voyteg
Moderator globalny
Moderator
- Dołączył
- 08.2010
- Odpowiedzi
- 18 611
Częstym i powszechnym błędem pośród interesantów zwracających się do urzędu jest redagowanie wielowątkowych wypracowań, w przekonaniu iż urzędnik natychmiast wszystko zrozumie i wykona to, czego autor pisma oczekuje.
Jest to podstawowy błąd, gdyż urząd się gubi w takiej beletrystyce i zamiast załatwić sprawę, stosuje sprytne tricki, zgodnie z prawem:
1) rozwiązanie obejściowe, czyli zamiast wszcząć postępowanie administracyjne, urzędnik odpowiada lakonicznym pismem lub rozpatruje nasze podanie jako skargę.
Jest istotna różnica w tych dwóch trybach i ich skutkach.
Postępowanie administracyjne, po pierwsze obliguje urzędnika do zebrania materiału dowodowego (tak, to urzędnik ma zbierać materiał - nie my!), w tym ustalić wszystkie strony i ich adres
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/4E845B9118
A skarga? To odpowiedź jednym pismem, i niezależnie, czy skarga zostanie uznana za zasadną, czy nie - nic praktycznie dalej w naszej sprawie się nie dzieje. Zaś lakoniczne pismo, ma sprawić wrażenie u interesanta, że urząd sprawę rozpatrzył i interesant już nie ma żadnych praw. I ludzie często odpuszczają, bo nie wiedzą, że urząd musi wydać decyzje od której służy odwołanie.
Zrozumiałe już, dlaczego urzędnik woli każde nasze pismo rozpatrzyć tylko jako skargę i odpowiedzieć lakonicznym, aczkolwiek uprzejmym pismem?
2) woda z mózgu, czyli urząd nas zwrotnie w piśmie pyta o co nam właściwie chodzi.
Znów to efekt naszego nieprecyzyjnego żądania.
Interesant się w podaniu wyżalił i liczy na profesjonalne zrozumienie, a tu urząd przykładowo pyta, czy to wniosek o wznowienie postępowania, czy o stwierdzenie nieważności decyzji.
Osobie, która nie zna na tyle dobrze prawa, udzielenie odpowiedzi może sprawić kłopot. Ponadto, potem jak się okaże, że źle wybrała, to powrotu nie ma i sprawa formalnie zamknięta. A jak się nie odpowie przez 7 dni, to podanie zgodnie z prawem pozostaje bez rozpatrzenia na zawsze.
3) odbicie piłeczki, czyli przekazanie naszego podania do innego urzędu. Urząd ma obowiązek przekazać podanie do drugiego urzędu, jeśli tamten drugi jest właściwy w sprawie. Może to być nadużywane, kiedy w naszym piśmie jest wiele wątków dotyczących różnych spraw, czyli kompetencji kilku urzędów. Wiadomo, sprawa przekazana dalej, to w danym urzędzie załatwiona i niech się tym podaniem martwi drugi urząd. Ten drugi urząd oczywiście może te tricki zacząć stosować od nowa.
Oczywiście można zrozumieć postępowanie urzędnika, bo każdy z nas woli mieć mniej pracy, niż więcej. Urzędnik to czyni zgodnie z zasadami, do których paradoksalnie interesant dał mu przyzwolenie redagując pismo w nieprecyzyjnej formie. Ponadto, zawierające wiele niepotrzebnych oraz rozbudowanych wątków, tylko rozmywających istotę tematu.
Jak zatem zredagować pismo, aby nie zostać uprzejmie spławionym i osiągnąć określony cel?
Każde podanie do urzędu powinno mieć odpowiednią strukturę i być rzeczowe oraz jednoznaczne.
Poniżej elementarz komunikacji z urzędem.
Gdy chcemy załatwić naszą sprawę powinniśmy kolejno ustalić:
1. czy dana sprawa podlega rozstrzygnięciu w toku postepowania administracyjnego
jak to najłatwiej zrobić? na stronie http://orzeczenia.nsa.gov.pl/cbo/query znajduje się baza orzeczeń sądów administracyjnych, czyli takich które kontrolują prace urzędów.
