Odpowiedź na reklamację - prawo przewozowe - Forum Prawne

 

Odpowiedź na reklamację - prawo przewozowe

Witam. Niecały miesiąc temu wysłałam reklamację (uszkodzenie przesyłki) do firmy kurierskiej. Zgodnie z § 6 Rozporządzenia ministra transportu i budownictwa w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego "odpowiedź na reklamację powinna być udzielona niezwłocznie, ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne


Odpowiedz
 
11-08-2009, 23:53  
zeta8
Początkujący
 
Posty: 5
Domyślnie Odpowiedź na reklamację - prawo przewozowe

Witam. Niecały miesiąc temu wysłałam reklamację (uszkodzenie przesyłki) do firmy kurierskiej. Zgodnie z § 6 Rozporządzenia ministra transportu i budownictwa w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego "odpowiedź na reklamację powinna być udzielona niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia reklamacji przez przewoźnika" - chodzi o 30 dni kalendarzowych czy roboczych?
zeta8 jest off-line  
12-08-2009, 07:44  
MarLew
Stały bywalec
 
Posty: 1.324
Domyślnie RE: Odpowiedź na reklamację - prawo przewozowe

kalendarzowych
MarLew jest off-line  
13-08-2009, 10:40  
zeta8
Początkujący
 
Posty: 5
Domyślnie RE: Odpowiedź na reklamację - prawo przewozowe

Dziękuję za odpowiedź. Chciałabym jednak wiedzieć, czy to wynika z jakiegoś zapisu prawnego? (jakiego?) Wolałabym mieć jakieś podparcie prawne, na wypadek gdyby próbowali mi wmówić że mają na odpowiedź 30 dni roboczych
zeta8 jest off-line  
13-08-2009, 12:05  
MarLew
Stały bywalec
 
Posty: 1.324
Domyślnie RE: Odpowiedź na reklamację - prawo przewozowe

Nie wynika to bezpośrednio z żadnego przepisu a wiec stosujemy KC, 30 dni to 30 dni, jeśli miały być to dni robocze musiałoby to wyraźnie wynikać z przepisu, zacytowany zapis z powyższego Rozporządzenia nie wskazuje na dni robocze ani żadne inne,

Kodeks Cywilny mówi:
Cytat:
Art. 110. (56) Jeżeli ustawa, orzeczenie sądu lub decyzja innego organu państwowego albo czynność prawna oznacza termin nie określając sposobu jego obliczania, stosuje się przepisy poniższe.

Art. 111. § 1. Termin oznaczony w dniach kończy się z upływem ostatniego dnia.
§ 2. Jeżeli początkiem terminu oznaczonego w dniach jest pewne zdarzenie, nie uwzględnia się przy obliczaniu terminu dnia, w którym to zdarzenie nastąpiło.

Art. 115. Jeżeli koniec terminu do wykonania czynności przypada na dzień uznany ustawowo za wolny od pracy, termin upływa dnia następnego.
MarLew jest off-line  
13-08-2009, 18:16  
zeta8
Początkujący
 
Posty: 5
Domyślnie RE: Odpowiedź na reklamację - prawo przewozowe

Dziękuje, właśnie o takie coś mi chodziło!
Na potwierdzeniu odbioru widnieje data 13 lipca. Jeśli dobrze rozumiem powyższe artykuły, to jutro mogę uznać że minęły owe 30 dni kalendarzowe tak? Czy w przypadku, gdyby odpowiedź na reklamację doszła za kilka dni, z datą na pieczątce do dnia dzisiejszego (włącznie), należy uznać że odpowiedź na reklamację została udzielona w terminie?
zeta8 jest off-line  
14-08-2009, 08:38  
MarLew
Stały bywalec
 
Posty: 1.324
Domyślnie RE: Odpowiedź na reklamację - prawo przewozowe

30 dni upłynęło z końcem 12 sierpnia, w tym przypadku liczyć się będzie data nie stepla pocztowego ale data w której rzeczywiście pismo do ciebie dotarło

