przedsiębiorca nie odbiera zamówionego towaru - Forum Prawne

 

przedsiębiorca nie odbiera zamówionego towaru

Przedsiębiorca X zamówił e-mailem u mnie (przedsiębiorcy) towar produkowany na zamówienie. Towar został wysłany firmą spedycyjną. Przedsiębiorca X odmówił dwukrotnie przyjęcia przesyłki i poinformował mnie telefonicznie, że zrezygnował z tego zamówienia (jego klient wycofał się ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa publicznego > Prawo gospodarcze


Odpowiedz
 
28-02-2011, 22:28  
passa
Początkujący
 
Posty: 4
Domyślnie przedsiębiorca nie odbiera zamówionego towaru

Przedsiębiorca X zamówił e-mailem u mnie (przedsiębiorcy) towar produkowany na zamówienie.
Towar został wysłany firmą spedycyjną. Przedsiębiorca X odmówił dwukrotnie przyjęcia przesyłki i poinformował mnie telefonicznie, że zrezygnował z tego zamówienia (jego klient wycofał się podobno nagle z realizacji projektu).
Sytuacja w tej chwili jest taka. Towar leży w magazynie spedytora, faktura sprzedaży jest w posiadaniu przedsiębiorcy X (wysłaliśmy ją osobno pocztą za potwierdzeniem odbioru). Nawet gdybyśmy chcieli to nie możemy pójść przedsiebiorcy X na rękę i towaru nie możemy przyjąć z powrotem, ponieważ jest robiony na zamówienie i nikt inny go nie kupi.
Co robić?
Wezwać X do odebrania towaru ze spedycji. Pewnie odmówi. Co dalej?
passa jest off-line  
28-02-2011, 22:36  
Guardian Angel
Przyjaciel forum
 
Guardian Angel na Forum Prawnym
 
Posty: 6.730
Domyślnie RE: przedsiębiorca nie odbiera zamówionego towaru

1) Przedsiębiorca X nawet gdyby był konsumentem, nie mógłby od umowy odstąpić.
2) Przepisik
Przepis prawny:
Kodeks Cywilny

Art. 551.
§ 1. Jeżeli kupujący dopuścił się zwłoki z odebraniem rzeczy sprzedanej, sprzedawca może oddać rzecz na przechowanie na koszt i niebezpieczeństwo kupującego.
§ 2. Sprzedawca może również sprzedać rzecz na rachunek kupującego, powinien jednak uprzednio wyznaczyć kupującemu dodatkowy termin do odebrania, chyba że wyznaczenie terminu nie jest możliwe albo że rzecz jest narażona na zepsucie, albo że z innych względów groziłaby szkoda. O dokonaniu sprzedaży sprzedawca obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić kupującego.

3) Należy poinformować Przedsiębiorcę X.
4) Brak reakcji należy skwitować zaproszeniem do sądu

Pozdrawiam
Guardian Angel jest off-line  
01-03-2011, 12:21  
passa
Początkujący
 
Posty: 4
Domyślnie RE: przedsiębiorca nie odbiera zamówionego towaru

Dzięki Grim Reaper za odpowiedź.
Cytat:
Napisał/a Grim Reaper Zobacz post
1) Przedsiębiorca X nawet gdyby był konsumentem, nie mógłby od umowy odstąpić.
W tym sensie, że towar na zamówienie, tak?
Cytat:
2) Przepisik
Przepis prawny:
Kodeks Cywilny

Art. 551.
§ 1. Jeżeli kupujący dopuścił się zwłoki z odebraniem rzeczy sprzedanej, sprzedawca może oddać rzecz na przechowanie na koszt i niebezpieczeństwo kupującego.
§ 2. Sprzedawca może również sprzedać rzecz na rachunek kupującego, powinien jednak uprzednio wyznaczyć kupującemu dodatkowy termin do odebrania, chyba że wyznaczenie terminu nie jest możliwe albo że rzecz jest narażona na zepsucie, albo że z innych względów groziłaby szkoda. O dokonaniu sprzedaży sprzedawca obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić kupującego.
Ta rzecz jest w tej chwili na przechowaniu firmy spedycyjnej, tj. w jej magazynie. Sprzedaż na rachunek kupującego odpada, z wyżej wyjasnionych względów. Termin dodatkowy do odebrania towaru został wyznaczony.

Cytat:
3) Należy poinformować Przedsiębiorcę X.
Troszkę jaśniej? Co masz tu na myśli konkretnie

Cytat:
4) Brak reakcji należy skwitować zaproszeniem do sądu
To oczywiste, ale biorąc pod uwagę, że X ma fakturę, a nie ma towaru to pozew ma być o zapłatę faktury, czy o fakturę + dodatkowe koszty obecnego przechowywania. O co konkretnie.
passa jest off-line  
01-03-2011, 13:04  
Guardian Angel
Przyjaciel forum
 
Guardian Angel na Forum Prawnym
 
Posty: 6.730
Domyślnie RE: przedsiębiorca nie odbiera zamówionego towaru

Chodziło mi o poinformowanie Przedsiębiorcy X, o terminie do którego ma odebrać towar oraz o konsekwencjach nieodebrania towaru (koszty przechowania i odpowiedzialność). Umowa jest ważna, ponieważ umowa sprzedaży to dwustronne zobowiązanie:
- sprzedawca jest zobowiązany wydać towar (przenieść własność),
- kupujący jest zobowiązany zapłacić cenę i odebrać towar.

Kupujący nie spełnił swoich obowiązków, więc o nie się będzie toczył spór w sądzie - powództwo o wykonanie umowy.

Pozdrawiam
Guardian Angel jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Klient nie odbiera zamówionego towaru. Co zrobić (odpowiedzi: 4) Witam Sprawa wygląda następująco. Mam (a teraz już właściwie to miałem) klienta, który od 2 lat regularnie zamawiał u mnie towar, przyjeżdżał,...
§ Zwrot towaru Przedsiębiorca do Przedsiębiorcy (odpowiedzi: 2) Witam, prowadzę DG i chciałabym nawiązać współpracę z hurtowniami na zasadzie dropshippingu, jednak analizując wszystkie zapisy w regulaminie w...
§ Przedsiębiorca kontra przedsiębiorca - zakup nie całkiem kontrolowany (odpowiedzi: 3) Witajcie. Jestem tutaj świeży, więc przepraszam, jeśli coś źle wpisałem lub w złej kategorii. Moja sprawa jest zawiła, otóż: dnia 15-10...
§ Odmowa odbioru zamówionego towaru a prawo do 10 dniowego oddania towaru... (odpowiedzi: 9) Zamówiłem towar, który nie przyszedł na czas przed świętami. Odmówiłem przyjęcia towaru i towar powędrował spowrotem do firmy. Firma rząda zapłąty...
§ Zwrot towaru- zakupy na odległość: przedsiębiorca - przedsiębiorca (odpowiedzi: 1) Witam, Dałam się na ciągnąć firmie "Invest-Lang". Milutka telemarketerka zaoferowała mi publikacje, wypełnione wzory podań i pomoc konsultantów w...
§ Zwrot towaru od przedsiębiorcy, zamówionego telefonicznie (odpowiedzi: 3) Witam! Zamówiłem telefon od autoryzowanego dystrybutora w Polsce, dzwoniąc pod podany na stronie numer. Wcześniej zadałem dwa pytania poprzez...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 08:23.