Rękojmia za wady. Jaki termin realizacji? - Forum Prawne

 

Rękojmia za wady. Jaki termin realizacji?

Witam. Mam pytanie odnośnie terminów reklamacji na podstawie rękojmi za wady. Sytuacja pomiędzy 2 firmami. Kupiłem sprzęt i złożyłem reklamację z tytułu rękojmi. Sprzedający wpisał sobie w warunku reklamacyjne, iż realizacja reklamacji wynosi 14 dni ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne


Odpowiedz
 
01-09-2011, 10:54  
greg1003
Stały bywalec
 
Posty: 3.638
Domyślnie Rękojmia za wady. Jaki termin realizacji?

Witam.
Mam pytanie odnośnie terminów reklamacji na podstawie rękojmi za wady.
Sytuacja pomiędzy 2 firmami.
Kupiłem sprzęt i złożyłem reklamację z tytułu rękojmi.
Sprzedający wpisał sobie w warunku reklamacyjne, iż realizacja reklamacji wynosi 14 dni roboczych (nie udziela żadnej gwarancji,a jedynie rękojmi).

Nie idzie mu wyjaśnić, że KC nie zna terminu dzień roboczy.
Jakim orzecznictwem podeprzeć realizację w 14 dni kalendarzowych?
Chodzi dokładniej o sprecyzowanie terminu "niezwłocznie" w KC 560§1 .

Znalazłem 2 opisy,ale niem który (oraz czy w ogóle) miałby tu zastosowanie :

"Do typowych sytuacji, gdy z okoliczności nic innego nie wynika, należy przyjąć, że spełnienie świadczenia niezwłocznie po wezwaniu do wykonania (art. 455 k.c.) oznacza spełnienie w terminie 14 dni od wezwania (wyrok SN z 28 maja 1991 r., sygn. akt II CR 623/90)"

oraz

"Potrzeba elastycznego rozumienia znaczenia terminu „niezwłocznie” w nowych warunkach gospodarczych i społecznych uzasadnia odejście od stanowiska Sądu Najwyższego wyrażonego w uchwale Pełnego Składu Izby Cywilnej i Administracyjnej z 30 grudnia 1988 r. III CZP 48/88 (OSNCP 1989/3 poz. 36): „Niezwłoczne usunięcie wady w rozumieniu art. 560 § 1 kc oznacza naprawę rzeczy w krótkim czasie, zdeterminowanym charakterem wady. Termin ten nie powinien przekraczać dwóch tygodni”. Nie ma dostatecznych argumentów, aby w obecnych warunkach wiązać bezpieczeństwo obrotu i interesy nabywców z koniecznością nadania np. terminowi „niezwłoczność” znaczenia odpowiadającego „ścisłym jednostkom czasu”.

Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za ew. wskazówki,sugestie.
greg1003 jest off-line  
01-09-2011, 11:40  
tcp
Przyjaciel forum
 
Posty: 4.200
Domyślnie RE: Rękojmia za wady. Jaki termin realizacji?

II CKN 564/99

"Niezwłoczne" usunięcie wady w rozumieniu art. 560 § 1 k.c. oznacza naprawę rzeczy w krótkim czasie, którego ramy wyznaczają okoliczności konkretnego przypadku.

Nie ma więc, jak w przypadku umowy konsumenckiej, określenia sztywnego terminu. Moim zdaniem podważanie terminu 14 dni roboczych byłoby bezzasadne. Poza tym była umowa, warunki były zaakceptowane przez Ciebie, więc myślę, że nie masz tu racji próbując dochodzić skrócenia tego terminu.
tcp jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Rękojmia za wady (odpowiedzi: 15) Witam, Czy ślady użytkowania w postaci licznych rys, w tym wypadku na aparacie fotograficznym, są to wady utajone? Kupiłem aparat fotograficzny na...
§ Jaki jest termin, od wykrycia wady produktu, na złożenie reklamacji? (odpowiedzi: 4) Oto moje pytania: 1. W jakim terminie należy złożyć reklamację u sprzedawcy od momentu wykrycia wady produktu? 2. Czy w czasie od wykrycia wady...
§ Reklamacja - termin zgłoszenia wady, a termin wysyłki (odpowiedzi: 11) Reklamuję laptopa jako Towar niezgodny z umową (zakupiony dnia 06.01.15 na Allegro poprzez opcję "kup teraz", status stron: konsument). W laptopie...
§ Termin ważności kuponu a termin realizacji usługi (odpowiedzi: 2) Witam, mam pewien problem gdyż kupiłem dla córki 20 godzin lekcji gry na keyboardzie na groupon. Otrzymałem kupon, ważny miesiąc od zakupu dokładnie...
§ Rękojmia za wady (odpowiedzi: 8) Czy RĘKOJMIA za WADY ... musi być przez prawnika podpisana czy wystarcz mój podpis i posłac poleconym Dziękuje..
§ rękojmia za wady (odpowiedzi: 2) Zakupiłem maszynę dla swojej firmy w styczniu 2013. Rozpakowałem ją dopiero po trzech miesiącach. Po złożeniu maszyny okazało się że jest uszkodzona....


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 20:08.