regulamin wynagradzania - Forum Prawne

 

regulamin wynagradzania

Dzień dobry. Chciałbym zapytać w sprawie regulaminu wynagradzania. Sprawa wygląda tak: W jednym zakładzie pracy - Spółdzielnia Mieszkaniowa, pracownicy nie posiadają regulaminu wynagradzania o podlegają ogólnym przepisom, natomiast Zarząd posiada regulamin wynagradzania określający nagrody, premie ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo pracy


Odpowiedz
 
21-08-2013, 11:30  
conditus
Początkujący
 
Posty: 3
Domyślnie regulamin wynagradzania

Dzień dobry.
Chciałbym zapytać w sprawie regulaminu wynagradzania.
Sprawa wygląda tak: W jednym zakładzie pracy - Spółdzielnia Mieszkaniowa, pracownicy nie posiadają regulaminu wynagradzania o podlegają ogólnym przepisom, natomiast Zarząd posiada regulamin wynagradzania określający nagrody, premie itd. Czy jest to zgodne z prawem? Członkowie Zarządu są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę.
Proszę o odpowiedz.
Z góry dziękuję.
Pozdrawiam
conditus jest off-line  
21-08-2013, 11:40  
Janusz.C.M.
Administrator
 
Janusz.C.M. na Forum Prawnym
 
Posty: 36.620
Domyślnie RE: regulamin wynagradzania

Czy pracownicy są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę?
Może są to umowy zlecenia, albo mają działalność gospodarczą?
Janusz.C.M. jest off-line  
22-08-2013, 06:41  
conditus
Początkujący
 
Posty: 3
Domyślnie RE: regulamin wynagradzania

Pracownicy tak jak i członkowie Zarządu są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę.
Dodam jeszcze, że pracownicy posiadali regulamin wynagradzania, ale został zniesiony w 2008 roku.
conditus jest off-line  
22-08-2013, 06:53  
Janusz.C.M.
Administrator
 
Janusz.C.M. na Forum Prawnym
 
Posty: 36.620
Domyślnie RE: regulamin wynagradzania

Jeśli to jest spółdzielcza umowa o pracę, to patrz: art. 77, 77[1], 77[2] kodeksu pracy.
Janusz.C.M. jest off-line  
22-08-2013, 07:21  
conditus
Początkujący
 
Posty: 3
Domyślnie RE: regulamin wynagradzania

Jest to zwykła umowa o pracę, w zakładzie zatrudnionych jest 9 osób. Chodzi mi o to czy może występować taka sytuacja, że jedni pracownicy - Zarząd mają regulamin wynagradzania, a inni pracownicy go nie mają?
Pozdrawiam.
conditus jest off-line  
22-08-2013, 07:32  
Janusz.C.M.
Administrator
 
Janusz.C.M. na Forum Prawnym
 
Posty: 36.620
Domyślnie RE: regulamin wynagradzania

Cytat:
Napisał/a conditus Zobacz post
w zakładzie zatrudnionych jest 9 osób.
To nie ma obowiązku ustalania regulaminu wynagrodzeń dla pracowników.
Janusz.C.M. jest off-line  
31-12-2013, 13:40  
azt
Początkujący
 
Posty: 11
Domyślnie RE: regulamin wynagradzania

Dzień dobry,

chciałem pociągnąć ten temat i w związku z tym ma zapytanie o konsekwencje podpisania takie oświadczenia woli, której wymaga pracodawca przy wprowadzaniu nowego r.pracy i r.wynagrodzeń:
"...my niżej podpisani pracownicy...wyrażamy zgodę na uzgodnioną pomiędzy poszczególnymi pracownikami a pracodawcą zmianę warunków pracy i płacy wynikającą z treści Regulaminu Pracy i Regulaminu Wynagrodzeń podanego nam do wiadomości przez Pracodawcę w dniu... od dnia wejścia w życie tych regulaminów".

W większości przypadków zmiany są na gorsze w szczególności zmiana dotyczy likwidacji comiesięcznej premii uznaniowej, której % wysokość określona jest w umowie o pracę na rzecz nagrody kwartalnej przyznawanej na wniosek przełożonego. Zmienia się również termin wypłaty wynagrodzenia za pracę.
Rozumiem, że podpisanie się pod takim oświadczenie powoduje wprowadzenie regulaminów za porozumieniem stron. Czy jednak w takim wypadku zmiany nie powinny być wprowadzane na zasadzie wypowiedzeń zmieniających? Czy forma wprowadzania przez pracodawcę nowych regulaminów jest zgodna z prawem?
Z informacji uzyskanych od działu kadr wynika, iż niepodpisanie powyższego oświadczenia skutkuje wypowiedzeniem umowy o pracę.
Z uzyskanych informacji o trybie wprowadzania zmian regulaminów procedura powinna być następująca, pomijam kwestie uzgodnienia treści, ale:
1. podanie do wiadomości treści regulaminów,
2. przedstawienie wypowiedzenia zmieniającego
3. zgoda lub jej brak na przyjęcie nowych warunków

