Wymiana towaru a wymiana części - Forum Prawne

 

Wymiana towaru a wymiana części

Witam! Mam pewien problem dotyczący reklamacji z tytułu ustawy. Dnia 6 grudnia zareklamowałem z tytułu ustawy tablet pewnej znanej marki zakupiony w jednym z salonów rtv/agd. Niezgodność towaru z umową wynikała z występowania od początku ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne


Odpowiedz
 
22-12-2013, 16:26  
seapabowol
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie Wymiana towaru a wymiana części

Witam!
Mam pewien problem dotyczący reklamacji z tytułu ustawy.
Dnia 6 grudnia zareklamowałem z tytułu ustawy tablet pewnej znanej marki zakupiony w jednym z salonów rtv/agd. Niezgodność towaru z umową wynikała z występowania od początku dwóch martwych pikseli na ekranie oraz przegrzewania się obudowy przy gnieździe usb w momencie ładowania baterii. Tablet został oddany do sklepu wraz ze złożeniem przeze mnie jednego egzemplarzu mojego żądania na piśmie, drugie pozostawiłem dla siebie podpisane przez pracownika. Na decyzję czekałem do ostatniego dnia kalendarzowego z ustawowych 14 - ustosunkowanie się do reklamacji. W formularzu, co ważne, zaznaczyłem iż nie wyrażam zgody na naprawę, a jedynie na wymianę towaru na nowy, gdyż w momencie wydawania nie był on zgodny z umową. W odpowiedzi otrzymałem decyzję, że reklamacja została odrzucona i serwis nie stwierdził wad wymienionych w zgłoszeniu reklamacyjnym. Jest to co najmniej dziwne, ponieważ zarówno ja jak i dwóch sprzedawców sklepu zauważyło wadliwe piksele, a jeden z nich sięgnął nawet po aparat cyfrowy w celu wykonania zdjęć wady. Niestety wielkość wady i jakość wykonywanych zdjęć uniemożliwiły dołączenie ich do dokumentacji - nie było na nich widać martwych pikseli. Wg Pani specjalistki ds. obsługi klienta, towar jest zgodny z umową i nadaje się do celu do jakiego został przeznaczony. Ponadto zaznacza w jednym ze zdań, że w tym wypadku odpowiedzialność sprzedawcy jest wyłączona. Natomiast w kolejnym akapicie informuje mnie, że weryfikacja techniczna przeprowadzona w serwisie wykazała istnienie wady zasilacza i w postępowaniu reklamacyjnym zostanie on wymieniony na nowy. Tu pojawiają się moje pytania:

Jakim cudem sklep i ja widzimy wadę, a serwis nie widzi? Ktoś tu kogoś oszukuje lub robi za przeproszeniem durnia.
Po drugie, co ważniejsze, z tego co mi wiadomo odpowiedzialność przez 6 miesięcy od wystąpienia wady i do 2 lat (rękojmia) ponosi przed kupującym sprzedawca, dziwi więc stwierdzenie, że odpowiedzialność sklepu jest wyłączona.
Trzecia ciekawa rzecz, to z jednej strony poinformowanie mnie o zgodności towaru z umową, a akapit później poinformowanie, że jeden z elementów urządzenia jest zepsuty - to chyba sprzeczność?
Po czwarte i najważniejsze, dlaczego jedna z części składowych urządzenia została wymieniona bez mojej zgody? Składając reklamację zgodziłem się na wymianę CAŁEGO urządzenia, zasilacz stanowi zaś jeden z nieodłącznych komponentów zestawu. Nie zostałem zapytany o zgodę, proces został wykonany. Czy mam rozumieć, że wymiana pewnej części nie jest uznawana za naprawę? Posłużę się przykładem zepsutego komputera - serwis stwierdza uszkodzoną płytę główną więc dokonuje naprawy poprzez wymianę płyty na nową. Czy sklep/serwis nie złamał więc prawa?

W tym momencie czekam na przysłanie do sklepu urządzenia wraz z dokumentem z ekspertyzy serwisu. Zapowiedziałem odwołanie i zwrócę się do kierownika sklepu, w dalszej kolejności do inspekcji handlowej, w najgorszym wypadku - opłacę rzeczoznawcę i zgłoszę sprawę do sądu konsumenckiego. Czy racja jest po mojej stronie? Proszę o odpowiedź. Sprzęt nie jest wg mnie zgodny z umową, pomijając niezauważone martwe piksele na matrycy, świadczy o tym uszkodzony zasilacz. Jeśli jestem np. grafikiem lub piszę ważne dokumenty interesuje mnie idealna jakość obrazu, a matryca to najważniejszy element takiego typu urządzenia. Ponadto jest on sprzeczny z wzorcami, próbkami na półce sklepowej oraz nigdzie w reklamie nie zamieszczono informacji o możliwości pojawienia się martwych pikseli lub dołączeniu do zestawu wadliwego zasilacza. Pozdrawiam i czekam na informacje, co dalej?
seapabowol jest off-line  
29-12-2013, 13:19  
seapabowol
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie RE: Wymiana towaru a wymiana części

