kazus
Witam,
Mam do rozwiązania kazus, byłabym wdzięczna za pomoc.
Trzy siostry S. dokonały rezerwacji na obsługiwany przez linie Condor lot z Antalyi (Turcja) do
Frankfurtu nad Menem (RFN). Samolot przybył do miejsca przeznaczenia z opóźnieniem ponad
6 godzinnym. Linie Condor wskazały, że przyczyną opóźnienia było uszkodzenie samolotu
poprzedniego dnia na lotnisku w Stuttgarcie. W samolot ten wjechał pojazd ze schodami do
samolotu, uszkadzając strukturę skrzydła, konieczne okazało się użycie zastępczego samolotu, co
skutkowało opóźnieniem. W przekonaniu linii Condor, zdarzenie to można zakwalifikować jako
„nadzwyczajne okoliczności”, które zwalniają przewoźnika z obowiązku wypłaty odszkodowania
przewidzianego przez unijne rozporządzenie.
RAMY PRAWNE
Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne
zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego
opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91 (Dz.U. L 46, s. 1):
Motywy czternasty i piętnasty preambuły rozporządzenia:
„(14) Podobnie jak w konwencji montrealskiej, zobowiązania przewoźników lotniczych powinny być
ograniczone lub ich odpowiedzialność wyłączona w przypadku gdy zdarzenie jest spowodowane
zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można [by] było uniknąć pomimo podjęcia
wszelkich racjonalnych środków. Okoliczności te mogą, w szczególności, zaistnieć w przypadku
destabilizacji politycznej, warunków meteorologicznych uniemożliwiających dany lot, zagrożenia
bezpieczeństwa, nieoczekiwanych wad mogących wpłynąć na bezpieczeństwo lotu oraz strajków mających
wpływ na działalność przewoźnika.
(15) Za nadzwyczajne okoliczności powinno się uważać sytuację, gdy decyzja kierownictwa lotów w
stosunku do danego samolotu spowodowała danego dnia powstanie dużego opóźnienia, przełożenie lotu
na następny dzień albo odwołanie jednego lub więcej lotów tego samolotu pomimo podjęcia wszelkich
racjonalnych środków przez zainteresowanego przewoźnika, by uniknąć tych opóźnień lub odwołań
lotów.”
Artykuł 5:
„1. W przypadku odwołania lotu, pasażerowie, których to odwołanie dotyczy:
[...]
c) mają prawo do odszkodowania od obsługującego przewoźnika lotniczego, zgodnie z art. 7 [...]”.
3. Obsługujący przewoźnik lotniczy nie jest zobowiązany do wypłaty rekompensaty przewidzianej w art. 7,
jeżeli może dowieść, że odwołanie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których
nie można [by] było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.
[...].”
Artykuł 7 ust.1:
„W przypadku odwołania do niniejszego artykułu, pasażerowie otrzymują odszkodowanie w wysokości:
a) 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1500 kilometrów;
b) 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 kilometrów i
wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 kilometrów;
c) 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty określone w lit. a) lub b).
[...].”
Artykuł 13:
„W przypadku gdy obsługujący przewoźnik lotniczy wypłaca odszkodowanie lub wypełnia inne
zobowiązania nałożone na niego przez niniejsze rozporządzenie, przepisy niniejszego rozporządzenia nie
mogą być interpretowane jako ograniczające prawo przewoźnika lotniczego do dochodzenia, zgodnie z
właściwym prawem, odszkodowania od jakiejkolwiek innej osoby, w tym od osób trzecich. W
szczególności, niniejsze rozporządzenie w żaden sposób nie ogranicza prawa obsługującego przewoźnika
lotniczego do dochodzenia odszkodowania od organizatora wycieczek lub innej osoby, z którą przewoźnik
podpisał umowę. Analogicznie, przepisy niniejszego rozporządzenia nie mogą być interpretowane jako
ograniczające prawo organizatora wycieczek lub osoby trzeciej, niebędącej pasażerem, z którym
obsługujący przewoźnik lotniczy podpisał umowę, do dochodzenia, zgodnie z właściwym prawem,
odszkodowania od obsługującego przewoźnika lotniczego.”
Na jakie zasady prawa UE można powołać w sprawie? Jak może być stosowane prawo UE oraz jakie jest możliwe rozstrzygnięcie i jego uzasadnienie ETS?
|