Nieodesłanie uszkodzonego sprzętu z reklamacji - Forum Prawne

 

Nieodesłanie uszkodzonego sprzętu z reklamacji

Dzień dobry, zakupiłem sprzęt elektroniczny w sklepie. Producent sprzętu po telefonicznym zgłoszeniu przysłał - jego zdaniem - dobry egzemplarz. Mam odesłać stary "uszkodzony" na ich koszt w terminie późniejszym. Sprzęt był kupowany zupełnie gdzie indziej, ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa publicznego > Prawo gospodarcze


Odpowiedz
 
06-09-2021, 18:46  
forumek
Początkujący
 
Posty: 21
Domyślnie Nieodesłanie uszkodzonego sprzętu z reklamacji

Dzień dobry, zakupiłem sprzęt elektroniczny w sklepie. Producent sprzętu po telefonicznym zgłoszeniu przysłał - jego zdaniem - dobry egzemplarz. Mam odesłać stary "uszkodzony" na ich koszt w terminie późniejszym.
Sprzęt był kupowany zupełnie gdzie indziej, w firmie trzeciej - ale reklamację rozpatruje bezpośrednio producent.
Sprzęt powiedzmy, że ma mieć właściwości na poziomie 100% deklarowanych - wg specyfikacji, wykresów, danych technicznych producenta.
Został reklamowany, bo miał właściwości na poziomie zaledwie... 30%. Został zakwalifikowany jako uszkodzony.
Przyszedł nowy egzemplarz tego samego sprzętu - jak się okazało o takich samych, ledwie 30% właściwościach.
Firma umywa ręce i mówi, że "tak ma być", mimo że obok leży sprzęt tej samej firmy 5-letni o dobrych (mimo upływu czasu) 100% właściwościach.
Powiedziałem, że w takim razie i tak jestem stratny, więc nie odeślę sprzętu - 2 sztuki to 60% właściwości, co prawda nie 100%, ale zawsze więcej niż tylko 30%.
I teraz pytanie - oczywiście wiem, że hejt się posypie, że ja złodziej i oszust jestem, trudno. Bo tak naprawdę, to ja czuję się oszukany - sprzęt kosztował 1500 zł.
Jakie firma ma możliwości wyegzekwowania ode mnie pieniędzy albo sprzętu, skoro poza adresem nic nie mają - poza drogą cywilną, nie wiem czy realną w praktyce?
Podadzą mnie do Sądu, naślą komornika - czy w ogóle mają takie możliwości, skoro sami przysłali sprzęt?
Pytam, bo nie wiem, co począć - gdyby to był sprzęt za 50-100 zł, to bym machnął ręką i poszedł kupić inny, a teraz czuję się robiony w bambuko, bo towar ewidentnie nie jest zgodny z umową. A reklamacja w sklepie odpada, bo kupiłem na działalność 1-osobową, a poza tym dostałem przecież drugą sztukę... - co robić?
Proszę o pomoc i wskazówki.
forumek jest off-line  
07-09-2021, 07:09  
gryffinian
Przyjaciel forum
 
gryffinian na Forum Prawnym
 
Posty: 19.641
Domyślnie RE: Nieodesłanie uszkodzonego sprzętu z reklamacji

Cytat:
Pytam, bo nie wiem, co począć
Stosować się do postanowień gwarancji, z której korzystasz. Sprawdź co mówi gwarancja w przypadku nieskutecznej wymiany. Możesz też skorzystać z rękojmi wobec sprzedawcy, jeśli ta ma zastosowanie (sprzedawca nie może wymusić korzystania z gwarancji chyba, że sama rękojmia jest skutecznie wyłączona albo upłynął termin na skorzystanie z tego uprawnienia).
gryffinian jest off-line  
07-09-2021, 08:05  
forumek
Początkujący
 
Posty: 21
Domyślnie RE: Nieodesłanie uszkodzonego sprzętu z reklamacji

Skorzystać z rękojmi nie mogę. Poza tym już zacząłem procedurę jw., więc nawet jeśli bym mógł, to w tym momencie już nie.
W warunkach gwarancji pisze, że sprzęt albo jedzie do naprawy albo wysyłają nowy... po podaniu numeru karty kredytowej. Nic nie podawałem. Choć przypominam sobie, że jakieś 8 lat temu była załatwiana przeze mnie inna reklamacja w tej samej firmie, która skończyła się pozytywnie: ja odesłałem sprzęt wadliwy, a oni przysłali sprawny. Niemniej nie przypominam sobie, żebym podawał numer karty - a nawet jeśli, to ta karta już przecież dawno jest nieważna.
Niezależnie od tychże - dlaczego ja mam się stosować do ich warunków, gdy oni sprzedają produkt niepełnowartościowy? Bo tutaj o to biję przysłowiową kopię.
I dlatego doszedłem do wniosku, że - póki nie odesłałem sprzętu - jestem na pozycji lepszej niż jakby odesłał i wciąż (w sumie bez zmian w stosunku do początku historii) został ze sprzętem niesprawnym. Znam takie sytuacje: powiedzą, że "tak ma być" albo że "nie umiesz używać".

A więc powracam do mojego pytania - jeśli nie mają numeru karty, to... czy coś mogą zrobić więcej?
forumek jest off-line  
07-09-2021, 08:21  
gryffinian
Przyjaciel forum
 
gryffinian na Forum Prawnym
 
Posty: 19.641
Domyślnie RE: Nieodesłanie uszkodzonego sprzętu z reklamacji

Cytat:
Skorzystać z rękojmi nie mogę.
Dlaczego?

Cytat:
Poza tym już zacząłem procedurę jw., więc nawet jeśli bym mógł, to w tym momencie już nie.
Patrz art. 579 kc.

Cytat:
dlaczego ja mam się stosować do ich warunków, gdy oni sprzedają produkt niepełnowartościowy?
Dlatego, że taka jest ustalona procedura gwarancyjna. A jeśli gwarant nie wypełnia swoich zobowiązań to masz jeszcze możliwość dochodzenia swoich praw w sądzie, a nie wymyślania własnych reguł.


Cytat:
jeśli nie mają numeru karty, to... czy coś mogą zrobić więcej?
Żądać wydania urządzeń, które wymienili w ramach gwarancji, jeśli tak stanowi procedura.
gryffinian jest off-line  
07-09-2021, 08:29  
forumek
Początkujący
 
Posty: 21
Domyślnie RE: Nieodesłanie uszkodzonego sprzętu z reklamacji

Nie mogę, bo tak stanowi umowa ze sprzedawcą - jeśli jest gwarancja producenta, to rękojmia jest wyłączona.
Wymieniali już 5x i dalej to samo.

Zboczyliśmy z tematu - pytałem, co ONI mogą zrobić, a co JA mogę (nie)zrobić, to wiem?
Albo odpuszczą albo... podadzą mnie do sądu - tak? Czy jest jeszcze inne wyjście, skoro numeru karty nie mają lub mają (mało prawdopodobne) nieaktualny?
forumek jest off-line  
07-09-2021, 08:36  
gryffinian
Przyjaciel forum
 
gryffinian na Forum Prawnym
 
Posty: 19.641
Domyślnie RE: Nieodesłanie uszkodzonego sprzętu z reklamacji

Cytat:
Nie mogę, bo tak stanowi umowa ze sprzedawcą - jeśli jest gwarancja producenta, to rękojmia jest wyłączona.
To rozważ jeszcze zastosowanie art. 558 § 2 kc przeciw sprzedawcy jeśli zataił fakt, że sprzęt nie ma deklarowanych właściwości. Fakt zakupu na JDG nie ma tu wtedy znaczenia.

Cytat:
Albo odpuszczą albo... podadzą mnie do sądu - tak?
Tak - o zwrot tych rzeczy, które wymienili w ramach gwarancji, a nie wydałeś im ich.

Cytat:
Czy jest jeszcze inne wyjście, skoro numeru karty nie mają lub mają (mało prawdopodobne) nieaktualny?
Jeśli pytasz o ustalenie personaliów celem złożenia pozwu - tak, są. Pewnie podałeś im dane do wysyłki. Masz też JDG, co ułatwi im poniekąd sprawę.
gryffinian jest off-line  
07-09-2021, 08:46  
forumek
Początkujący
 
Posty: 21
Domyślnie RE: Nieodesłanie uszkodzonego sprzętu z reklamacji

Dane adresowe i osobowe oczywiście wiem, że mają.
Natomiast reklamacja była składana prywatnie - może już nie wnikajmy w szczegóły. Taki układ.
Czyli wynika z tego, że ewentualny sąd to jedyna droga egzekucji, skoro numeru karty nie mają, tak?
A czemu JDG potencjalnie ułatwia sprawę...?
forumek jest off-line  
07-09-2021, 08:52  
gryffinian
Przyjaciel forum
 
gryffinian na Forum Prawnym
 
Posty: 19.641
Domyślnie RE: Nieodesłanie uszkodzonego sprzętu z reklamacji

Cytat:
Czyli wynika z tego, że ewentualny sąd to jedyna droga egzekucji, skoro numeru karty nie mają, tak?
Sąd to zawsze jest "jedyna" legalna droga w razie sporu stron.


Cytat:
A czemu JDG potencjalnie ułatwia sprawę...?
Chodziło mi o sytuację, w której reklamację składasz jako przedsiębiorca. Wtedy nie mieliby trudu z ustaleniem kogo pozwać.
gryffinian jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Reklamacja uszkodzonego sprzętu (odpowiedzi: 3) Witam, około 10 lutego zepsuł mi się robot kuchenny kupiony w sklepie ***. 12 lutego zawiozłem go i oddałem na reklamację. 21 lutego czyli wczoraj...
§ Serwis RTV, uznanie reklamacji uszkodzonego sprzętu (odpowiedzi: 1) Dzień dobry, Sprawa dotyczy można powiedzieć kolekcjonerskiego (44 letniego) wzmacniacza audio, który oddałem do serwisu na przegląd i naprawę...
§ Odwołanie od nieuznanej reklamacji sprzętu kuchennego (juicer) (odpowiedzi: 3) Drodzy, prześledziłam kilka tematów dotyczących nieuzasadnionych reklamacji, jednak wciąż nie umiem sobie tego poukładać. Firma nie uznała...
§ Zakup uszkodzonego sprzętu B2B (odpowiedzi: 3) Witam, zakupiłem przez sklep internetowy laptopa na firmę (działalność gospodarcza). Sprzęt przyszedł ale nie włącza się, czyli nie działa. Wiem,...
§ Utylizacja uszkodzonego sprzętu wymienionego w drodze reklamacji (odpowiedzi: 1) Kupilam kabinę prysznicową, która dotarła do mnie uszkodzona. Producent (za pośrednictwem sklepu) uznał reklamację i dostarczył mi nowy element...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 01:59.