Wynajem mieszkania, zmiana formy rozliczenia - Forum Prawne

 

Wynajem mieszkania, zmiana formy rozliczenia

Jestem właścicielem mieszkania zakupionego na kredyt. Postanowiłem zacząć je wynajmować jakiś czas temu. Zgłosiłem ten fakt do US i wybrałem rozliczenie na zasadach ryczałtu. I teraz się dowiedziałem że popełniłem błąd ponieważ powinienem wybrać opcję ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa publicznego > Prawo finansowe i podatkowe


Odpowiedz
 
30-09-2012, 21:06  
clinton
Początkujący
 
Posty: 8
Domyślnie Wynajem mieszkania, zmiana formy rozliczenia

Jestem właścicielem mieszkania zakupionego na kredyt. Postanowiłem zacząć je wynajmować jakiś czas temu. Zgłosiłem ten fakt do US i wybrałem rozliczenie na zasadach ryczałtu. I teraz się dowiedziałem że popełniłem błąd ponieważ powinienem wybrać opcję rozliczenia na zasadach ogólnych gdyż bardziej mi się opłacają. Kiedy zgłaszałem fakt wynajmu mieszkania w US nikt mi nie powiedział o tym że mogę oprócz czynszu odliczyć także odsetki od raty kredytu. Odsetki+czynsz całkowicie pokrywały kwotę jaką uzyskiwałem od najemców a co za tym idzie nie musiałem opłacać żadnej kwoty podatku.
1) Czy US zwróci mi wpłacany ryczałt jeśli udowodnię, że w całym okresie płacenia ryczałtu miałem kredyt i płaciłem odsetki i czynsz, które całkowicie pokrywały to co uzyskiwałem od najemców????
2) Z dotychczasowymi lokatorami się pożegnałem w ostatnich dniach. Nie mam na razie żadnych chętnych lokatorów do najmu. Ale nie wykluczam, że takowi się znajdą i załóżmy od listopada ponownie będę wynajmował. Czy powinienem zgłosić do US fakt zaprzestania najmu??
3) Jeśli nie zgłoszę tego faktu to czy przy rozliczeniu na picie 28 rubrykę załóżmy za październik pozostawić pustą??
4) Co w momencie jeśli nie zgłoszę (nie wiem czy się powinno zgłaszać czy nie) i ktoś w US zwróci uwagę na fakt, że od kilkunastu miesięcy do 20 dnia każdego miesiąca był opłacany ryczałt a teraz nagle za październik nie, a później załóżmy za listopad znowu.
5) Czy US jak zobaczy że nagle nie ma opłaconego ryczałtu może zrobić jakąś kontrolę?? Nie chodzi mi o to żeby coś ściemnić, lokatorów nie ma, nikt nie najmuje, ale to może być przerwa 1-2 miesiące. Jak później udowodnić że w czasie nie opłacania tego ryczałtu faktycznie nikt nie najmował??
Oczywiście po tym co się dowiedziałem mogę zmienić formę rozliczenia na zasady ogólne ale dopiero od przyszłego roku.

Z góry dzięki za odp.
clinton jest off-line  
30-09-2012, 23:39  
TaxTex
Przyjaciel forum
 
Posty: 5.534
Domyślnie RE: Wynajem mieszkania, zmiana formy rozliczenia

Nie można zrezygnować z ryczałtu w ciągu roku. Można tylko stracić prawo do ryczałtu - np. rozpoczynając działalność gospodarczą, która nie podlega ryczałtowi.

Dopiero od kolejnego roku podatkowego będziesz mógł przejść na zasady ogólne (składając odpowiednie oświadczenie do 20 stycznia).

Ad. 1.
Nie, nie zwróci.

Ad. 2.
Nie, nie masz takiego obowiązku.

Ad. 3.
Tak

Ad. 4.
Nic. Albo ewentualnie zapyta.

