Pozew konsumenta wobec przedsiębiorcy

  • Autor wątku Autor wątku miodas007
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
M

miodas007

Użytkownik
Dołączył
11.2006
Odpowiedzi
31
Zgłosiłem długi czas temu kilka wad z tytułu rękojmi (firma wykańczająca wnętrza). Nie otrzymałem na nie odpowiedzi. Następnie wysłane zostało pismo z wezwaniem do usunięcia wad - tutaj znów brak odpowiedzi. Kolejno został wysłany jeszcze jeden mail z nowo wykrytą wadą. Ze względu na brak odpowiedzi zostało wysłane pismo z odstąpieniem od umowy i żądaniem obniżenia ceny z tytułu wad - bez odpowiedzi. Następnie wezwanie do zapłaty - bez odpowiedzi.

Kolejnym krokiem jest jak wniosek do sądu ....
Do którego sądu mogę kierować pozew ? Jak próbuje doczytać to niby ze względu na adres siedziby przedsiębiorcy, ale widzę też w niektórych źródłach, że chyba ze względu na swój adres zamieszkania też mogę ? To jak to jest ?

Ponadto może ktoś ma jakieś wzory takich pozwów, bo próbuje coś skomponować.
 
miodas007 napisał:
To jak to jest ?
Obecnie konsument może skierować sprawę przeciwko przedsiębiorcy także przed sąd właściwy dla miejsca zamieszkania konsumenta o ile właściwość sądu nie jest wyłączna.
Przepis prawny:
art. 458(14) Kodeks postęowania cywilnego
§ 1. Przepisy niniejszego działu stosuje się w sprawach o roszczenia konsumenta przeciwko przedsiębiorcy oraz o roszczenia przedsiębiorcy przeciwko konsumentowi, o ile konsument ten jest stroną postępowania.
§ 2. W sprawach rozpoznawanych według przepisów niniejszego działu przepisy o innych postępowaniach odrębnych stosuje się w zakresie, w którym nie są sprzeczne z przepisami niniejszego działu.
§ 3. Przepisy niniejszego działu stosuje się, choćby przedsiębiorca będący stroną postępowania zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej.
§ 4. W sprawach rozpoznawanych według przepisów niniejszego działu konsument może wytoczyć powództwo również przed sąd właściwy dla miejsca swojego zamieszkania. Nie dotyczy to spraw, w których właściwość sądu jest wyłączna.
 
miodas007 napisał:
Ponadto może ktoś ma jakieś wzory takich pozwów, bo próbuje coś skomponować.

Wzory pozwów, to najłatwiej skorzystać z dostępnych formularzy. Jeśli chodzi o treść, to nikt tutaj, ani żaden szablon (możesz takie wygooglować) nie pomoże, bo to co istotne dotyczy twojej sprawy, jej przebiegu, zdarzeń, wniosków dowodowych, roszczeń, ect. To niestety musisz sam „skomponować” lub udać się do zawodowego „kompozytora” (np. adwokata lub innego prawnika) który zrobi to za ciebie.

A sądząc po tym co piszesz, zdecydowanie sugeruję „kompozytora”, bo

miodas007 napisał:
Ze względu na brak odpowiedzi zostało wysłane pismo z odstąpieniem od umowy
miodas007 napisał:
żądaniem obniżenia ceny z tytułu wad
miodas007 napisał:
Następnie wezwanie do zapłaty

Dostrzegasz niekonsekwencję?

Wypowiedziałeś jednostronnie umowę po jej wykonaniu z obu stron (wykonanie usługi i zapłata za usługę). Zakładając że skutecznie, to na jakiej podstawie żądasz obniżenia ceny i na jakiej wzywasz do zapłaty? Przecież nie ma umowy, nie ma podstaw do roszczeń. Czego chcesz wywodzić w sądzie? Niewłaściwego wykonania nieistniejącej umowy? Elementem umowy, jej pochodną jest gwarancja. Jak nie ma umowy to nie ma gwarancji.

Chyba, że jednak jest umowa, bo wypowiedzenie będzie nieskuteczne.

Dlaczego korzystasz z rękojmi a nie z gwarancji?
 
Ostatnia edycja:
Obecnie konsument może skierować sprawę przeciwko przedsiębiorcy także przed sąd właściwy dla miejsca zamieszkania konsumenta o ile właściwość sądu nie jest wyłączna.

A wyłączona jest kiedy w takim razie ?

Chyba, że jednak jest umowa, bo wypowiedzenie będzie nieskuteczne.
Nie mam co prawda dokumentu który miałby nagłówek UMOWA, ale mam dokument tytułowany jako ZLECENIE w którym są dane i podpisy obu stron oraz w szczegółach zakres robót.

