Przedsądowe wezwanie do zapłaty - Forum Prawne

 

Przedsądowe wezwanie do zapłaty

Ogólnie sprawa zaczęła się dość typowo jak na Wrocław. Chciałem zakupić bilet 90-dniowy w jednym z nowych automatów. Automat nie działał, więc podjechałem tramwajem do następnego (bez biletu), w którym takiego zakupu mogę dokonać (bilet ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne


Odpowiedz
 
13-03-2012, 07:53  
Ederwolf
Początkujący
 
Posty: 5
Domyślnie Przedsądowe wezwanie do zapłaty

Ogólnie sprawa zaczęła się dość typowo jak na Wrocław. Chciałem zakupić bilet 90-dniowy w jednym z nowych automatów. Automat nie działał, więc podjechałem tramwajem do następnego (bez biletu), w którym takiego zakupu mogę dokonać (bilet jest najbardziej opłacalny i można dokonać jego zakupu tylko w automatach na przystankach, te w tramwajach takiej opcji nie mają). Sytuacja powtórzyła się kilkukrotnie, aż natknąłem się na kontrolera. Tłumaczyłem, że chcę dokonać zakupu, ale nie będę płacił, za każdy przejazd 1,20zł, bo już byłbym dyche w plecy. Pan wyjaśnił, że jeśli taka sytuacja ma miejsce musi mnie spisać a następnie wystarczy wysłać maila i "oni to sprawdzą i jeśli będzie to prawda, kara zostanie anulowana". Szybko jednak okazało się, że po pierwsze nikt w MPK nie ma zamiaru sprawdzać tych automatów, bo automaty nie są ich (poprosiłem później mennicę o sprawdzenie automatów i mam potwierdzenie, że chciałem dokonać zakupu), po drugie ani razu nikt w MPK nie odniósł się do słów Pana kontrolera, który zapewniał, że ni będę musiał płacić, po trzecie odpowiedzi na jednego z maili się nie doczekałem. Przyszło przedsądowe wezwanie do zapłaty, więc postanowiłem napisać do MPK ponownie (już na papierze), odpowiedź dostałem po miesiącu, w której nadal olewane są moje argumenty i MPK trzyma się wersji, że brak biletu to mój problem. Na kolejne pismo, w którym napisałem, że czekam 30 dni na odpowiedź została wysłana dnia 31. Nie wiem, czy to wystarczy, by uważać sprawę za załatwioną pozytywnie i mogę odpowiedź zlekceważyć, czy jednak nie. Dodam jeszcze, że bilet później udało mi się zakupić i formalnie jest to bilet 90-dniowy, czyli jakby opłatę za bilet w tym dni uiściłem i w ogóle uważam, że co najwyżej sporną kwestią powinna być sprawa opłaty dodatkowej. Chciałbym prosić o radę.

Na marginesie taka ciekawostka:
Jeśli zakupimy bilet 90-dniowy w kiosku otrzymujemy wydruk, na którym jest data i godzina zakupu, ale i informacja, że bilet jest ważny od początku tego dnia (ja swój zakupiłem w automacie i mam inny wydruk), czyli wydaje mi się, że przedstawiając dowód zakupu z danego dnia mamy ważny bilet na przejazd mimo, że godzina przejazdu jest wcześniejsza. Co oznacza, że kara powinna być anulowana.
Ederwolf jest off-line  
13-03-2012, 13:03  
mmade
Początkujący
 
Posty: 9
Domyślnie RE: Przedsądowe wezwanie do zapłaty

Z fizycznej strony masz racje ale niestety w praktyce to wygląda inaczej.
Jak zapoznam się z regulaminem wewnętrznym komunikacji w Twoim mieście to dam ci wyczerpującą odpowiedz.
W regulaminie komunikacji mojego miasta sprawa jest bardzo jasno rozwiązana:''..pasażer ma obowiązek bezzwłocznie po wejściu do pojazdu przed zajęciem miejsca dokonać opłaty za tą usługę''(bilet u kierowcy bądź karta miejska).
Nieposiadanie biletu z jakiegokolwiek powodu jest traktowane jako wyłudzenie przewozu.
Jak pisałeś miałeś możliwość zakupu biletu jednorazowego w moim mieście takie rzeczy nie przechodzą(przejazd jednego przystanku).
Do zobaczenia.
Pozdrawiam.
mmade jest off-line  
12-05-2012, 08:18  
Ederwolf
Początkujący
 
