Umowa o prace w pełnym wymiarze czasu ze stawką godzinową - jak rozliczy pracodawca - Forum Prawne

 

Umowa o prace w pełnym wymiarze czasu ze stawką godzinową - jak rozliczy pracodawca

Witam. Pracuje na umowę o prace na czas określony (12 miesięcy) Interesują mnie dwa zapisy: - Na mocy niniejszej umowy Pracodawca zatrudnia Pracownika na czas określony od dnia .. do .. w pełnym wymiarze czasu ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo pracy


Odpowiedz
 
09-04-2018, 18:40  
nateccore
Początkujący
 
Posty: 3
Domyślnie Umowa o prace w pełnym wymiarze czasu ze stawką godzinową - jak rozliczy pracodawca

Witam.
Pracuje na umowę o prace na czas określony (12 miesięcy)

Interesują mnie dwa zapisy:

- Na mocy niniejszej umowy Pracodawca zatrudnia Pracownika na czas określony od dnia .. do .. w pełnym wymiarze czasu pracy na stanowisku ..


- W czasie trwania stosunku pracy, z tytułu świadczenia pracy, Pracownik będzie otrzymywał wynagrodzenie za wykonana pracę w wysokości:
a) wynagrodzenie zasadnicze 22,40 zł brutto za godzinę

Czyli rozumiem, że jestem zatrudniony na cały etat, czyli 168godz, czyli pracodawca wypłaca:
168*22,40zł=3763,20 zł brutto za miesiąc pracy.

Ale nie o to chodzi. W lutym nie wyrobiłem godzin z winy pracodawcy, nie zapewnił mi pracy na cały etat i wpisał mi 3 dni urlopu płatnego, tak żeby etat wyszedł. Podobnie było w marcu, gdzie nie wyrobiłem godzin, również z winy pracodawcy i również wpisał mi 3 dni urlopu płatnego (za moją zgodą)
Teraz jest kwiecień i od początku miesiąca mam wolne, na pewno do końca tygodnia, również będe miał wolne. Również z winy pracodawcy (brak robót), więc zostanie 11 dni roboczych, więc etatu znów nie wyrobie i znów będzie wpisywał urlopy płatne. Uznajmy, że zgodzę się i że wykorzystam cały płatny urlop na uzupełnienia braków godzin i etat się zgodzi.
Ale co w przypadku, gdy np nie będę miał już możliwość urlopu płatnego (przysługuje mi 20dni) i nie bedę miał wyrobionych godzin?
Czyli brak możliwości wpisania urlopu płatnego i bedę miał wyrobione 120godz w miesiącu, np w czerwcu (z winy pracodawcy).
W tym wypadku pracodawca ma prawo do wypłacenia kwoty za 120godz? i wpisze, że pracownik, czyli ja, korzystał z urlopu bezpłatnego? Czy musi zapłacić za 168godz, pomimo, że nie wyrobiłem godzin etatowych?
nateccore jest off-line  
09-04-2018, 19:42  
cologniola
Moderator
 
Posty: 14.481
Domyślnie RE: Umowa o prace w pełnym wymiarze czasu ze stawką godzinową - jak rozliczy pracodaw

Nie należy sie godzić na wypisywanie urlopu
Jak brak pracy z winy pracodawcy , to pracodawca placi pracownikowi wynagrodzenie postojowe
Przepis prawny:
Art. 81. § 1. Pracownikowi za czas niewykonywania pracy, jeżeli był gotów do jej wykonywania, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy, przysługuje wynagrodzenie wynikające z jego osobistego zaszeregowania, określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania - 60% wynagrodzenia. W każdym przypadku wynagrodzenie to nie może być jednak niższe od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów.

§ 2. Wynagrodzenie, o którym mowa w § 1, przysługuje pracownikowi za czas niezawinionego przez niego przestoju. Jeżeli przestój nastąpił z winy pracownika, wynagrodzenie nie przysługuje.

§ 3. Pracodawca może na czas przestoju powierzyć pracownikowi inną odpowiednią pracę, za której wykonanie przysługuje wynagrodzenie przewidziane za tę pracę, nie niższe jednak od wynagrodzenia ustalonego zgodnie z § 1. Jeżeli przestój nastąpił z winy pracownika, przysługuje wyłącznie wynagrodzenie przewidziane za wykonaną pracę.