Cytat:
Art. 61. (27) § 1. Oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Odwołanie takiego oświadczenia jest skuteczne, jeżeli doszło jednocześnie z tym oświadczeniem lub wcześniej.
MarLew jest off-line  
17-08-2009, 11:55  
zeta8
Początkujący
 
Posty: 5
Domyślnie RE: Odpowiedź na reklamację - prawo przewozowe

MarLew jeszcze raz serdeczne dzięki
Do dziś żadnej odpowiedzi na reklamację nie ma. Podpowiedzcie proszę co powinnam teraz zrobić. Zadzwonić i się zapytać co się z nią dzieje, czy od razu słać pismo z przytoczonym § 10 w/w rozporządzenia? ("Nieudzielenie przez przewoźnika odpowiedzi na reklamację w wymaganym terminie skutkuje uwzględnieniem reklamacji.") Co jeśli po takim piśmie też się nic nie odezwą?
zeta8 jest off-line  
17-08-2009, 12:53  
MarLew
Stały bywalec
 
Posty: 1.324
Domyślnie RE: Odpowiedź na reklamację - prawo przewozowe

Rozumie że posiadasz protokolarne potwierdzenie stanu przesyłki, zdaje się że wszystko gra i zastosowanie ma przytoczony przez ciebie § 10, wyślij im wobec tego za ZPO wezwanie do zapłaty na wysokość szkody którą poniosłeś wskutek nienależytego wykonania umowy przewozu, jeżeli i to pozostanie bez odpowiedzi (choć nie sądze) wtedy nie pozostaje ci nic innego jak złożyć pozew do Sądu.
MarLew jest off-line  
17-08-2009, 14:32  
zeta8
Początkujący
 
Posty: 5
Domyślnie RE: Odpowiedź na reklamację - prawo przewozowe

Zdawałoby się że wszystko gra, ale teraz zaczynam mieć pewne wątpliwości.. Za namową osoby bardziej obeznanej w prawie, wysłałam wraz z reklamacją protokół szkodowy i list przewozowy w formie kopii (ksero) zamiast oryginałów (że niby często dokumenty giną na poczcie) Nie bardzo mi to pasowało, ale jak nie dotarła do mnie od sprzedawcy oryginalna faktura za zawartość przesyłki (zaginęła) to jednak wysłałam te ksera W reklamacji zawarłam że oryginały dokumentów przedstawię na żądanie.
Czy w związku z tym, dostarczenie jedynie kopii dokumentów, może być podstawą do odrzucenia reklamacji bez poinformowania mnie o tym?!
zeta8 jest off-line  
17-08-2009, 14:58  
drzemik
Stały bywalec
 
Posty: 5.287
Domyślnie RE: Odpowiedź na reklamację - prawo przewozowe

Cytat:
Napisał/a zeta8 Zobacz post
Czy w związku z tym, dostarczenie jedynie kopii dokumentów, może być podstawą do odrzucenia reklamacji bez poinformowania mnie o tym?!
Oczywiście, że nie.
drzemik jest off-line  
06-05-2011, 14:48  
WioletaJ
Początkujący
 
Posty: 5
Domyślnie RE: Odpowiedź na reklamację - prawo przewozowe

Witam,
otrzymałam z działu reklamacji DHL następujące wyjaśnienie:
"Rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 24 lutego 2006 r., stwierdza, że nieudzielanie przez przewoźnika odpowiedzi na reklamację w terminie 30 dni skutkuje uwzględnieniem reklamacji. Pragniemy jednak zwrócić uwagę, iż Ustawa Prawo 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe w art. 75.2 przewiduje termin 3 miesięczny na rozpatrzenie reklamacji. Brak odpowiedzi na reklamację w tym terminie uprawnia poszkodowanego do dochodzenia roszczeń na drodze sądowej i nie stanowi automatycznego uznania roszczeń. Tym samym ustawa jako akt prawny wyższego rzędu w stosunku do rozporządzenia wyłącza postanowienia w nim zawarte i nie mają one zastosowania w rozpatrywanym przypadku."

