Sprzeczne decyzje sądów i zasada związania wnioskiem w postępowaniu administracyjnym

  • Autor wątku Autor wątku nzpetter
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
N

nzpetter

Nowy użytkownik
Dołączył
11.2013
Odpowiedzi
14
Witam wszystkich.

Mam prośbę o wyjaśnienie pewnej kwestii. Chodzi o obowiązującą zasadę związania organu wnioskiem w postępowaniu administracyjnym. Znalazłem dwa wyroki, które są w tej materii sprzeczne. W jednym sąd twierdzi że bezwzględnie tej zasady organ powinien przestrzegać, w drugim sąd twierdzi że organ nie jest związany wnioskiem i może dowolnie kształtować elementy decyzji.

W sprawie II SA/Op 136/14 WSA orzeka iż "Wniosek strony wyznacza granice sprawy podlegającej rozpoznaniu i rozstrzygnięciu w drodze decyzji. Konsekwencją wszczęcia postępowania na żądanie strony jest związanie organu administracyjnego zakresem tego żądania. Organ nie może samodzielnie ustalić jego treści, ani też prowadzić postępowania administracyjnego i wydać rozstrzygnięcia w innym przedmiocie, czy zakresie, niż wynika to z wniosku strony. Podkreślić trzeba, że organ w żadnym wypadku nie jest też uprawniony do narzucania stronie treści wniosku wbrew jej woli."

Z kolei w sprawie II OSK 1945/12 NSA stwierdza, iż "Wskazanie "liczby egzemplarzy broni" jest wprawdzie elementem obligatoryjnym decyzji, jednak organ Policji ma pełną swobodę w zakresie określenia tej liczby. Jest to bowiem element rozstrzygnięcia, który ma w pełni charakter uznaniowy. (...) Organ nie jest w tym przypadku związany żądaniem wnioskodawcy; może, w oparciu o obiektywne i subiektywne kryteria, określić odpowiednią liczbę egzemplarzy broni."

Czy ktoś może mi to łopatologicznie wytłumaczyć dlaczego w różnych postępowaniach nie jest trzymana ta sama zasada? Od czego to zależy - od składu sędziowskiego, zagadnienia tematyki, zakresu wniosku?
 
Powrót
Góra