§ 4. Wynagrodzenie za czas przestoju spowodowanego warunkami atmosferycznymi przysługuje pracownikowi zatrudnionemu przy pracach uzależnionych od tych warunków, jeżeli przepisy prawa pracy tak stanowią. W razie powierzenia pracownikowi na czas takiego przestoju innej pracy, przysługuje mu wynagrodzenie przewidziane za wykonaną pracę, chyba że przepisy prawa pracy przewidują stosowanie zasad określonych w § 3.
cologniola jest off-line  
09-04-2018, 21:12  
nateccore
Początkujący
 
Posty: 3
Domyślnie

[LEX]Art. 81. § 1. Pracownikowi za czas niewykonywania pracy, jeżeli był gotów do jej wykonywania, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy, przysługuje wynagrodzenie wynikające z jego osobistego zaszeregowania, określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania - 60% wynagrodzenia. W każdym przypadku wynagrodzenie to nie może być jednak niższe od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów.

Czyli mam rozumieć, że mogę śmiało odmówić pracodawcy wpisania urlopu płatnego, a on musi zapłacić ustalona kwotę godzinową, w moim przypadku 22,40 zł brutto, za każdą brakującą godzinę do etatu?

Pytam również dlatego, że dzisiaj podczas rozmowy pracodawca poinformował mnie, że jeśli wykorzystam cały płatny urlop z przyczyny braku godzin do etatu, a chciałbym urlop np w wakacje, to tylko bezpłatny.

Kolejne kwestie:

Gdybym np w lipcu miał 140 godz i nie godzę się na wpisanie urlopu, by uzupełnić brakujące godziny, pracodawca wypłaca mi kwotę za 168 godzin. Ale w sierpniu będę miał wyrobione np 200 godzin, to pracodawca ma prawo odbić nadgodziny? w tym przypadku 28 godzin których brakowało w poprzednim miesiącu? I wypłaca kwotę za 172 godziny?

Oraz jak wygląda urlop w przypadku gdy mam już nadgodziny.
Przykładowo.
Kolega w grudniu zeszłego roku miał 200 godzin wyrobionych i chciał trzy dni urlopu płatnego, jednak przy wypłacie wyszło, ze pracodawca policzył ten urlop jako bezpłatny, tłumacząc, że miał nadgodziny.
Jak to wygląd prawnie?
nateccore jest off-line  
10-04-2018, 19:42  
cologniola
Moderator
 
Posty: 14.481
Domyślnie RE: Umowa o prace w pełnym wymiarze czasu ze stawką godzinową - jak rozliczy pracodaw

Jak obowiązuje Cie okres rozliczeniowy?
cologniola jest off-line  
10-04-2018, 20:17  
nateccore
Początkujący
 
Posty: 3
Domyślnie RE: Umowa o prace w pełnym wymiarze czasu ze stawką godzinową - jak rozliczy pracodaw

Prześledziłem całą umowę i jedyne co znalazłem na temat rozliczeń, to:

Pracodawca wypłacać będzie wynagrodzenie za dany miesiąc w terminie do 10-tego dnia każdego następnego miesiąca na konto.

Czyli chyba 1 - miesięczny
nateccore jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Wynagrodzenie za nadgodziny przy umowie ze stawką godzinową (odpowiedzi: 2) Witam.. Mam takie pytanie: Umowa z pracownikiem (etat) w ochronie mienia z określeniem stawki godzinowej z okresem rozliczeniowym miesięcznym -...
§ Wynagrodzenie w przypadku nadgodzin ze stawką godzinową (odpowiedzi: 0) Witam, U mnie w pracy mój pracodawca w umowie określił stawkę godzinową, którą licząc średnio ilość godzin w miesiącu daje niższą kwotę ( niż...
§ Wynagrodzenie na L4 w czasie ciąży- umowa ze stawką godzinową (odpowiedzi: 2) Witam! Od 22 maja mam umowę o pracę ze stawką godzinową. Jestem zatrudniona na 3/4 etatu + 40 możliwych nadgodzin opłacanych ustaloną stawką. Stawka...
§ Umowa o pracę o stawkę godzinową (odpowiedzi: 1) Witam, Pracuję od początku września na umowę o pracę, opartą o stawkę godzinową. Zatrudniony jestem na pół etatu. Pytanie moje brzmi, czy...
§ Umowa o prace ze stawką godzinową a urlop (odpowiedzi: 8) Witam, Od 5 miesięcy mam zawartą umowę o pracę ze stawką godzinową. Umowa kończy się w grudniu, w grudniu chciałem też pójść na przysługujący mi...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 15:35.