bezczynność Urzędu w wydaniu decyzji o warunkach zabudowy - Forum Prawne

 

bezczynność Urzędu w wydaniu decyzji o warunkach zabudowy 8

Cytat: Napisał/a Inwestorwroclove Ta wizja lokalna (nie wiem czy to się wyjaśniło) Wizja wykonana z okna jadącego samochodu (wnoszę po specyficznie rozmazanych zdjęciach) i zza ogrodzenia, z reguły mało może wyjaśnić w temacie art. 71 ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa publicznego > Postępowanie administracyjne > Sądy Administracyjne


Odpowiedz
 
18-06-2013, 11:28  
Sachalin
Przyjaciel forum
 
Sachalin na Forum Prawnym
 
Posty: 1.964
Domyślnie RE: bezczynność Urzędu w wydaniu decyzji o warunkach zabudowy

Cytat:
Napisał/a Inwestorwroclove Zobacz post
Ta wizja lokalna (nie wiem czy to się wyjaśniło)
Wizja wykonana z okna jadącego samochodu (wnoszę po specyficznie rozmazanych zdjęciach) i zza ogrodzenia, z reguły mało może wyjaśnić w temacie art. 71 Pb WEWNĄTRZ obiektu.

Cytat:
Napisał/a Inwestorwroclove Zobacz post
Mogły być oględziny ale do tych konieczne było by wezwanie.
Wezwanie do czego?
Sachalin jest off-line  
18-06-2013, 11:59  
Inwestorwroclove
Stały bywalec
 
Posty: 968
Domyślnie RE: bezczynność Urzędu w wydaniu decyzji o warunkach zabudowy

Cytat:
Napisał/a Sachalin Zobacz post
Dokładnie tak.
A jest jakaś alternatywa, aby "ominąć" przy takim spraw obrocie konieczność występowania o WZ wobec braku MPZP? Ustawodawca w Pb nie przewiduje wariantu, w którym na podstawie bezprzedmiotowego zgłoszenia zmiany sposobu, organ może zgłosić sprzeciw.
Zgłoszenie nawet "domniemanej" zmiany mogę złożyć w każdej chwili... ale organ z miejsca zażąda WZ wobec braku MPZP.
Organy lubią wpychać w takie pustki między przepisami bo pozbywają się odpowiedzialności. Racjonalnie działający organ arch. powinien to postępowanie o wz umorzyć jako bezprzedmiotowe.

Może poprzez zgłoszenie robót nie wymagających PnB - bo chyba to się w tym mieści? Ze wskazaniem zmiany na mieszkalną lub najpierw bez - a potem zmienić bez wykonywania prac. Ten zakres wydaje się wypełniać kwalifikację "przeróbki" pomieszczenia niemieszkalnego na mieszkalne co już nie podchodzi po nowelizacji pod "zmianę użytkowania".
Inwestorwroclove jest off-line  
18-06-2013, 13:17  
Sachalin
Przyjaciel forum
 
Sachalin na Forum Prawnym
 
Posty: 1.964
Domyślnie RE: bezczynność Urzędu w wydaniu decyzji o warunkach zabudowy

Próbowałem też oprzeć się na art. 217 Kpa, ale organ w postanowieniu odmówił wydania zaświadczenia (na 3 stronach pokrętnego uzasadnienia). Napisałem wydaje się sensowne zażalenie do wojewody, ale po organie II instancji też wiele się nie spodziewam - a już na pewno nie wnikliwej analizy. Sprawa trafi zapewne do WSA.

Nie wykluczone, że powołując się na art. 217 Kpa jestem w błędzie i umocowanie mojego wniosku W TYM ZAGADNIENIU było chybione. Ale innego sposobu, aby nie pakować się w całą procedurę związaną z WZ (ewidentnie ZBĘDNĄ) nie widzę... takie prawo.
Sachalin jest off-line  
18-06-2013, 18:49  
Inwestorwroclove
Stały bywalec
 
Posty: 968
Domyślnie RE: bezczynność Urzędu w wydaniu decyzji o warunkach zabudowy

Cytat:
Napisał/a Sachalin Zobacz post
Próbowałem też oprzeć się na art. 217 Kpa, ale organ w postanowieniu odmówił wydania zaświadczenia (na 3 stronach pokrętnego uzasadnienia).
Czy coś pisali o braku interesu prawnego? Zaświadczenie w tej sprawie to słaba metoda jak pisałem juz gdzi eindziej, bo chodzi o zmianę, a o tym organ może się wypowiadać wyłącznie w trybie art 217 par 2 ust 1 - czyli wtedy gdy np. PINB nałoży obowiązek dostarczenia takiego zaświadczenia. W innym przypadku procedura idzie do art 218 i koniec: organ wykazuje brak interesu i że nie mają tego w rejestrach. Mają na poparcie kilka precedensowych wyroków którymi się podpierają i Sądy to kupują.
Inwestorwroclove jest off-line  
19-06-2013, 10:24  
Sachalin
Przyjaciel forum
 