Proszę o informację czy jest taka możliwość, że ważniejsze jest prawo z 1984 roku skoro Ustawa i rozporządzenie, o który piszecie powyżej są "nowsze"??
WioletaJ jest off-line  
06-05-2011, 22:35  
Pjaj
Użytkownik
 
Posty: 129
Domyślnie RE: Odpowiedź na reklamację - prawo przewozowe

Podstawowa zasada jest taka, że akt niższego rzędu nie może być sprzeczny niż akt wyższego rzędu. Ustawa więc ma pierwszeństwo przed rozporządzeniem. W tym przypadku więc istotnie par 10 rozporządzenia reklamacyjnego przewiduje, że nieudzielenie odpowiedzi na reklamację w określonym terminie skutkuje jej uwzględnieniem. Tyle że ustawa takiej możliwości nie przewiduje, więc termin z rozporządzenia w gruncie rzeczy nie ma większego znaczenia. Również jednak przekroczenie 3 miesięcznego terminu na udzielenie odpowiedzi nie skutkuje uwzględnieniem reklamacji - wciąż strona musi wykazywać swoje racje, jeśli dojdzie do sporu sądowego. Przed upływem 3 miesięcy pozwu jednak złożyć nie można.
Pjaj jest off-line  
07-05-2011, 00:17  
MarLew
Stały bywalec
 
Posty: 1.324
Domyślnie RE: Odpowiedź na reklamację - prawo przewozowe

Dział reklamacji nie ma racji. art. 75, podobnie jak użytkownik Pjaj, taka argumentacja gdyby uznać ją za prawidłową wg. mnie pozbawiłaby bytu prawnego par 10 rozporządzenia. art. 75 wcale nie mowi o tym że mają 3 mce na rozpatrzenie reklamacji ale o tym że dopiero po 3 mieisącach reklamacja jest nieskuteczna jeśli nie zaplacą. Dopiero wtedy można iśc do Sądu, np jeśli przewoźnik nie uzna reklamacji od razu to i tak trzeba odczekać 3 mce. W twoim przypadku jak najbardziej ma zastosowanie par. 10 gdyż reklamacja jest skuteczna bowiem na mocy prawa zostala uwzględniona. Można dochodzić praw przed sądem mimo braku uplywu 3 mcy.
Proszę o poprawke jeśli jest inaczej
MarLew jest off-line  
07-05-2011, 00:47  
Pjaj
Użytkownik
 
Posty: 129
Domyślnie RE: Odpowiedź na reklamację - prawo przewozowe

Cytat:
Napisał/a MarLew Zobacz post
Dział reklamacji nie ma racji. art. 75, podobnie jak użytkownik Pjaj, taka argumentacja gdyby uznać ją za prawidłową wg. mnie pozbawiłaby bytu prawnego par 10 rozporządzenia. art. 75 wcale nie mowi o tym że mają 3 mce na rozpatrzenie reklamacji ale o tym że dopiero po 3 mieisącach reklamacja jest nieskuteczna jeśli nie zaplacą. Dopiero wtedy można iśc do Sądu, np jeśli przewoźnik nie uzna reklamacji od razu to i tak trzeba odczekać 3 mce. W twoim przypadku jak najbardziej ma zastosowanie par. 10 gdyż reklamacja jest skuteczna bowiem na mocy prawa zostala uwzględniona. Można dochodzić praw przed sądem mimo braku uplywu 3 mcy.
Proszę o poprawke jeśli jest inaczej
Niestety nie mogę się zgodzić z tą argumentacją, gdyż przede wszystkim jest ona wewnętrznie sprzeczna. Z jednej strony podnosisz, że dopiero po 3 miesiącach można pójść do sądu, jeśli przewoźnik nie odmówił uwzględnienia reklamacji wcześniej, z drugiej, że skoro reklamacja na mocy par. 10 rozporządzenia została uwzględniona, można pójść do sądu przed upływem 3 miesięcy. Przyjęcie założenia skuteczności par. 10 rozporządzenia prowadzi do wniosku, że 3 miesięczny termin z art. 75 nigdy nie znajdzie zastosowania - zawsze bowiem po upływie 30 dni reklamacja będzie uznawana za uwzględnioną. Skoro zatem występuje sprzeczność pomiędzy przepisami ustawy a rozporządzenia, należy dać pierwszeństwo ustawie. Swoją drogą regulacja w rozporządzeniu, że brak odpowiedzi na reklamację wywołuje skutki w postaci uznania roszczenia za zasadne, wykraczałaby poza delegację przewidzianą w art. 79.

