voyteg
Moderator globalny
Moderator
- Dołączył
- 08.2010
- Odpowiedzi
- 18 611
Jakie prawa ma interesant w urzędzie, który złożył podanie, a w odpowiedzi dowiedział się, że „trzeba długo poczekać”?
Na wstępie należy wyjaśnić, że jedną z podstawowych zasad działania urzędu, jest zasada „szybkości działania”. Oznacza, to że sprawy powinny być załatwiane „bez zbędnej zwłoki”, a nie dopiero po 30 dniach, jak sugeruje tak wielu urzędników.
potwierdza to poniższe orzeczenie
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/27413314DA
W urzędzie nasze sprawy mogą być załatwiane na jeden z dwóch sposobów, którymi są:
1. Postępowanie administracyjne, którego efektem jest wydanie decyzji. Jak rozpoznać, czy dana sprawa załatwiana jest poprzez postępowanie administracyjne i jak ponaglać urząd do działania – wyjaśniono w tym poradniku http://forumprawne.org/prawo-admini...pisac-skuteczne-pisma-do-urzedu-poradnik.html
2. Czynność materialno techniczna, która wynika z przepisów prawa, przykładowo dokonanie wpisu w rejestrach, wydanie zaświadczenia, wydanie dokumentu np. prawa jazdy czy rozpatrywanie wniosków o dofinansowanie.
Dalsze kroki opisane w tym poradniku dotyczą tylko trybu czynności materialno technicznej.
W celu załatwienia naszej sprawy musimy najczęściej złożyć podanie lub odpowiedni formularz.
Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, abyśmy napisali podanie, a do niego dołączyli odpowiednie formularze i załączniki, ponieważ będzie to potem przydatne dla nas (w piśmie przewodnim wymieniamy wszystkie, i potem nie będzie można zarzucić, że któregoś nie było).
Zatem składamy podanie i ewentualnie do niego wymagane formularze jako załączniki
" Wnoszę o <tu opisujemy krótko czego dotyczy nasze oczekiwanie>
W załączeniu przekazuję <wymieniamy załączniki>
Podpis"
Składamy pismo wraz z załącznikami w kancelarii urzędu , a na kopii uzyskujemy potwierdzenie wpływu.
Ewentualnie wysyłamy wszystko listem poleconym ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru – administracyjnie efekt taki sam, jak gdybyśmy złożyli osobiście (to wariant dla osób, które trafią na opór w postaci odmowy przyjęcia podania w kancelarii, np. „bo u nas się tak nie robi”).
Na wstępie należy wyjaśnić, że jedną z podstawowych zasad działania urzędu, jest zasada „szybkości działania”. Oznacza, to że sprawy powinny być załatwiane „bez zbędnej zwłoki”, a nie dopiero po 30 dniach, jak sugeruje tak wielu urzędników.
potwierdza to poniższe orzeczenie
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/27413314DA
Cytowana regulacja zawiera w art. 35 § 1 k.p.a. ogólną dyrektywą , w myśl której sprawy administracyjne powinny być załatwiane bez zbędnej zwłoki. W dalszej części tj. w § 2 i § 3 wprowadzono zróżnicowanie terminów załatwiania spraw w pierwszej instancji, przy czym o ile zaistnieją ku temu przesłanki, reguła niezwłocznego załatwiania spraw z § 2 będzie miała pierwszeństwo przed terminami wskazanymi w art. 35 § 3 k.p.a. W doktrynie podnosi się trafnie, że sformułowanie zawarte w art. 35 §1 k.p.a. oznacza , że organ administracji publicznej powinien załatwić sprawę bez zbędnej zwłoki, jeżeli w toku postępowania administracyjnego okaże się, że sprawa może być załatwiona przed upływem ustawowych terminów do jej załatwienia ( komentarze do art. 35 kodeksu postępowania administracyjnego M. Jaśkowska, A. Wróbel, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, LEX, 2009, wyd. III. oraz G. Łaszczyca, A. Martysz, A. Matan, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz. Tom I. Komentarz do art. 1-103, LEX, 2007, wyd. II ). Takie podejście odpowiada też wyrażonej w art. 12 k.p.a. zasadzie szybkości postępowania, obowiązującej również do kwestii incydentalnych.
W urzędzie nasze sprawy mogą być załatwiane na jeden z dwóch sposobów, którymi są:
1. Postępowanie administracyjne, którego efektem jest wydanie decyzji. Jak rozpoznać, czy dana sprawa załatwiana jest poprzez postępowanie administracyjne i jak ponaglać urząd do działania – wyjaśniono w tym poradniku http://forumprawne.org/prawo-admini...pisac-skuteczne-pisma-do-urzedu-poradnik.html
2. Czynność materialno techniczna, która wynika z przepisów prawa, przykładowo dokonanie wpisu w rejestrach, wydanie zaświadczenia, wydanie dokumentu np. prawa jazdy czy rozpatrywanie wniosków o dofinansowanie.
Dalsze kroki opisane w tym poradniku dotyczą tylko trybu czynności materialno technicznej.
W celu załatwienia naszej sprawy musimy najczęściej złożyć podanie lub odpowiedni formularz.
Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, abyśmy napisali podanie, a do niego dołączyli odpowiednie formularze i załączniki, ponieważ będzie to potem przydatne dla nas (w piśmie przewodnim wymieniamy wszystkie, i potem nie będzie można zarzucić, że któregoś nie było).
Zatem składamy podanie i ewentualnie do niego wymagane formularze jako załączniki
" Wnoszę o <tu opisujemy krótko czego dotyczy nasze oczekiwanie>
W załączeniu przekazuję <wymieniamy załączniki>
Podpis"
Składamy pismo wraz z załącznikami w kancelarii urzędu , a na kopii uzyskujemy potwierdzenie wpływu.
Ewentualnie wysyłamy wszystko listem poleconym ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru – administracyjnie efekt taki sam, jak gdybyśmy złożyli osobiście (to wariant dla osób, które trafią na opór w postaci odmowy przyjęcia podania w kancelarii, np. „bo u nas się tak nie robi”).
Ostatnia edycja: