Kto powinien ponieść koszty za wadliwy towar? - Forum Prawne

 

Kto powinien ponieść koszty za wadliwy towar?

Witam serdecznie, Sprawa wygląda następująco. Są sobie: producent kostki brukowej, hurtownik zakupujący tę kostkę oraz klient detaliczny kupujący tę kostkę od hurtownika. Klient detaliczny po założeniu kostki stwierdza, że jest ona wadliwa. Producent i hurtownik ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa publicznego > Prawo gospodarcze


Odpowiedz
 
22-04-2017, 19:48  
MartinusEques
Użytkownik
 
Posty: 45
Domyślnie Kto powinien ponieść koszty za wadliwy towar?

Witam serdecznie,

Sprawa wygląda następująco. Są sobie: producent kostki brukowej, hurtownik zakupujący tę kostkę oraz klient detaliczny kupujący tę kostkę od hurtownika. Klient detaliczny po założeniu kostki stwierdza, że jest ona wadliwa. Producent i hurtownik są odmiennego zdania. Sprawa ma finał w sądzie. Sąd zasądza wyrok na korzyść klienta detalicznego, który pozwał producenta i sprzedawcę (hurtownika), czyli niniejszym potwierdza, że kostka była wadliwa. Podane są koszty, jakie trzeba ponieść z tytułu przegranej.

Pytanie: czy koszty te powinien ponieść producent, czy hurtownik, czy obaj solidarnie?

Z jednej strony można by wnioskować, że skoro hurtownik zaopatrując się u producenta w towar nie stwierdził w trakcie zakupu żadnej wady, a w rzeczywistości faktycznie ona była, co zauważył dopiero klient detaliczny i potwierdził to swoim wyrokiem sąd, to popełnił on błąd polegający na niedokładnym sprawdzeniu kostki pod kątem jakości i dlatego to on powinien pokryć wszystkie koszty. Z drugiej strony, stwierdzone zostały wady, które musiały się pojawić już na etapie produkcji kostki. Co więcej, są to wady tego rodzaju, że mogą one być bardzo trudne do zauważenia na "etapie leżakowania na palecie", a dostrzec je można właśnie dopiero po założeniu kostki. Hurtownik, handlując bardzo zróżnicowanymi towarami, musiałby każdorazowo poświęcać takim analizom jakościowym zamawianych u producentów produktów mnóstwo czasu, by móc dopatrzeć się jakichś konkretnych wad czy defektów. Producenci materiałów budowlanych dają zwykle gwarancję na swoje produkty i nie inaczej było w tym przypadku.
Czy ktoś z Państwa mógłby się podzielić jakąś wiedzą lub doświadczeniem w tej lub podobnej sprawie? Będę bardzo wdzięczny za pomoc. Z góry dziękuję!
MartinusEques jest off-line  
22-04-2017, 20:28  
cedwah
Moderator
 
cedwah na Forum Prawnym
 
Posty: 13.452
Domyślnie RE: Kto powinien ponieść koszty za wadliwy towar?

Czegoś tu nie rozumiem. Stronami umowy sprzedaży kostki są hurtownik i klient. Producent nie jest stroną, nie ma zdolności procesowej biernej i nie mógł być pozwany.
cedwah jest off-line  
22-04-2017, 20:54  
MartinusEques
Użytkownik
 
Posty: 45
Domyślnie RE: Kto powinien ponieść koszty za wadliwy towar?

Producent również jest pozwany. Producent, rozpatrując za pośrednictwem hurtownika reklamację, oddelegował ekspertów ds. jakości i ci uznali, iż reklamacja nie może być uwzględniona.
Może pozew również przeciwko producentowi wynika właśnie z tego, że od samego początku stwierdzane przez klienta detalicznego wady wiązane były z winą producenta na etapie produkcji? Jeśli to wada produkcyjna, to nawet gdyby pozwanym był wyłącznie hurtownik, i przegrałby on proces, musiałby on wówczas założyć sprawę przeciwko producentowi, co trwałoby kolejne miesiące czy może nawet lata, i znacząco podniosłyby koszty procesowe. Może producent świadomy wysokiego prawdopodobieństwa swojej przegranej w takiej sprawie postanowił wziąć odpowiedzialność / współodpowiedzialność za tę kostkę w sprawie z klientem detalicznym?
MartinusEques jest off-line  
23-04-2017, 18:24  
MartinusEques
Użytkownik
 
Posty: 45
Domyślnie RE: Kto powinien ponieść koszty za wadliwy towar?

Naprawdę nikt nie jest w stanie pomóc?
MartinusEques jest off-line  
25-04-2017, 09:40  
cedwah
Moderator
 
cedwah na Forum Prawnym
 
Posty: 13.452
Domyślnie RE: Kto powinien ponieść koszty za wadliwy towar?

Abstrahując od opisanego przypadku, którego nie do końca rozumiem, zasada jest taka, że za wady sprzedanego towaru odpowiada sprzedawca końcowy i do niego kupujący kieruje roszczenia. Jeśli brak zgodności (wadliwość) wynika z działania bądź zaniechania producenta (lub innego poprzedniego sprzedawcy), sprzedawca końcowy ma prawo żądać naprawienia poniesionej szkody - np. w przypadku zaspokojenia uzasadnionych roszczeń konsumenta (wymiany, naprawy, zwrotu ceny w przypadku odstąpienia od umowy)
cedwah jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Czy powinnam ponieść koszty? (odpowiedzi: 2) Witam. Wieje u nas straszny wiatr i doszło do małego wypadku. Z mojego podwórka wyfrunęła trampolina i uderzyła w samochód pewnej pani. W wyniku...
§ kto ma ponieść koszty montażu i demontażu (odpowiedzi: 2) witam Wszystkich kupiłem silnik do samochodu, (legalnie allegro) silnik wadliwy,(okazało się po zamontowaniu przez mechanika, wadliwy przysłali)...
§ Czy będę musiała ponieść koszty? (odpowiedzi: 10) Jeżeli sprawa została wytyczona z urzędu,to kto ponosi koszty spisu inwentarza sąd zarządził spis i zlecił wykonanie tego spisu komornikowi .Czy...
§ Prawojazy czy pracodawca powinien ponieść część kosztów (odpowiedzi: 7) Witam Nie jestem zatrudniona jako kierowca,ale jeżdżę autem służbowym, przy badaniach lekarskich( do pracy) było uwzględnione że będę jeździł...
§ radny łamie prawo-jakie powinien ponieść konsekwencje ? (odpowiedzi: 7) Witam, proszę o informację, co zrobić jeśli przewodniczący rady miejskiej łamie prawo ? mam to na piśmie, jest to opinia prawna Wojewody. Czy to ja...
§ "allegro" Za wadliwy towar kto ponosi koszty transportu ?? (odpowiedzi: 2) Tak jak w temacie meble zostały zakupione na 7000 zł, więc nie mało, przyszły krzywe ( jak np. nierówny stół ) , zadzwoniłem z reklamacją a Pani...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 11:10.