Zakres obowiązków i czynności - Forum Prawne

 

Zakres obowiązków i czynności

Witam serdecznie. Pracuję jednostce budżetowej od ponad 2 lat i jak wiadomo dostałem zakres czynności i obowiązków, pracuję jako informatyk. W zakresie czynności i obowiązków zastanawia mnie fakt że na samym końcu jest napisane "... ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo pracy


Odpowiedz
 
17-09-2009, 08:12  
Milus382
Początkujący
 
Posty: 5
Domyślnie Zakres obowiązków i czynności

Witam serdecznie.
Pracuję jednostce budżetowej od ponad 2 lat i jak wiadomo dostałem zakres czynności i obowiązków, pracuję jako informatyk.
W zakresie czynności i obowiązków zastanawia mnie fakt że na samym końcu jest napisane "... i wszelkie czynności zlecone przez pracodawcę."
No i właśnie tego nie rozumiem bo przecież są wyszczególnione czynności i obowiązki to po co ten zakres? przecież ostatnie zdanie mówi samo przez się.
Po drugie "... i wszelkie czynności zlecone przez pracodawcę" czy mam to dobrze rozumieć, że jeżeli jestem informatykiem to czy jeżeli pracodawca powie przykładowo: "masz posprzątać teren zakładu (grabienie liści, ścinanie gałęzi itp.)" w godzinach pracy i na terenie zakładu - to czy ja muszę to wykonać? Przecież są zatrudnieni tu ludzie którzy to wykonują a ja jestem informatykiem i takie obowiązki jak i czynności które są wyszczególnione w "zakresie czynności i obowiązków" powinny mnie dotyczyć.
Czy są jakieś regulujące przepisy?
Bardzo proszę o odpowiedź, przy odpowiedzi jeżeli jest to możliwe bardzo bym prosił o podanie stosownych przepisów (linki do art.).
Pozdrawiam.

ps. jest to mój pierwszy post tak więc proszę o wyrozumiałość
Milus382 jest off-line  
17-09-2009, 12:02  
AnJay
Moderator
 
Posty: 14.459
Domyślnie RE: Zakres obowiązków i czynności

Google Twoim przyjacielem.

Zakres-czynnosci-i-obowiazkow-pracownika
AnJay jest off-line  
18-09-2009, 08:40  
tomek111222
Początkujący
 
Posty: 14
Domyślnie RE: Zakres obowiązków i czynności

Czyli może kazać ścinać gałęzie albo włożyć papier do toalety albo podnieść akumulator i przenieść w inne miejsce albo zanieść monitor do magazyny odpadków czy nie ?
tomek111222 jest off-line  
18-09-2009, 10:16  
Dariusz!
Moderator w spoczynku
 
Dariusz! na Forum Prawnym
 
Posty: 4.076
Domyślnie RE: Zakres obowiązków i czynności

Może.

Wypowiedzenie dotychczasowych warunków pracy lub płacy nie jest wymagane w razie powierzenia pracownikowi, w przypadkach uzasadnionych potrzebami pracodawcy, innej pracy niż określona w umowie o pracę na okres nie przekraczający 3 miesięcy w roku kalendarzowym, jeżeli nie powoduje to obniżenia wynagrodzenia i odpowiada kwalifikacjom pracownika.

Poza tym przypadkiem pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.
Dariusz! jest off-line  
18-09-2009, 20:25  
Ewania
Praktyk
 
Ewania na Forum Prawnym
 
Posty: 3.508
Domyślnie RE: Zakres obowiązków i czynności

Cytat:
Napisał/a Dariusz! Zobacz post
i odpowiada kwalifikacjom pracownika.
To powyższe zdanie ma znaczenie decydujące o tym, czy może czy nie może.

