Brak danych na bilecie miesięcznym. - Forum Prawne

 

Brak danych na bilecie miesięcznym.

Witam serdecznie. W styczniu 2006r. jechałem autobusem MPK, miała miejsce kontrola biletów, bilet okresowy posiadałem lecz nie był podpisany w związku z czym została na mnie nałożona kara 100zł. Jak się okazało gdybym owego biletu ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne


Odpowiedz
 
08-02-2008, 00:00  
Marek1214
Początkujący
 
Posty: 5
Domyślnie Brak danych na bilecie miesięcznym.

Witam serdecznie.
W styczniu 2006r. jechałem autobusem MPK, miała miejsce kontrola biletów, bilet okresowy posiadałem lecz nie był podpisany w związku z czym została na mnie nałożona kara 100zł. Jak się okazało gdybym owego biletu w ogóle nie pokazał mógłbym potem uiścić w kasie kwotę 10zł i sprawa byłaby załatwiona:
"W przypadku, gdy pasażer podczas kontroli nie może okazać biletu imiennego okresowego lub miesięcznego, dokumentu uprawniajacego do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu, opłata dodatkowa zostanie anulowana po przedstawieniu przez pasażera brakującego biletu lub dokumentu oraz po uprzednim uiszczeniu opłaty manipulacyjnej"
Jednakże skoro bilet ten miałem i pokazałem nie miałem takiej możliwości, rozmowa w MPK nic nie dała. Zdenerwowany tym faktem stwierdziłem że nie zapłacę - jestem tylko człowiekiem.
W kwietniu 2006 otrzymałem przedsądowe wezwanie do zapłaty.
Obecnie otrzymałem od sądu grodzkiego nakaz zapłaty, mam 2 tyg na wniesienie sprzeciwu lub zapłacić.
Pozostaje mi zapłacić czy też próbować się odwoływać?
W uzasadnieniu: "Powyższa kwota wynika z odpowiedzialności kontraktowej z art. 471 k.c. pozwanego, który nie uregulował należności za opłatę dodatkową będącą częścią świadczenia z tytułu braku zapłaty za przejazd środkami komunikacji miejskiej"

Według mnie owa zapłata została dokonana w chwili zakupu biletu a nie jego podpisania. Czy mam rację?
Marek1214 jest off-line  
08-02-2008, 00:02  
kadi
Przyjaciel forum
 
Posty: 13.109
Domyślnie

Zależy co na ten temat mówił np. regulamin stosowany u tego przewoźnika.
kadi jest off-line  
08-02-2008, 00:11  
Marek1214
Początkujący
 
Posty: 5
Domyślnie

"Bilet okresowy imienny bezwzględnie musi zawierać wpisane w sposób czytelny i trwały (długopisem): imię, nazwisko, adres zamieszkania właściciela biletu (miejscowość, ulica, numer domu i mieszkania) oraz symbol linii."
Czyli rozumiem że me szanse są raczej nikłe?
Marek1214 jest off-line  
08-02-2008, 00:14  
kadi
Przyjaciel forum
 
Posty: 13.109
Domyślnie

Nie wiem. Nie znam treści umowy jaką zawarłeś z przewoźnikiem (przy ustalaniu treści tej umowy uwzględnić należy cały regulamin jaki u porzewoźnika istniał w chwili zawierania umowy, ewentualnie w trakcie wykonywania tej umowy).
kadi jest off-line  
08-02-2008, 00:33  
Marek1214
Początkujący
 
Posty: 5
Domyślnie

Szczegółowy regulamin znajduje się na stronie: http://www.mpk.lublin.pl
W rozdziale 6 § 10. 4. czytam:"Bilet zniszczony, nieczytelny lub nieprawidłowo skasowany jest nieważny." Nie ma zaś mowy o wypełnieniu danych osobowych, ale nie wiem czy to wystarcza...

edit: "Bilet okresowy zakupiony w dniu rozpoczynającym jego obowiązywanie nabywa ważność z chwilą jego zakupu. "
Czy ten zapis upoważnia mnie do odwołania się? Jest tu napisane "z chwilą zakupu" nie zaś "wpisania danych osobowych".
Marek1214 jest off-line  
08-02-2008, 07:51  
Janusz.C.M.
Administrator
 