Na tej stronie znajduje się wygodna wyszukiwarka - prosta w obsłudze jak google - gdzie można znaleźć sprawy podobne do naszych. W polu "szukane słowa" wpisujemy kilka takich wyrazów, które są związane z nasza sprawą. Klikamy "szukaj" i mamy orzeczenia sądowe dla danych spraw. W ich uzasadnieniach możemy przeczytać, czy nasza sprawa jest administracyjną, czy nie.
Uwaga - ta wyszukiwarka nie lubi błędów lub literówek - jak popełnimy błąd w wyrazie, to zwraca wynik pusty. - wcale to nie oznacza, że orzeczeń takich brak.
I wskazówka dla zaawansowanych. W wyszukiwarce jest pole "symbol sprawy". Możemy je rozwinąć i znaleźć symbol naszej sprawy, co w połączeniu z wpisanymi wyżej kluczowymi szukanymi słowami zawęzi wybór tylko do danego symbolu sprawy.
Na tej podstawie ustalamy, czy dana sprawa jest załatwiana w toku postępowania administracyjnego.
Jeśli dana sprawa nie wymaga postępowania administracyjnego (czyli nie kończy jej wydanie decyzji, a jest to np. wydanie zaświadczenia, dokumentu itp.), to korzystamy z innego poradnika http://forumprawne.org/prawo-admini...nie-urzad-do-zalatwienia-sprawy-poradnik.html
Dalsza część tego poradnika dotyczy tylko trybu spraw załatwianych w toku postępowania administracyjnego.
2. w oparciu o jaką podstawę prawną chcemy zwrócić się do urzędu
Podstawę prawną dla naszego żądania znajdujemy w bazie orzeczeń (działanie opisane w punkcie wyżej).
W uzasadnieniu orzeczenia zwykle sąd podaje jakie normy prawa obowiązują urząd w danego typu sprawie.
3.w jakim trybie należy złożyć wniosek
Nasze podaniem możemy wszcząć, wznowić postępowanie lub żądać nieważności aktu administracyjnego.
Poniżej znajdują się uniwersalne wzory pism dla każdego z tych trybów wraz z wyjaśnieniem kiedy ma zastosowanie dany tryb:
I. Podanie o wszczęcie postępowania - nowa sprawa, której jeszcze nie było.
Treść podania:
II.
Podanie o wznowienie postępowania - sprawa już była i zapadła decyzja, ale są naszym zdaniem okoliczności, aby je wznowić. Katalog tych okoliczności zawiera art. 145 § 1 KPA
Podanie w sprawie wznowienia postępowania składamy do urzędu, który wcześniej wydał decyzję w tej sprawie. Treść podania:
III. Podanie o stwierdzenie nieważności decyzji - sprawa już była i zapadła decyzja, ale są naszym zdaniem ważne okoliczności, aby decyzję unieważnić. Katalog tych okoliczności zawiera art. 156 § 1 KPA
Podanie w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji składamy do urzędu wyższej instancji. Który to urząd? Normuje to art. 157 KPA
Dla zaawansowanych.
Podstawową normą prawną we wszystkich urzędach jest ustawa Kodeks Postępowania Administracyjnego - w skrócie KPA
Z kodeksem tym warto się zapoznać i jego pełna treść jest tu KPA lub tu KPA
Poniżej znajdują także się linki do czterech poradników, które jeszcze lepiej pozwalają zrozumieć te zagadnienie. Są one napisane przystępnym językiem i krótko, więc lepiej poświecić wieczór na zapoznanie się z nimi, niż potem stracić kilka tygodni nad wymienianiem lakonicznej korespondencji z urzędem.
1, Jak rozpatrywane są sprawy w urzędach
2. Skargi i wnioski
3. Ściągawka z konstytucji
4. Postępowanie administracyjne
Jest to podstawowy błąd, gdyż urząd się gubi w takiej beletrystyce i zamiast załatwić sprawę, stosuje sprytne tricki, zgodnie z prawem:
1) rozwiązanie obejściowe, czyli zamiast wszcząć postępowanie administracyjne, urzędnik odpowiada lakonicznym pismem lub rozpatruje nasze podanie jako skargę.
Jest istotna różnica w tych dwóch trybach i ich skutkach.