Ad. 5.
Zawsze może - niezależnie od tego, czy zobaczy, czy nie.
To urząd ma Ci udowodnić, że ktoś wynajmował, a nie odwrotnie.
TaxTex jest off-line  
01-10-2012, 09:41  
clinton
Początkujący
 
Posty: 8
Domyślnie RE: Wynajem mieszkania, zmiana formy rozliczenia

Witam,

Dzięki za odpowiedź. Wszystkie są takie jak się domyślałem. Jednak jedna sprawa mnie nurtuje. Mianowicie, nic nie da napisanie jakiegoś pisma do naczelnika czy do jakiś władz US w sprawie tego opłacanego ryczałtu?? Przecież to jest w skali całego okresu wynajmowania ładnych parę złotych, a zdecydowałem się na ryczałt bo nie zbyt uprzejma pani w US nie powiedziała mi o tym że odsetki od kredytu można wrzucić w koszty uzyskania, a w tamtym czasie nigdzie nie było o tym napisane. Po prostu wkurza mnie to że tyle pieniędzy (podatku) zapłaciłem nie potrzebnie. Może coś się da z tym zrobić????????????
clinton jest off-line  
01-10-2012, 22:01  
TaxTex
Przyjaciel forum
 
Posty: 5.534
Domyślnie RE: Wynajem mieszkania, zmiana formy rozliczenia

Cytat:
Napisał/a clinton Zobacz post
Witam,

Dzięki za odpowiedź. Wszystkie są takie jak się domyślałem. Jednak jedna sprawa mnie nurtuje. Mianowicie, nic nie da napisanie jakiegoś pisma do naczelnika czy do jakiś władz US w sprawie tego opłacanego ryczałtu?? Przecież to jest w skali całego okresu wynajmowania ładnych parę złotych, a zdecydowałem się na ryczałt bo nie zbyt uprzejma pani w US nie powiedziała mi o tym że odsetki od kredytu można wrzucić w koszty uzyskania, a w tamtym czasie nigdzie nie było o tym napisane. Po prostu wkurza mnie to że tyle pieniędzy (podatku) zapłaciłem nie potrzebnie. Może coś się da z tym zrobić????????????
Nie da. Sam wybrałeś sobie ryczałt, choć nie musiałeś. A pani w urzędzie nie ma obowiązku Cię informować co może, a co nie może być kosztem podatkowym - tym bardziej, że do wydania opinii zawsze potrzebna jest dogłębna znajomość stanu faktycznego.
TaxTex jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Wynajem nie swojego mieszkania, a kwestia rozliczenia podatków - proszę o pomoc (odpowiedzi: 7) Dzień dobry, Moja babcia ze względu na postępującą demencję od dwóch lat mieszka ze mną i moją rodziną, a jej mieszkanie w tym czasie stało puste....
§ Wynajem mieszkania rozliczenia (odpowiedzi: 7) Prośba o pomoc w rozumieniu umowy zawartej o najem mieszkania. W dniu 1.01.2013 r zawarliśmy umowę z właścicielem mieszkania o wynajem na czas...
§ Dopiero co założona firma a zmiana formy rozliczenia podatku (odpowiedzi: 3) Witajcie, mam do Was szybie pytanie, czy istnieje możliwość zmiany opodatkowania z liniowego na zasady ogóle w przypadku, gdy kilka dni temu...
§ Deklaracja formy rozliczenia (odpowiedzi: 14) Witam wszystkich. Potrzebuję wzór deklaracji formy rozliczenia, dla ubezpieczalni Allianz. Jestem poszkodowany w kolizji samochodowej i żeby...
§ Wynajem mieszkania i poroblem z formą rozliczenia z US (odpowiedzi: 2) Witam w tym roku w miesiącu kwietniu wynajęliśmy mieszkanie i pierwszy przychód z tego tytułu otrzymaliśmy również w kwietniu. Niestety z różnych...
§ wynajem mieszkania- rozliczenia z US (odpowiedzi: 4) 31 sierpnia podpisałam umowę dot. wynajmu mieszkania. Otrzymałam od lokatora kaucję, pośrednikowi zapłaciłam prowizję. W kwotę, którą będę otrzymywać...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 03:44.