Kradzież zdjęcia

• Autor wątku Autor wątku qufel
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
Q

qufel

Użytkownik
Odpowiedzi
67
Witam
Jestem fotografem amatorem, jakiś czas temu zamieściłem wykonane przeze mnie zdjęcie na swoim profilu Facebook. Wczoraj zauważyłem ze pewna instytucja wykorzystała to zdjęcie i ustawiła je jako swoje profilowe na fb.
Napisałem im wiadomość ze oczekuję wyjaśnień. Jak postępować dalej? Według mnie jest to kradzież, warto szarpać się dalej?

Najlepiej takie sprawy rozwiązywać polubownie, możesz oczywiście żądać zadośćuczynienia ale jeśli ta osoba nie czerpie zysków z tego, że to zdjęcie posiada, to za duże ono nie będzie. Pamiętaj, że ciężar udowodnienia autorstwa należy do Ciebie.

Wyrok Sądu Najwyższego z 5 marca 1971 r., II CR 686/70
Z mocy art. 7 § 1 pr. aut. prawo autorskie przysługuje twórcy, jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej. Żaden z przepisów tej ustawy – z wyjątkiem art. 2 tej ustawy dotyczącego utworu fotograficznego, fotografii i filmów – nie uzależnia praw twórcy od uwidocznienia na utworze zastrzeżenia prawa autorskiego. Przepisem takim nie jest zwłaszcza przepis art. 7 § 2 ustawy o prawie autorskim. Przepis ten wprowadza jedynie domniemanie prawne, według którego uważa się za twórcę osobę, której nazwisko jako twórcy uwidoczniono na utworze albo zgłoszono przy wykonaniu lub wystawieniu utworu. W takim wypadku ciężar dowodu wykazania autorstwa utworu spoczywa nie na osobie podpisanej jako twórcy na utworze, lecz na osobie, która przeczy takiemu domniemaniu. Twórca, za którym nie przemawia domniemanie z art. 7 § 2 pr. aut., może jednak dochodzić ochrony swych praw autorskich wszelkimi środkami przewidzianym w postępowaniu dowodowym.
Ty przeczysz w tym wypadku temu, że ta osoba, która wrzuciła to zdjęcie na facebooka nie jest autorem zdjęcia.