Sachalin na Forum Prawnym
 
Posty: 1.964
Domyślnie RE: bezczynność Urzędu w wydaniu decyzji o warunkach zabudowy

Cytat:
Napisał/a Inwestorwroclove Zobacz post
Czy coś pisali o braku interesu prawnego?
Jestem właścicielem nieruchomości, więc ten argument odpada.
Dowodzę, że wszelkie informacje potrzebne do wydania zaświadczenia o żądanej treści są i w "ewidencjach" i w rejestrach i w "innych danych znajdujących się w jego [organu] posiadaniu" (art. 218 § 1 Kpa). I nic nie stoi na przeszkodzie, aby zastosować również § 2.
Zobaczymy. Te istniejące (i powielane 1:1) wyroki nie znaczą, że akurat w moim przypadku będzie kolejny precedensowy.
Sachalin jest off-line  
19-06-2013, 12:18  
Sachalin
Przyjaciel forum
 
Sachalin na Forum Prawnym
 
Posty: 1.964
Domyślnie RE: bezczynność Urzędu w wydaniu decyzji o warunkach zabudowy

Cytat:
Napisał/a Sachalin Zobacz post
po upublicznieniu podam sygnaturę akt z podpiętym linkiem
syg. akt II OSK 1172/13
Ech, widzę, że w zakresie publikacji postanowienia NSA nie wysilił się Ponieważ kwintesencją postanowienia jest uzasadnienie, to zamieszczam więc również skany wersji papierowej...
Załączone obrazki
Rodzaj pliku: jpg NSA_1.jpg (97,4 KB, 14 wyświetleń)
Rodzaj pliku: jpg NSA_2.jpg (96,0 KB, 11 wyświetleń)
Rodzaj pliku: jpg NSA_3.jpg (104,4 KB, 9 wyświetleń)
Rodzaj pliku: jpg NSA_4.jpg (95,3 KB, 8 wyświetleń)
Sachalin jest off-line  
19-06-2013, 12:24  
Inwestorwroclove
Stały bywalec
 
Posty: 968
Domyślnie RE: bezczynność Urzędu w wydaniu decyzji o warunkach zabudowy

Cytat:
Napisał/a Sachalin Zobacz post
Jestem właścicielem nieruchomości, więc ten argument odpada.
Dowodzę, że wszelkie informacje potrzebne do wydania zaświadczenia o żądanej treści są i w "ewidencjach" i w rejestrach i w "innych danych znajdujących się w jego [organu] posiadaniu" (art. 218 § 1 Kpa). I nic nie stoi na przeszkodzie, aby zastosować również § 2.
Zobaczymy. Te istniejące (i powielane 1:1) wyroki nie znaczą, że akurat w moim przypadku będzie kolejny precedensowy.
Powodzenia życzę i ciekaw jestem wyniku. Mi odmówiono wydania zaświadczenia o możliwości użytkowania mojej nieruchomości, która takowe prawo posiada, a PINB świetnie o tym wie. Wskazano, że nie mam interesu prawnego i że PINB nie ma obowiazku wydawać takich zaświadczeń.
Inwestorwroclove jest off-line  
19-06-2013, 12:55  
Sachalin
Przyjaciel forum
 
Sachalin na Forum Prawnym
 
Posty: 1.964
Domyślnie RE: bezczynność Urzędu w wydaniu decyzji o warunkach zabudowy

Cytat:
Napisał/a Inwestorwroclove Zobacz post
nie mam interesu prawnego i że PINB nie ma obowiazku wydawać takich zaświadczeń
Jeśli prawdą jest, że "nie mam interesu prawnego" to rzeczywiście organ "nie ma obowiazku wydawać takich zaświadczeń". Czyli tu problemem jest dowód, że interes prawny pan ma...

Co do wyniku - na dwoje babka wróżyła. Zażalenie do wojewody było również koniecznością, aby "zyskać na czasie" i dobrze przygotować się do uzasadnienia skargi w WSA (być może chybionej - jestem świadomy ryzyka). Bo na mocno-merytoryczną odpowiedź UW nie liczę.
Sachalin jest off-line  
19-06-2013, 13:06  
Inwestorwroclove
Stały bywalec
 
Posty: 968
Domyślnie RE: bezczynność Urzędu w wydaniu decyzji o warunkach zabudowy

Cytat:
Napisał/a Sachalin Zobacz post
Jeśli prawdą jest, że "nie mam interesu prawnego" to rzeczywiście organ "nie ma obowiazku wydawać takich zaświadczeń". Czyli tu problemem jest dowód, że interes prawny pan ma...
tak wiem - trzeba podać jakiś konkretny przepis na potwierdzenie, a zapewne jak sie poda to organ powie, że to nie ten albo coś innego z uzasadnieniem na półtorej strony bzdur.

