Kupujący nie zgadza się z opisem towaru na Allegro i chce zwrotu pieniędzy

  • Autor wątku Autor wątku gilward
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
G

gilward

Nowy użytkownik
Dołączył
05.2010
Odpowiedzi
2
Witam serdecznie,
zacznę od tego, że nie prowadzę działalności i sprzedałem jako osoba prywatna na Allegro komplet monet (jedna aukcja) w opisie aukcji użyłem sformułowania "(...) wyśmienity stan zachowania dodatkowo podnosi unikalność monet.".

Kupujący po otrzymaniu monet zadzwonił do mnie z pretensjami, że monety wcale nie są w wyśmienitym stanie zachowania i że najchętniej zwróciłby mi monety a ja miałbym mu zwrócić pieniądze. Nie zgodziłem się na takie rozwiązanie ponieważ w moim odczuciu opis w aukcji był rzetelny i prawdziwy, załączyłem dodatkowo wiele zdjęć w dużej rozdzielczości. Po paru dniach kupujący napisał maila o następującej treści:

"Szanowny Panie, po przeanalizowaniu zakupu tych monet, chciałbym zaproponować Panu ich zwrot. Mój prawnik, na moją prośbę skontaktował się z rzeczoznawcą sądowym w sprawie numizmatyki i pokazał mu te monety z opisem aukcji. Według rzeczoznawcy, monety nie są ani w wyśmienitym stanie zachowania, ani w idealnym (o czym mówi zresztą certyfikat, którego treści Pan specjalnie nie umieścił). Za radą mojego prawnika, w przypadku odmowy przez Pana zwrotu pieniędzy za te monety, mam zamiar dochodzić swoich praw w sądzie.
Proszę przemyśleć sprawę i powiadomić o Pańskiej decyzji."

Dodam tylko, że słowa "idealny" nie użyłem w odniesieniu do opisu stanu monet przeze mnie oferowanych a jako informacja o treści: "Wycena wg. katalogu Parchimowicz 2010 dla całego kompletu to xxxx zł ale komplet w idealnym stanie zachowania jest wart o wiele więcej jak np. TUTAJ (link do zakończonej aukcji)"

Co do certyfikatu o którym wspomina kupujący, napisałem: " Witam, monety posiadają certyfikat autentyczności wystawiony przez Antykwariat Numizmatyczny p. Pawła Niemczyka, który zostanie dołączony do monet." - co wcale nie jest moim obowiązkiem a dobrą wolą i rzadko, które monety posiadają takowy certyfikat. Inna sprawa, że certyfikat ten stwierdza, że monety są w stanie L- posiadają plamki i ryski.

Cały problem rozbija się o to co dla mnie znaczy wyśmienity stan zachowania a co oznacza on dla kupującego. Wyśmienity to nie jest wymierne określenie stanu zachowania jakiego używa się w numizmatyce zazwyczaj stosuje się oceny stanu w skali do I - stan idealny menniczy do V - stan bardzo słaby. Ja takiej oceny się nie podjąłem, i opisałem monetę według swojego odczucia.

Czy ktoś z Państwa byłby w stanie mi pomóc i wyjaśnić, kto według prawa "ma rację" ? Bedę bardzo wdzięczny za wszelkie opinie.

Pozdrawiam, Bartek
 
Witam.

Moim zdaniem:

Sprzedaż miała miejsce między podmiotami równorzędnymi, więc była to sprzedaż niekonsumencka. W tym wypadku stosuje się przepisy Kodeksu Cywilnego od art. 556. do art. 576. Przydatne są tutaj art:

Art. 556. § 1. Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy, jeżeli rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego, albo jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym (rękojmia za wady fizyczne).
§ 2. Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana stanowi własność osoby trzeciej albo jeżeli jest obciążona prawem osoby trzeciej; w razie sprzedaży praw sprzedawca jest odpowiedzialny także za istnienie praw (rękojmia za wady prawne).

Art. 560. § 1.Jeżeli rzecz sprzedana ma wady, kupujący może od umowy odstąpić albo żądać obniżenia ceny. Jednakże kupujący nie może od umowy odstąpić, jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona przez sprzedawcę lub naprawiana, chyba że wady są nieistotne.
§ 2. Jeżeli kupujący odstępuje od umowy z powodu wady rzeczy sprzedanej, strony powinny sobie nawzajem zwrócić otrzymane świadczenia według przepisów o odstąpieniu od umowy wzajemnej.
§ 3. Jeżeli kupujący żąda obniżenia ceny z powodu wady rzeczy sprzedanej, obniżenie powinno nastąpić w takim stosunku, w jakim wartość rzeczy wolnej od wad pozostaje do jej wartości obliczonej z uwzględnieniem istniejących wad.
§ 4. Jeżeli sprzedawca dokonał wymiany, powinien pokryć także związane z tym koszty, jakie poniósł kupujący.

Określenie stanu jako wyśmienity, interpretować należy zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego, a ten mówi:

wyśmienity «wyjątkowo dobry»

wyjątkowo
1. «w sposób szczególny, niepowtarzalny»
2. «bardzo rzadko»

Więc moneta wg. def. słownika PWN była wyjątkowo, niepowtarzalnie dobra.

Czy moneta posiadając rysy i plamki jest zgodna z tą definicją ? Szczerze - nie znam się na numizmatyce i na to pytanie nie umiem odpowiedzieć, ale wg. mnie istnieje możliwość, że kupujący ma rację.
 
Ostatnia edycja:
Dziękuję bardzo za odpowiedź, właśnie tak myślałem, że kluczowa będzie definicja słowa wyśmienity i owszem moneta według definicji przez Pana przytoczonych jest w wyjątkowo dobrym stanie ponieważ prawie wszystkie monety tego rodzaju posiadają plamki i ryski i bardzo rzadko wręcz sporadycznie pojawiają się w stanie idealnym z czym zresztą sam kupujący zgodził się w rozmowie telefonicznej.

Tylko teraz jeśli już dojdzie do rozprawy trzeba będzie jak rozumiem powoływać biegłego językoznawcę i biegłego z dziedziny numizmatyki aby stwierdzić jak sprawa wygląda. A co jeśli jednak przegram - czy koszta sprawy pokrywa "przegrywający" ? I jakiego rzędu są to koszta przy opcji powołania tych dwóch biegłych ?
 
Powrót
Góra