprawę, wyznaczy ją. Jeżeli jednak dobrze opiszesz wszystko, wątpię żeby tak się stało.
Wartość sklepowa przedmiotu to około 1800 zł, więc rozumiem, że koszty jakie poniosę za pozew to 30 zł?

Kiedy mogę rozpocząć postępowanie sądowe i w jaki sposób?
arach1 jest off-line  
06-01-2011, 16:57  
mortymor
Użytkownik
 
Posty: 55
Domyślnie RE: Umowa via e-mail, niewywiązanie się sprzedającego, dochodzenie o zwrot pieniędzy

Jeżeli taką deklarację złożył wprost - sprawę mamy jasną. Wyznaczyłbym mu termin po bezskutecznym upływie którego odstąpiłbym od umowy i domagał się wypłaty uiszczonej przez Ciebie kwoty.
To nie wartość rynkowa jest WPS (mimo, że na to wskazuje pozornie dosłowne brzmienie tego terminu), ale kwota której się domagasz, bez odsetek i kosztów (procesu).
Jeżeli wynosi mniej niż 2000 zł, jest to faktycznie 30zł.

W odstąpieniu od umowy wezwij go do zapłaty dłużnej sumy, wraz z odsetkami od dnia w którym otrzymał pismo z oświadczeniem w którym odstępujesz od umowy.

Potem pozew. Nad szczegółami można się rozwodzić
mortymor jest off-line  
06-01-2011, 17:12  
arach1
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie RE: Umowa via e-mail, niewywiązanie się sprzedającego, dochodzenie o zwrot pieniędzy

Cytat:
Napisał/a mortymor Zobacz post
Jeżeli taką deklarację złożył wprost - sprawę mamy jasną. Wyznaczyłbym mu termin po bezskutecznym upływie którego odstąpiłbym od umowy i domagał się wypłaty uiszczonej przez Ciebie kwoty.
To nie wartość rynkowa jest WPS (mimo, że na to wskazuje pozornie dosłowne brzmienie tego terminu), ale kwota której się domagasz, bez odsetek i kosztów (procesu).
Jeżeli wynosi mniej niż 2000 zł, jest to faktycznie 30zł.

W odstąpieniu od umowy wezwij go do zapłaty dłużnej sumy, wraz z odsetkami od dnia w którym otrzymał pismo z oświadczeniem w którym odstępujesz od umowy.

Potem pozew. Nad szczegółami można się rozwodzić
Tak, pierwsza deklaracja zwrotu pieniędzy była złożona wprost, z konkretną datą kiedy zostanie zrealizowany przelew.

W jaki sposób powinienem wyznaczyć termin zwrotu pieniędzy i jaki być on powinien? Jak, w razie braku wpłaty, powinno wyglądać odstąpienie od umowy?

Kwota, jakiej oczekuję, to wyłącznie wpłacone przeze mnie pieniądze (1200 zł) oraz ewentualne koszty jakie poniosę, by ją odzyskać.

Jeszcze raz dziękuję za pomoc, mam nadzieję, że czerpiesz z niej satysfakcję, bo jednak poświęcasz mi swój wolny czas.
arach1 jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Nieodebranie opłaconego towaru i niewywiązanie się z umowy sprzedającego (odpowiedzi: 3) Witam! Dnia 20.06 napisałam wiadomość do Producenta, by upewnić się, że towar, który zamówię tego dnia, zdąży powstać i dojść do mnie w przeciągu...
§ Zwrot pieniędzy przez sprzedającego. (odpowiedzi: 1) Witam W dniu 21.01.2013 przyszedł do mnie komputer który wcześniej zakupiłem na allegro. Jako, że nie było mnie w domu odebrał go ktoś inny i...
§ Zwrot paczki do sprzedającego "allegro" brak pieniędzy oraz przedmiotu. (odpowiedzi: 6) Witam Wszystkich. Zakupiłem przez Allegro Iphona 4s. Sprzedający zamieścił na aukcji informację że telefon jest z całym zestawem lecz nie umieścił...
§ Allegro - niewywiązanie się sprzedającego, dochodzenie o zwrot pieniędzy (odpowiedzi: 12) Jestem osobą prywatną a zakupu na Portalu Allegro dokonałem także od osoby prywatnej . W dniu 16 czerwca 2011 r. poprzez opcję ' Kup Teraz '...
§ Allegro - zwrot pieniędzy od sprzedającego za nie wysłany towar (odpowiedzi: 7) Jakiś czas temu kupiłem coś na Allegro. Wpłata natychmiastowa. Po półtora tygodnia dostałem maila, że sprzedawca nie ma towaru i że mogę poczekać...
§ niewywiązanie się sprzedającego mieszkanie z umowy (odpowiedzi: 2) witam, poniżej opis przypadku, wdzięczny będę za info jak sąd to potraktuje i czego mogą spodziewać się winni (artykuł). Moja Mama kupiła...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 02:52.