Posty: 5
Domyślnie RE: Przedsądowe wezwanie do zapłaty

Witam ponownie. Gdyby mógł ktoś jeszcze przyjrzeć się sprawie byłbym wdzięczny. Na końcu są zaznaczone dwie kwestie, na podstawie których uważam, że kara powinna zostać anulowana (pomijając już kłamliwego kontrolera, którego temat MPK totalnie zlewa).

Zamieszczam korespondencje (początkowo mailową, na końcu listowną) z MPK:

==================================================

Marek Jabłoński 21.10.2011

skargi

Witam

Wczoraj dnia 20.10.2011r. otrzymałem przy ul.Krupniczej na linie nr 5 wezwanie do zapłaty nr 139749. Kontroler, który mi je wręczał stwierdził, że wystarczy napisanie owego maila. Od wezwania pragnę odwołać się z powodu niedziałających w dniu wczorajszym automatów biletowych. Pierwszą próbę kupienia miesięcznego biletu podjąłem na pl. Bema około 9:45. Kilkukrotne próby zapłacenia trzema różnymi kartami płatniczymi kończyły się niepowodzeniem. Na wyświetlaczu po wpisaniu pinu pojawiał się błąd z połączeniem. Żadnego potwierdzenia odrzucenia transakcji nie otrzymałem. Kolejną próbę zakupu chciałem podjąć na pl. Dominikańskim koło godziny 10:00, gdzie automat w ogóle nie działał - był popsuty lub wyłączony. Trzeci automat w jakim chciałem zakupić bilet był przy ul. Pereca. Ten z kolei w ogóle nie czytał żadnej karty. Ostatnią próbę, przed którą otrzymałem wezwanie, podjąłem przy ul. Dworcowej. Tam automat "działał" jak ten na pl.Bema. Jak widać mrozu jeszcze dużego nie ma a automaty już mają problemy i prawdopodobnie mieszkańców Wrocławia czeka kolejna zima pełna nerwów związanych z zakupami biletów. Zirytowany już zupełnie całą sytuacją z wciąż wadliwymi automatami, musiałem udać się do bankomatu wypłacić pieniądze a następnie skorzystać z automatu płacąc gotówką. Bilet zakupiłem już nie miesięczny a na 120 dni, by jak najdalej odwlec w czasie konieczność kolejnego skorzystania z miejskich automatów. W związku z wyżej opisaną sytuacją uprzejmie proszę o anulowanie wezwania.

Z poważaniem
Marek Jabłoński

==================================================

Dział Kontroli Biletów i Skarg skargi@mpk.wroc.pl 24.10.2011

mnie

Szanowny Panie,
w odpowiedzi na otrzymane pismo w sprawie systemu sprzedaży biletów przy wykorzystaniu systemu Urbancard, którego operatorem jest Mennica Polska S.A. informujemy, że w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w funkcjonowaniu samoobsługowych urządzeń do sprzedaży biletów Urbancard z roszczeniem należy zwrócić się bezpośrednio do Biura Obsługi Klienta Urbancard 53-501 Wrocław ul. Grabiszyńska 9, wejście od ul. Piłsudskiego (przy pl. Legionów)
godziny otwarcia:
pn - pt: w godz. 8.00 – 19.00
sob: w godz. 8.00 – 14.00
Infolinia czynna:
pn - pt: w godz. 8.00 – 18.00
nr tel.: 71 341 12 00
e-mail: bok@urbancard.pl
Jednocześnie informujemy, że MPK Sp. z.o.o. i Mennica Polska S.A. to dwa niezależne od siebie podmioty, które świadczą na rzecz Gminy Wrocław różne usługi na podstawie odrębnych umów, a mianowicie MPK Sp. z.o.o. – usługi przewozowe, natomiast mennica Polska S.A. – usługi w zakresie dystrybucji i sprzedaży biletów.
Z poważaniem
Oskar Szołdra

==================================================

Marek Jabłoński 24.10.2011

Dział

Witam ponownie.