U mnie uzasadnili to dziwacznym wyrokiem III SA 2494/01. Nie wiem jak to teraz wyświetlić - wyskakuje w google za to masa wyroków, które się na to powołują.

W administracji zapewne podsyłają sobie takie wyroki wraz z radami jak się uchylać od robienia tego do czego zostało się powołanym. Takie g...
Inwestorwroclove jest off-line  
20-06-2013, 10:42  
Inwestorwroclove
Stały bywalec
 
Posty: 968
Domyślnie RE: bezczynność Urzędu w wydaniu decyzji o warunkach zabudowy

Co prawda w poradniku założonym przez voyteq zdaje się to być jasne ale wolę zapytać:

już samo złożenie zażalenia w trybie art 37 na niezałatwienie sprawy w terminie uprawnia do złozenia skargi na bezczynność do Sądu? Można np. nastepnego dnia po wysłaniu?

cytat:

Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku mamy prawo złożyć skargę na bezczynność do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. I naprawdę warto to uczynić, bo sąd w wyroku nakaże załatwienie sprawy i będziemy dzięki temu mogli to skutecznie wyegzekwować.

http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/1AFDA10E58

Cytat:
Podkreślenia wymaga, że warunek zawarty w art. 52 § 1 p.p.s.a., tj. wyczerpanie środków zaskarżenia, rozumiany powinien być w postępowaniu ze skargi na przewlekłe prowadzenie postępowania jako złożenie środka prawnego w postaci zażalenia przewidzianego w art. 37 § 1 k.p.a. Warunek ten będzie spełniony niezależnie od zajętego w tym przedmiocie stanowiska organu, do którego wniesiono ww. środek prawny. Powołany przepis skutek wniesionego środka zaskarżenia wiąże bowiem jedynie z samym wniesieniem tego środka zaskarżenia, a nie z jego rozpatrzeniem przez organ. Złożenie takiego zażalenia wywiera więc skutek wyczerpania przez stronę przysługujących jej środków zaskarżenia, a tym samym umożliwia skuteczne wniesienie skargi na przewlekłe prowadzenie postępowania (por. postanowienie NSA z dnia 22 lutego 2012 t., sygn. akt I OSK 207/12; postanowienie z dnia 17 maja 2012 r., sygn. akt I OSK 1046/12).
Inwestorwroclove jest off-line  
10-08-2013, 12:11  
Sachalin
Przyjaciel forum
 
Sachalin na Forum Prawnym
 
Posty: 1.964
Domyślnie RE: bezczynność Urzędu w wydaniu decyzji o warunkach zabudowy

Cytat:
Napisał/a Inwestorwroclove Zobacz post
I co na to zażalenie organ II stopnia? Wyznaczył jakiś termin czy odmówił?
działając na podstawie art. 37 par. 1 w zw. z art. 17 pkt 1 k.p.a. oraz art. 1 i 2 ustawy z dnia 12 października 1994r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (jt. Dz.U. z 2001r. Nr 79, poz. 856 z późn. zm.), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia ...2013r. Pana... „na niezałatwienie sprawy w terminie” przez Zarząd Dzielnicy ...

orzeka:
1/ na zasadzie art. 37 § 2 k.p.a. uznać zażalenie za zasadne w zakresie bezczynności Zarządu Dzielnicy... i:
- wyznaczyć Zarządowi Dzielnicy... dodatkowy termin do dnia 30 sierpnia 2013r. do załatwienia sprawy.
- zarządzić wyjaśnienie przez Zarząd Dzielnicy.... przyczyn i ustalenie osób winnych niezałatwienia sprawy w terminie – o czym należy poinformować Kolegium

2/ stwierdzić jednocześnie, iż niezałatwienie sprawy w terminie nie miało miejsca z rażącym naruszeniem prawa.

UZASADNIENIE
W dniu ... czerwca 2013r. do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w ... , w formie elektronicznej, wpłynęło zażalenie Pana ... na „niezałatwienie sprawy w terminie”. W uzasadnieniu zażalenia wskazano, iż decyzją z dnia ... kwietnia 2013r. Sygn. .... Samorzadowe Kolegium Odwoławcze w .... po rozpoznaniu odwołania uchyliło decyzję organu I instancji i przekazało sprawę temu organowi do ponownego rozpatrzenia w przedmiocie rozpoznania wniosku o ustalenie warunków zabudowy. Mimo upływu terminu określonego w przepisie art. 35 k.p.a. organ do dnia złożenia wniosku nie rozpoznał sprawy.

Pismem z dnia ... czerwca 2013r. Kolegium wezwało Zarząd Dzielnicy .... do nadesłania akt sprawy oraz złożenia wyjaśnień w sprawie.

W dniu ... lipca 2013r. do Kolegium wpłynęły akta oraz wyjaśnienia z których wynika, że organ w sprawie nie pozostawał w bezczynności określonej w przepisie art. 37 k.p.a. i nie przekroczył maksymalnych terminów załatwienia sprawy określonych w art. 35 par. 3 k.p.a., bowiem po wydaniu przez Kolegium wskazanej wyżej decyzji o sygn. .... orzeczenie to wraz z aktami sprawy wpłynęło do organu I instancji w dniu 8 maja 2013r. Podczas gdy zażalenie na bezczynność organu zostało wniesione do Kolegium już w dniu 10 czerwca 2013r.

Skład orzekający zważył, co następuje.

Po zapoznaniu się z zażaleniem Pana ... a także z pismem Zarządu Dzielnicy ... oraz z załączonymi doń dokumentami i aktami podręcznymi Kolegium w sprawie sygn. ... i sygn. ... skład orzekający uznał, iż zażalenie jest zasadne, bowiem w niniejszej sprawie doszło do bezczynności po stronie organu I instancji.


Uznając złożone w trybie art. 37 k.p.a. zażalenie za zasadne, Kolegium miało w szczególności na względzie, brzmienie tego przepisu który stanowi :
§ 1. Na niezałatwienie sprawy w terminie określonym w art. 35, w przepisach szczególnych, ustalonym w myśl art. 36 lub na przewlekłe prowadzenie postępowania stronie służy zażalenie do organu wyższego stopnia, a jeżeli nie ma takiego organu - wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.
§ 2. Organ wymieniony w § 1, uznając zażalenie za uzasadnione, wyznacza dodatkowy termin załatwienia sprawy oraz zarządza wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych niezałatwienia sprawy w terminie, a w razie potrzeby także podjęcie środków zapobiegających naruszaniu terminów załatwiania spraw w przyszłości. Organ stwierdza jednocześnie, czy niezałatwienie sprawy w terminie miało miejsce z rażącym naruszeniem prawa;
oraz fakt iż:
- sprawa została wszczęta wnioskiem Pana ... z dnia ... czerwca 2012r. i toczy się już od ponad roku (co wynika z akt nadesłanych przez organ I instancji),
- orzeczenie Kolegium z dnia ... kwietnia 2013r. sygn...., którym uchylono decyzję Zarządu Dzielnicy ... z dnia ... grudnia 2012r. i którym przekazano sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji, Zarząd otrzymał wraz z aktami sprawy w dniu 8 maja 2013r. (co wynika ze zwrotne potwierdzenie odbioru znajdującego się w aktach Kolegium sygn. ...). A zatem ponad 2 miesiące temu.
- do dnia przekazania akt do Kolegium strona nie została poinformowana o przyczynach zwłoki i nowym terminie załatwienia sprawy i nie zostały tez w sprawie podjęte żadne czynności (co wynika z akt nadesłanych do Kolegium) mimo upływu prawie 2 miesięcy,
- do dnia wydania niniejszego orzeczenia organ nie zakończył w sprawie postępowania i nie wydał stosownej decyzji.

Uznając, iż w niniejszej sprawie mamy do czynienia z bezczynnością organu w rozpoznawaniu sprawy, Kolegium uznało jednocześnie, iż nie załatwienie sprawy w terminie nie miało miejsca z rażącym naruszeniem prawa, bowiem maksymalne terminy rozpoznawania sprawy określone w przepisie art. 35 par. 3 k.p.a. zostały przekroczone w sposób nieznaczny.

Ze względu na powyższe orzeczono jak w sentencji.


Wytłuszczenia druku - moje.
Cóż, i tak można w nieskończoność...
Sachalin jest off-line  
10-08-2013, 12:32  
Sachalin
Przyjaciel forum
 
Sachalin na Forum Prawnym
 
Posty: 1.964
Domyślnie RE: bezczynność Urzędu w wydaniu decyzji o warunkach zabudowy

...i jeszcze jedno pouczające i zabawne orzeczenie SKO w innym wątku.

działając na podstawie art. 37 par. 1 w zw. z art. 17 pkt 1 k.p.a. oraz art. 1 i 2 ustawy z dnia 12 października 1994r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (jt. Dz.U. z 2001r. Nr 79, poz. 856 z późn. zm.), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia ... lipca 2013r. Pana ... „na niezałatwienie sprawy w terminie” przez Zarząd Dzielnicy ....,

orzeka:
1/ na zasadzie art. 37 § 2 k.p.a. uznać zażalenie za zasadne w zakresie bezczynności Zarządu Dzielnicy... i:
- wyznaczyć Zarządowi Dzielnicy .... dodatkowy termin do dnia ... września 2013r. do załatwienia sprawy.
- zarządzić wyjaśnienie przez Zarząd Dzielnicy ... przyczyn i ustalenie osób winnych niezałatwienia sprawy w terminie – o czym należy poinformować Kolegium
2/ stwierdzić jednocześnie, iż niezałatwienie sprawy w terminie nie miało miejsca z rażącym naruszeniem prawa.

