nieudzielenie odpowiedzi Rzecznikowi Praw Konsumenta - Forum Prawne

 

nieudzielenie odpowiedzi Rzecznikowi Praw Konsumenta

Witam, Dostałem wyrok nakazowy za naruszenie art. 114 ustawy o ochronie praw konsumenta na kwotę 2000 zł, w związku z tym, że rzekomo nie udzieliłem w terminie ustawowym odpowiedzi na pismo Rzecznika. Żadne pismo od ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa publicznego > Prawo gospodarcze


Odpowiedz
 
21-04-2021, 09:39  
anthony_k
Początkujący
 
Posty: 4
Domyślnie nieudzielenie odpowiedzi Rzecznikowi Praw Konsumenta

Witam,

Dostałem wyrok nakazowy za naruszenie art. 114 ustawy o ochronie praw konsumenta na kwotę 2000 zł, w związku z tym, że rzekomo nie udzieliłem w terminie ustawowym odpowiedzi na pismo Rzecznika.
Żadne pismo od Rzecznika nie zostało nadane jednak do siedziby firmy (adres do doręczeń wskazany w CEIDG tożsamy jest z siedzibą), tylko do sklepu w galerii handlowej, w którym konsument złożył reklamacje.
Miejski Rzecznik zaadresował pismo mniej więcej tak: sklep XYZ, galeria wrocławska, gdzie nie ma podanej nazwy przedsiębiorcy.
Pismo odebrał pracownik, zatrudniony na umowę zlecenia.
Reklamacje chciałem zakończyć pozytywnie dla klienta, ale konsument nie podał numeru telefonu, i do tej pory nie pojawił się w sklepie po odbiór reklamacji.

Czy do obrony jest fakt, iż nie doszło do wykroczenia, bo pismo od Rzecznika nie zostało wysłane do siedziby firmy i nie dotarło?

Jestem przedsiębiorcą, który od blisko 10 lat prowadzi w różnych województwach sklepy. Dodam, że przez lata otrzymywałem pisma od innych rzeczników, i one zawsze były wysyłane do siedziby.
Znalazłem do art. 114 wspomnianej ustawy tylko taki komentarz dot. siedziby firmy „(…) Nie można jednak uznać, że brak jest przesłanek odpowiedzialności, gdy przedsiębiorca nie odebrał pisma osobiście od doręczyciela. Wystarczy, że pismo zostało odebrane pod adresem wskazanym przez przedsiębiorcę w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Odbiorcą pisma może być osoba uprawniona do odbioru pism, a nie przedsiębiorca osobiście.” (M. Radwański [w:] Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, wyd. II, red. A. Stawicki, E. Stawicki, Warszawa 2016, art. 114).
anthony_k jest off-line  
24-04-2021, 15:39  
oksam
Użytkownik
 
Posty: 34
Domyślnie RE: nieudzielenie odpowiedzi Rzecznikowi Praw Konsumenta

Cytat:
Napisał/a anthony_k Zobacz post
wyrok nakazowy
Piszesz sprzeciw i po wyroku. Tylko terminu dopilnuj.

Cytat:
Napisał/a anthony_k Zobacz post
rzekomo nie udzieliłem w terminie ustawowym odpowiedzi na pismo Rzecznika
bo nie udzieliłeś.

Cytat:
Napisał/a anthony_k Zobacz post
Pismo odebrał pracownik,
Cytat:
Napisał/a anthony_k Zobacz post
Czy do obrony jest fakt, iż nie doszło do wykroczenia, bo pismo od Rzecznika nie zostało wysłane do siedziby firmy i nie dotarło?
Jak nie dotarło skoro zostało odebrane przez pracownika?

Cytat:
Napisał/a anthony_k Zobacz post
Jestem przedsiębiorcą, który od blisko 10 lat prowadzi w różnych województwach sklepy. Dodam, że przez lata otrzymywałem pisma od innych rzeczników, i one zawsze były wysyłane do siedziby.
A teraz dostałeś inaczej... Ale jak widać skutecznie.

