Obsługa klientów poprzedniego pracodawcy - Forum Prawne

 

Obsługa klientów poprzedniego pracodawcy

Witam Od dłuższego czasu borykam się z pewną kwestią odnośnie obsługi przeze mnie klientów mego byłego pracodawcy – branża finansowa (ubezpieczenia). Zarówno na tym forum, jak i w innych zakątkach Internetu nie mogę znaleźć dobrej ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa publicznego > Prawo gospodarcze


Odpowiedz
 
14-07-2015, 23:20  
hyddeen
Początkujący
 
Posty: 2
Domyślnie Obsługa klientów poprzedniego pracodawcy

Witam
Od dłuższego czasu borykam się z pewną kwestią odnośnie obsługi przeze mnie klientów mego byłego pracodawcy – branża finansowa (ubezpieczenia). Zarówno na tym forum, jak i w innych zakątkach Internetu nie mogę znaleźć dobrej odpowiedzi.

A więc sprawa wygląda tak:
Byłem pracownikiem pewnej firmy, której nazwy nie chcę przytaczać. Obowiązywała mnie po zakończeniu stosunku pracy umowa o zakazie konkurencji. Od tej umowy udało mi się odstąpić (na mój wniosek pracodawca odstąpił od niej). Na pożegnanie od przełożonego otrzymałem jednak ustną informację, że jeżeli będę obsługiwał ich klientów, to sprawę skierują na drogę sądową... Trochę wydaje mi się, iż stanowiło to próbę zastraszenia mnie... Zaznaczam, iż nie mam zamiaru łamania żadnych przepisów prawa - w szczególności ustawy o ochronie danych osobowych oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Wiem jakie konsekwencje mogą mnie czekać za złamanie ich zapisów.

W związku z powyższym proszę Was o odpowiedź na poniższe pytania:
1 – Czy po zakończeniu pracy u poprzedniego pracodawcy mogę obsługiwać klientów korzystających z jego usług (których poniekąd wcześniej w większości obsługiwałem). Klient może mieć produkty w wielu firmach, jednak istnieje też opcja przejścia do innej firmy z produktem posiadanym dotychczas (jak to w ubezpieczeniach – produkty są zróżnicowane).
Oczywiście ja nie będę się kontaktował z klientami celowo (telefon, mail, pismo, wizyta sprzedażowa). Chodzi tu o sytuację, w której np klient sam przychodzi do mnie do biura. Ja w takiej sytuacji nie wykorzystuję żadnej bazy danych.

2 – Czy klient, który się do mnie zgłosił (którego wcześniej obsługiwałem w poprzedniej firmie) będzie mógł na własny wniosek przenieść produkty do firmy w której obecnie pracuję (bez ryzyka dla mnie). A może bezpiecznym dla mnie będzie odwiedzenie takiej osoby od przechodzenia do nowej firmy z produktami poprzedniej?
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w art. 12 ust. 2 mówi:
Cytat:
Czynem nieuczciwej konkurencji jest także nakłanianie klientów przedsiębiorcy lub innych osób do rozwiązania z nim umowy albo niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, w celu przysporzenia korzyści sobie lub osobom trzecim albo szkodzenia przedsiębiorcy.
Jednak dotyczy to sytuacji, gdybym to ja klienta do tego namawiał. Uważam, że nie działam tutaj w sposób niezgodny z ww. ustawą.
Sprawa raczej oczywista, aczkolwiek dawny pracodawca będzie mógł być złośliwy i może mnie oskarżyć o złamanie np. tajemnicy przedsiębiorstwa.
Swoją drogą na co dzień w praktycznie każdej firmie oferuje się przejście z posiadanymi produktami do innej firmy (np. w telekomunikacji, kredytach bankowych) i istnieje tu teoretycznie bardzo szerokie pole do popisu w interpretacji przepisów tejże ustawy. Moja sytuacja w gruncie rzeczy tak samo może dotyczyć pracownika, który od rozpoczęcia pracy zawodowej pracuje w jednym banku i oferuje swojemu klientowi konsolidację kredytu z innego banku. W myśl ustawy wg mnie można to potraktować jako czyn nieuczciwej konkurencji. Mniejsza o to…