UZASADNIENIE

W dniu ... lipca 2013r. do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w ..., w formie elektronicznej, wpłynęło zażalenie Pana ... na „niezałatwienie sprawy w terminie”. W uzasadnieniu zażalenia wskazano, iż w dniu 23 maja 2013r. skarżący złożył wniosek o wydanie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na zmianie sposobu użytkowania ... oraz że do dnia wniesienia zażalenia organ nie rozpoznał sprawy czym naruszył zapis zawarty w art. 35 k.p.a.

Pismem z dnia 16 lipca 2013r. Kolegium wezwało Zarząd Dzielnicy ... do nadesłania akt sprawy oraz złożenia wyjaśnień w sprawie.

W dniu 18 lipca 2013r. do Kolegium wpłynęły akta oraz wyjaśnienia z których wynika, że organ w sprawie nie pozostawał w bezczynności określonej w przepisie art. 37 k.p.a. i nie przekroczył maksymalnych terminów załatwienia sprawy określonych w art. 35 par. 3 k.p.a., bowiem po wpłynięciu wniosku wezwał wnioskodawce do jego uzupełnienia pismem z dnia ... czerwca 2013r. A po uzupełnieniu wniosku ("uzupełnienie", to taki wybieg organu - w "uzupełnieniu" faktycznie ponownie napisałem to, co we wniosku już było napisane i problem zniknął), pismem z dnia ... lipca 2013r. zawiadomił strony postępowania o jego wszczęciu. Organ wskazał również, iż sprawy z zakresu ustalenia warunków zabudowy należą do spraw szczególnie skomplikowanych ze względu na wymaganą przy ich wydawaniu procedurę a zatem do tych spraw ma zastosowanie termin 2 miesięczny

Skład orzekający zważył, co następuje.
Po zapoznaniu się z zażaleniem Pana ... a także z pismem Zarządu Dzielnicy ... oraz z załączonymi doń dokumentami i aktami skład orzekający uznał, iż zażalenie jest zasadne, bowiem w niniejszej sprawie doszło do bezczynności po stronie organu I instancji.

Uznając złożone w trybie art. 37 k.p.a. zażalenie za zasadne, Kolegium miało w szczególności na względzie, brzmienie tego przepisu który stanowi :
§ 1. Na niezałatwienie sprawy w terminie określonym w art. 35, w przepisach szczególnych, ustalonym w myśl art. 36 lub na przewlekłe prowadzenie postępowania stronie służy zażalenie do organu wyższego stopnia, a jeżeli nie ma takiego organu - wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.
§ 2. Organ wymieniony w § 1, uznając zażalenie za uzasadnione, wyznacza dodatkowy termin załatwienia sprawy oraz zarządza wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych niezałatwienia sprawy w terminie, a w razie potrzeby także podjęcie środków zapobiegających naruszaniu terminów załatwiania spraw w przyszłości. Organ stwierdza jednocześnie, czy niezałatwienie sprawy w terminie miało miejsce z rażącym naruszeniem prawa;
oraz fakt iż:
sprawa została wszczęta wnioskiem Pana ... z dnia 23 maja 2013r. przy czym co istotne organ dopiero pismem z dnia 17 czerwca 2013r. (wygląda na to, że to jest to "skomplikowanie sprawy", o którym SKO pisze) wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków wniosku – a zatem po ponad 3 tygodniach od wszczęcia postępowania, (SKO jest więc nie tylko w błędzie, ale i niespójne w wywodzie; bo jeśli tak, to miało miejsce działanie przewlekłe a nie bezczynność)
do dnia wydania niniejszego orzeczenia w sprawie nie została wydana decyzja przez organ I instancji tym samym został przekroczony 2 miesięczny termin (???) dla spraw skomplikowanych. Przy czym wskazać w tym miejscu wypada że Kolegium zgadza się z poglądem zaprezentowanym w piśmie Zarządu Dzielnicy ... z dnia ... lipca 2013r., iż sprawy z zakresu ustalenia warunków zabudowy należy uznać ze względu na obowiązującą w tych sprawach procedurę za szczególnie skomplikowane- tym samym w sprawach tych obowiązuje organ 2 miesięczny termin rozpoznawania spraw zgodnie z przepisem art. 35 k.p.a.

Uznając, iż w niniejszej sprawie mamy do czynienia z bezczynnością organu w rozpoznawaniu sprawy, Kolegium uznało jednocześnie, iż nie załatwienie sprawy w terminie nie miało miejsca z rażącym naruszeniem prawa, bowiem maksymalne terminy rozpoznawania sprawy określone w przepisie art. 35 par. 3 k.p.a. zostały przekroczone w sposób nieznaczny.

