Jestem fotografem mody i mam kilka trudnych pytań.

• Autor wątku Autor wątku baranskiphoto
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
B

baranskiphoto

Nowy użytkownik
Odpowiedzi
3
Cześć. Jestem fotografem mody.

Przy sesjach współpracuję ze stylistą/wizażystką/fryzjerem, Oprócz tego na zdjęciach wykorzystywane są ciuchy od niezależnych projektantów. Sesje te wyglądają na przykład tak: ***mod***

Generalnie są to zdjęcia, przy których każdy z członków zespołu wnosi do zdjęć swoją kreatywność i twórczość, a nie tylko rzemiosło.

W związku z tym stanem rzeczy, mam kilka pytań.

1) Czy w przypadku, gdy stylista/wizażystka/fryzjerka zabronią mi publikacji wykonanych zdjęć na swojej stronie, powołując się na swoje prawa autorskie wynikające z twórczego wkładu w zdjęcia, czy ja wtedy zobowiązany jestem do usunięcia zdjęc ze strony?

2) Czy projektant, którego ciuchy użyliśmy na zdjęciu, ma podobne prawo do żądania usunięcia zdjęć, w związku z tym, że na zdjęciach znajduje się wykonany przez niego produkt (będący rezultatem twórczej pracy, czyli w tym przypadku nazywa się to chyba prawnie utworem).

3) W przypadku zleceń komercyjnych, wykonując sesję dla jakiejś marki, w umowie określam, w jakim zakresie mogą oni wykorzystywać moje zdjęcia (np. tylko w internecie i tylko w polsce, przez 2 lata). Czy mój klient musi podobne zgody otrzymać również od stylisty i wizażystki?

4) w przypadku sesji komercyjnych, jeśli w umowie nie zostało określone to, jakie są prawa fotografa w zakresie wykorzystania wykonanych zdjęć - czy w takim przypadku automatycznie zakłada się, że mam prawo do umieszczenia ich w swoim portfolio? Czy może jest odwrotnie, i automatycznie zakłada się, że nie mogę wykorzystywać tych zdjęć do swojej własnej promocji?

Ostatnia edycja:
Co do zasady Ty jesteś autorem zdjęć i Ty decydujesz o ich losie.
1., 2. Zasada wyczerpania prawa.
3. Jak 1.
4. Jak 1.