Prawa do projektu wykonanego poza godzinami pracy

• Autor wątku Autor wątku randomizer
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
R

randomizer

Nowy użytkownik
Odpowiedzi
3
Szanowni forumowicze,

(nie jestem pewien, czy temat dotyczy bardziej Prawa Autorskiego czy Prawa Pracy, proszę o przeniesienie, jeśli wybrałem zły dział)

• jestem zatrudniony jako programista na podstawie Umowy o Pracę,
  • moi koledzy z zespołu przez kilka tygodni pracowali nad integracją małej części pewnego zewnętrznego systemu,
  • z własnej inicjatywy, samodzielnie, w czasie wolnym, na własnym sprzęcie w mieszkaniu, oraz korzystając z publicznie dostępnej dokumentacji w kilka wieczorów napisałem bibliotekę, która zapewnia pełną obsługę tego systemu,
  • w ten sam sposób przygotowałem propozycję zmian w projekcie firmowym która wprowadza moją bibliotekę zamiast kodu moich kolegów,
  • zmiana została zaakceptowana przez zespół i jest wykorzystywana w projekcie.

Problem: biblioteka jest trzymana w moim prywatnym repozytorium i ściągana z niego podczas każdej instalacji projektu (dałem kolegom z zespołu dostęp tylko-do-odczytu). Chciałbym zachować do niej pełne prawa autorskie, także majątkowe - dając firmie bezpłatną licencję na korzystanie z niej. W mojej umowie o pracę nie ma żadnych specyficznych zapisów dotyczących przeniesienia autorskich praw majątkowych. Nikt z moich przełożonych nie jest świadomy istnienia tego rozwiązania, są to osoby nietechniczne.

Pytania:

1. czy dotyczy mnie art. 12 ustawy prawo autorskie, tj. automatyczne przejęcie praw autorskich majątkowych pracodawcy związanych z wykonywaniem obowiązków?
  2. czy mogę przekazać firmie licencję do projektu bez podpisywania umowy, np. poprzez zawarcie odpowiednich zapisów w tekście licencji zawartym jako plik w kodzie? Na potrzeby tematu załóżmy, że przełożeni będą robili problemy, tj. będą żądali "oddania" projektu jak ich własnego,