Postępowanie administracyjne, po pierwsze obliguje urzędnika do zebrania materiału dowodowego (tak, to urzędnik ma zbierać materiał - nie my!), w tym ustalić wszystkie strony i ich adres
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/4E845B9118
po drugie postępowanie kończy się wydaniem decyzji i możemy się od niej odwołać, a po trzecie taka decyzję możemy poddać ocenie Sadu Administracyjnego.To organ administracji jest bowiem zobowiązany do prawidłowego ustalenia stron postępowania (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 30 stycznia 2012 r., sygn. akt II SA/Kr 625/11, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19 stycznia 2010 r., sygn. akt II OSK 101/09, publ. CBOSA), w ramach którego mieści się również konieczność ustalenia adresów zamieszkania tych stron (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 9 marca 2010 r., sygn. akt II SA/Bk 200/09, Lex nr 605188 ). Powinność ta nie może być zatem przerzucona przez organ na jedną ze stron (wnioskodawcę).
A skarga? To odpowiedź jednym pismem, i niezależnie, czy skarga zostanie uznana za zasadną, czy nie - nic praktycznie dalej w naszej sprawie się nie dzieje. Zaś lakoniczne pismo, ma sprawić wrażenie u interesanta, że urząd sprawę rozpatrzył i interesant już nie ma żadnych praw. I ludzie często odpuszczają, bo nie wiedzą, że urząd musi wydać decyzje od której służy odwołanie.
Zrozumiałe już, dlaczego urzędnik woli każde nasze pismo rozpatrzyć tylko jako skargę i odpowiedzieć lakonicznym, aczkolwiek uprzejmym pismem?
2) woda z mózgu, czyli urząd nas zwrotnie w piśmie pyta o co nam właściwie chodzi.
Znów to efekt naszego nieprecyzyjnego żądania.
Interesant się w podaniu wyżalił i liczy na profesjonalne zrozumienie, a tu urząd przykładowo pyta, czy to wniosek o wznowienie postępowania, czy o stwierdzenie nieważności decyzji.
Osobie, która nie zna na tyle dobrze prawa, udzielenie odpowiedzi może sprawić kłopot. Ponadto, potem jak się okaże, że źle wybrała, to powrotu nie ma i sprawa formalnie zamknięta. A jak się nie odpowie przez 7 dni, to podanie zgodnie z prawem pozostaje bez rozpatrzenia na zawsze.
3) odbicie piłeczki, czyli przekazanie naszego podania do innego urzędu. Urząd ma obowiązek przekazać podanie do drugiego urzędu, jeśli tamten drugi jest właściwy w sprawie. Może to być nadużywane, kiedy w naszym piśmie jest wiele wątków dotyczących różnych spraw, czyli kompetencji kilku urzędów. Wiadomo, sprawa przekazana dalej, to w danym urzędzie załatwiona i niech się tym podaniem martwi drugi urząd. Ten drugi urząd oczywiście może te tricki zacząć stosować od nowa.
Oczywiście można zrozumieć postępowanie urzędnika, bo każdy z nas woli mieć mniej pracy, niż więcej. Urzędnik to czyni zgodnie z zasadami, do których paradoksalnie interesant dał mu przyzwolenie redagując pismo w nieprecyzyjnej formie. Ponadto, zawierające wiele niepotrzebnych oraz rozbudowanych wątków, tylko rozmywających istotę tematu.
Jak zatem zredagować pismo, aby nie zostać uprzejmie spławionym i osiągnąć określony cel?
Każde podanie do urzędu powinno mieć odpowiednią strukturę i być rzeczowe oraz jednoznaczne.
Poniżej elementarz komunikacji z urzędem.
Gdy chcemy załatwić naszą sprawę powinniśmy kolejno ustalić:
1. czy dana sprawa podlega rozstrzygnięciu w toku postepowania administracyjnego
jak to najłatwiej zrobić? na stronie http://orzeczenia.nsa.gov.pl/cbo/query znajduje się baza orzeczeń sądów administracyjnych, czyli takich które kontrolują prace urzędów.