Janusz.C.M. na Forum Prawnym
 
Posty: 36.537
Domyślnie

[cytat="Marek1214"]"Bilet okresowy imienny bezwzględnie musi zawierać wpisane w sposób czytelny i trwały (długopisem): imię, nazwisko, adres zamieszkania właściciela biletu (miejscowość, ulica, numer domu i mieszkania) oraz symbol linii."
Czyli rozumiem że me szanse są raczej nikłe?[/cytat]
Mniej niż "nikłe", bo zerowe.
Nie podpisana legitymacja także jest nieważna.
Janusz.C.M. jest off-line  
09-02-2008, 21:54  
Marek1214
Początkujący
 
Posty: 5
Domyślnie

Dziękuje serdecznie za udzielone odpowiedzi.
W takim razie pozostanie mi zrezygnować z usług MPK i zastąpić autobus rowerem.
Marek1214 jest off-line  
10-02-2008, 09:11  
Janusz.C.M.
Administrator
 
Janusz.C.M. na Forum Prawnym
 
Posty: 36.537
Domyślnie

popieram
Janusz.C.M. jest off-line  
11-02-2008, 11:23  
K.O.
Użytkownik
 
Posty: 75
Domyślnie Re: Brak danych na bilecie miesięcznym.

Właściwie tak, masz rację, umowa została zawarta w sposób konkludentny przez dokonanie zapłaty.

Niemniej jednak, zawierając umowę akceptujesz regulamin. A ten stanowi, że powinieneś mieć podpisaną kartę. Nie podpisując jej nie dopełniłeś warunków umowy.
K.O. jest off-line  
11-02-2008, 21:11  
marti86
Początkujący
 
Posty: 11
Domyślnie Re: Brak danych na bilecie miesięcznym.

Mialam taka sytuacje.Przy kontroli okazalam bilet miesieczny, ktory kupilam tego samego dnia, wiec nei zdarzylam go podpisac. Kontroler wyciagnal tylko przy mnie dlugopis i musialam przy nim go podpisac, i tak sie skonczylo.Wiec to jest absurd.Bilet miales, wiec sory, ale za co tu placic?
marti86 jest off-line  
11-02-2008, 21:24  
kadi
Przyjaciel forum
 
Posty: 13.109
Domyślnie Re: Brak danych na bilecie miesięcznym.

Pytanie zasadnicze wg mnie brzmi: Za co regulamin przewiduje tzw. opłatę dodatkową (czyli ową karę).
kadi jest off-line  
11-02-2008, 22:15  
DARO691
Użytkownik
 
Posty: 98
Domyślnie Re: Brak danych na bilecie miesięcznym.

[cytat:37g05b4e] "Bilet zniszczony, nieczytelny lub nieprawidłowo skasowany jest nieważny."[/cytat:37g05b4e]
Wiele osób "wpadło" właśnie w taki sposób. Powszechnie w firmach zajmujących się kontrola uznaje się, iż bilet nie wypełniony jest biletem nieważnym. Chociażby dlatego, że nie wiadomo czyj on jest, skoro nie jest w żaden sposób podpisany we wskazanym miejscu. Można byto podpisać jako bilet nieczytelny.
Najlepszym rozwiązaniem w podobnej sytuacji jest po prostu oświadczyć "zapomniałem" i dostarczyć ale wypełniony.
DARO691 jest off-line  
12-02-2008, 00:57  
Marek1214
Początkujący
 
Posty: 5
Domyślnie Re: Brak danych na bilecie miesięcznym.

A no właśnie. Teraz w takiej sytuacji bym im już pustego nie pokazał, właśnie owy dziwny zapis że lepszy bilet którego nie ma od tego który jest(niepodpisany) wywołał moje zdenerwowanie.
K.O. przyznaję rację że nie dopełniłem warunków owej umowy, zastanawia mnie tylko: ileż to razy nie znajdowałem na przystankach rozkładów, albo zdarzały mi się sytuacje gdy kierowca był za wcześnie nawet o 10 minut, wydaje mi się że MPK w takich sytuacjach również nie dopełniało warunków umowy, ciekawi mnie czy w takich sytuacjach ktoś wytaczał im sprawę i domagał się np.100zł jako pokrycie kosztów leczenia, zakładając że stojąc na przystanku się przeziębiłem.
Albo może byłaby to podstawa do rozwiązania takowej umowy? Zatem i moje zobowiązanie przestałoby obowiązywać?
W każdym razie śmieszy mnie polityka przedsiębiorstwa które wydaje pieniądze na produkcję gry komputerowej, czy akcji typu "Koziutek zdobywa zamek"-bajeczka wydana przez MPK dla dzieci. By później wykorzystywać takie wątpliwe sytuacje do zdobycia funduszy. Dla mnie pozytywnego PR sobie tym nie robią.
PS Wybaczcie off top.
Marek1214 jest off-line  
12-02-2008, 09:50  
DARO691
Użytkownik
 
Posty: 98
Domyślnie Re: Brak danych na bilecie miesięcznym.