Może - jesli polecenie dotyczy prac o podobnym charakterze jak te wynikające z umowy o pracę.
Tak więc - np. pracodawca, moim zdaniem, nie może korzystac z tego ostatniego punktu zakresu czynnosci w celu wydania polecenia informatykowi sprzątniecia WC lub odsniezenia podwórza czy - dajmy na to - dachu.
Bo ta praca po pierwsze - nie odpowiada kwalifikacjom pracownika a po drugie - nie będą spelnione wymagania z zakresu bhp - pracownik nie posiada szkolenia bhp dla wykonywania tego rodzaju prac oraz nie został zapoznany z ryzykiem zawodowym na DANYM stanowisku pracy.
I - w razie wypadku podczas wykonywania tego rodzaju prac - pracodawca może mieć problem......
Ewania jest off-line  
18-09-2009, 22:14  
AnJay
Moderator
 
Posty: 14.459
Domyślnie RE: Zakres obowiązków i czynności

Materia tego co może, a co nie nie jest taka prosta.
W mojej ocenie pracownik posiada kwalifikacje do czyszczenia WC, czy innych prac fizycznych, natomiast nie można powierzyć mu innych prac wymagających specjalistycznej wiedzy czy specyficznych umiejętności.
Moim zdaniem tak sformułowany punkt chroni pracownika przed powierzeniem obowiązków którym na pewno by nie podołał i mogłoby to rodzić konsekwencje w postaci rozwiązania umowy o pracę.
AnJay jest off-line  
18-09-2009, 22:18  
i20918
Użytkownik
 
Posty: 149
Domyślnie RE: Zakres obowiązków i czynności

Nie przesadzajmy, wysyłanie informatyka do czyszczenia WC to w skrajnych przypadkach mogło by pod mobbing podpadać.
i20918 jest off-line  
18-09-2009, 22:34  
Ewania
Praktyk
 
Ewania na Forum Prawnym
 
Posty: 3.508
Domyślnie RE: Zakres obowiązków i czynności

Cytat:
Napisał/a AnJay Zobacz post
Moim zdaniem tak sformułowany punkt chroni pracownika przed powierzeniem obowiązków którym na pewno by nie podołał i mogłoby to rodzić konsekwencje w postaci rozwiązania umowy o pracę.

Myslę, że nie.

Z jednej strony dlatego, ze polecanie wykonywania prac PONIŻEJ kwalifikacji może byc rowniez podciągnięte pod szykanowanie pracownika.

Poza tym (i to jest ważniejsze) - tak jak powiedzialam - pracownik administracyjno - biurowy (np. informatyk), ktory posiada szkolenie bhp wlasnie w takim zakresie nie ma (formalnie) wymaganej wiedzy w zakresie bezpiecznego wykonywania prac przewidzianych dla stanowisk robotniczych i - zgodnie z art. 237.3 par.1 k.p. nie wolno dopuscic go do wykonywania takich prac.

To tylko "z boku" tak wyglada, ze sprzatac WC kazdy moze.
Owszem - w domu.
Natomiast w pracy juz nie bardzo....
Bo, np. mamy przy takich pracach kontakt z substancjami chemicznymi (nierzadko niebezpiecznymi), z czynnikiem biologicznym itp.
A przy odsniezaniu dachu, czy wymianie żarówek w lampach sufitowych (co przeciez w domu tez robimy sami) - dochodzi niebezpieczna praca na wysokosci...

Tak wiec - ja, patrzac z punktu widzenia bhp - uwazam, ze
Cytat:
tak sformułowany punkt chroni pracownika przed powierzeniem
pracy o INNYM charakterze niz ta, ktorą wskazano mu w umowie o pracę.
Dlatego, moim zdaniem, - nie mozna tak jednoznacznie stwierdzić (Dariusz), ze pracodawca moze tymczasowo polecic wykonywanie innych prac z uwagi na potrzeby pracodawcy, w tym np. polecić informatykowi ścinanie gałęzi.
I dlatego napisalam, ze "może" - ale pod warunkiem, że bedą to prace o tym samym charakterze. Czyli np. przeniesc na 3 miesiace księgową do kadr....
Ewania jest off-line  
18-09-2009, 22:55  
!abc!
Początkujący
 
