Witam serdecznie,
Obecnie mieszkam w UK i planuje tutaj zalozyc swoja dzialalnosc (jako self-employed, nie jako spolka limited; dodam, ze self-employment zwykly, nie-vatowiec). Klientow zamierzam miec zarowno z UK jak i z Polski. Dzialalnosc ta bedzie opierala sie na uslugach internetowych, podwykonawcow chce miec ludzi mieszkajacych w Polsce (outsourcing).
Mam tutaj kilka zagwostek:
1) Podczas gdy wystawianie brytyjskiej faktury dla tutejszych klientow nie jest problemem, co z polskimi klientami? Moge im normalnie wystawic angielska fakture ktora bedzie dla nich tak samo wazna jak gdybym mial firme w Polsce? (w sensie, ze nie odczuja zadnego dyskomfortu biurokratycznego, czy jakiegokolwiek innego).
2) Jak rozumiem, dla UK klientow na umowie podam swoj nr konta bankowego z UK (z tego co wiem, moze byc prywatny/personalny w przypadku self-employed[?]). Dla klientow z Polski moge podac swoj polski /prywatny/ nr rachunku z np. Alior Sync?
3) Podwykonawcy z Polski. Umowy: umowa o dzielo albo zlecenie. Tutaj mam kolejna duza obawe. Beda to freelancerzy, ktorzy:
a) moga wystawiac mi faktury za wykonana prace
b) nie moga wystawiac faktur (nie maja dzialalnosci).
- W przypadku A to freelancer bedzie zleceniodawca, a ja zleceniobiorca, wiec on musi mi wyslac PITa, wiec z tego moge sie normalnie rozliczyc jako obywatel Polski, tak to dzialac bedzie?
- W przypadku B to ja bede zleceniodawca, a freelancer zleceniobiorca, wiec on bedzie oczekiwal ode mnie PITa. I jak to wtedy mam zalatwic? Chyba, ze moge wystawic mu PITa jako osoba prywatna? Przyznam, ze sie na tym nie znam i nigdy nie prowadzilem DG.
4) Co, jesli np. za rok zdecydowalbym sie przeprowadzic na stale do Polski. Klientow wtedy zapewne mialbym rowniez mieszanych (z UK i z PL). Czy cos sie wtedy dla mnie zmienia? Chcialbym zachowac dzialalnosc w UK z uwagi na lepsze warunki, nizsze oplaty i biurokracje (no i - klientow z uk

).
Z gory dzieki wielkie!!!
Pozdrawiam