Ze względu na powyższe orzeczono jak w sentencji.
Sachalin jest off-line  
27-08-2013, 15:38  
Sachalin
Przyjaciel forum
 
Sachalin na Forum Prawnym
 
Posty: 1.964
Domyślnie RE: bezczynność Urzędu w wydaniu decyzji o warunkach zabudowy

Cytat:
Napisał/a Inwestorwroclove Zobacz post
Powodzenia życzę i ciekaw jestem wyniku. Mi odmówiono wydania zaświadczenia o możliwości użytkowania mojej nieruchomości, która takowe prawo posiada, a PINB świetnie o tym wie. Wskazano, że nie mam interesu prawnego i że PINB nie ma obowiazku wydawać takich zaświadczeń.
Poniżej odpowiedź wojewody. Z tego, co do tej pory zdążyłem się zorientować (na podstawie wyroków z repozytorium), stanowi w 90% zlepek istniejącego orzecznictwa SA
Cóż, takiej treści postanowienia można było się spodziewać...

Wniosek: na podstawie 217 k.p.a nie "ugryzie się" tematu "zamiany sposobu". Chyba, ze taka zmiana JUŻ zostanie przeprowadzona i pozostanie po niej ślad w dokumentacji będącej w posiadaniu organu

Pozostał do rozważenia przez WSA, niezależny wątek bezczynności organu I instancji (prezydenta miasta) w tym temacie (złożona skarga).

utrzymuję w mocy zaskarżone postanowienie Prezydenta ...
Nr .... z dnia ... czerwca 2013 r.


UZASADNIENIE

W dniu ... kwietnia 2013 r. Pan ... złożył wniosek o wydanie zaświadczenia o treści: ,, zamierzenie polegające na wykorzystaniu ... budynku mieszkalnego jednorodzinnego ... prz ul. ... w ... na cele ...nie wiąże się z koniecznością zmiany sposobu użytkowania”.
Postanowieniem Nr ... z dnia ... czerwca 2013 r. Prezydent ... odmówił wnioskodawcy wydania zaświadczenia o żądanej treści.

Zażalenie na ww. postanowienie wniósł Pan ....

W toku postępowania zażaleniowego, ustalono co następuje:

Organ administracji publicznej wydaje zaświadczenie na żądanie wnioskodawcy. Stosownie do treści art. 217 § 2 Kpa, organ administracji publicznej wydaje zaświadczenie, jeżeli: pkt 1) urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga przepis prawa, pkt 2) osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny
w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego.
Z kolei art. 218 § 1 Kpa stanowi, że w przypadkach, o których mowa w art. 217 § 2 pkt 2, organ administracji państwowej obowiązany jest wydać zaświadczenie, gdy chodzi
o potwierdzenie faktów albo stanu prawnego, wynikających z prowadzonej przez ten organ ewidencji, rejestrów bądź z innych danych znajdujących się w jego posiadaniu. Postępowanie wyjaśniające musi bazować na faktach i okolicznościach wynikających bezpośrednio z posiadanych przez organ ewidencji, rejestru czy zbioru danych.

Podnieść należy, że zaświadczenie jest aktem wiedzy, a nie woli organu i nie ma charakteru prawotwórczego. Zaświadczenie nie rozstrzyga żadnej sprawy, nie tworzy nowej sytuacji prawnej, ani też nie kształtuje bezpośrednio stosunku prawnego. Tym samym nie jest dopuszczalne dokonywanie, w trybie dotyczącym wydawania zaświadczeń, jakichkolwiek ustaleń faktycznych i prawnych niewynikających z prowadzonej przez organ ewidencji, rejestrów bądź z innych danych znajdujących się w jego posiadaniu (zob. wyrok NSA z dnia 26 lutego 2013 r., sygn. akt: I OSK 1778/11).

