Kazus - ustawa o prawie autorskim i pokrewnych

• Autor wątku Autor wątku LennyHide
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
L

LennyHide

Nowy użytkownik
Odpowiedzi
3
Witam,
nie jestem studentką prawa, ale na jednym z przedmiotów dostałam do rozwiązania poniższy kazus:
Jolanta K. pisze wiersze, które zapisuje na małych karteczkach albo nagrywa na dyktafon w komórce. Dziewczyna posiada bardzo szerokie grono znajomych i przyjaciół, jest osoba znaną i lubianą. Jej wiersze są często wykorzystywane przez jej przyjaciół a jednocześnie studentów Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie w ramach ćwiczeń, zwłaszcza ćwiczeń dykcji, interpretacji tekstów lirycznych, ćwiczeń śpiewu bądź melorecytacji. Studenci rejestrują te ćwiczenia na komórkach a następnie odtwarzają i analizują wspólnie błędy czy niedociągnięcia.
Proszę przeanalizować ten stan faktyczny, biorąc pod uwagę przepisy prawa.

A ja prosiłabym o pomoc, czy w dobrym kierunku zmierza moje rozwiązanie...

Analizując przedstawiony stan faktyczny, na wstępie należy zauważyć, że wiersze, które tworzy Jolanta K. są przedmiotem prawa autorskiego zgodnie z Art. 1. Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4. lutego 1994r. (Art. 1. 1. „Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).”)
Według Art. 6. Ustawy: utwory Jolanty K. nie są utworami opublikowanymi, ponieważ za zezwoleniem twórcy nie zostały zwielokrotnione i udostępnione publicznie, jak również nie są utworami rozpowszechnionymi, gdyż nie zostały w jakikolwiek sposób udostępnione publicznie.
Wykorzystywanie wierszy Jolanty K. przez jej znajomych może mieć funkcję użyczenia egzemplarzy utworu (Art.6.1. 8 ) użyczeniem egzemplarzy utworu jest ich przekazanie do ograniczonego czasowo korzystania, niemające na celu bezpośredniego lub pośredniego uzyskania korzyści majątkowej)