Prosiłbym jeszcze o sprostowanie. Zrozumiałe jest dla mnie, że są to dwa niezależne podmioty. Jednakże rozumiem, że kontroler nr 103 (Pan odmówił podania imienia i nazwiska, twierdząc, że ten numer wystarczy) wprowadził mnie w błąd informując o tym, że takowy mail wystarczy oraz, że w ten sposób sprawa ta zostanie załatwiona dla mnie pozytywnie? Mam jeszcze pytanie odnośnie tego, że tak prosto to ujmę, co dalej? Nie za bardzo wiem z jakim roszczeniem miałbym zwracać się do Biura Obsługi Klienta Urbancard. Domyślam się, że Państwo jako podmiot wystawiający wezwanie są jedynym podmiotem mogącym go anulować. Mam wystąpić z prośbą do BOK Urbancard o poinformowanie Państwa, że takowa awaria miała miejsce?

Z poważaniem
Marek Jabłoński

==================================================

Dział Kontroli Biletów i Skarg reklamacje@mpk.wroc.pl 25.10.2011

mnie

Szanowny Panie, w odpowiedzi na otrzymane pismo informujemy, że awaria automatów stacjonarnych nie zwalnia z obowiązku jazdy bez biletu. Bilety można nabyć w kioskach oznaczonych naszym logo. W wyjątkowych sytuacjach bilety jednorazowe/czasowe można zakupić na telefon komórkowy poprzez aplikację SkyCash.
Z poważaniem
Dział Reklamacji i Kontroli Biletowej
Oskar Szołdra

==================================================

Marek Jabłoński 31.10.2011

Dział

Witam

Piszą państwo o kioskach, jednakże nie jest ich aż tak dużo, a tych w których mógłbym zapłacić kartą jest jeszcze mniej. Automat na przystanku - opisywałem w pierwszym mailu, w tramwaju to samo, a aplikacja wymaga noszenia zawsze przy sobie naładowanej komórki i to nowszego modelu. Powtarzam, więc, że nie miałem jak kupić biletu.

Z poważaniem
Marek Jabłoński

==================================================

Tu otrzymałem przedsądowe wezwanie do zapłaty

==================================================

List wysłany do MPK oraz do wiadomości mennicy i prezydenta wrocławia

W nawiązaniu do pisma Nr: FW.3200 – 43467 / 2011 z dnia 12-12-2011 otrzymanego dnia
16-12-2011 oraz do mojej korespondencji z Państwem drogą e-mailową w dniach 21-10 – 31-10 uważam, że otrzymane przeze mnie przedsądowe wezwanie do zapłaty jest niezasadne. Ponieważ nie dostałem odpowiedzi na e-maila z dnia 31-10 miałem prawo sądzić po 30 dniach, że powyższa sprawa została pozytywnie załatwiona i żadna kara na mnie nie ciąży. Z tego co otrzymałem mogę wnioskować, że Państwo zlekceważyli moją wcześniejszą korespondencję i nadaliście sprawie tok dla Państwa wygodny, z czym ja się nie zgadzam. Czy człowiek chcący skorzystać z komunikacji miejskiej we Wrocławiu musi mieć kartę płatniczą, znać topografię rozkładu automatów, mieć sprawny telefon komórkowy z dostępem do Internetu. Czy też chodzi o to, aby móc jak najsprawniej kupić bilet. Jeżeli system nie funkcjonuje jak należy, trzeba „to” usprawnić, a nie karać, lekceważyć i wprowadzać
w błąd (informacje udzielone przez kontrolera nr 103 okazują się błędne). Jeszcze raz proszę
o wnikliwe rozpatrzenie mojej sprawy – skargi / odwołania i pilne, w ciągu 14 dni załatwienie powyższego. Załączam wydruk e-maili oraz ksero wezwania do zapłaty i dowód zakupu biletu.

==================================================

Mennica odpisała, że jeśli podam dokładniejsze dane automatów biletowych sprawdzą je.