Na tej stronie znajduje się wygodna wyszukiwarka - prosta w obsłudze jak google - gdzie można znaleźć sprawy podobne do naszych. W polu "szukane słowa" wpisujemy kilka takich wyrazów, które są związane z nasza sprawą. Klikamy "szukaj" i mamy orzeczenia sądowe dla danych spraw. W ich uzasadnieniach możemy przeczytać, czy nasza sprawa jest administracyjną, czy nie.
Uwaga - ta wyszukiwarka nie lubi błędów lub literówek - jak popełnimy błąd w wyrazie, to zwraca wynik pusty. - wcale to nie oznacza, że orzeczeń takich brak.
I wskazówka dla zaawansowanych. W wyszukiwarce jest pole "symbol sprawy". Możemy je rozwinąć i znaleźć symbol naszej sprawy, co w połączeniu z wpisanymi wyżej kluczowymi szukanymi słowami zawęzi wybór tylko do danego symbolu sprawy.
Na tej podstawie ustalamy, czy dana sprawa jest załatwiana w toku postępowania administracyjnego.
Jeśli dana sprawa nie wymaga postępowania administracyjnego (czyli nie kończy jej wydanie decyzji, a jest to np. wydanie zaświadczenia, dokumentu itp.), to korzystamy z innego poradnika http://forumprawne.org/prawo-admini...nie-urzad-do-zalatwienia-sprawy-poradnik.html
Dalsza część tego poradnika dotyczy tylko trybu spraw załatwianych w toku postępowania administracyjnego.
2. w oparciu o jaką podstawę prawną chcemy zwrócić się do urzędu
Podstawę prawną dla naszego żądania znajdujemy w bazie orzeczeń (działanie opisane w punkcie wyżej).
W uzasadnieniu orzeczenia zwykle sąd podaje jakie normy prawa obowiązują urząd w danego typu sprawie.
3.w jakim trybie należy złożyć wniosek
Nasze podaniem możemy wszcząć, wznowić postępowanie lub żądać nieważności aktu administracyjnego.
Poniżej znajdują się uniwersalne wzory pism dla każdego z tych trybów wraz z wyjaśnieniem kiedy ma zastosowanie dany tryb:
I. Podanie o wszczęcie postępowania - nowa sprawa, której jeszcze nie było.
- Przepis prawny:
Art. 61.
§ 1.Postępowanie administracyjne wszczyna się na żądanie strony lub z urzędu.
§ 3.Datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest dzień doręczenia żądania organowi administracji publicznej.
Treść podania:
Składamy pismo wraz z załącznikami w kancelarii urzędu , a na kopii uzyskujemy potwierdzenie wpływu."Na podstawie art. 61 § 1 Kodeksu Postępowania Administracyjnego (tekst jednolity z dnia 9 października 2000 r. - Dz.U. Nr 98, poz. 1071) wnoszę o wszczęcie postępowania w sprawie <tu opisujemy krótko czego dotyczy sprawa>
Uzasadnienie:
<Teraz możemy opisać okoliczności sprawy i podać dodatkową podstawę prawną znalezioną w bazie orzeczeń oraz napisać więcej co uważamy>
Podpis"
II.
Podanie o wznowienie postępowania - sprawa już była i zapadła decyzja, ale są naszym zdaniem okoliczności, aby je wznowić. Katalog tych okoliczności zawiera art. 145 § 1 KPA
- Przepis prawny:
Art. 145.
§ 1.W sprawie zakończonej decyzją ostateczną wznawia się postępowanie, jeżeli:
1) dowody, na których podstawie ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne, okazały się fałszywe,
2) decyzja wydana została w wyniku przestępstwa,
3) decyzja wydana została przez pracownika lub organ administracji publicznej, który podlega wyłączeniu stosownie do art. 24, 25 i 27,
4) strona bez własnej winy nie brała udziału w postępowaniu,
5) wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody istniejące w dniu wydania decyzji, nie znane organowi, który wydał decyzję,
6) decyzja wydana została bez uzyskania wymaganego prawem stanowiska innego organu,
7) zagadnienie wstępne zostało rozstrzygnięte przez właściwy organ lub sąd odmiennie od oceny przyjętej przy wydaniu decyzji (art. 100 § 2),
8 ) decyzja została wydana w oparciu o inną decyzję lub orzeczenie sądu, które zostało następnie uchylone lub zmienione.