Posty: 9
Domyślnie RE: Zakres obowiązków i czynności

Jeżeli tylko prace powierzone przez pracodawcę nie wymagają szkoleń w tym zakresie to pracownik ma to wykonać.Przeważnie w każdej umowie ostatni punkt to "polecenia pracodawcy" i jest to furtka dla niego. Sprzątanie WC to już przesada w przykładach bo są od tego sprzątaczki. Pracodawca może zlecić np.pracę na zastępstwo przez nieobecność innego pracownika.Nie popadajmy w paranoje-ścinać drzew też nie każe. To, że ktoś jest na stanowisku informatyka nie wyklucza tego,że może zrobić np.sprawozdanie za nieobecnego kolegę z pracy
!abc! jest off-line  
18-09-2009, 23:33  
AnJay
Moderator
 
Posty: 14.459
Domyślnie RE: Zakres obowiązków i czynności

Stanowiskowe szkolenie BHP trwa około 15 minut wraz z wypełnieniem papieru, a szkolącym jest bezpośredni przełożony posiadający uprawnienia do przeprowadzania takich szkoleń.
Nie widzę powodu do powoływania się na BHP w ograniczaniu władczości pracodawcy w materii dysponowania pracownikiem.
AnJay jest off-line  
19-09-2009, 09:49  
Ewania
Praktyk
 
Ewania na Forum Prawnym
 
Posty: 3.508
Domyślnie RE: Zakres obowiązków i czynności

Cytat:
Napisał/a !abc! Zobacz post
Nie popadajmy w paranoje-ścinać drzew też nie każe. To, że ktoś jest na stanowisku informatyka nie wyklucza tego,że może zrobić np.sprawozdanie za nieobecnego kolegę z pracy
Tez się zgadzam - wlasnie o tym cały czas piszę. Z tym, ze autorka pytania wyraźnie m.in. pisała o "ścinaniu gałęzi" przez informatyka - jednak więc ktos każe, powołując się na ten dodatkowy punkt w zakresie czynnosci - a tego czynic pracodawcy nie wolno (dawac TAKICH - polecen wykonania tak różnych prac).

Cytat:
Napisał/a AnJay Zobacz post
Stanowiskowe szkolenie BHP trwa około 15 minut wraz z wypełnieniem papieru,
AnJay - i tu się mylisz.
Szkolenie stanowiskowe bhp w przypadku prac. robotniczych trwa minimum 8 godzin a adm. - biur. - minimum 2.
A pracodawca oprócz swoich praw ma rowniez swoje obowiązki - i nie moze zmieniac bądź dopasowywac sobie przepisów wedlug swojego widzimisię, czyli - nie moze szkolic stanowiskowo "około 15 minut wraz zwypełnieniem papierka".

Cytat:
Napisał/a !abc! Zobacz post
Jeżeli tylko prace powierzone przez pracodawcę nie wymagają szkoleń w tym zakresie to pracownik ma to wykonać.
Tu jestesmy zgodni. A szkolenia-ponownego instruktażu stanowiskowego bhp nie wymagają tylko prace o charakterze zblizonym do pracy, do ktorych pracownik szkolenie bhp juz posiada.
Ewania jest off-line  
19-09-2009, 09:49  
i20918
Użytkownik
 