Podałem i dostałem informacje, że jedne nie obsługiwały w danym momencie kart chipowych z powodu awarii, inne miały rzeczywiście obraz kontrolny, a automat w tramwaju potraktował moją kartę jak uszkodzoną.

==================================================

MPK odrzuca mój wniosek o anulowanie i stwierdza, iż żadne okoliczności nie mają znaczenia wobec faktu, że jechałem bez biletu. Ponadto stwierdzają, że nie mogą uznać zakupionego później biletu. Tu chciałbym zwrócić uwagę, że przy zakupie takiego biletu w miejscu, gdzie dostajemy wydruk z kasy fiskalnej (Punkt Obsługi Klienta) na wydruku jest linijka: "Ważny od data_zakupu 00:00" co wyraźnie oznacza, że kupujemy bilet ważny już od kilku godzin. Dążę do tego, że przedstawiłem MPK ważny bilet w czasie owego przejazdu. Odpowiedź ta została wysłana do mnie po 32 dniach. Czy w takim momencie nie powinienem uznawać, że sprawa została rozpatrzona pozytywnie?
Ederwolf jest off-line  
12-05-2012, 10:23  
cameleonix11
Stały bywalec
 
cameleonix11 na Forum Prawnym
 
Posty: 5.347
Domyślnie RE: Przedsądowe wezwanie do zapłaty

Drogi kolego, nie wiem co chcesz osiągnąć, ale uważam, że wezwanie do uiszczenia opłaty dodatkowej jest słuszne. Sam napisałeś, że jechałeś bez biletu, a regulamin jasno mówi, że jazda bez ważnego biletu skutkuje nałożeniem kary przez przewoźnika. Sam napisałeś, że "nie będziesz płacił za każdy przejazd 1,20zł", więc masz swoją oszczędność. Jeszcze raz podkreślam - jeżeli nie posiadasz biletu (z jakiegokolwiek powodu), to nie powinieneś jechać, chyba że liczysz się z ryzykiem zapłacenia kary. Nawet jeżeli sprawa trafi do Sądu, to masz w zasadzie nikłe szanse na wygraną.

PS. Jak byś został złapany na kradzieży w sklepie, to uważasz, że mogłeś ukraść tylko dlatego, że np. pracodawca zapomniał przelać Ci wypłaty i jesteś spłukany? Przecież to też nie twoja wina...
cameleonix11 jest on-line  
05-06-2012, 07:17  
Ederwolf
Początkujący
 
Posty: 5
Domyślnie RE: Przedsądowe wezwanie do zapłaty

Oczywiście, że chcę znaleźć prawne potwierdzenie moich racji. Inaczej nie prosiłbym Was o pomoc. Jeśli takowego nie ma trudno, będzie trzeba zapłacić i następnym razem nie wierzyć kontrolerom.

cameleonix11 nie wiem, czy czytałeś cały wątek, czy tylko wyszedłeś z założenia, że nie miałem biletu i reszta jest nie ważna. Jeśli szukasz analogii do sklepu, to pozwól, że ja przytoczę inną sytuację. Kasjer mówi Ci, że masz rację i możesz wyjść nie płacąc za spodnie tylko musisz podać swoje dane i robisz tak, a później przychodzi wezwanie. Sklepy biorą odpowiedzialność za słowa swoich pracowników, tu MPK po prostu olewa sprawę.

A co do regulaminu, to sytuacja choćby z wczoraj. Tramwaj z zepsutym automatem w środku i ludzie wchodzący do środka bez biletu z nadzieją na zakup w w/w automacie. Powinni wysiąść na najbliższym przystanku, gdzie ich przejazd jest łamaniem regulaminu. Tylko dla mnie jest to absurd?
Ederwolf jest off-line  
05-06-2012, 09:40  
greg75
Stały bywalec
 
Posty: 493
Domyślnie RE: Przedsądowe wezwanie do zapłaty

Cytat:
Napisał/a cameleonix11 Zobacz post
...jeżeli sprawa trafi do Sądu, to masz w zasadzie nikłe szanse na wygraną.
Żadnych szans...
greg75 jest off-line  
05-06-2012, 09:42  
greg75
Stały bywalec
 