Zresztą nie jest to tylko mój pogląd, bo również autorzy komentarzy do prawa przewozowego stoją na stanowisku, że uchybienie terminu rozpatrzenie reklamacji nie skutkuje uznanie zasadności roszczenia. Z praktyki mogę zaś powiedzieć, iż w żadnej z wielu spraw z zakresu prawa przewozowego, w jakich występowałem, sąd nie uznał, że nieudzielenie odpowiedzi na reklamację miało znaczenie dla oceny zasadności roszczeń wobec przewoźnika.
Pjaj jest off-line  
07-05-2011, 09:48  
MarLew
Stały bywalec
 
Posty: 1.324
Domyślnie RE: Odpowiedź na reklamację - prawo przewozowe

W takim razie czemu według Ciebie służyć ma artykuł 10 rozporządzenia, podobny artykuł z ustawy o war. sprzedaży konsumenckiej zgodnie z którym brak odp. w 14 dni skutkuje uznaniem roszczenia sądy stosują w całkiem inny sposób, a sprzedawca przegrywa sprawe.
Moja argumentacja nie jest sprzeczna, wcale nie napisałem że 3 miesięczny termin nigdy nie będzie mial zastosowania, będzie mial zastosowanie np. wtedy gdy w terminie 30 dniowym przewoźnik nie uwzględni reklamacji - mimo tego trzeba czekać 3 mce
MarLew jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Art. 87a i 87 b prawo przewozowe (odpowiedzi: 10) jechałem bez biletu, moje dane zostały spisane w obecności policji i wystawiony przez kontrolera nakaz zapłaty za bilet, którego nie podpisałem,...
§ 14 dni na odpowiedź na reklamację? (odpowiedzi: 1) W regulaminie jednego ze sklepów internetowych jest taka informacja, cytuję: "Reklamacja zostanie rozpatrzona przez Usługodawcę w terminie nie...
§ niezrozumiała odpowiedź na reklamację (odpowiedzi: 2) reklamacja dotyczy sprzętu rtv-podstawa do reklamacji niezgodność towaru,w odpowiedzi napisano,że reklamacja została rozpatrzona negatywnie i że...
§ Odpowiedź na reklamację - przekroczone 14 dni? (odpowiedzi: 4) Witam 20grudnia 2012 zareklamowałem obuwie ( pęknięta podeszwa ). Został sporządzony formularz reklamacyjny, po czym wyznaczony został termin...
§ Odpowiedź na reklamację - Prawo telekomunikacyjne (odpowiedzi: 2) Mam nadzieję, że w dobrym dziale założyłem temat. Otóż, mam pewien problem, a jednocześnie pytanie. Przy reklamacji usługi telekomunikacyjnej...
§ odpowiedź na reklamację (odpowiedzi: 1) Witam Jeżeli konsument wybrał pisemną formę odpowiedzi na złożoną pisemnie reklamację, a otrzymana od sprzedawcy w terminie 14 dni pisemna...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 00:18.