Wypowiedziałeś jednostronnie umowę po jej wykonaniu z obu stron (wykonanie usługi i zapłata za usługę). Zakładając że skutecznie, to na jakiej podstawie żądasz obniżenia ceny i na jakiej wzywasz do zapłaty?
Po nieskutecznych wezwaniach do usunięcia wad w kolejnym piśmie odstąpiłem od umowy powołując sie na art. 43e ustawy o prawach konsumenta żądając obniżenia ceny, co pozwoli na naprawę przez firmę zewnętrzna.
 
miodas007 napisał:
A wyłączona jest kiedy w takim razie ?
Najczęściej w sprawach ściśle związanych z danym miejscem np. odnośnie własności nieruchomości. Generalnie nie w sytuacji o jakiej Pan pisze.
miodas007 napisał:
odstąpiłem od umowy powołując sie na art. 43e ustawy o prawach konsumenta żądając obniżenia ceny
Tych instytucji siłą rzeczy nie łączy się - albo odstąpienie albo obniżenie ceny. Dopuszczalność odstąpienia w tym przypadku wydaje się wątpliwa.
 
Tych instytucji siłą rzeczy nie łączy się - albo odstąpienie albo obniżenie ceny. Dopuszczalność odstąpienia w tym przypadku wydaje się wątpliwa.
Szczerze mówiąc to po wysłaniu tych pism z żądaniem usunięcia wad i braku odpowiedzi zadałem pytanie www.poradydlakonsumentow.pl i tam uzukałem taką odpowiedź:
Dzień dobry,

sugeruję wystosować oświadczenie, że odstępuje Pani od umowy w trybie art. 43e ustawy o prawach konsumenta i odesłać oświadczenie na adres przedsiębirocy (pocztą tradycyjną). Następnie sugerowałabym wysłać przedsiębiorcy pisemne przedsądowe wezwanie do zapłaty kwoty zakupu w nieprzekraczalnym terminie 7 dni, pod rygorem skierowania sprawy na drogę sądową co narazi go na dodatkowe koszty. Jeżeli wezwanie nie poskutkuje, może Pan dochodzić zwrotu kwoty przed sądem .

Czyżby przekombinował z tym że żądałem obniżenia ceny ?
Sugerowałem się też tym https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/prawa-konsumenta-18105223/art-43-e - ale może źle to sprecyzowałem w piśmie ?
 
miodas007 napisał:
Dzień dobry, sugeruję wystosować oświadczenie, że odstępuje Pani od umowy w trybie art. 43e ustawy o prawach konsumenta i odesłać oświadczenie na adres przedsiębirocy (pocztą tradycyjną). Następnie sugerowałabym wysłać przedsiębiorcy pisemne przedsądowe wezwanie do zapłaty kwoty zakupu w nieprzekraczalnym terminie 7 dni, pod rygorem skierowania sprawy na drogę sądową co narazi go na dodatkowe koszty. Jeżeli wezwanie nie poskutkuje, może Pan dochodzić zwrotu kwoty przed sądem.
miodas007 napisał:
Czyżby przekombinował z tym że żądałem obniżenia ceny ?
Odstąpienie w tym przypadku według mnie nie ma zastosowania, już bardziej zasadne byłoby żądanie obniżenia ceny.
 
Odstąpienie w tym przypadku według mnie nie ma zastosowania, już bardziej zasadne byłoby żądanie obniżenia ceny.
Ale w sumie na artykuł się dobry powołałem bo art. 43e mówi i odstąpieniu i obniżeniu ceny ..
Tylko nieprecyzjnie sformułowałem pewnie zdanie:
odstępuje od umowy w trybie art. 43e ustawy o prawach konsumenta żądając obniżenia ceny
Co w tej sutacji ?
 
miodas007 napisał:
Szczerze mówiąc to po wysłaniu tych pism z żądaniem usunięcia wad i braku odpowiedzi zadałem pytanie www.**********.pl i tam uzukałem taką odpowiedź:
Cytat:
Dzień dobry,

sugeruję wystosować oświadczenie, że odstępuje Pani od umowy w trybie art. 43e ustawy o prawach konsumenta i odesłać oświadczenie na adres przedsiębirocy (pocztą tradycyjną). Następnie sugerowałabym wysłać przedsiębiorcy pisemne przedsądowe wezwanie do zapłaty kwoty zakupu w nieprzekraczalnym terminie 7 dni, pod rygorem skierowania sprawy na drogę sądową co narazi go na dodatkowe koszty. Jeżeli wezwanie nie poskutkuje, może Pan dochodzić zwrotu kwoty przed sądem .

Nie wiem po co wrzucasz tutaj link do strony handlującej poradami internetowymi?

Myślę, że powinieneś tą poradę zastosować wobec nich, co by ci pokazało jej praktyczną skuteczność. Przede wszystkim art. 43e mówi o towarze a nie o usłudze. Towar wg. definicji z tej ustawy to „towar – rzecz ruchomą, a także wodę, gaz i energię elektryczną, w przypadku gdy są oferowane do sprzedaży w określonej objętości lub ilości”

Zwróć też uwagę na art. 38.
1.
Prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów:
1)
o świadczenie usług, za które konsument jest zobowiązany do zapłaty ceny, jeżeli przedsiębiorca wykonał w pełni usługę za wyraźną i uprzednią zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia przez przedsiębiorcę utraci prawo odstąpienia od umowy, i przyjął to do wiadomości;
14)
o świadczenie usług, za które konsument jest zobowiązany do zapłaty ceny, w przypadku których konsument wyraźnie zażądał od przedsiębiorcy, aby przyjechał do niego w celu dokonania naprawy, a usługa została już w pełni wykonana za wyraźną i uprzednią zgodą konsumenta.
 
Powrót
Góra