z formą, o której pisałem wyżej nigdzie się nie spotkałem.
Proszę o opinie w tej sprawie, a w szczególności czy podpisywać takie oświadczenie.
Co do premii uznaniowej zapisanej w umowie o pracę, to prawdopodobnie jest szansa na dochodzenie tego składnika wynagrodzenia przed sądem, premia stanowi też składnik do zasiłku chorobowego, emerytalnego itd. natomiast nagroda proponowana przez pracodawcę takiej możliwości już nie daje co w konsekwencji obniża wynagrodzenie.
azt jest off-line  
31-12-2013, 19:39  
AnJay
Moderator
 
Posty: 14.459
Domyślnie RE: regulamin wynagradzania

Pracownik wcale nie musi podpisywać żadnego oświadczenia. KP wymaga podania zmiany regulaminu do wiadomości pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy (art. 104.3 § 1 KP). Po 2 tygodniach regulamin wchodzi w życie i nie wymaga żadnej innej formy wprowadzenia (w tym dokonania wypowiedzeń zmieniających).
AnJay jest off-line  
01-01-2014, 21:00  
azt
Początkujący
 
Posty: 11
Domyślnie RE: regulamin wynagradzania

...dziękuję za odpowiedź, jednak nie bardzo rozumiem, bo w obowiązującej umwoe o pracę mam zapis o wypłacie premii uznaniowej w wysokości do X% płatnej co miesiąć razem z wynagrodzeniem, Natomiast w myśl postanowień nowego regulaminu owa premia zastepowania jest nagrodą kwartalną, nadmieniam, że nie ma określonej wysokości min i max, przyznawaną na wniosek przełożonego.
Czy taka zmiana warunków wynagradzania nie powinna byc poprzedzona wypowiedzeniem zmieniającym? A jeśli takie rozwiązanie jest dla mnie nie do przyjęcia?
azt jest off-line  
01-01-2014, 22:23  
AnJay
Moderator
 
Posty: 14.459
Domyślnie RE: regulamin wynagradzania

Ten zapis przestaje obowiązywać na mocy regulaminu pracy.
Skoro premia uznaniowa jest podana w wartości DO x% to 0 mieści się w tym przedziale.
Jeśli jednak pracodawca uzna, że zmiana jest dokonywana na niekorzyść pracownika to na podstawie art. 241.12 § 2 KP powinien dokonać wypowiedzenia zmieniającego.
AnJay jest off-line  
03-01-2014, 08:28  
azt
Początkujący
 
Posty: 11
Domyślnie RE: regulamin wynagradzania

Dziękuję za wyjaśnienia i pozdrawiam.
azt jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Regulamin wynagradzania pracowników (odpowiedzi: 1) Witam! Pracuję w spółce X od 1.5 roku, i wydaje mi się że pracodawca manipuluje wynikami sprzedażowymi w celu obniżenia mojej prowizji. Od...
§ Regulamin zakladowy/wynagradzania (odpowiedzi: 1) Witam Mam takie pytanie : czy pracodawca ma obowiązek dać mi nie tylko do wglądu ale kopie regulaminu zakładu/wynagradzania w chwili gdy podpisuje...
§ Prawo pracy regulamin wynagradzania (odpowiedzi: 1) Proszę o pomoc ;) Pracodawca zatrudnia mniej niż 20 pracowników i wprowadził regulamin wynagradzania. Czy w pisemnej informacji o warunkach...
§ Regulamin wynagradzania (odpowiedzi: 1) Witam; Bardzo proszę o poradę w następującej kwestii ZAtrudniłem się w firmie X w lipcu 2012 r. gdzie obowiązywał regulamin wynagradzania do...
§ Regulamin Wynagradzania (odpowiedzi: 1) Czy jeśli regulamin wynagradzanie nie określa stawek wynagrodzenia na poszczególnych stanowiskach mam prawo domagać się takiej informacji od...
§ regulamin wynagradzania (odpowiedzi: 1) Witam, W naszej firmie pracodawca chce od 01.01.2010 r. wprowadzić nowy regulamin wynagradzania w którym likwiduje nagrodę jubileuszową i inne...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 23:10.