Działalność gospodarcza i nowe mieszkanie - czy można odliczyć i amortyzować
Witam, czy mógłby mi ktoś pomóc w sprawie odliczenia kosztów za mieszkanie.
Sprawa wygląda tak, że mieszkanie jest kupione na kredyt, kredyt wziąłem pod koniec 2014 roku. Wtedy też otrzymałem kilka faktur od developera, ponieważ mieszkanie było już w trakcie budowy. Zapłacone zostały bodajże 3 transze + niewielkie kwoty na miejsce w garażu i komórkę lokatorską. Działalność gospodarczą założyłem w kwietniu br. Od tego czasu również zostały opłacone następne transze za mieszkanie + miejsce w garażu i komórkę. Mieszkanie mam odebrać w tym roku. Terminu dokładnie jeszcze nie znam. Chciałbym przenieść adres zarejestrowanej działalności gospodarczej pod nowy adres gdy już odbiorę mieszkanie i się tam wprowadzę. Będę miał jedno pomieszczenie, które będzie służyło za miejsce do pracy, jednak będzie to najmniejszy pokój w mieszkaniu. Teraz chciałbym wrzucić w koszty i amortyzować całe to mieszkanie. Czy istnieje taka możliwość? Moja księgowa z początku mówiła, że z miejscem postojowym w garażu spokojnie będę mógł tak postąpić, a co do mieszkania nie jest pewna. Zaproponowała wydzielenie tylko jednego największego pomieszczenia i % udział w czynszu i opłatach mieszkaniowych. Miała jednak to wszystko dokładnie sprawdzić. Niestety po sprawdzeniu okazało się, że VAT za miejsce postojowe nie może zostać odliczony ponieważ nie mam samochodu zarejestrowanego na firmę. Jestem tylko współwłaścicielem samochodu, a to niestety ze sobą związku nie ma. Moim zdaniem jest to błędne myślenie ponieważ docelowo miejsce postojowe może być też dla klientów. Dodatkowo planuję w najbliższych kilku latach wziąć samochód w leasing. Czy moja księgowa ma rację czy ja? Co do % udziału w opłatach mieszkaniowych i czynszu wydaje mi się to bez sensu ponieważ takie miejsca jak hol czy łazienka również mogą być udostępniane dla potencjalnych klientów. Moim zdaniem jeżeli nie mogę wrzucić całego mieszkania w koszty to ten % powinien być o tę przestrzeń większy. Bardzo ważną kwestią jest tutaj mój zawód. Jestem informatykiem i mam podpisany kontrakt z inną firmą. Moje usługi mogę świadczyć zdalnie bez najmniejszego problemu. Dodatkowo po odbiorze mieszkania chciałbym wrzucić w koszty jak największą część prac związanych z wykończeniem mieszkania. Jak mam to zrealizować?
Z góry dziękuję
|