W niniejszej sprawie Pan ... żądał wydania zaświadczenia
o określonej treści: ,,zamierzenie polegające na wykorzystaniu ... budynku mieszkalnego jednorodzinnego przy ul. ... w ... na cele ... nie wiąże się z koniecznością zmiany sposobu użytkowania”. W przedmiotowej sprawie organ administracji nie wydał zaświadczenia o żądanej treści, bowiem nie dysponował danymi znajdującymi się w prowadzonych przez niego ewidencji i rejestrach. Organ, wydając zaświadczenie, powinien opierać się na danych będących w jego posiadaniu, a nie dostarczonych przez stronę, ponieważ ich weryfikacja przekształciłaby postępowanie o wydanie zaświadczenia w postępowanie administracyjne ogólne, co byłoby w sprzeczności z przepisami działu VII Kpa i ukształtowaną na ich podstawie instytucją prawną, jaką jest zaświadczenie. Oczywistym jest więc, że w sytuacji, w której w prowadzonej przez Prezydenta ... wszelkiej ewidencji nie było informacji, których żądał Pan ..., zgodnie z art. 219 Kpa, należało wydać postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia.
Pan ... w zażaleniu na postanowienie Nr ... wskazał m.in. na zarzut,
iż ,,organ nie podał także podstawy prawnej, w której umocowana jest odmowa wydania zaświadczenia”. Organ odmówił wydania zaświadczenia o określonej treści na podstawie art. 219, w zw. z art. 123 Kpa. Organ w zaskarżonym postanowieniu wskazał, iż żądanie wnioskodawcy sprowadza się do dokonania przez organ analizy i oceny sposobu użytkowania części budynku określonego we wnioskowanej treści zaświadczenia. Wg organu I instancji rozstrzyganie o tych kwestiach w drodze zaświadczenia jest niedopuszczalne. Brak jest przepisu prawa, który wymagałby urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego w zakresie określonym wnioskiem. Organ pierwszej Instancji stwierdził, iż nie dysponuje danymi pozwalającymi na wydanie zaświadczenia i nie ma podstaw do tego by przetwarzał dane i przeprowadzał postępowanie wyjaśniające, zmierzające do ustalenia faktów, które winny być dowiedzione w postępowaniu określonym w art. 71 ustawy Prawo budowlane.

Jak podnosi odwołujący się - organ administracji publicznej - przed wydaniem zaświadczenia nie przeprowadził w koniecznym zakresie postępowania wyjaśniającego
(art. 218 § 2 Kpa). Przedmiotowe postępowanie ma charakter uproszczony
i odformalizowany. Na postępowanie to składają się wyłącznie czynności materialno-techniczne polegające na badaniu, jakiego rodzaju źródło może zawierać żądane dane i czy dane te dotyczą stanu prawnego lub faktycznego, którego potwierdzenia domaga się wnioskodawca. W postępowaniu tym nie dokonuje się ustaleń i ocen tak, jak w postępowaniu jurysdykcyjnym. Zaświadczenie jest bowiem urzędowym potwierdzeniem określonych faktów lub stanu prawnego. Jego istota sprowadza się do tego, że nie rozstrzyga ono żadnej sprawy, nie tworzy nowej sytuacji prawnej, ani nie kształtuje bezpośrednio stosunku prawnego. Organ potwierdza nim jedynie, a nie stwierdza istnienie w danym czasie określonego stanu. Dlatego nie jest dopuszczalne dokonywanie w trybie dotyczącym wydawania zaświadczeń jakichkolwiek ustaleń faktycznych i prawnych, nie wynikających z prowadzonej przez organ ewidencji, rejestrów bądź z innych danych, znajdujących się w jego posiadaniu. Postępowanie wyjaśniające, o jakim mowa w art. 218 § 2 Kpa, spełnia tylko pomocniczą rolę przy ustalaniu treści zaświadczenia. Odnosi się ono do zbadania okoliczności wynikających z istniejących ewidencji, rejestrów i akt innego rodzaju, czy też wyjaśnienia, czy dane w nich zawarte odnoszą się do osoby wnioskodawcy, faktów, stanu prawnego, którego poświadczenia domaga się zainteresowany, a także ustalenia, jakiego rodzaju ewidencja lub rejestry i akta innego rodzaju mogą zawierać żądane dane i ustalenia ewentualnych ich dysponentów. Postępowanie to ma zatem na celu usunięcie wątpliwości, co do znanych, bo istniejących już faktów lub stanu prawnego (por. m.in. wyroki NSA z 10 czerwca 2011 r. sygn. akt I OSK 1139/10, z dnia 8 września 2009 r. I OSK 104/09,). Tak więc w przypadku gdy organ dysponuje takimi danymi z kartotek, ewidencji, rejestrów lub akt innego rodzaju, których potwierdzenia domaga się wnoszący o wydanie zaświadczenia, winien wydać zaświadczenie. Organ nie może natomiast wydać zaświadczenia potwierdzającego fakty, które nie wynikają z danych znajdujących się w jego posiadaniu. Przyjęta przez Prezydenta ... argumentacja znajduje oparcie zarówno
w jednoznacznie brzmiących przepisach Kpa, jak też w utrwalonym orzecznictwie sądowym. Nie ulega wątpliwości, że przepisy 217-219 Kpa, określające prawny reżim wydawania zaświadczeń, organy administracji publicznej muszą interpretować w sposób ścisły. Zaświadczenie jest bowiem dokumentem urzędowym, mogącym stanowić dowód
w rozumieniu przepisów procesowych, za którym przemawia prawne domniemanie prawdziwości zawartych w nim informacji. Należy bowiem podkreślić, że użyte w art. 218
§ 1 Kpa, określenie "danych znajdujących się w jego posiadaniu", nie może być rozumiane dowolnie i rozszerzająco przez obejmowanie nimi także danych dostarczonych właściwemu organowi przez osobę ubiegającą się o zaświadczenie w celu potwierdzenia faktów z tych danych wynikających (wyrok NSA z dnia 2 października 2008 r. sygn. akt I OSK 588/0. Natomiast, jak już wyżej wskazano, wynikająca z art. 218 § 2 Kpa możliwość przeprowadzenia przed wydaniem zaświadczenia postępowania wyjaśniającego
w koniecznym zakresie, nie może być rozumiana jako "tworzenie" na etapie postępowania
o wydanie zaświadczenia, podstawy do wystawienia zaświadczenia. Niedopuszczalne jest zatem kompletowanie w postępowaniu o wydanie zaświadczenia materiału dowodowego, mającego służyć wydaniu zaświadczenia określonej treści, gdyż treść zaświadczenia ma się opierać na już posiadanych przez organ zbiorach danych czy też akt innego rodzaju.

