art. 637 KC stanowi, że jeżeli dzieło ma wady, zamawiający może żądać ich usunięcia, wyznaczając w tym celu przyjmującemu zamówienie odpowiedni termin z zagrożeniem, że po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu nie przyjmie naprawy.
Czyli należy wezwać pisemnie (wysłać listem poleconym-zpo) wykonawcę do dokończenia zleconej pracy lub/i naprawienia szkody.
Kopię pisma zachować wraz z dowodem nadania na poczcie.
Jeżeli wady usunąć się nie da, inwestor może bądź od umowy odstąpić, bądź żądać odpowiedniego obniżenia wynagrodzenia. Tak samo może uczynić, gdy wykonawca nie usunął wady w terminie lub gdy z okoliczności wynika, że nie zdoła jej usunąć w odpowiednim czasie.
Uprawnienia z tytułu rękojmi za wady budynku wygasają w stosunku do wszystkich wykonawców po upływie 3 lat od dnia dokonania odbioru końcowego, a jeżeli dzieło nie zostało oddane – od dnia, w którym zgodnie z treścią umowy miało być oddane.
Gdy firma wykonująca remont nie poprawia usterek w wyznaczonym terminie, sprawę należy skierować do sądu.
Aby postępowanie sądowe przyniosło spodziewany efekt, właściciel remontowanego lokalu powinien w sądzie przedstawić dowody potwierdzające wadliwość wykonywanych pracy. Przy większych i bardziej skomplikowanych pracach nie obejdzie się bez przeprowadzenia dowodu z opinii biegłego.
Pozew wnosi się do sądu (wydział cywilny) właściwego dla aktualnego miejsca zamieszkania pozwanego.
(art. 471 i następne kodeksu cywilnego)