Posty: 149
Domyślnie RE: Zakres obowiązków i czynności

Cytat:
Napisał/a AnJay Zobacz post
Stanowiskowe szkolenie BHP trwa około 15 minut wraz z wypełnieniem papieru, a szkolącym jest bezpośredni przełożony posiadający uprawnienia do przeprowadzania takich szkoleń.
Nie widzę powodu do powoływania się na BHP w ograniczaniu władczości pracodawcy w materii dysponowania pracownikiem.
A ja tak.
Czym innym jest zastąpienie kogoś przez kilka dni/tygodni(a co tam miesięcy nawet) np. z powodu choroby, a rozszerzaniem zakresu obowiązków(bo IMO do tego się ten temat sprowadza) o "wszystko" co tylko w danej chwili jest do zrobienia.
Oczywiście nie można z żadnej ze stron iść w ekstrema, jako informatykowi korona mi z głowy nie spadnie jeśli czasem np coś szefowi skseruję/zeskanuję(nawet jeśli nie mam szkolenia w obsłudze ksero/skanera).
Zapis o "wszystkich czynnościach" też jest bez sensu choć by ze względu na szkolenie/badanie pracownika przed podjęciem pracy(Nie można tego zrobić w oparciu o czynności które pracodawca może wymyślić w przyszłości).
i20918 jest off-line  
19-09-2009, 09:59  
Ewania
Praktyk
 
Ewania na Forum Prawnym
 
Posty: 3.508
Domyślnie RE: Zakres obowiązków i czynności

Cytat:
Napisał/a i20918 Zobacz post
Oczywiście nie można z żadnej ze stron iść w ekstrema, jako informatykowi korona mi z głowy nie spadnie jeśli czasem np coś szefowi skseruję/zeskanuję(nawet jeśli nie mam szkolenia w obsłudze ksero/skanera).
Podpisuję się pod tym
Tym bardziej, że - jesli chodzi o ten przykład, to w trakcie szkolenia bhp dla prac. adm.-biurowych omawia się również ogolnie temat bezpiecznej obsługi urządzeń biurowych, można więc z góry przyjąć, że - generalnie - masz takie szkolenie a poza tym - w biurach, przy urządzeniach powinny byc umieszczone instrukcje bhp obsługi poszczególnych urządzeń, w tym również np. komputera i drukarki, kserokopiarki, niszczarki dokumentów itp. , których pracownik ma obowiązek przestrzegać.
Korzystanie z ksero i skanera wchodzi w zakres prac adm.-biur. - jest więc pracą o podobnym charakterze.

Myślę, że wiemy o co chodzi mówiąc o zapisie w tym "uniwersalnym" punkcie umieszczanym w zakresach czynności.
Pracodawca może wydawać doraźnie polecenia wykonania innych prac a pracownik nie ma prawa odmówić ich wykonania, pod warunkiem, że są to prace o tym samym charakterze pracy, jakie pracownik wykonuje na swoim stanowisku pracy.
Ewania jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Zakres czynności (odpowiedzi: 8) Witam, pracuję w firmie gdzie zlecenia, które dostajemy nazywamy projektami. Ostatnio zostałam przeniesiona do nowego działu i co za tym idzie mam...
§ zakres czynności (odpowiedzi: 15) Jestem pracownikiem socjalnym w OPS w biurze obsługi klienta (przyjmowanie wniosków ws. pomocy społecznej), a mam mieć też w zakresie czynności...
§ Zakres czynności i obowiązków. (odpowiedzi: 2) Witam. 1/. W jakiej formie powinny być przekazany pracownikowi zakres czynności i obowiązków. Czy wystarczy ustnie czy też musi być potwierdzony...
§ Zakres Czynności (odpowiedzi: 1) Witam Mój znajomy ma w swoim zakresie opisane wszystkie zadania główne co do niego należy ,a na końcu pkt. Wykonanie innych poleceń Kierownika...
§ zakres czynności (odpowiedzi: 3) bardzo proszę o odpowiedź w następującej sprawie: czy szef może mi w zakresie obowiązków dopisać czynność, która nie jest związana z rodzajem...
§ Zakres czynności pracownika (odpowiedzi: 5) Witam serdecznie Mam pytanie a zasadniczo problem. Jestem informatykiem i taki też jest mój zakres czynności, natomiast w dniu dzisiejszym...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 10:54.