Sprzedawca nie chce wystawić faktury korygującej
Witam,
chciałbym poprosić o pomoc w pewnej sprawie. Otóż w maju tego roku kupiłem przez sklep internetowy kuchenkę elektryczną do remontowanego mieszkania. W ustawieniach zakupu podałem wtedy, aby na fakturze znalazły się moje dane jako nabywcy (z moim adresem zameldowania, który jest inny niż adres mieszkania). W momencie dokonywania zakupu byłem za granicą, więc poprosiłem wujka, aby odebrał dla mnie kuchenkę. W związku z tym w ustawieniach zakupu podałem jego dane osobowe jako odbiorcy przesyłki wraz z adresem mieszkania, gdzie kuchenka miała się znaleźć.
Tymczasem na fakturze, którą otrzymałem wraz z towarem są tylko dane osobowe mojego wujka z adresem mieszkania i wujek jest na fakturze nabywcą.
Niezgodność danych zauważyłem po powrocie zza granicy, ale nie zgłosiłem od razu problemu do sprzedawcy (nie miałem czasu).
Teraz chciałem złożyć do US wniosek VZM-1 o zwrot części wydatków na materiały budowlane i zgodnie z tym co się dowiedziałem, mogę otrzymać również zwrot za kuchenkę. Jest do tego potrzebna faktura VAT na której znajdą się moje dane jako nabywcy towaru. Napisałem więc do sprzedawcy maila z prośbą o wystawienie faktury korygującej do tamtej faktury z maja.
Niestety sprzedawca twierdzi, że nie ma możliwości wystawienia faktury korygującej za zakup w maju: "zakup był dokonany w maju, jeżeli zgłosiłby Pan chęć zmiany po tygodniu czy tez dwóch nie byłoby problemu natomiast problem Państwo zgłaszają po ponad pól roku dlatego nie ma możliwości wystawienia faktury korygującej a następnie ponownej FV" i że jedyne wyjście z sytuacji to jeśli ja wystawię notę korygującą i ich archiwum się do tego ustosunkuje.
Problem w tym, że ja nie jestem podatnikiem VAT a zgodnie z przepisami "podmiot niebędący podatnikiem VAT czynnym nie ma prawa do wystawienia faktury zwanej notą korygującą."
W przepisach jest też, że "całkowita zmiana danych nabywcy na fakturze może nastąpić wyłącznie na podstawie faktury korygującej."
Zatem, jeśli nawet wystawię notę korygującą, najprawdopodobniej zostanie ona odrzucona przez Urząd Skarbowy.
Z moich obliczeń wynika, że za kuchenkę mogę otrzymać zwrot około 100 zł, więc zależy mi na uzyskaniu tej faktury korygującej, ale sprzedawca ewidentnie nie chce mi pójść na rękę.
Co mam w takiej sytuacji zrobić? Czy sprzedawca ma prawo odmówić wystawienia faktury korygującej po ponad pół roku od sprzedaży? Czy mogę sprawę zgłosić do Rzecznika Praw Konsumenta albo do jakiejś innej instytucji, która wymusi na sprzedawcy wystawienie mi tej faktury korygującej?
Proszę o pomoc. Pozdrawiam,
Marcin
|