W większości wypadków to nie koniecznie MPK wykorzystuje taką sytuację tylko firma zewnętrzna, której zlecają kontrole.
DARO691 jest off-line  
12-02-2008, 10:22  
K.O.
Użytkownik
 
Posty: 75
Domyślnie Re: Brak danych na bilecie miesięcznym.

[cytat="Marek1214"]K.O. przyznaję rację że nie dopełniłem warunków owej umowy, zastanawia mnie tylko: ileż to razy nie znajdowałem na przystankach rozkładów, albo zdarzały mi się sytuacje gdy kierowca był za wcześnie nawet o 10 minut, wydaje mi się że MPK w takich sytuacjach również nie dopełniało warunków umowy, ciekawi mnie czy w takich sytuacjach ktoś wytaczał im sprawę i domagał się np.100zł jako pokrycie kosztów leczenia, zakładając że stojąc na przystanku się przeziębiłem.

Co do spóźnionych autobusów i zerwanych rozkładów to trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie o przyczyny. Jeżeli przyczyną spóźnienia są korki albo zablokowanie drogi przez wypadek to jest to przyczyna, na którą MPK (MZA???) wpływu nie miało i nie ponosi za to odpowiedzialności. Co innego jeżeli kierowca się grzebał, zatrzymał żeby pogadać z kumplem albo kupić gazetę. Przewoźnik odpowiada też za właściwy stan techniczny pojazdu a więc można go pozywać jeśli autobus się spóźni z powodu awarii. Trzeba jednak udowodnić, że z tego powodu ponieślismy szkodę np szef wywalił nas dyscyplinarnie z roboty za spóźnienie.

Co do zerwanych rozkładów to MPK (MZA??) nie odpowiada jeżeli zrywają je wandale, kibole, antyglobale itp. Odpowiada tylko za to czy tablice informacyjne są odpowiednio zabezpieczone przed normalnymi warunkami panującymi w miejscu używania czyli np deszczem i wiatrem. Ma też obowiązek zamieszczać aktualne rozkłady na przystankach. Jeżeli rozkład jest nieaktualny, możesz pozywać ich na podobnych zasadach jak przy spóźnieniu pojazdu tzn musisz wykazać szkodę. Jeżeli nie poniosłeś szkody, możesz tylko złożyć reklamację do przewoźnika na jakość wykonywanych usług.
K.O. jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Jazda na nie swoim bilecie miesięcznym (odpowiedzi: 6) Dziś rano koleżanka oświadczyła mi iż nie wybiera się do szkoły która znajduje się sąsiedniej miejscowości, tak więc zaproponowano mi przejazd na jej...
§ mandat za brak numeru "migawki" na bilecie miesięcznym (odpowiedzi: 19) zwracam się z prośbą o pomoc, mianowicie dzisiaj dostałam mandat od kontrolera mpk za "brak numeru migawki na bilecie miesięcznym" w wysokości 100...
§ Podrobienie podpisu na bilecie miesięcznym (odpowiedzi: 2) Witam, 6dni temu dostałem mandat za jazdę bez biletu od KZK GOP. Dzisiaj poszedłem się odwołać, bo miałem w domu niewypisany bilet. Wypisałem go...
§ Mandat z ważnym biletem miesięcznym (odpowiedzi: 4) Witam serdecznie wszystkim na tym forum. Potrzebuję pilnej pomocy praw o jakie mogę się ubiegać w sprawie zwolnienia z płacenia tego mandatu. ...
§ brak numeru dokumentu w bilecie miesięcznym (odpowiedzi: 2) Witam, niedawno w pociągu kolei mazowieckich dostałem mandat (100zł) za nie wpisanie do biletu miesięcznego numeru dokumentu ze zdjęciem (legitymacji...
§ zepsuty laptop po miesięcznym uzytkowaniu i brak gwarancji (odpowiedzi: 3) Witam. Pisze do Was poniewaz mam problem z zakupionym laptopem lenovo a mianowicie przy zakupie nie dostalam karty gwarancyjnej a sprzet sie popsul....


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 00:15.