Prawa do piosenki - muzyka a słowa

• Autor wątku Autor wątku Eunuch
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
E

Eunuch

Nowy użytkownik
Odpowiedzi
5
Witam serdecznie, byłbym niezmiernie wdzięczny za pomoc. Otóż po pierwsze nie wiem, co oznaczają "prawa mechaniczne", a tak zatytułowana jest rubryka w formularzuy zgłoszeniowym utworu słowno-muzycznego do ZAIKS-u.

Poza tym, dajmy na to, że jestem autorem muzyki do piosenki (i finansuje realizację nagrania) oraz w połowie autorem tekstu (konkretnie wersji polskiej, natomiast współautor opracowania anglojęzycznego). Czy współautor tesktu (który powstał po stworzeniu przeze mnie kompozycji) może sobie rościć prawo do połowy udziału w prawach z całości utworu, czy do 25% tych praw? A jeśli upiera się przy większej części, czy może mi zablokować możliwość upubliczniania utworu bez jego zgody?

Eunuch napisał:
... Otóż po pierwsze nie wiem, co oznaczają "prawa mechaniczne", ...
Pytaj u źródła, my nie jesteśmy suportem tej OZZ.
Eunuch napisał:
... Poza tym, ...
Zapoznaj się z Art. 9. oraz Art. 10. UoPAiPP, Jak czegoś nie zrozumiesz poszukaj na początek samodzielnie odpowiedzi bo temat współautorstwa był wielokrotnie omawiany. Po tych zabiegach jeśli nadal czegoś nie zrozumiałeś, pytaj.

Ok, dziękuję, Leszku :) Zapoznam się z artykułami, natomiast wiem już, że prawa mechaniczne dotyczą utrwalania i zwielokrotnia utworów na nośnikach np. płyta CE, pamięć zewnętrzna. Pozdrawiam

Eunuch napisał:
... prawa mechaniczne dotyczą utrwalania i zwielokrotnia utworów na nośnikach np. płyta CE, pamięć zewnętrzna. ...
Czyli wykorzystywania utworu na konkretnym polu eksploatacji, tutaj w zakresie utrwalania. Tak to się nazywa zgodnie z Ustawą - Art. 50. UoPAiPP