Ponizej komentarz do przepisu prof. Gniewka. Niemniej jednak pamietaj, ze ubezpieczyciel moze miec ograniczona w umowie odpowiedzialnosc. Musisz zapoznac sie z OWU.
1. W treści art. 846 § 1
KC wprowadzono odstępstwo od ogólnej konstrukcji szkody (zob. art. 361 § 2
KC), natomiast w § 1 omawianego przepisu przyjęto ograniczenie zakresu obowiązku naprawienia szkody. Wynika z niego, że utrzymujący zarobkowo hotel lub podobny zakład zobowiązany będzie do odszkodowania, które, po pierwsze, nie przekracza wartości utraconej rzeczy wniesionej lub też obniżenia jej wartości wskutek doznanych uszkodzeń.
2. Po drugie, względem jednego gościa owo odszkodowanie nie może przewyższyć stukrotnej należności za dostarczone mu mieszkanie. Jeżeli zatem w jednym pokoju hotelowym mieszka kilka osób, a zaginęły tylko rzeczy wniesione przez jedną z nich, odszkodowanie nie może przewyższyć wskazanej granicy. Przy czym, uwzględniając okoliczność, że w cenach pokoi hotelowych kryją się także inne usługi (np. dostawa świeżych kwiatów, wymiana ręczników, śniadanie, itp.), pojawia się wątpliwość, czy w tym wypadku istotnie należy przyjmować wyłącznie należność za dostarczone mieszkanie. Takie stanowisko zakłada bowiem, aby wyłącznie na potrzeby ustalania odszkodowania, z całkowitej ceny za pokój hotelowy wyłączać inne świadczenia i określać wartość należności za dostarczone mieszkanie. Często będzie to nadmiernie utrudnione, by nie rzec, iż niemożliwe do właściwego skalkulowania. Wszelako uwzględniając wyraźne brzmienie omawianego przepisu, jak również biorąc pod uwagę treść art. 850 i 851
KC, w których osobno mówi się o należnościach za mieszkanie, utrzymanie i usługi dostarczone gościowi hotelowemu, przyjmować należy, że podstawę określenia odszkodowania za utratę rzeczy stanowi wyłącznie należność za mieszkanie.