Posty: 493
Domyślnie RE: Przedsądowe wezwanie do zapłaty

Cytat:
Napisał/a Ederwolf Zobacz post
Sklepy biorą odpowiedzialność za słowa swoich pracowników
No nie zupełnie...
greg75 jest off-line  
05-06-2012, 10:25  
freeme
Stały bywalec
 
Posty: 528
Domyślnie RE: Przedsądowe wezwanie do zapłaty

Niestety, muszę się zgodzić z przedmówcami. Nie liczyłbym na wygraną w sądzie. Bilety jednorazowe możesz kupić w autobusie lub w tramwaju, a to, że wydaje Ci się nieopłacalny ich zakup i wolisz jeździć na gapę po mieście szukając sprawnego biletomatu, to już Twój problem.
Możesz oczywiście napisać epistołę do wydziału transportu w Urzędzie Miejskim albo do gazety, ale wielkich sukcesów w tego rodzaju działalności raczej nie osiągniesz.
freeme jest off-line  
05-06-2012, 12:30  
greg75
Stały bywalec
 
Posty: 493
Domyślnie RE: Przedsądowe wezwanie do zapłaty

Narazie poczekaj na dalszy bieg sprawy...
greg75 jest off-line  
05-06-2012, 12:55  
pres
Użytkownik
 
Posty: 60
Domyślnie RE: Przedsądowe wezwanie do zapłaty

cyt.
Dział Kontroli Biletów i Skarg reklamacje@mpk.wroc.pl 25.10.2011

mnie

Szanowny Panie, w odpowiedzi na otrzymane pismo informujemy, że awaria automatów stacjonarnych nie zwalnia z obowiązku jazdy bez biletu. Bilety można nabyć w kioskach oznaczonych naszym logo. W wyjątkowych sytuacjach bilety jednorazowe/czasowe można zakupić na telefon komórkowy poprzez aplikację SkyCash.
Z poważaniem
Dział Reklamacji i Kontroli Biletowej
Oskar Szołdra

no przecież jechałeś bez biletu
Pan Oskar Sz. z MPK chyba coś pali.
pres jest off-line  
05-06-2012, 21:44  
greg75
Stały bywalec
 
Posty: 493
Domyślnie RE: Przedsądowe wezwanie do zapłaty

Cytat:
Napisał/a pres Zobacz post
Pan Oskar Sz. z MPK chyba coś pali.
Zioło... ??
greg75 jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Przedsądowe wezwanie do zapłaty (odpowiedzi: 5) Witam. Moja historia jest następująca w czwartek dostałam pismo od firmy windykacyjnej z Legnicy wzywające do dobrowolnej zapłaty długu 548,5...
§ Przedsądowe wezwanie do zapłaty za wezwanie, którego nigdy nie otrzymałam (odpowiedzi: 9) Witam, proszę o pomoc: parę dni temu otrzymałam przedsądowe wezwanie do zapłaty za fakturę plus ustawowe odsetki. Faktura z 2010r. została opłacona...
§ Wezwanie przedsądowe do zapłaty (odpowiedzi: 1) Od kilku lat opiekowałem się starszym Panem (od 2010 prawny tytuł opiekuna), który rok przed smiercią przepisał mi mieszkanie. Po Jego śmierci ktoś z...
§ Przedsądowe wezwanie do zapłaty (odpowiedzi: 4) Przygoda się zaczęła jak wzięłam modem do laptopa i włożyłam kartę PLAY W którym miałam abonament i śmiało śmigałam :cool: po necie, nie wiedziałam...
§ przedsądowe wezwanie do zapłaty (odpowiedzi: 5) Witam, kolega otrzymał z pewnej firmy ubezpieczeniowej przedsądowe wezwanie do zapłaty należnej składki z tytułu OC komunikacyjnego. Składka, którą...
§ Przedsądowe wezwanie do zapłaty (odpowiedzi: 2) Witam W dniu 27.09.2008r podpisałem umowe z szkoła wyższa Przestajac uczeszczac do szkoły przestalem rowniez płacić czesne nie wypowiadajac...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 13:47.