Podbijam temat. Nikt nie jest w stanie mi czegokolwiek poradzić?
seapabowol jest off-line  
29-12-2013, 13:27  
Użytkownik
Gość
Domyślnie RE: Wymiana towaru a wymiana części

Pokaż zgłoszenie reklamacyjne i odpowiedź.
 
29-12-2013, 22:50  
seapabowol
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie RE: Wymiana towaru a wymiana części

W zgłoszeniu reklamacyjnym określono:

Na matrycy widać dwa martwe/zablokowane piksele - piksele dobrze działają na kolorze czerwonym, na zielonym i niebieskim są czarne; obudowa mocno się nagrzewa podczas ładowania przy gnieździe USB.

Towar posiada kartę gwarancyjną: TAK
Towar posiada instrukcję obsługi: TAK
Towar jest w opakowaniu fabrycznym: TAK

Okoliczności stwierdzenia wady: pierwsze użytkowanie.
Podstawa prawna: ustawa
Oczekiwany sposób załatwienia reklamacji: Wymiana towaru
Wyposażenie pobrane od Klienta: Tablet, klawiatura, ładowarka z kablem, przejściówka
Opis stanu towaru: NOWY
"Nie zezwalam na naprawę sprzętu i przyjmuję do wiadomości, że nie naprawiony sprzęt będzie do odbioru w miejscu zgłoszenia oraz, że nadal zachowuję możliwość dochodzenia jakiegokolwiek innego przysługującego mi zgodnie z przepisami prawa uprawnienia, w tym wymiany.

Dziś mija 9 dni od wysłania mi decyzji o reklamacji. Sprawa zgłoszona 6.12, rozpatrzona negatywnie 20.12. Czekam na powrót sprzętu z serwisu. Sprzedawca stwierdził, że musimy poczekać na powrót tabletu wraz z dokumentem z ekspertyzy podpisanym przez serwisanta (autoryzowany serwis producenta).

Odpowiedź na moją reklamację:

"Szanowny Panie,

W odpowiedzi na złożoną reklamację, w związku z art. 8.3 ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Ustawa), uprzejmie informuję, że żądanie doprowadzenia towaru, zgodnie z Ustawą, do stanu zgodnego z umową nie może być uwzględnione.

Przeprowadzona weryfikacja techniczna reklamowanego towaru nie potwierdziła podanych w zgłoszeniu reklamacyjnym niezgodności towaru z umową. W naszej ocenie reklamowany towar jest zgodny z umową, nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar zwykle jest używany, oraz jego właściwości odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju. W takiej sytuacji odpowiedzialność sprzedawcy jest wyłączona.

Wyjaśniamy jednocześnie, że weryfikacja techniczna wskazała na konieczność wymiany zasilacza, który zostanie wymieniony w ramach procesu zgłoszenia.

W związku z powyższym informujemy, że reklamowany towar będzie przekazany do odbioru w miejscu zgłoszenia reklamacji. Informację o gotowości sprzętu do odbioru można uzyskać na RTV EURO AGD - Sklep internetowy RTV AGD Komputery Foto Telefony lub pod nr telefonu 22 8621010* podając numer zgłoszenia reklamacyjnego."
seapabowol jest off-line  
29-12-2013, 22:57  
Użytkownik
Gość
Domyślnie RE: Wymiana towaru a wymiana części

Wygląda na to, ze reklamacja została odrzucona, ale w trakcie weryfikacji stanu technicznego towaru stwierdzono niezgłoszoną przez Ciebie usterkę, która usunięto przez wymianę zasilacza.
 