Podanie w sprawie wznowienia postępowania składamy do urzędu, który wcześniej wydał decyzję w tej sprawie. Treść podania:
Składamy pismo wraz z załącznikami w kancelarii urzędu , a na kopii uzyskujemy potwierdzenie wpływu. Lub wysyłamy listem poleconym z potwierdzeniem odbioru."Na podstawie art. 145 § 1 Kodeksu Postępowania Administracyjnego (tekst jednolity z dnia 9 października 2000 r. - Dz.U. Nr 98, poz. 1071) wnoszę o wznowienie postępowania w sprawie <tu opisujemy krótko czego dotyczy sprawa> które zostało zakończone decyzją <nr decyzji> z dnia <data> wydanej przez <nazwa urzędu, który wydał decyzję>
Uzasadnienie:
<Teraz możemy opisać okoliczności sprawy i podać dodatkową podstawę prawną znalezioną w bazie orzeczeń oraz napisać więcej co uważamy>
Podpis"
III. Podanie o stwierdzenie nieważności decyzji - sprawa już była i zapadła decyzja, ale są naszym zdaniem ważne okoliczności, aby decyzję unieważnić. Katalog tych okoliczności zawiera art. 156 § 1 KPA
- Przepis prawny:
§ 1.Organ administracji publicznej stwierdza nieważność decyzji, która:
1) wydana została z naruszeniem przepisów o właściwości,
2) wydana została bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa,
3) dotyczy sprawy już poprzednio rozstrzygniętej inną decyzją ostateczną,
4) została skierowana do osoby nie będącej stroną w sprawie,
5) była niewykonalna w dniu jej wydania i jej niewykonalność ma charakter trwały,
6) w razie jej wykonania wywołałaby czyn zagrożony karą,
7) zawiera wadę powodującą jej nieważność z mocy prawa.
Podanie w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji składamy do urzędu wyższej instancji. Który to urząd? Normuje to art. 157 KPA
Zatem mamy decyzję, którą chcemy unieważnić. a na jej dole jest pouczenie "od decyzji przysługuje odwołanie do <nazwa organu>" Właśnie do tego organu piszemy nasz wniosek o stwierdzenie nieważności Treść podania w tej sprawie:art. 157
§ 1. Właściwy do stwierdzenia nieważności decyzji w przypadkach wymienionych w art. 156 jest organ wyższego stopnia, a gdy decyzja wydana została przez ministra lub samorządowe kolegium odwoławcze - ten organ.
Składamy pismo wraz z załącznikami w kancelarii urzędu , a na kopii uzyskujemy potwierdzenie wpływu. Lub wysyłamy listem poleconym z potwierdzeniem odbioru."Na podstawie art. 156 § 1 Kodeksu Postępowania Administracyjnego (tekst jednolity z dnia 9 października 2000 r. - Dz.U. Nr 98, poz. 1071) wnoszę o stwierdzenie nieważności decyzji <nr decyzji> z dnia <data> wydanej przez <nazwa urzędu, który wydał decyzję> w sprawie <tu opisujemy krótko czego dotyczy sprawa>.
Uzasadnienie:
<Teraz możemy opisać okoliczności sprawy i podać dodatkową podstawę prawną znalezioną w bazie orzeczeń oraz napisać więcej co uważamy>
Podpis"
Dla zaawansowanych.
Podstawową normą prawną we wszystkich urzędach jest ustawa Kodeks Postępowania Administracyjnego - w skrócie KPA
Z kodeksem tym warto się zapoznać i jego pełna treść jest tu KPA lub tu KPA
Poniżej znajdują także się linki do czterech poradników, które jeszcze lepiej pozwalają zrozumieć te zagadnienie. Są one napisane przystępnym językiem i krótko, więc lepiej poświecić wieczór na zapoznanie się z nimi, niż potem stracić kilka tygodni nad wymienianiem lakonicznej korespondencji z urzędem.
1, Jak rozpatrywane są sprawy w urzędach
2. Skargi i wnioski
3. Ściągawka z konstytucji
4. Postępowanie administracyjne
Ostatnia edycja: