1. Wykonawca dzieła rozlicza przychody z tytułu umowy/umów o dzieło w zeznaniu rocznym (na podstawie otrzymanego od Zamawiającego druku PIT-11).
Podatek z tytułu umowy o dzieło odprowadza Zamawiający.
2. Umowy cywilnoprawne nie muszą mieć formy pisemnej, jeśli jednak strony zawierają umowę na piśmie powinna być ona opatrzona podpisem odręcznym (umowa na papierze) lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym (umowa elektroniczna).
3. Zgodnie z rozporządzeniem MF z 2005 r. obowiązkowe elementy rachunku to:
1) imiona i nazwiska (nazwa albo firma) oraz adresy sprzedawcy i kupującego bądź wykonawcy i odbiorcy usługi,
2) data wystawienia i numer kolejny rachunku,
3) odpowiednio wyraz „ORYGINAŁ” albo „KOPIA”,
4) określenie rodzaju i ilości towarów lub wykonanych usług oraz ich ceny jednostkowe,
5) ogólna suma należności wyrażona liczbowo i słownie,
6)
czytelny podpis wystawcy rachunku oraz odcisk pieczęci wystawcy rachunku, jeżeli się nią posługuje.
Problem w tym, że w/w rozporządzenie zostało wydane (odnośnie rachunków) na podstawie art. 87, par. 5 ordynacji podatkowej, artykuł ten zaś odnosi się do rachunków wystawianych przez podatników
prowadzących działalność gospodarczą.
Można zatem domniemywać, że wspomniane rozporządzenie określa jedynie obowiązkowe elementy rachunków wystawianych przez osoby prowadzące DG.
Znając jednak problemy wynikające z różnej interpretacji przepisów przez organy skarbowe ja bym nie ryzykował i wysłał rachunek papierowy podpisany odręcznie, natomiast pdf tylko jeśli jest opatrzony podpisem kwalifikowanym.
Cytat:
Czy na takiej fakturze musi być odręczny podpis?
|
Niestety rachunek do umowy o dzieło to nie faktura.
Faktura nie musi być podpisana.