3 – Jak z dawnymi klientami, których spotkam np. na ulicy i zapytają sięgnie gdzie obecnie pracuję bądź też z osobami, które znam osobiście w życiu prywatnym a które to są również klientami poprzedniego pracodawcy. Jeśli poinformuję ich o tym, że mam nową pracę, to będą oni mogli chcieć przejść ze mną. Tak samo ma się kwestia tego, iż klienci mogą być bardziej przywiązane do mnie (jako ich doradcy) aniżeli do firmy w której mają polisy. Klient ma w końcu wolną wolę i czy kwestia przejścia klienta za mną nie będzie w jakiś sposób niezgodna z prawem. Jak się mogę zabezpieczyć przed ewentualnym atakiem od dawnego pracodawcy? Czy może prosić klientów o podpisanie oświadczenia, iż ja ich nie namawiałem do przejścia. Że jest to ich własna decyzja. Czy może bezpiecznym będzie odmówienie im obsługi

Cóż, trochę się rozpisałem, lecz mam nadzieję, że w miarę dokładnie opisałem nurtujące mnie problemy. Liczę na Waszą pomoc Koleżanki i Koledzy.
hyddeen jest off-line  
14-07-2015, 23:56  
ghost_
Początkujący
 
Posty: 13
Domyślnie RE: Obsługa klientów poprzedniego pracodawcy

Jeżeli będziesz potrafił udowodnić, że dany klient, którego obsługujesz przyszedł do Ciebie sam - tzn. nie nakłaniałeś go do niczego w tym kierunku, to nic Ci nie grozi.

Abstrahując od Prawa i logicznie myśląc - Ciebie obowiązuje "zakaz" obsługiwania klientów, jednak klienta nie obowiązuje żaden zakaz wybierania usług innej firmy. Warunek jest jeden - jeżeli z własnej nieprzymuszonej woli przejdzie do innej firmy (chociażby z niezadowolenia z obecnej firmy).

Ty nie możesz odpowiadać za wybór klienta, że woli Ciebie od starego pracodawcy.

Niestety nie jestem obeznany w Prawie i nie potrafię poprzeć mojej wypowiedzi żadnym paragrafem, jednak mam nadzieję, że rozwiałem trochę wątpliwości.

Znam parę przypadków znajomych, którzy poodchodzili z jednych większych firm, pozakładali swoje działalności - i nie musieli długo czekać, jak starzy klienci do nich sami wrócili nic w tym kierunku nie robiąc (np. nauczyciel gry na instrumencie).

Według mnie nie masz się co przejmować, bo jeżeli ze starej pracy Ci coś takiego powiedzieli, to raczej nie mają wysokiej jakości usług, a wiedzą, że w Twoim wykonaniu usługi były w wysokiej jakości i najzwyczajniej w świecie się boją, że klienci sami odejdą i próbowali Cię zniechęcić abyś im odmawiał ... Moje subiektywne zdanie.
ghost_ jest off-line  
18-07-2015, 22:30  
hyddeen
Początkujący
 
Posty: 2
Domyślnie RE: Obsługa klientów poprzedniego pracodawcy

Dzięki za Twoją opinię ghost_, jednak interesuje mnie (zapewne nie tylko mnie) wyjaśnienie w jaki sposób poprzedni pracodawca mógłby próbować się mścić na mnie za to, że dobrze obsługiwałem klientów a oni po prostu zdecydowali się, że chcą być nadal obsługiwani przeze mnie...
hyddeen jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Prawo do odmowy obsługi klienta. (odpowiedzi: 6) Witam serdecznie, zdecydowałem się napisać tutaj o swoim "problemie" z racji iż nie do końca jestem pewien jak wygląda taka sytuacja po przeczytaniu...
§ Nagranie z obsługi tajemniczego klienta (odpowiedzi: 5) Witam. Pracuję w banku i jakiś czas temu miałem badania tajemniczego klienta. Badanie to nie poszło najlepiej, zorientowałem się, że to tajemniczy i...
§ Opieszałość punktu obsługi klienta (odpowiedzi: 6) Jako konsument w dniu 28.01.2011 oddałem telefon komórkowy do punktu obsługi sieci komórkowej w celu naprawy gwarancyjnej. 15.02.2011 dowiedziałem...
§ Odmowa obsługi klienta (odpowiedzi: 2) Witam! Chciałbym dowiedzieć się czy mam prawo odmówić obsługi konkretnemu klientowi? Pracuję w firmie sprzedającej telewizję satelitarną, chcę...
§ Obsługa klienta- żądanie nazwiska-identyfikator. (odpowiedzi: 2) Witam. Założenia: 1. Prywatny zakład pracy- dział sprzedaży, obsługa klienta- pracownicy zobowiązani są do noszenia identyfikatora. 2. Pracownik...
§ Jak T.U. UNIQA obsługuje swoich klientów (odpowiedzi: 2) Polecam ciekawy post na temat sposobu likwidowania szkód przez T.U. Uniqa. Uwaga na Towarzystwo Ubezpieczeniowe Uniqa


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 03:49.