Cytat:
Napisał/a anthony_k Zobacz post
Znalazłem do art. 114 wspomnianej ustawy tylko taki komentarz dot. siedziby firmy „(…) Nie można jednak uznać, że brak jest przesłanek odpowiedzialności, gdy przedsiębiorca nie odebrał pisma osobiście od doręczyciela. Wystarczy, że pismo zostało odebrane pod adresem wskazanym przez przedsiębiorcę w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Odbiorcą pisma może być osoba uprawniona do odbioru pism, a nie przedsiębiorca osobiście.” (M. Radwański [w:] Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, wyd. II, red. A. Stawicki, E. Stawicki, Warszawa 2016, art. 114).
Powinieneś w CEIDG zgłosić wszystkie miejsca (adresy) pod którymi prowadzisz działalność gosp. Niedopełnienie tego nie może być przesłanką korzystną dla ciebie.
Tak naprawdę doręczenie jest skuteczne gdy pismo w jakikolwiek sposób dotrze do ciebie (firmy). Podnoszenie złego adresu byłoby skuteczne gdyby doszło do doręczenia zastępczego.


Cytat:
Napisał/a anthony_k Zobacz post
Reklamacje chciałem zakończyć pozytywnie dla klienta, ale konsument nie podał numeru telefonu, i do tej pory nie pojawił się w sklepie po odbiór reklamacji.
Przyjąłeś anonimowo? Nie masz imienia i nazwiska, adresu itd? To jak chciałeś dopełnić ciążącego na tobie obowiązku terminowego udzielenia odpowiedzi na reklamację? To nie konsument ma chodzić za tobą tylko ty za nim. On swoje zrobił. Złożył reklamację. Reszta ciąży na tobie. Jak przyjąłeś anonimowo to masz problem. Obciąża wyłącznie ciebie a nie konsumenta, chyba że wysłał do ciebie pismo bez swoich danych czyli anonim z reklamacją. Jeśli składał w sklepie to przyjmujący pracownik powinien przyjąć dane kontaktowe umożliwiające udzielenie odpowiedzi na reklamację. Jeśli konsument odmówił podania to wówczas nie miałeś możliwości doręczyć odpowiedzi więc podpinasz ją pod reklamację i czekasz. Tylko w tym przypadku w treści pisma z reklamacją należało to uwzględnić.

Ale to nie ma nic wspólnego z pismem rzecznika, bo ten raczej anonimu ci nie wysłał.
oksam jest off-line  
24-04-2021, 18:57  
anthony_k
Początkujący
 
Posty: 4
Domyślnie RE: nieudzielenie odpowiedzi Rzecznikowi Praw Konsumenta

Wszystkie adresy jako dodatkowe miejsca prowadzenia działalności na bieżąco były aktualizowane w CEIDG.
Pytanie brzmi: jak to ma się do rubryki w CEIDG o nazwie adres do doręczeń, gdzie w tej sytuacji ten adres nie został użyty w korespondencji.
Adres do doręczeń przewija się w różnych przepisach, np. 133 § 2a k.p.c.: „Pisma procesowe dla przedsiębiorców i wspólników spółek handlowych, wpisanych do rejestru sądowego albo Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), doręcza się na adres udostępniany w rejestrze albo CEIDG, chyba że strona wskazała inny adres dla doręczeń.”
Czy naprawdę nie ma to znaczenia i sprawa jest przegrana?
anthony_k jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ nie udzielenie odpowiedzi Rzecznikowi Praw Konsumenta (odpowiedzi: 0) Witam, Jestem przedsiębiorcą, który od blisko 10 lat prowadzi w różnych województwach sklepy. Dostałem wyrok nakazowy za naruszenie art. 114...
§ Spółka a rzecznicy praw konsumenta (odpowiedzi: 0) Chciałbym się dowiedzieć czy można poradzić sobie z licznymi listami od rzeczników którzy wysyłają je bezpośrednio na prezesa spółki nie zaś na samą...
§ Krótkie pytanie, bo nie ma odpowiedzi w FAQ Praw Konsumenta. (odpowiedzi: 18) Witam serdecznie wszystkich forumowiczów. Mam krótkie pytanie związane z odstąpieniem od umowy bez podania przyczyny. Jak wiemy, 14 dni na...
§ Naruszenie praw konsumenta (odpowiedzi: 2) Witam. Jak to wygląda od strony prawa brak możliwości reklamacji lub zwrotu towaru w zamian za prawo do udziału w loterii? Poniżej zamieszczam linki...
§ Osoba publiczna a nieudzielenie odpowiedzi na pytanie (odpowiedzi: 6) Witam, Zaistniała taka sytuacja: Miałem przyjemność przeprowadzić wywiad z asystentem pewnego posła, wywiad umieściłem w pracy zaliczeniowej...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 12:30.