Reklama i wykorzystanie nazwy innej firmy - Forum Prawne

 

Reklama i wykorzystanie nazwy innej firmy

Witam serdecznie, mam pytanie, jak ma się sprawa z wykorzystywaniem nazwy sieci "Biedronka" w "reklamie" Tesco. Mianowicie chodzi o coś takiego: w sklepie Tesco przez głośniki leci sobie reklama (dźwiękowa) "... u nas produkty znajdziesz ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo spółek handlowych


Odpowiedz
 
31-03-2012, 23:33  
WebSee
Początkujący
 
Posty: 4
Domyślnie Reklama i wykorzystanie nazwy innej firmy

Witam serdecznie,

mam pytanie, jak ma się sprawa z wykorzystywaniem nazwy sieci "Biedronka" w "reklamie" Tesco.

Mianowicie chodzi o coś takiego: w sklepie Tesco przez głośniki leci sobie reklama (dźwiękowa) "... u nas produkty znajdziesz taniej niż w sieci biedronka". I mam pytanie, jak w tej sytuacji wygląda sprawa z owym wykorzystywaniem nazwy oraz robieniem, hm, można powiedzieć anty reklamy.

Dziękuję za odpowiedzi, pozdrawiam.
WebSee jest off-line  
03-04-2012, 22:34  
pelagius
Stały bywalec
 
Posty: 501
Domyślnie RE: Reklama i wykorzystanie nazwy innej firmy

Kojarzy mi się to z czynem nieuczciwej konkurencji:

Przepis prawny:

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Art. 14. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub innym przedsiębiorcy albo przedsiębiorstwie, w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody.

2. Wiadomościami, o których mowa w ust. 1, są nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd informacje, w szczególności o:

1) osobach kierujących przedsiębiorstwem,

2) wytwarzanych towarach lub świadczonych usługach,

3) stosowanych cenach,

4) sytuacji gospodarczej lub prawnej.

3. Rozpowszechnianiem wiadomości, o których mowa w ust. 1, jest również posługiwanie się:

1) nie przysługującymi lub nieścisłymi tytułami, stopniami albo innymi informacjami o kwalifikacjach pracowników,

2) nieprawdziwymi atestami,

3) nierzetelnymi wynikami badań,

4) nierzetelnymi informacjami o wyróżnieniach lub oznaczeniach produktów lub usług.


Przepis prawny:
Art. 16. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:

1) reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka,

2) reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi,

3) reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci,

4) wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji,

5) reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta nie zamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji,

6) 2. Przy ocenie reklamy wprowadzającej w błąd należy uwzględnić wszystkie jej elementy, zwłaszcza dotyczące ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy lub konserwacji reklamowanych towarów lub usług, a także zachowania się klienta.

3. Reklama umożliwiająca bezpośrednio lub pośrednio rozpoznanie konkurenta albo towarów lub usług oferowanych przez konkurenta, zwana dalej „reklamą porównawczą”, stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami. Reklama porównawcza nie jest sprzeczna z dobrymi obyczajami, jeżeli łącznie spełnia następujące przesłanki:

1) nie jest reklamą wprowadzającą w błąd, o której mowa w ust. 1 pkt 2,

2) w sposób rzetelny i dający się zweryfikować na podstawie obiektywnych kryteriów porównuje towary lub usługi zaspokajające te same potrzeby lub przeznaczone do tego samego celu,

3) w sposób obiektywny porównuje jedną lub kilka istotnych, charakterystycznych, sprawdzalnych i typowych cech tych towarów i usług, do których może należeć także cena,

4) nie powoduje na rynku pomyłek w rozróżnieniu między reklamującym a jego konkurentem, ani między ich towarami albo usługami, znakami towarowymi, oznaczeniami przedsiębiorstwa lub innymi oznaczeniami odróżniającymi,

5) nie dyskredytuje towarów, usług, działalności, znaków towarowych, oznaczeń przedsiębiorstwa lub innych oznaczeń odróżniających, a także okoliczności dotyczących konkurenta,

6) w odniesieniu do towarów z chronionym oznaczeniem geograficznym lub chronioną nazwą pochodzenia odnosi się zawsze do towarów z takim samym oznaczeniem;

7) nie wykorzystuje w nieuczciwy sposób renomy znaku towarowego, oznaczenia przedsiębiorstwa lub innego oznaczenia odróżniającego konkurenta ani też chronionego oznaczenia geograficznego lub chronionej nazwy pochodzenia produktów konkurencyjnych;

nie przedstawia towaru lub usługi jako imitacji czy naśladownictwa towaru lub usługi opatrzonych chronionym znakiem towarowym, chronionym oznaczeniem geograficznym lub chronioną nazwą pochodzenia albo innym oznaczeniem odróżniającym.

4. Reklama porównawcza związana z ofertą specjalną powinna, w zależności od jej warunków, jasno i jednoznacznie wskazywać datę wygaśnięcia tej oferty lub zawierać informację, że oferta jest ważna do czasu wyczerpania zapasu towarów bądź zaprzestania wykonywania usług, a jeżeli oferta specjalna jeszcze nie obowiązuje, powinna wskazywać również datę, od której specjalna cena lub inne szczególne warunki oferty będą obowiązywały.


gz
pelagius jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Wykorzystanie nazwy firmy zarejestrowanej w USA w nazwie domeny internetowej (odpowiedzi: 1) Witam. Serdecznie proszę o pomoc w mojej sprawie. Prowadzę małą firmę informatyczną, zakupiłem domenę ***mod*** w marcu 2015 roku. Prowadzę na...
§ Nazwa firmy jako część nazwy innej firmy. (odpowiedzi: 5) Witam Przeczytałem wszystkie wątki o podobnej tematyce ale nigdzie nie mogę znaleźć nic podobnego do mojego pytania. Chcę założyć firmę a...
§ Wykorzystanie nazwy firmy w tytule pracy magisterskiej (odpowiedzi: 5) Witam, Mam do napisania pracę magisterską na temat firmy z branży finansowej. W tytule pracy będzie wykorzystana nazwa tej firmy. Ta firma jest...
§ Umieszczenie skrótu nazwy innej firmy w nazwie domeny (odpowiedzi: 1) Witam, Chciałbym założyć w pełni bezpłatną i darmową (ale z reklamami) stronę zawierającą linki do dodatków bądź dodatki do znanego w Polsce...
§ Wykorzystanie nazwy i zdjęć firmy (odpowiedzi: 1) Witam, mam pytanie, jesteśmy podwykonawcą wnętrz ( zabudowy meblowej sklepów) dla firmy (generalnego wykonawcy) który pracuje dla dużych firm...
§ Wykorzystanie części nazwy firmy w Loginie. (odpowiedzi: 1) Witam Jestem tu świeży więc przepraszam jak post napisałem nie w tym temacie. Mam pewnie pytanie do was. podczas zakładania konta w jednym z...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 04:50.