RE: kara porządkowa - jaki termin?
"Ukaranie pracownika, co jest niezmiernie ważne, nie może nastąpić po upływie 2 tygodni od powzięcia wiadomości przez pracodawcę o naruszeniu obowiązków pracowniczych i po upływie 3 miesięcy od dopuszczenia się przez pracownika tego naruszenia. Zwrot „powzięcie wiadomości przez pracodawcę” oznacza uzyskanie wiedzy o naruszeniu przez osobę uprawnioną do nakładania kar. Będzie to m.in. bezpośredni przełożony pracownika, kierownik bądź dyrektor. Terminy do nałożenia kar są terminami zawitymi, po ich upływie nie ma możliwości nałożenia na zatrudnionego jakiejkolwiek kary.
Ponadto by można było ukarać obwinionego pracownika konieczne jest jego wcześniejsze wysłuchanie. Może być ono wyrażone przez jakiekolwiek zachowanie i wypowiedzenie się obwinionego, czy to w formie pisemnej czy ustnej. Dla celów dowodowych i ewentualnej sprawy sądowej, wskazana by była dla wysłuchania forma pisemna. Poza tym nie ma konieczności by wysłuchanie pracownika odbyło się przed osobą uprawnioną do wymierzenia kary porządkowej. W przypadku niemożności wysłuchania pracownika, z powodu jego nieobecności w pracy, dwutygodniowy termin nie biegnie a rozpoczęty ulega zawieszeniu. Nie dotyczy to jednak wskazanego powyżej terminu trzymiesięcznego. Dlatego pracodawca nie powinien w żadnym wypadku zwlekać z nałożeniem kary porządkowej. Albowiem po upływie 3 miesięcy od zdarzenia uzasadniającego ukaranie pracownika karą porządkową, nie ma już możliwości nałożenia na niego jakiejkolwiek kary".
|