Ustawa o własności lokali w art. 18 mówi o ustanowieniu zarządu lub zarządcy
NIERUCHOMOŚCIĄ wspólnoty mieszkaniowej w formie aktu notarialnego lub
powierzenia zarządzania licencjonowanemu zarządcy. Jednocześnie jest zapis,
że jeśli w tym trybie nie zostanie powołany zarząd lub zarządca, to
wspólnota ma obowiązek stosować zapisy ogólne, w myśl których musi powołać
zarząd WSPÓLNOTY mieszkaniowej (w trybie art. 21).
Pomijając powierzenie zarządzania nieruchomością zarządcy, pojawiają się
zatem dwa organy: zarząd nieruchomością wspólną i zarząd wspólnoty
mieszkaniowej. I teraz pytania:
1) czy MUSZĄ istnieć oba te organy, czy wystarczy jeden? w szczególności
wydaje się że wystarczy jak istnieje ten drugi, a nie jest jasne czy
wystarczy jak istnieje ten pierwszy
2) czy MOGĄ istnieć oba te organy jednocześnie, a jeśli tak, to jakie są
między nimi relacje, tzn. który jest nadrzędny i jakim zakresie. Wydaje się
że o ile mogą istnieć, to nadrzędny jest zarząd wspólnoty, bo on
reprezentuje właścicieli - ale jak przebiega podział kompetencji?
I oczywiście pytanie o podstawę prawną, ew. orzecznictwo w tej sprawie, bo z
ustawy niewiele wynika, a nieoficjalne interpretacje do jakich się dokopałem
są co najmniej dziwne
-------------------------------
Sprawa ma drugie dno, bo jeśli sposób zarządzania NIERUCHOMOśCIą wspólną jest wpisany w akt notarialny zakupu, to zmienić ten sposób można też tylko notarialnie, co jest kłopotliwe.
Jeśli jednak można by niezależnie powołać zarząd wspólnoty, który byłby nadrzędny w stosunku do zarządu zarządzającego nieruchomością, to można w ten sposób problem obejść i pozostawiając "stary" zarząd zapewnić sobie nad nim kontrolę
Pozdrawiam
LM