Sprzedaż towarów używanych

  • Autor wątku Autor wątku kasiaa24
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
K

kasiaa24

Nowy użytkownik
Dołączył
03.2012
Odpowiedzi
13
Witam mam pytanie mój znajomy od niedawna prowadzi działalność handlową, do tej pory zajmował się sprzedażą tylko nowych towarów jednak chciałby się zająć sprzedażą instrumentów muzycznych używanych.
Był w posiadaniu starych instrumentów ze względu na to iż zna się na ich budowie i umie je naprawić (był kiedyś na szkoleniu u Pana który naprawia instrumenty dęte) odnowił kilka sztuk, znalazł nabywcę na nie jednak kupującym jest orkiestra dęta która musi mieć na zakup dowód zakupu.
Moje pytanie jak te instrumenty wprowadzić na stan aby mógł je sprzedać odprowadzając od tego podatek??
Nie ma na instrumenty żadnego dowodu zakupu ponieważ znalazł je kilka lat temu przy okazji remontu na strychu.
Formą jego rozliczenia jest księga przychodów i rozchodów.
 
Jeśli to pierwsza sprzedaż, to niech ją potraktuje jako sprzedaż poza działalnością gospodarczą i wystawi nabywcom rachunek jako osoba prywatna.
 
Nie ma jakiś szczegółowych przepisów jak wprowadzać majątek prywatny "na stan firmowy" - najprościej jest sporządzić po prostu notatkę, w której oświadcza się, że przekazuje się to a to do firmy jako towar handlowy (przyjąć cenę rynkową skoro nie ma dowodu zakupu).
 
dobrze ale jeśli będzie chciał zająć się tym na dłuższą metę?? zainteresowanie takimi instrumentami jest duże jednak przy zakupie uszkodzonego instrumentu nie otrzyma żadnego dowodu zakupu(napotkał już kilka sztuk takich instrumentów na straganach ze starociami, jednak tam nikt nie wystawia rachunku)
Wstrzymuje się z zakupem ponieważ nie wie czy uda mu się to sprzedać.
Jak można zaksięgować takie rzeczy (księgowa powiedziała iz musi mieć umowę zakupu co jest trudne w tym przypadku) czy jest jakiś inny sposób wprowadzenie tego na stan, aby poźniej legalnie to sprzedać???
 
Towary nabyte przed założeniem działalności wprowadza się na stan firmy remanentem początkowym.
Towary używane wprowadza się na stan umową kupna (uproszczoną - zawierającą dane osobowe, oraz wartość nabytych używanych instrumentów).
 
a czy jest jakiś sposób na to aby pominąc te umowy, nie każdy wyraża chęć spisania takiej umowy tym bardziej osoby sprzedające właśnie takie starocie.
Co w takim wypadku??
 
Nie ma żadnego wymogu żeby takie umowy zawierać na piśmie. Kolega musi po prostu sporządzić odpowiedni dowód księgowy (dowód zakupu), i wprowadzić do księgi. Tak wynika wprost z przepisów rozporządzenia o kpir.

Jeśli jednak bardzo się obawia US, to zawsze może wystąpić o indyw. interpretacje przepisów pr. pod.
 
Skoro nie ma takiego wymogu aby takie umowy zawierać na piśmie a musi zakup jakoś zaksięgować to czy na tym dowodzie zakupu nie będzie musiał mimo wszystko zawrzeć danych osoby od której dokonuje zakupu?
 
Tak, osobę od której kupuje powinien zidentyfikować - taki dowód pozwoli mu na ustalenie k.u.p., ale jeśli takich danych nie będzie to sprzedać instrumenty też może, tylko że wtedy będzie musiał opodatkować całość uzyskanych przychodów (bez k.u.p.). Ewentualnie można by spróbować oprzeć się na art. 181 op (w przypadku ewent. postępowania pod.).
 
Powrót
Góra