29-12-2013, 23:32  
seapabowol
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie RE: Wymiana towaru a wymiana części

tak, serwis nie stwierdzil wady, co jest dziwne bo ja i dwoch pracownikow sklepu istnienie wady potwierdzilo - wadliwe piksele widac golym okiem. natomiast czy wykonywanie czynnosci zwiazanych z wykryciem innej, niezgloszonej wady, jest zgodne z prawem? zaznaczylem ze nie zgadzam sie na naprawe, a dla mnie wymiana jednego z wadliwych komponentow na nowy, jest rownoznaczna z dzialaniem bez mojej wiedzy, wbrew mojej woli. nie zostalem zapytany czy sie zgadzam, a jedynie poinformowany o tym, ze zasilacz bedzie wymieniony. czy istnienie wady zasilacza to nie potwierdzenie niezgodnosci towaru z umowa? - przeciwnie do tego co napisano w decyzji reklamacyjnej, ze towar jest zgodny z umowa.
seapabowol jest off-line  
29-12-2013, 23:47  
cameleonix11
Stały bywalec
 
cameleonix11 na Forum Prawnym
 
Posty: 5.619
Domyślnie RE: Wymiana towaru a wymiana części

Równie dobrze sklep mógł powołać się na nieistotność wady... wszak dwa martwe piksele nie powodują niezgodności...
cameleonix11 jest off-line  
30-12-2013, 08:49  
seapabowol
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie RE: Wymiana towaru a wymiana części

Z tą jednak różnicą, że nigdzie w reklamie towaru, a przede wszystkim w próbce czyli w modelu umieszczonym na półce sklepowej (który był włączony i można było z niego skorzystać) nie zauważyłem martwych pikseli. Tak samo rzecz ma się z uszkodzonym zasilaczem. Sprzedawanie produktu z takimi dwiema wadami fabrycznymi chyba jednak świadczy o niezgodności towaru z umową? Dodatkowo - jak odnieść się do stwierdzenia specjalistki ds. obsługi klienta z wyżej wymienionego sklepu, jakoby "odpowiedzialność sprzedawcy była wyłączona"? Przecież to sklep odpowiada przed kupującym za proces reklamacyjny z tytułu ustawy, w szczególności jeśli sam sklep potwierdził istnienie wady zasilacza?
seapabowol jest off-line  
30-12-2013, 11:51  
Użytkownik
Gość
Domyślnie RE: Wymiana towaru a wymiana części

Cytat:
natomiast czy wykonywanie czynnosci zwiazanych z wykryciem innej, niezgloszonej wady, jest zgodne z prawem?
Moim zdaniem tak.
 
31-12-2013, 12:05  
seapabowol
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie RE: Wymiana towaru a wymiana części

Witam,

Szybka aktualizacja dotycząca toku sprawy: sklep przysłał informację, że wymieni produkt na nowy. W systemie sklepu status realizacji zamówienia był zmieniany wielokrotnie - od odrzuconej z przyczyn niestwierdzenia wady, poprzez oddaloną ze względu na nadmierność kosztów, kończąc na przyjętej ze względu na potwierdzenie występowania wady i niezgodność towaru z umową.

W sklepie oraz na magazynie nie było żadnego egzemplarza dostępnego dla mnie jako kupującego z żądaniem wymiany na nowy, więc sklep zwrócił mi pieniądze.

W tym momencie planuję zakupić nowy tablet, jednak przez internet (z gratisową dostawą do domu), co pozwoli mi w razie gdybym się rozmyślił na zwrot towaru bez podania przyczyny w ciągu 10 dni od daty zakupu.

Temat do zamknięcia, pozdrawiam!
seapabowol jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Wymiana towaru (odpowiedzi: 5) Witam, Mam nadzieję, że piszę w odpowiednim dziale jeżeli nie to proszę o przeniesienie ;). W połowie grudnia 2014r. mój tata kupił telewizor...
§ wymiana towaru na nowy z tytulu niezgodnosci towaru z umowa (odpowiedzi: 3) witam wymieniono mi wczoraj telefon na nowy z tytulu niezgodnosci towaru z umowa. Czy w takim przypadku nalezy mi sie nowa gwarancja tzn od dnia...
§ Wymiana towaru w MM (odpowiedzi: 1) Witam, ostatnio kupiłem aparat w MM Rzeszów. Gdy wróciłem do domu okazało się, że ma porysowany jeden z obiektywów, więc następnego dnia udałem...
§ Wymiana towaru (odpowiedzi: 2) Witam serdecznie. Dwa tygodnie temu zakupiłam koszulę, która okaząła się za ciasna w kołnierzyku. Chciałam dokońać zwrotu ale niestety nie można...
§ Wymiana towaru (odpowiedzi: 4) Czy istnieje podstawa prawna która zakazuje wymiany zakupionych papierosów na inne? Dziś kupiłam karton L&M zielonych, kiedy dotarłam do domu okazało...
§ Wymiana towaru na nowy po reklamacji towaru niezgodnego z um (odpowiedzi: 4) Telewizor(philips) był w naprawie trzy razy , a łącznie zepsuł się już czwarty raz w ciągu trzech miesięcy.Napisałem protokół reklamacyjny do...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 06:03.