W tym stanie rzeczy uznać należało, że zasadna była odmowa wydania zaświadczenia o treści wnioskowanej przez Pana .... Obowiązek wydania takiego zaświadczenia obarczałby organ dopiero wówczas, gdy żądanie dotyczyłoby potwierdzenia faktów lub stanu prawnego, wynikających z prowadzonej przez niego ewidencji, rejestrów lub innych posiadanych przez organ danych, co wynika z cytowanego już wyżej art. 218
§ 1 Kpa. Takich danych natomiast brak. Treścią zaświadczenia musi być jedynie pozytywne załatwienie wniosku osoby ubiegającej się o potwierdzenie faktu lub stanu prawnego. W sytuacji gdy dowody posiadane przez organ nie pozwalają na uwzględnienie wniosku, organ ten może wydać jedynie orzeczenie odmawiające wydania zaświadczenia. (zob. wyrok WSA w Warszawie z dnia 6 maja 2010 r., sygn. VIII SA/Wa 88/10).

Mając na uwadze ww. okoliczności orzeczono jak w sentencji.
Sachalin jest off-line  
27-08-2013, 18:57  
Inwestorwroclove
Stały bywalec
 
Posty: 968
Domyślnie RE: bezczynność Urzędu w wydaniu decyzji o warunkach zabudowy

Proponuję ponowić wniosek i tym razem powołać się na obowiązek z art 71 ust 2 pkt 4 Pb i zapytać dodatkowo czy taka zmiana to zmiana w rozumieniu Pb.
Inwestorwroclove jest off-line  
27-08-2013, 20:36  
Sachalin
Przyjaciel forum
 
Sachalin na Forum Prawnym
 
Posty: 1.964
Domyślnie RE: bezczynność Urzędu w wydaniu decyzji o warunkach zabudowy

To dwie różne sprawy.
Ten przepis mówi jedynie o np. możliwości prowadzenia w danym miejscu działalności usługowej (żeby nie szukać daleko przykładu).
U mnie nie ma aktualnego miejscowego MPZP, więc o zaświadczeniu z art 71 ust 2 pkt 4 Pb nie może być mowy. Ale, z drugiej strony - niejako - jestem w lepszej pozycji występując do organu o wydanie WZ precyzując swoje "widzimisię".
Sachalin jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Projekt decyzji o warunkach zabudowy (odpowiedzi: 1) Witam mam pytanie, Czy projekt decyzji o warunkach zabudowy może podlegać zaskarżeniu w toku instancji administracyjnych ? Prosiłbym o podanie...
§ gmina nie chce wydać decyzji o warunkach zabudowy (odpowiedzi: 1) Witam; mam pewien problem. Od roku staramy się uzyskać decyzje o warunkach zabudowy niestety gmina ewidentnie działa na naszą niekorzyść. Po...
§ Cofniecie decyzji o warunkach zabudowy do ponownego rozpatrzenia (odpowiedzi: 4) Mam proste pytanie. Czy w przypadku gdy SKO podejmie decyzję o cofnięciu decyzji i przekazaniu jej do ponownego rozpatrzenia to organ wydający...
§ Opłata skarbowa za wydanie decyzji o warunkach zabudowy (odpowiedzi: 7) Witam, czy wydanie decyzji o warunkach zabudowy na cele mieszkaniowe podlega opłacie skarbowej? Jeżeli opłata na w/w cele w wysokości 107 zł została...
§ Pomocy! - nie mogę wyegzekwować decyzji o warunkach zabudowy od Urzędu Gminy (odpowiedzi: 1) Szanowni Państwo, proszę o pomoc ponieważ nie wiem do kogo mam się zwrócić w tej sprawie i jestem bezsilna. Otóż od ponad roku czekamy na...
§ WYDANIE DECYZJI O WARUNKACH ZABUDOWY-PILNE (odpowiedzi: 3) Witam, W czerwcu 2008 roku złożyłem wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Do wniosku dołączyłem warunki przyłączenia do sieci...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 09:50.